Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Otto muutti pois Suomesta 18-vuotiaana ja listaa asiat, jotka ovat Britanniassa paremmin

Vierailija
24.09.2021 |

https://www.is.fi/asuminen/art-2000008275510.html

"Onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella? Kyllä on, ainakin jos kysytään Lontooseen asettuneelta Otto Liljalta."

...

”Vaikka Suomi onkin hyvinvointivaltioiden kärkeä, on hintataso palkkatasoon nähden aika korkea, erityisesti mitä tulee palveluihin, kulttuuriin, ruokaan ja ulkona käyntiin”, Lilja muistuttaa.

Mies muistelee Suomi-visiittiä, jolloin ”hampaat meinasivat tippua suusta” pelkästä järkytyksestä. Viinipullo, josta joutuisi maksamaan Lontoossa korkeintaan 25 euroa, kustansi helsinkiläiskuppilassa 70 euroa.

”Kaiken kukkuraksi pullo piti hakea vielä tiskiltä itse, eikä jonoltakaan vältytty. Tämä ei ole mielestäni millään tasolla perusteltua.”

...

”Suomalainen asenneilmapiiri on mielestäni Britanniaan verrattuna paikoin hyvinkin tuomitseva ja ehdoton, sekä vähän turhan vakava, erityisesti mitä tulee muiden tekemisiin, vieraisiin ihmisiin ja elämään oman kuplan ulkopuolella”, Lilja kirjoittaa.

Lilja vertaa tilannetta Suomeen, jossa ”oikeastaan mikä tahansa” saattaa aiheuttaa paheksuntaa. Pelkkä toisen ihmisen ruokavalio, asumistyyli, pukeutuminen, matkustelu, uskonto, poliittinen suuntaus, harrastukset, urahaaveet, perhe, parisuhdestatus tai raha saattavat olla tuomitsemisen aiheita.

”Suomi ei suikaan ole se helpoin alusta tehdä asioita eri tavalla”, Lilja muotoilee.

Lilja muistuttaa, että on jutellut asiasta muidenkin ulkosuomalaisten kanssa. Hän ei ole ajatuksineen yksin.

Briteissä sen sijan kaikki saavat olla sitä mitä haluavat, eikä kukaan välitä vähääkään. Mummoutuakaan ei tarvitse vielä 30-vuotissyntymäpäivillään, Lilja heittää.

”Vielä yhdeksänkymppisenä voit olla aivan täysillä elämässä mukana, käyttää napapaitaa tai kiskoja drinkkejä Ibizalla joku sähäkkä leopardikaftaani päällä, jos siltä tuntuu.”

...

Lilja kertoo blogissaan, että Briteissä voi olla sääntöjen suhteen tarvittaessa luova. Virkamiehiltäkin voi saada osakseen tervettä inhimillisyyttä, myös vaikeissa tilanteissa.

Suomessa tilanne voi olla monesti toinen. Lilja muistelee, miten matkusti vastikään junalla Helsingistä Turkuun. Samasta vaunusta löytyi ”joku onneton”, joka oli päätynyt kyytiin ilman lippua. Konduktöörin tyyli ei tehnyt vaikutusta.

"Se tapa ja ilkeä tyyli millä hän nöyryytti liputonta matkustajaa kovaan ääneen, oli mielestäni paitsi törkeää, myös hämmentävää. Ymmärrän, että säännöt ovat sääntöjä, mutta mihin jäi inhimillisyys?”

Lilja uskoo, että Suomen auktoriteettipelko pitää yhteiskunnan kyllä kasassa, mutta yhtään mukavampaa se ei elämästä tee.

...

Miksi Suomessa on surkea ostovoima? Miksi Suomessa elämän päämääränä on mummoutuminen kolmekymppiseksi mennessä? Tuon jutun luettua hävettää olla suomalainen.

Kommentit (191)

Vierailija
161/191 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En löytänyt Oton puheista ainuttakaan asiaa joka itseni täällä häiritsisi. Ihme nirppanokka. Joka maassa on kit ne hyvät ja huonot puolet. En kuitenkaan Britteihin menisi, vaikka maksettaisi. Kuullut kaikilta siellä asuneilta/kävijöiltä vain huonoa. Pitäisikö minun nyt tehdä kirjoitus kuinka Suomi hoitaa asuntopolitiikkansa paremmin ja täällä on puhtaampaa? Miksi vaivautua valittamaan.

