Miksi pukeudutte talvella mustaan ja harmaaseen?
Kaupatkin tursuavat ankeita värejä - tietenkin, kun niitä ihmiset haluavat syksyllä ja talvella ostaa.
Eikö synkkää vuodenaikaa voisi piristää hieman iloisemmalla pukeutumisella?
Kommentit (17)
Mun lempivärit....mulla on asuntokin harmaa.
Yksinasuvana se yksivärinen pukeutuminen oli kätevä tapa saada pyykkikone täyteen.
Joskus parikhmppisenä ostin värejä, mutt ne vaatteet jäi aina käyttämättöminä kaappiin, niin lakkasin ostamasta. En tunne oloani kotoisaksi värillisenä.
Samaa ihmettelen, ne ankeuttajat tulee kauppoihin jo heinäkuussa yhdessä koulureppujen kanssa. Minulla on pinkki toppatakki ja housutkin yleensä joko pinkit tai violetit, vähemmistössä on mustat vaatteet. Kyllä tietysti jotkut selvästi kesäiset vaatteet on oudon näköisiä talvella, mutta kyllä talvella saisi olla raikkaitakin värejä ja räiskyviä talvisia värejä ja kuvioita, vaikka punaista, oranssia, vihreää...
Ainakin täällä etelän kaupungeissa pesulakulut nousevat suuriksi, jos kovin kirkasvärisiä vaatteita käyttää räntäsateessa ja autojen roiskiessa päälle mutaa ja loskaa. Ja kyllä, kokemusta tästä on, minulla on useita välikausi- ja talvitakkeja. Niitä nyt vain tulee käytettyä vähemmän, lähinnä kunnon pakkasilla, jolloin yleensä sitten on muutenkin kirkas sää.
Talvitakkia haluan käyttää monenmonta vuotta ja sen pitää sopia yhteen kaikenlaisten asujen kanssa. Musta on käytännöllisin minulle. Muuten kyllä pidän väreistä ja nyt joka paikassa näkyvä vaaleanharmaa ei minulle sovi lainkaan. Ostaisin mielelläni värikkäämpiä vaatteita talveksi jos niitä olisi saatavana.
Pidän mustasta ja harmaasta. Elämäni tuntuisi ankealta, jos joutuisin pukemaan päälleni esim. oranssia, pinkkiä, vihreää tms. Se se vasta olisi synkkää, jos pimeänä aikana joutuisi virlä pitämään omasta mielestä ruman värisiä vaatteitakin.
Vastaavasti joku voisi vaatia, että Suomen kirkkaita ja valoisia kesiä pitäisi kompensoida vaatimalla ihmisiä pukeutumaan kesäisin mustaan? Kun on niin kirkasta, ettei saa nukuttua ja sitten vielä ihmisillä on kirkkaan värisiä kesävaatteitakin...
Käytän mustaa kesät talvet, se on helppoa ja ajatonta. Lisänä saattaa olla valkoista, ruskeaa, harmaata ja sinisen eri sävyjä.
Näillä leveysasteilla valo on talviaikaan niin kova, pistävä vai miten sitä kuvaisi, että kirkkaat värit käyvät ihan silmille. Vai talvimaiseman värien kontrastistako on kyse, kun kirkkaat värit erottuvat liikaa. Vastaus kysymykseen on, että siksi, koska kirkkaat värit sattuvat silmiin. Puuteriset sävyt ovat ok.
Musta ja harmaa ovat lempivärejäni ja pukeudun niihin aina. Ne ovat tyylikkäitä ja sopivat monen kanssa. On mulla värillisiäkin vaatteita mutta musta on aina varma valinta. Mielestäni taas kirkkaan väriset esim pinkit, oranssit ja keltaiset vaatteet aikuisilla ovat naurettavia. Ihmisillä on eri makuja. Ei mustat vaatteet ole yhtään sen ankeampia kuin mitkään muutkaan kun niiden käyttäjä itse on ystävällinen ja hymyilee. Tuskin suakaan kirkkaan väriset vaatteet piristäis yhtään sen enempää kuin mustat jos niiden käyttäjä on joku masentunut mörökölli.
Valtaosalle suomalaisista musta EI itse asiassa sovi... Mutta tehän tietysti olette kaikki juuri sitä pientä vähemmistöä...
En pukeudu. Tykkään väreistä.
Oranssia, keltaista, vihreää, punaista. No ruskeastakin tykkään.
Outoa, että niin moni suomalainen tykää ja käyttää mustaa. Se ei oikeasti sovi useimmille suomalaisille.
Vältän mustaa. Siinä, jos missä lika erottuu. Ei kuitenkaan ole mitään varsinaista syytä olla käyttämättä, mutta olen mieluummin vähän pirteämmän näköinen.
Talven pimeydessä on kiva olla värikäs, vaikkakin nykyään pitää valita tiettyjä kalliita merkkejä, että löytää hyvännäköistä värikästäkin toppatakkia tai vastaavaa.
Ei minun nuoruudessa kukaan ajatellut, että värit voisi ottaa silmään talvella. 80-luvun lopulla kaikki pukeutui neonväreihin ja se sopi etenkin talvivaatetukseen. Voisin taas alkaa käyttämään silloista O'Neillin takkia, jos se ei olisi niin loppuun lumitöissä käytetty.
Käytän värejä ympäri vuoden. Talvella tummaa väriä on korkeintaan kengissä ja housuissa.
Untuvatakki on pinkki (ikää on 34v. ja pinkki on edelleen lempiväri), kevyempi toppis lohenpunainen ja sitten on vielä valkoinen takki, joka on kyllä vähän tylsä. Parempi silti kuin musta.
En voi ymmärtää, miten kaapissani voi olla harmaa villakangastakki. Missä mielenhäiriössä olen sen ostanut?Masentaa aina kun laitan sen päälle. Kauniin mallinen ja lämmin, mutta niin ankea.
Sinänsä mua ei haittaa, että muut käyttää tummia vaatteita. On kiva erottua joukosta, en pane pahakseni :)
Mistä niitä värikkäitä vaatteita saisi talvella? Ei mitään pinkkiä, mutta keltaista vaikka, ruskeaa, sinistä...
Koska tykkään niistä väreistä. En tiedä sopiiko ne muiden mielestä mulle, eikä kyllä kiinnostakaan.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 22:44"]Näillä leveysasteilla valo on talviaikaan niin kova, pistävä vai miten sitä kuvaisi, että kirkkaat värit käyvät ihan silmille. Vai talvimaiseman värien kontrastistako on kyse, kun kirkkaat värit erottuvat liikaa. Vastaus kysymykseen on, että siksi, koska kirkkaat värit sattuvat silmiin. Puuteriset sävyt ovat ok.
[/quote]
Montakohan ihmistä mä tuun tässä talven aikana sokaisemaan kirkkaan pinkillä laskettelutakilla... On siis arkikäytössä, ei pelkästään rinteessä.
Satun tykkäämään niistä väreistä, enkä halua kiinnittää huomiota itseeni. Tosin huivini voivat olla värikkäitä.