Onko ranska vaikea oppia?
Haluaisin oppia ranskan kielen. Onko hirveän vaikeaa?
Kommentit (27)
[quote author="chezhelena" time="13.11.2014 klo 12:03"]
Aloitin Ranskan opiskelun reilut 20 vuotta sitten. Välillä on ollut pitkiäkin taukoja, sitten taas aktiivisempia aikoja. Nyt asun Etelä-Ranskassa ja mieheni on ranskalainen. Edelleenkin kun laiskottaa, hölpötän englanniksi. Ranskani on täysin sujuvaa, mutta sen ylläpitäminen vaatii paljon. Kielioppi on mielestäni aika hankala, mutta minä olen antanut siinä kuten kaikessa vähän periksi: en jää miettimään virheitä. Pääasia on, että puhuu ja tulee ymmärretyksi. Aksenttikin on, mutta minusta se on vain osa minun persoonaani. Ranskalaisilla sanovat kaltaisistani hölpöttäjistä näin:" Elle parle comme une vache espagnole" (hän puhuu kuin espanjalainen lehmä). Tiedä sitten mistä tuokin outo sanonta tulee...
Parhaiten opit ranskan ystävän tai poikaystävän kautta, sen olen huomannut :)
Lisää ranskalaisuudesta ja elämästäni täällä blogissani: http://chezhelena.com/
[/quote]
Jaksat ainakin ahkerasti spämmäillä tuota blogiasi täällä av:lla. ;)
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:11"]
[quote author="chezhelena" time="13.11.2014 klo 12:03"]
Aloitin Ranskan opiskelun reilut 20 vuotta sitten. Välillä on ollut pitkiäkin taukoja, sitten taas aktiivisempia aikoja. Nyt asun Etelä-Ranskassa ja mieheni on ranskalainen. Edelleenkin kun laiskottaa, hölpötän englanniksi. Ranskani on täysin sujuvaa, mutta sen ylläpitäminen vaatii paljon. Kielioppi on mielestäni aika hankala, mutta minä olen antanut siinä kuten kaikessa vähän periksi: en jää miettimään virheitä. Pääasia on, että puhuu ja tulee ymmärretyksi. Aksenttikin on, mutta minusta se on vain osa minun persoonaani. Ranskalaisilla sanovat kaltaisistani hölpöttäjistä näin:" Elle parle comme une vache espagnole" (hän puhuu kuin espanjalainen lehmä). Tiedä sitten mistä tuokin outo sanonta tulee...
[/quote]
Jaksat ainakin ahkerasti spämmäillä tuota blogiasi täällä av:lla. ;)
[/quote]
Kiva blogi! Senkus spämmäät! :-)
Mä kävin ranskalaisen koulun. Mulla on luokkakavereita jotka mielestään ei ikinä oppineet ranskaa kunnolla. Kai kaikki on yksilöllistä.
Minusta ei ole vaikea. Tosin ihan hirveän pitkälle en ole opiskellut, ensin 2v kauppaopistossa jossa käytiin lukion lyhyttä ranskaa, ja sen jälkeen yliopistossa jotain kursseja. Mutta vaikeana en ole koskaan pitänyt.
Jos osaat jo latinaa, niin ranska on suhteellisen helppoa oppia. Useat sanat sekä mm. verbijärjestelmä ovat samankaltaisia.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 11:29"]
Ruotsiin ja englantiin verrattuna ranskan kielessä on selvästi vaikeampi ääntämys ja kielioppi. Ranskaa myös kuulee vähemmän telkkarista ja radiosta, mikä hidastaa kielen oppimista. Ei kuitenkaan mahdoton kieli oppia.
[/quote]
Minusta ranskan ääntämys ei ole vaikeampi kuin monet englannin äänteet. Moni vaan ääntää englantia niin päin honkia. Nasaalit ja kurkkuärrät irtoavat suomalaisilta yleensä tosi pienellä treenauksella, eikä se kurkkuärräkään välttämätön ole ymmärtämisen kannalta. Suhuäänteet ovat suomalaisille haastavimpia, mutta sama ongelma suhuäänteiden kanssa on suomalaisilla englannissakin.