Sappirakon poiston kokeneet, olisi kysyttävää
Multa poistettiin sappirakko tammikuussa 2016. Nyt aina välillä on päiviä, jolloin ravaan vessassa 3-4 kertaa, ja uloste on aina löysempää, kellertävää, ja välillä jopa polttavaa. Onko tämä sitä poiston jälkeistä ripulia josta saa nyt sitten kärsiä? :/
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Pyydä resepti lääkkeeseen nimeltä Questran. Sulla on aika varmasti sappihapporipuli/Habba syndrooma. Tulee juuri sapen poiston jälkeen. Lääke alkaa vaikuttamaan muutamassa päivässä, vaiva voi kestää vuosia ja poistua tai sitten jäädä. Parempi ja helpompi kuitenkin elää lääkkeen kanssa normaalia elämää. Lääkärit kuulemma ei osaa lääkettä jostain syystä suositella.
Täytyy ottaa lääkärin kanssa puheeksi! Kiitos vinkistä. -ap
Mulle ei enää sopinut samat ruoat mitä olin syönyt ikäni. Ei vaan enää sulaneet normaalisti... Ei kovin kiva juttu kun jo valmiiksi allergioita :( Tsemppiä vaan sulle.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei enää sopinut samat ruoat mitä olin syönyt ikäni. Ei vaan enää sulaneet normaalisti... Ei kovin kiva juttu kun jo valmiiksi allergioita :( Tsemppiä vaan sulle.
Höh :( musta tuntuu että ihan sama mitä/miten syön, niin silti tulee näitä päiviä. -ap
Jaa. No nyt kun sanot. Enpä ole osannut yhdistää sitä leikkaukseen. Tyhmä olo... Ainoa ruoka joka ei enää sovi, on tuore omena, mutta onneksi voin syödä omenani piirakassa.
Mutta joo, onhan noita ollut.
Ai siihenkö olis ollut jotain lääkettäkin :)
Enpä osannut edes kysyä. Menihän tuossa muutama vuosi että loppui.
No, olen koittanut ajatella että eipähän ainakaan ummeta. Mutta tämmösinä päivinä ei voi kotoa lähteä kauas/ täytyy pitää vessat silmällä, sillä kun se hätä tulee, niin vessaan on päästävä äkkiä. Täytynee kyllä silti ottaa lääkärin kanssa puheeksi. -ap
Mulla on kestänyt jo kohta parikymmentä vuotta. Vaiva pahenee, jos ruokailuväli on pitkä. Eli kun syö max kolmen tunnin välein, vaiva pysyy pääosin kurissa. Toki joskus yllättää, mutta en ole halunnut syödä lääkkeitä. Ja jos ei voi syödä, juominenkin parantaa tilannetta. Kun sappirakko on poistettu, valuu sappinestettä koko ajan vatsalaukkuun ja kun sitä on siellä liikaa, vatsan sisältö on liian voimakasta ja tulee ripuli. Ruoka ja juoma tasoittaa vatsan sisältöä. Eli voit kokeilla tätäkin konstia.
Kiitos aloituksesta, ap. Minä tunnen itseni nyt vähän hölmöksi, kun en ole osannut yhdistää oireitani taannoiseen sappirakon poistoon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kestänyt jo kohta parikymmentä vuotta. Vaiva pahenee, jos ruokailuväli on pitkä. Eli kun syö max kolmen tunnin välein, vaiva pysyy pääosin kurissa. Toki joskus yllättää, mutta en ole halunnut syödä lääkkeitä. Ja jos ei voi syödä, juominenkin parantaa tilannetta. Kun sappirakko on poistettu, valuu sappinestettä koko ajan vatsalaukkuun ja kun sitä on siellä liikaa, vatsan sisältö on liian voimakasta ja tulee ripuli. Ruoka ja juoma tasoittaa vatsan sisältöä. Eli voit kokeilla tätäkin konstia.
Syön 2-3h välein, ja juon päivässä n.2,5 litraa. Pidän ateriavälit säännöllisinä, koska muuten alkaa heikottaa. Taas pitänee mennä vessaan, on tämä "kivaa".. Ei tästä kerrottu ennen eikä jälkeen leikkauksen. -ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos aloituksesta, ap. Minä tunnen itseni nyt vähän hölmöksi, kun en ole osannut yhdistää oireitani taannoiseen sappirakon poistoon.
Et sinä hölmö ole. En minäkään aluksi osannut. Nyt vasta aloin tarkemmin miettimään. Olis ollut kiva kun näistä asioista olisi puhuttu ennen/jälkeen leikkauksen. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön 2-3h välein, ja juon päivässä n.2,5 litraa. Pidän ateriavälit säännöllisinä, koska muuten alkaa heikottaa. Taas pitänee mennä vessaan, on tämä "kivaa".. Ei tästä kerrottu ennen eikä jälkeen leikkauksen. -ap
Olen samaa mieltä, että huonosti asiasta valistettiin. Itse vain yhdistelin asioita ja kärsin oman osani. Edelleen joutuu miettimään arjessa tätä ongelmaa, mutta on kai niitä pahempiakin asioita. Koliikit olivat ennen leikkausta pahoja, joten valitsen kuitenkin tämän.
Nro 9
Kyselin lääkäriltä ja kirurgilta asiasta ennen sappirakkoni poistoa, koska olin kuullut sappihapporipulista ja pelkäsin. Sappihapporipuli on kuulemma harvinainen, alkaa tosin heti sappirakon poiston jälkeen ja siinä tapauksessa ripuli on päivittäistä.