Vierailija
162/191 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap ei mainitse että jo vuonna 2013 lontoossa valkoihoiset olivat vähemmistönä

No tämä ei pidä paikkaansa ja mitä sitten vaikka pitäisikin?

Se piti paikkansa jo vuonna 2011, miksi tarvii kusettaa?

https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london-20680565

Ei pitänyt, white British tarkoittaa vain etnisiä valkoihoisia brittejä, eli Briteissä/brittivanhemmille syntyneitä valkoihoisia lapsia. Esim meitä täällä asuvia muualla syntyneitä tai täällä syntyneiden valkoihoisten muualla syntyneiden jälkeläisiä ei ole laskettu tähän 45%. Esim mun puolibritit täällä syntyneet lapset eivät ole tuossa laskussa mukana. Ja ovat todella vaaleita, valkoihoisia ja sinisilmäisiä. Mutta etninen tausta on white, other.

Luetun ymmärtäminen on varsin hyödyllinen taito. Ja edelleen kysyn vaikka väitteesi pitäisikin paikkansa niin so what?

So what? Ihmiset haluavat asua omannäköisessä ympäristössä. Tämä on ihan luonnollinen osa ihmistä. Et ilmeisesti tiedä mitä valkoisten pako tarkoittaa? Amerikassa aasialaiset, mustat ja valkoiset asuvat täysin omilla alueillaan. Tästä oli aika silmiä avaava kuva. Ruotsissa aikaisemmin täysin ruotsalaiset alueet ovat muuttuneet jopa sellaiseksi jossa on enää 10% ruotsalaisia. Nuokin varmaan niitä jotka eivät voi muuttaa. Lontoossakin tämän suuntaista Sinä olet varmaan näitä jotka huutelevat, että so what mutta asut jollain mukavalla alueella valkoisten seurassa.

ohis

Milloinhan ihmiset herää siihen todellisuuteen että monikulttuurisuus ei toimi. Tietynlaiset arvot ja kultturilliset normit pätevät maissa ja kulttuureissa. Kaksi täysin erilaista arvomaailmaa saati useampi erilainen, eivät vain mätsää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/191 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää, kuinka moni ajattelee, että Britanniassa pitää laittaa lapsi yksityiskouluun saadakseen tarpeeksi hyvää opetusta. Viimeisimmässä PISA-rankingissä Britannian taakse jää mm. Norja ja Saksa. En kuitenkaan usko, että Norjan tai Saksan kohdalla ajatellaan, että julkiset koulut ei riitä suomalaiselle lapselle.

Onko yksityiskoulut mukana rankingeissa? Monissa yli 90% oppilaista saa valtion kokeista A/A*. Utopiaa valtion kouluissa.

Vierailija
164/191 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on rehellisiä. Rehellisyys ja suorasukaisuus ymmärretään usein koppavana ja töykeänä. Ei ole siis meidän vika jos tällainen oletus tulee vain siksi koska olemme rehellisiä, emmekä jaksa bullshittiä.733

Suomalaiset tallukat eivät ymmärrä, että brittien kansallislaji on piilovittuilu. Ihaillaan vaan, että niin kohteliasta ja kannustavaa väkeä. Kun britti vastaa "very interesting..." se meinaa, että "v*ttu että on outo juttu". 

Vahingokseni ymmärsin tuon aivan liian myöhään. Luulin miehen olevan jutuistani kiinnostunut mutta taisikin olla ihan muuta. Jossain vaiheessa aloin ihmetellä, miksi näihin oikein mielenkiintoisiin asioihin ei palattu. 

