Nykyään on käsitys "normaalikokoisesta" vähän suurentunut
Ennen normaali karkkipussi oli 200g, nyt se on 400g.
Ennen normaalikoko oli 38, nyt se on 40 tai jopa 42.
Jopa normaali lapsiperhekoko on kasvanut, entinen 2 on nyt 3.
Kaikki suurenee.
Kommentit (74)
Mäkin oon BMI 20 ja ihmiset kauhistelee kuinka "luikku" olen. Täysin normaalipainosen näköinen itsestäni, pikkasen plösökin omasta mielestä (eli ois mistä kiristää), mutta muiden mielestä olen liian laiha!? Ihan käsittämätöntä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:25"]
Ennen 14,5 cm mulkku oli normaali, nyt sellaisen väitetään olevan 17 cm.
[/quote]
Voi kuule kun tuo 17 cm on tämän palstan tätien miehillä ympärysmittana täysin normaali, ja sitten pohditaan että olisi joskus kiva saada isoakin.
Täällä kans bmi 20 ja vielä ylimääräistä lämmikettä reisissä ja mahassa talvea varten. Silti saan kuulla olevani luuviulu. Niiltä jotka on kokoa 42 ja "laihduttavat".
Monilla kakaroilla on nykyään jäätävän kokoinen räpyläkin. Itse 26v, jalka 36. Siskoni 15v, jalka 39.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:59"]
Ennen normaali karkkipussi oli 200g, nyt se on 400g. Ennen normaalikoko oli 38, nyt se on 40 tai jopa 42. Jopa normaali lapsiperhekoko on kasvanut, entinen 2 on nyt 3. Kaikki suurenee.
[/quote] Joo Suomi amerikkalaistuu kovaa vauhtia. Alkakaa jo rakentamaan suurempia oviaukkoja!
Minulla on myös painoindeksi n. 20 ja olen aika perus skinnyfat. Sellanen, että näytän suht. hoikalta vaatteet päällä, mutta en välttämättä ilman. Monesti kommentoidaan hoikkuuttani tai kehotetaan "syömään jotain". Hämmentävää näin normaalipainoisena sellupyllynä. Tulee aina mieleen, että millaisia kommentteja ne oikeasti hoikat sitten saa :D Hmm.
Mä olen ollut koko aikuikäni kokoa 36-38 ja muutama vuosi sitten aloin ihmettelemään miksi esim.KappAhlin ja Lindexin perustopit muuttu jotenki väljiksi. Sitte olikin juttuja lehdissä että monet vaatevalmistajat on joutunu suurentamaan naisten vaatteiden mitoitusta koska ylipainoisia on niin paljon. Samat valmistajat tekee Etelä-Euroopan maihin pienempiä vaatteita, siellä ei ole samanlaista ongelmaa. Mitenhän nuorten ja lastenvaatteet, onko siellä jo sama ilmiö....
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:10"]
Ihmiskoon normin suureneminen on vain positiivinen asia.
[/quote]
Miksi? Ravintoa ja materiaalia kuuluu aina vain enemmän, ja niistä on jo nytkin pulaa.
Juu, mä olen mielestäni ihan normaalipainoinen eikä mitään haittais vaikka pari kiloa tippuis, oon 170 cm ja 62 kg. Monet sanoo just liikunnasta ja pullansyömättömyydestäni, että "mitä sinäki riehut kun oot niin laiha...tai että ota nyt pulla, että saat vähän lihaa luiden ympärille". Hauskinta on kun joku on sanonut, että kysy vaikka mieheltäs, niin miehet tykkää vähän kurvikkaammista naisista! Häh, on mulla tissit ja peppu, mutta ei läskimakkaroita. Ja sitte vielä se, että kun on jo keski-ikäinen, niin pitäis olla vähän pyöreyttä, että näyttäis nuoremmalta..aha, läski nuorentaa vai?
Hirvittää kun lapset ja nuoret imee puoltoistalitrasia limppareita kuin vettä, mun aikana oli korkeintaan se saunalimsa ja kokoa 330 ml ja karkkipäivänä pieni karkkipussi tai suklaalevy. Nyt ipanoilla on semmonen hemmetinmoinen puolen kilon irtsaripussi jättikokoisten sipsipussien ja limujen lisäksi. Huhhuh.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:52"]
Mä olen ollut koko aikuikäni kokoa 36-38 ja muutama vuosi sitten aloin ihmettelemään miksi esim.KappAhlin ja Lindexin perustopit muuttu jotenki väljiksi. Sitte olikin juttuja lehdissä että monet vaatevalmistajat on joutunu suurentamaan naisten vaatteiden mitoitusta koska ylipainoisia on niin paljon. Samat valmistajat tekee Etelä-Euroopan maihin pienempiä vaatteita, siellä ei ole samanlaista ongelmaa. Mitenhän nuorten ja lastenvaatteet, onko siellä jo sama ilmiö....
[/quote]
Etelä-Euroopan maissa on väestö keskimäärin paljon lihavampaa kuin Suomessa. Esimerkiksi Kreikassa se lihavuus on todella näkyvää.
Mä olen 175cm 56kg, aiemmin sairaana vähemmänkin, mutta koskaan ei ole kokoa 38/M pienemmät menneet. Yläosassa ehkä joskus S, mutta hyvin alipainoisenakin aikoinaan alaosa saattoi olla 40. Olen siis "raamikas".
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:52"]
[/quote]
Etelä-Euroopan maissa ylipainoisten osuus on suurempi kuin Suomessa esimerkiksi Kreikka, Italia ja Espanja kaikissa ylipainoisten osuus suurempi kuin Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:37"]
Niinpä! Ärsyttävää kun vaatekootkin ovat suurentuneet.
[/quote]
Kyllä, mun mielestä tää on ihan käsittämätöntä. Mä olen ihan normaalipainoinen, 175cm/61kg, ja joissain vaatteissa S ja kerran tai pari jopa XS on liian isoja mulle, erityisesti yläosista. Mistä sellaiset lyhyet ja hoikat, oikeasti ekstrapienet naiset löytää vaatteita jos tällaiselle romuluulle S on liian iso?
[/quote]
Lastenosastolta
Ennen 14,5 cm mulkku oli normaali, nyt sellaisen väitetään olevan 17 cm.