onko lievästä alipainosta haittaa?
Olen 161cm ja painan n. 45 kg (painoindeksi 17,4 joten alipainoa vissiin 3kg). Syön ihan normaalisti ja välillä tosi paljonkin, että ei ole mitään syömishäiriötä. Pyrin syömään terveellistä ruokaa, mutta kyllä herkkujakin menee.
Itse en koe näyttäväni mitenkään erityisen laihalta, mutta monet tuttavani jaksavat kommentoida miten pitäisi syödä enemmän ja että olen kamalan laiha (?). Ihan normaalin näköinen minusta. Liikuntaakaan en pahemmin harrasta, mutta painoni ei vaan nouse. Pitäisikö minun siis väkisin yrittää lihoa joku 3kg (en usko että edes kauheasti huomaisi), että olisin ns. terve? Voiko pidemmän päälle parin kilon alipainosta olla jotakin haittavaikutuksia terveydelle?
Kommentit (4)
Joo...ärsyttää vaan tuollainen laihaksi "haukkuminen". Ihmiset kai luulee että hoikalle on ihan ok kommentoida painosta, mutta vähänkin pyöremmälle ei. Jos paino vaikka nousis tuon 3kg, niin voisin ainakin todistaa olevani ihan terveen painoinen jos joku sitä epäilee :D
Ap
Vanhemmiten alipaino altistaa osteoporoosille koska luusto ei saa kunnolla rasitusta kun olet niin kevyt. Pieni paino voi olla myös seurausta luustontiheyden laskusta. Lisääntymisterveyteenkin se vaikuttaa jonkin verran esim keskenmenoriski kasvaa ja on alttiimpi kuukautishäiriöille koska normaali hormonitoiminta pyörii vain riittävällä rasvaprosentilla. Mutta nämähän ovat tilastollisia juttuja ja muutkin asiat vaikuttavat. Kannattaa huolehtia ruoan monipuolisuudesta ja seurata syökö oikeasti normaaleja määriä, koska liian vähistä määristä ei kerry tarpeeksi tarvittavia ravintoaineita. Ruokaan voi lisätä öljyä ja pähkinöitä jotta varmistaa riittävän hyvien rasvojen saannin. Hoikkuudesta on monia etuja kuten yleensä matala verenpaine ja verensokeri, tosin kyllä vanhemmiten monien kroonisten sairauksien mahdollisuus kasvaa vaikka olisikin laiha. Laihallakin voi olla esimerkiksi sepelvaltimotauti.
Ei siitä varmaan haittaa ole, mutta ei siitäkään jos satut muutaman kilon lihomaan.