Vierailija
165/191 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa on älyttömän levotonta, olen käynyt ja ollut. Olihan se kiva että on esim. punnankaupat ja halpaa ostettavaa ja ns.paljon tekemistä tai näkemistä, mutta ei se yksistään riitä. Illalla jos meni ulos niin hälytysautot ajoivat koko ajan, tuli turvaton tunne. Monessa paikassa olen käynyt ja harvoin hälytysautot minuutin välein menivät, tuli sellainen olo kuin olisi ollut jossain synkässä lähiössä Amerikassa, alueena oli Yorkshire. Joissain taloissa oli kellari/terassitasossa laitettu kalterit ikkunoihin, ilmeisesti varkaiden takia. Omakotitaloissa joita suuri osa oli näkyi päivälläkin verhot, ilmeisesti varkaiden takia. Varkaudet on todella yleisiä Englannissa, itse kun jätin yhden kassin hetkeksi kaupan lattialle se vietiin samantien, onneksi oli arvotonta tavaraa joista olin muutenkin luopumassa mutta kyllä se ihmetytti, ne viejät olivat sellaisia 18-25 vuotiaita nuoria joilla oli ok vaatteet päällä. Jos asuisin Englannissa niin päivittäin joutuisi pelkäämään murtovarkaita, taskuvarkaita yms. Ja puistoissa ei vuosia sittenkään uskaltanut kävellä illalla, päivällä kyllä. Puistor*skaukset kuulosti yleisiltä kun uutisia seurasi. 

Vierailija
166/191 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi täällä Lontoossa mummoutuakin. Olen asunut yli 10 vuotta enkä ole koskaan käynyt yökerhoissa.

N38

167/191 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako Lontoossa tosiaan olla kuka haluaa? Siellä pahoinpidellään ja puukotetaan paljon enemmän kuin Suomessa.

9.1 miljoonan kaupungissa täytyykin tapahtua enempi pahoinpiteyjä kuin pienessä Suomessa. Laske procentuaalisesti niin taitaa Suomi johtaa.

Vierailija
168/191 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannissa on älyttömän levotonta, olen käynyt ja ollut. Olihan se kiva että on esim. punnankaupat ja halpaa ostettavaa ja ns.paljon tekemistä tai näkemistä, mutta ei se yksistään riitä. Illalla jos meni ulos niin hälytysautot ajoivat koko ajan, tuli turvaton tunne. Monessa paikassa olen käynyt ja harvoin hälytysautot minuutin välein menivät, tuli sellainen olo kuin olisi ollut jossain synkässä lähiössä Amerikassa, alueena oli Yorkshire. Joissain taloissa oli kellari/terassitasossa laitettu kalterit ikkunoihin, ilmeisesti varkaiden takia. Omakotitaloissa joita suuri osa oli näkyi päivälläkin verhot, ilmeisesti varkaiden takia. Varkaudet on todella yleisiä Englannissa, itse kun jätin yhden kassin hetkeksi kaupan lattialle se vietiin samantien, onneksi oli arvotonta tavaraa joista olin muutenkin luopumassa mutta kyllä se ihmetytti, ne viejät olivat sellaisia 18-25 vuotiaita nuoria joilla oli ok vaatteet päällä. Jos asuisin Englannissa niin päivittäin joutuisi pelkäämään murtovarkaita, taskuvarkaita yms. Ja puistoissa ei vuosia sittenkään uskaltanut kävellä illalla, päivällä kyllä. Puistor*skaukset kuulosti yleisiltä kun uutisia seurasi. 

Mä olen asunut Lontoossa 25 vuotta, harvemmin täällä on pelottanut, enkä kulje ympäriinsä peläten taskuvarkaita tai murtovarkaita. 99% puistoista suljetaan yöksi joten eipä niissä tule pimeällä kuljettua.

Vierailija
169/191 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako Lontoossa tosiaan olla kuka haluaa? Siellä pahoinpidellään ja puukotetaan paljon enemmän kuin Suomessa.

No esim henkirikostilastot vuodelta 2019 osoittavat että pääset todennäköisemmin hengestäsi Tampereella (2.2/100000) kuin Lontoossa (1.54/100000)

Tampere on eräänlainen minisuomi: tasa-arvoinen ja moniarvoinen, mutta nuhjuinen, liiallista erilaisuutta huonosti sietävä ja suht karkeasti käyttäytyvä.

