Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkyvytön työhakija mitä tehdä

Vierailija
05.02.2026 |

Osaako joku neuvoa miten toimia kun on työkyvytön, työkyvyttömyyseläkettä ei myönnetty. Pitäisi ilmoittautua työnhakijaksi mutta miten toimia työvoimaviranomaisten kanssa?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaudu työttömäksi. Työvoimaviranomainen todennäköisesti vapauttaa sut hakuvelvoitteesta tai ainakin alentaa sitä. Et todellakaan ole ainoa, joka on samassa tilanteessa, jos se yhtään lohduttaa. Tsemppiä!

Vierailija
2/39 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaudu netissä työmarkkinatorilla työnhakijaksi heti. Voit myös laittaa siellä asiointipyynnön niin neuvovat kädestä pitäen. Reilusti kerrot työkkäriin tilanteen ja haet työkyvyn mukaista työtä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

millasia töitä oot tehnyt? Voimia ja jaksamista sulle.

Vierailija
4/39 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin työttömänä työnhakijana kun en pääse eläkkeelle. Työnhakuvelvollisuuteni on ollut koko ajan 0 työpaikkaa. Olen toivoton tapaus ja se on ihan tuolla myönnetty. Edellisen kerran ottivat yhteyttä syksyllä 2024 ja silloin oli siis vielä kuntakokeilun nimellä. Mitään eivät hyväkseni halua tehdä, eivät auta tai yritä edistää pääsyäni eläkkeelle.

Vierailija
5/39 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sinulla työkykyä, kun eläkettä ei myönnetty.

Menet siis töihin ja maksat kulusi itse.

Vierailija
6/39 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on tultu, kiitos OrpoPurra!

Vierailija
7/39 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ole työkyvytön jos jaksaa kirjoitella nettiin. Jos pystyy kävelee ja kädet toimii niin ei ole työkyvytön. Kela ei päästä eläkkeelle se on varma. Ilmottaudut siis työnhakijaksi.

Vierailija
8/39 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin työttömänä työnhakijana kun en pääse eläkkeelle. Työnhakuvelvollisuuteni on ollut koko ajan 0 työpaikkaa. Olen toivoton tapaus ja se on ihan tuolla myönnetty. Edellisen kerran ottivat yhteyttä syksyllä 2024 ja silloin oli siis vielä kuntakokeilun nimellä. Mitään eivät hyväkseni halua tehdä, eivät auta tai yritä edistää pääsyäni eläkkeelle.

Eihän työllisyysalueet mitenkään voi edistää eläkkeelle pääsyä. Täysin eri laitos, eikä siellä ole mitään valtaa eläkkeisiin. Lääkärinlausunnolla eläkettä haetaan, ei työllisyysalueen.

Vierailija
9/39 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyys on vaikea todistaa. Tännekin näytät kirjoittavan ihan sujuvasti. Jo sillä kyvyllä voi irrota Putinilta tukku ruplia, näin ainakin kerrotaan.

Vierailija
10/39 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on niin vaikeaa toimia ohjeiden mukaan? Ilmoittaudut työttömäksi, tilanteesi käydään läpi ja haet työkykyäsi vastaavia työpaikkoja eli todennäköisesti työnhakuvelvollisus on nolla. Etuudenmaksajalle tehdään maksava lausunto, saat tukesi ja kaikki on ennallaan. 

Vierailija
11/39 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän työllisyysalueet mitenkään voi edistää eläkkeelle pääsyä. Täysin eri laitos, eikä siellä ole mitään valtaa eläkkeisiin. Lääkärinlausunnolla eläkettä haetaan, ei työllisyysalueen.

Tarkoitinkin sitä, että voisivat neuvoa ja kertoa, mitä pitää tehdä, jotta eläkkeelle olisi mahdollista päästä ja ohjata näihin palveluihin jne..