Jos tuota tapahtuu usein niin syynä todennäköisesti se että edellisestä syömisestä on liikaa aikaa, joten ruuansulatuselimet iskevät heti sen ruuan ja juoman kimppuun sulattamaan. Tai jos syö kerralla paljon.
Nyt kesällä ruokiin tulee helpommin bakteereja ja sitä tulee juotuakin enemmän vettä, joten siksi mahan sisältö menee helpommin kuralle. Sama koskee etelänmaanmatkoja eli kun syöt vieraan bakteerikannan ruokaa ja juot normaalia enemmän vettä niin maha menee helpommin sekaisin itse kullakin.
Minä kuulun niihin onnekkaisiin joiden ei ole tarvinnut vältellä mitään ruoka-aineita sapppirakon poiston jälkeen (toukokuussa 2016), mutta tulen täyteen pienemmistä annoksista ja olen laihtunut 8 kiloa vuodessa ilman liikunnan lisäämistä, eli nyt olen ihannepainossani.
Minä joudun usein sellaiseen jännityskierteeseen että jos minulle tulee syystä tai toisesta ripuli, niin pelkään seuraavaa ripulia, vatsa alkaa jännittämään enemmän, ja seuraava ripuli iskee, vatsa jännittää vielä enemmän ja lopulta pelkään jopa lähteä ulos jos se alkaa taas. Vessassa joutui käydä 3-6 krt päivässä.
Tuohon löytyi onneksi vatsatäsmälääke: Librax. Se sisältää myös relaksanttia joka toimii rauhoittavana lääkkeenä vatsalle, eli tuo katkaisee minun jännitysvatsa-ripulikierteen todella hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että huonosti asiasta valistettiin. Itse vain yhdistelin asioita ja kärsin oman osani. Edelleen joutuu miettimään arjessa tätä ongelmaa, mutta on kai niitä pahempiakin asioita. Koliikit olivat ennen leikkausta pahoja, joten valitsen kuitenkin tämän.
Nro 9
Nojoo, mielummin tämä kuin se paha olo ja kipukohtaukset ynnä muut. Ehkä tää ajan kanssa helpottaa, ainakin toivon niin. Positiivisesti jos koettaa ajatella, niin ainakin vatsa toimii.. Mutta ei se kivaa ole että päivä menee tavallaan pilalle kun joutuu vessakäyntejä miettimään. -ap
Vierailija kirjoitti:
Kyselin lääkäriltä ja kirurgilta asiasta ennen sappirakkoni poistoa, koska olin kuullut sappihapporipulista ja pelkäsin. Sappihapporipuli on kuulemma harvinainen, alkaa tosin heti sappirakon poiston jälkeen ja siinä tapauksessa ripuli on päivittäistä.
Jos tuota tapahtuu usein niin syynä todennäköisesti se että edellisestä syömisestä on liikaa aikaa, joten ruuansulatuselimet iskevät heti sen ruuan ja juoman kimppuun sulattamaan. Tai jos syö kerralla paljon.
Nyt kesällä ruokiin tulee helpommin bakteereja ja sitä tulee juotuakin enemmän vettä, joten siksi mahan sisältö menee helpommin kuralle. Sama koskee etelänmaanmatkoja eli kun syöt vieraan bakteerikannan ruokaa ja juot normaalia enemmän vettä niin maha menee helpommin sekaisin itse kullakin.
Minä kuulun niihin onnekkaisiin joiden ei ole tarvinnut vältellä mitään ruoka-aineita sapppirakon poiston jälkeen (toukokuussa 2016), mutta tulen täyteen pienemmistä annoksista ja olen laihtunut 8 kiloa vuodessa ilman liikunnan lisäämistä, eli nyt olen ihannepainossani.
Minäki syön pienempiä annoksia nykyään, mutta useammin. Taas toimii vatsa, nyt kolmatta päivää putkeen näköjään. Mä oon syöny ihan normaalisti leikkauksen jälkeen, jopa niitä mistä kipuja tuli (mulla tuli loppuvaiheessa melkein kaikesta). -ap
Tuo Questran ei ole mikään vahva lääke sillä lailla, että lääkäri sanoi että voin itse määrittää päivittäisen annoksen millä ripuli pysyy poissa. Sanoi että on rinnastettavissa luontaistuotteisiin, jostain syystä on kuitenkin reseptillä. On tarkoitettu myös kolesterolin hoitoon. Otan mielummin tuon yhden annoksen päivässä kun juoksen pahimmillaan kahdeksan kertaa vessassa yössä. Itse kärsin vaivasta kaksi pitkää vuotta kun ei syytä löydetty. Lopulta lääkäri (yksityinen gastrologi) oli täysin yllättynyt, koska olen kuulemma hänen uran ensimmäinen jolla on terve sappi mutta silti tämä vaiva. Tsemppiä kaikille!
Jo toinen kerta tänään. Löysää on ja polttelee. Piti juosta vessaan ettei tuu housuun. Ei yhtään kivaa. -ap
Pyydä resepti lääkkeeseen nimeltä Questran. Sulla on aika varmasti sappihapporipuli/Habba syndrooma. Tulee juuri sapen poiston jälkeen. Lääke alkaa vaikuttamaan muutamassa päivässä, vaiva voi kestää vuosia ja poistua tai sitten jäädä. Parempi ja helpompi kuitenkin elää lääkkeen kanssa normaalia elämää. Lääkärit kuulemma ei osaa lääkettä jostain syystä suositella.