Vierailija
170/191 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkkishomon plörinää

Vierailija
171/191 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En löytänyt Oton puheista ainuttakaan asiaa joka itseni täällä häiritsisi. Ihme nirppanokka. Joka maassa on kit ne hyvät ja huonot puolet. En kuitenkaan Britteihin menisi, vaikka maksettaisi. Kuullut kaikilta siellä asuneilta/kävijöiltä vain huonoa. Pitäisikö minun nyt tehdä kirjoitus kuinka Suomi hoitaa asuntopolitiikkansa paremmin ja täällä on puhtaampaa? Miksi vaivautua valittamaan.

Sinä siis uskot näkemättä & kokematta Brittien huonot puolet? Vaikka edellisessä lauseessa juuri toteat että joka maassa on hyviä ja huonoja puolia?

Vierailija
172/191 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei ole elänyt aikuiselämää Suomessa ollenkaan. Vähän vaikea ottaa uskottavasti hänen vertailujaan.

Vierailija
173/191 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käynyt Englannissa yli 100 kertaa eikä kertaakaan ole ryöstetty. Ja jotenkin kuvittelisi että se hälytysajoneuvojen näkeminen rauhoittaisi ennemminkin kuin pelottaisi.

Ja kannattaa kyllä tehdä Enlannissa muutakin kuin käydä puntapuodeissa, siellä on paljon kaikkea upeaa eikä tarvitse pelko persiissä olla.

Vierailija
174/191 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen asunut Lontoossa 25 vuotta, harvemmin täällä on pelottanut, enkä kulje ympäriinsä peläten taskuvarkaita tai murtovarkaita. 99% puistoista suljetaan yöksi joten eipä niissä tule pimeällä kuljettua.

Puistojen sulkeminen taitaa viitata ennemminkin siihen, että levotonta on ja paljon, eikä siihen, että asiat on hyvin. 

Vierailija
175/191 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proletaarit pelkää porvareita tässä maassa edelleen. Kovat on kännipuheet selän takana, mutta sitten kun pitäisi nostaa kissa pöydälle, niin jyrähtääkin housuun ruikulipaskat.

Vierailija
176/191 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin, että Otto itse suhtautui kielteisesti mummoihin: mummoutuminen tuntuu hänestä lähtökohtaisesti huonolta jutulta, vaikka ensin hehkuttaa, miten Briteissä suvaitaan erilaisia elämäntapoja...

Vierailija
177/191 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä siis uskot näkemättä & kokematta Brittien huonot puolet? Vaikka edellisessä lauseessa juuri toteat että joka maassa on hyviä ja huonoja puolia?

Ei se itsestäänselvyys että joka maassa on hyviä ja huonoja puolia vielä todista sitä että kaikki maat on samanlaisia, edes liki. Kannattaisi pikkuhiljaa opetella ottamaan hyvistä esimerkeistä opikseen eikä koittaa selittelyllä uskotella ettei mitään tarvitse ikinä muuttaa jolloin ongelmatkaan ei korjaudu. 

Vierailija
178/191 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puistojen sulkeminen taitaa viitata ennemminkin siihen, että levotonta on ja paljon, eikä siihen, että asiat on hyvin. 

Tiedätkös on ihanaa.kun voi esim sunnuntaiaamuna viedä lapset puistoon jossa ei ole lasinsiruja, graffiteja, hiekkalaatikoihin kuseskelleita juoppoja tai jotain huumeneuloja, kuten vaikkapa Helsingissä. Joten todellakin hyvä että suljetaan yöksi.

Vierailija
179/191 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasin, että Otto itse suhtautui kielteisesti mummoihin: mummoutuminen tuntuu hänestä lähtökohtaisesti huonolta jutulta, vaikka ensin hehkuttaa, miten Briteissä suvaitaan erilaisia elämäntapoja...

Otolla on oma kuplansa eikä hirveästi kokemusta suomesta ja suomalaisuudesta. Eipä briteissä joka paikassa olla sen ennakkoluulottomampia kuin suomessakaan. 

Vierailija
180/191 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt kuulet kaikkea muuta kuin huonoa. Aina olen kokenut Britannian kotoisaksi, ilmapiiriltään lämpimäksi ja ihmisten ystävällisyyden aidoksi. Toisin kuin täällä meillä, sinä yhtenä esimerkkinä jääräpäisine mielipiteineen, jotka eivät perustu mihinkään itse koettuun. Mene hyvä ihminen katsomaan maata kerro sitten.