Vierailija
12/39 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoittaudu työttömäksi. Työvoimaviranomainen todennäköisesti vapauttaa sut hakuvelvoitteesta tai ainakin alentaa sitä. Et todellakaan ole ainoa, joka on samassa tilanteessa, jos se yhtään lohduttaa. Tsemppiä!

Työhakuhenkilöni yrittää laittaa minua johonkin kuntouttavaan toimintaan,  ei suostunut tuohon hakuvelvoitteesta vapauttamiseen,  vaan pakottaa joko hakemaan 4 työpaikkaa tai osallistumaan johonkin kerhotoimintatyyppiseen toimintaan. En voi osallistua mihinkään kerho tai kurssitoimintaan koska olen niin sairas ettei pysty.... onkohan siis parempi vain sanoa hakevansa työpaikkoja.

-ap

Vierailija
13/39 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin vaikeaa toimia ohjeiden mukaan? Ilmoittaudut työttömäksi, tilanteesi käydään läpi ja haet työkykyäsi vastaavia työpaikkoja eli todennäköisesti työnhakuvelvollisus on nolla. Etuudenmaksajalle tehdään maksava lausunto, saat tukesi ja kaikki on ennallaan. 

Työnhakuviranomainen ei suostu ns nollahakuvelvoitteeseen vaan pakkosiirsi asiani jonnekin kuntoutus puolelle,  missä haluavat minun osallistuvan ties mihin päiväkerhoihin. En pysty osallistumaan sillä olen liian sairas. Ja mielummin hakisin ja tekisin oikeaa työtä. 

-ap

Vierailija
14/39 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitinkin sitä, että voisivat neuvoa ja kertoa, mitä pitää tehdä, jotta eläkkeelle olisi mahdollista päästä ja ohjata näihin palveluihin jne..

Ehei! Tarkoitus on, että kukaan ei pääse eläkkeelle. Eli johonkin töihin pakotetaan.

Vierailija
15/39 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mene vaikka töihin.

Vierailija
16/39 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun ne kaikki työkykyselvitykset, kuntoutustutkimukset ym menevät lääkärin kautta, niihin tarvitaan lääkärin lähete/lausunto. Ei työllisyysalueilla ole tällaisia mahdollisuuksia ja palveluita nykyään. Varaa aika lääkäriin asiasi edistämiseksi.

Vierailija
17/39 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska vitsi. Olen ollut koko elämäni töissä ennen sairastumista. Eläke on laittomasti hylätty ja siitä on valitus päällä ja vien tarvittaessa oikeuteen asti.

-Ap

Vierailija
18/39 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työhakuhenkilöni yrittää laittaa minua johonkin kuntouttavaan toimintaan,  ei suostunut tuohon hakuvelvoitteesta vapauttamiseen,  vaan pakottaa joko hakemaan 4 työpaikkaa tai osallistumaan johonkin kerhotoimintatyyppiseen toimintaan. En voi osallistua mihinkään kerho tai kurssitoimintaan koska olen niin sairas ettei pysty.... onkohan siis parempi vain sanoa hakevansa työpaikkoja.

-ap

Itseäni ei onneksi ole pakotettu tuollaiseen, vaan työntekijä ihan oma-aloitteisesti ilmoitti työnhakuvelvollisuudesta kun kerroin mielenterveysongelmistani, diagnoosistani ja elämääni vaikeuttavista asioista ja muista ongelmista. Näitä on siis paljon, eikä tuo työntekijä halunnut mitenkään auttaa, voivotteli vain. Sanon nyt sen verran, että olen saanut mm. autisminkirjon diagnoosin. En osaa sanoa nykyistä tilannetta, linja on varmasti kiristynyt kun edellinen oma tapaamiseni ja yhteydenotto näiden kanssa oli tosiaan syksyllä 2024.

Vierailija
19/39 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et saanut eläkettä? Itselle myönnettiin 25-vuotiaana kuntoutustuki.

Vierailija
20/39 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisit neliraajahalvaantunut sokea niin kelan lääkärin mukaan olet työkykyinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän