Nykyään on käsitys "normaalikokoisesta" vähän suurentunut
Ennen normaali karkkipussi oli 200g, nyt se on 400g.
Ennen normaalikoko oli 38, nyt se on 40 tai jopa 42.
Jopa normaali lapsiperhekoko on kasvanut, entinen 2 on nyt 3.
Kaikki suurenee.
Kommentit (74)
Niinpä! Ärsyttävää kun vaatekootkin ovat suurentuneet.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:28"]
Mäkin oon BMI 20 ja ihmiset kauhistelee kuinka "luikku" olen. Täysin normaalipainosen näköinen itsestäni, pikkasen plösökin omasta mielestä (eli ois mistä kiristää), mutta muiden mielestä olen liian laiha!? Ihan käsittämätöntä.
[/quote]
Täysin sama kokemus minulla. Hyvin usein saa kuulla mm.Söisit sinäkin jotain, Hyvähän se sun on ku oot nuin laiha, Ai lenkillä käyt?Vaikka olet noin hoikka, onko tuollainen enää tervettäkään...enkä ole tosiaankaan lähelläkään alipainoa tai edes erityisen hoikka (168/67, vaatekoko 38). Olen aatellu alkaa kuittailemaan samalla mitalla takaisin ;)
[/quote]
Minä olen 168/48 ja sain just tänään kuulla olevani läski :D Vaatteet on xs/xxs/34 (32 en ole löytänyt). Jotkut 25-veet näkivät aiheekseen nakittaa mun itsetuntoo vielä vähän alemmaks, kun oli ruokkis ja otin kaksi näkkäriä, perunamuussia (siis hyi yök, laitoinpa vielä voinokareen, siis iik rasvaa, kaloreita) ja viisi lihapullaa. En tiedä edes miksi tulivat samaan pöytään mun kanssa... Ja ihan kahee läski, siis kunnon laardikasa oon, kylkiluut tuntuu paidan, hupparin ja ohuen takin päälle :D Eikä ollut mitään läppää, nää ihmiset ovat ottaneet mut silmätikukseen...
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:59"]
Ennen normaali karkkipussi oli 200g, nyt se on 400g. Ennen normaalikoko oli 38, nyt se on 40 tai jopa 42. Jopa normaali lapsiperhekoko on kasvanut, entinen 2 on nyt 3. Kaikki suurenee.
[/quote]
Ennen normaali karkkipussi oli 200g, nykyään saman kokoinen, tai pienempi. Esim. Fazerin normaalit karkkipussit ovat nykyään 180g. 400g on megapussi, ei normaali. Eikä sitä pussia ole pakko syödä kerralla.
Ja lapsia tehdään koko ajan vähemmän ja vähemmän.
[/quote]
Kun olin lapsi 90-luvulla niin tavallinen karkkipussi oli 90 grammaa. Nykyisin ne ovat "pikkuhyviä".
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:41"] Monilla kakaroilla on nykyään jäätävän kokoinen räpyläkin. Itse 26v, jalka 36. Siskoni 15v, jalka 39. [/quote] Jep, omalla 10v tytöllä kengän koko kohta 37, minulla 38. [/quote] Periytyvä ominaisuus tuo jalankoko, vanhemmilta, vanhempien sisaruksilta, isovanhemmilta. Ei ravinnon muutoskaan ihan yhdessä sukupolvessa vaikuta, varsinkaan kun nykyiset lasten vanhemmat on tuskin nälkää nähneet omassa lapsuudessaan. :D
[/quote]
Äitilläni on koko 38, siskollani 39-40 ja minulla 35-36. Pikkusiskollani on myös paljon isompi käsi kuin minulla. Kaveripiirissäni on ainakin paljon ihmisiä, joiden kengänkoko on 37 ja nuorempien siskojen 39-40 :D Voi olla sattumaakin!
[/quote]
Minun jalka on 36, 8v vanhemman (25v) siskon 39 ja äidin 39 :D Pikkusisko 13v jalka 36, isoveli (20v) jalka 45 ja poikaystävän (20v) jalka 45 ja tän 18v pikkuveljen jalka 39 :D Toisella kaverillani (tyttö) jalka on 42 ja toisella, vuoden vanhemmalla 36.
[x] kaikkia kiinnosti, mutta silti :D
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:37"]
[/quote]
Kyllä, mun mielestä tää on ihan käsittämätöntä. Mä olen ihan normaalipainoinen, 175cm/61kg, ja joissain vaatteissa S ja kerran tai pari jopa XS on liian isoja mulle, erityisesti yläosista. Mistä sellaiset lyhyet ja hoikat, oikeasti ekstrapienet naiset löytää vaatteita jos tällaiselle romuluulle S on liian iso?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 18:07"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:37"]
[/quote]
Kyllä, mun mielestä tää on ihan käsittämätöntä. Mä olen ihan normaalipainoinen, 175cm/61kg, ja joissain vaatteissa S ja kerran tai pari jopa XS on liian isoja mulle, erityisesti yläosista. Mistä sellaiset lyhyet ja hoikat, oikeasti ekstrapienet naiset löytää vaatteita jos tällaiselle romuluulle S on liian iso?
[/quote]
Voin kertoa ettei mistään! Pitäisi varmaan alkaa tilata vaatteet Aasiasta, Suomesta ei enää löydä sopivia vaatteita..
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 18:07"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:37"] Niinpä! Ärsyttävää kun vaatekootkin ovat suurentuneet. [/quote] Kyllä, mun mielestä tää on ihan käsittämätöntä. Mä olen ihan normaalipainoinen, 175cm/61kg, ja joissain vaatteissa S ja kerran tai pari jopa XS on liian isoja mulle, erityisesti yläosista. Mistä sellaiset lyhyet ja hoikat, oikeasti ekstrapienet naiset löytää vaatteita jos tällaiselle romuluulle S on liian iso? [/quote] Voin kertoa ettei mistään! Pitäisi varmaan alkaa tilata vaatteet Aasiasta, Suomesta ei enää löydä sopivia vaatteita..
[/quote]
Noh, mietipä kun minä olin vielä pari vuotta sitten ylipainoinen, mutta minulla on pienet rinnat. Oikeasti pienet siis. Ainoat liivit, mitkä olivat kuppikooltaan hyvät, on finnwearin koko 100A. Mikään rinnakkaiskoko ei käynyt, eri merkit ei käyneet, jopa rintaliivikaupassa myyjä luovutti...
Nykyään ei ole ongelmaa yläosien, tai rintaliivien kanssa, koska laihduin sen verran että pienemmät koot mahtuvat päälle ja rintaliivejä en tarvitse kuin urheillessa. =D Mutta aikoinaan oli ongelmaa etsiä esim. paitoja, koska aina kävi niin, että paita ei istunut rintojen kohdalta.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:14"]
Väitän myös, että nykyajan fitnessbuumi on myös muuttanut kauneusihanteita ja normia 80- ja 90-luvun ajoilta hieman eri suuntaan. Tottakai suurin syy vaatekokojen muuttumiselle on ihmisten lihominen, mutta nykyään monet tytöt jotka olisivat olleet entisaikoina ainoastaan laihoja ovatkin treenanneita. Laihoillakin on nykyään peppua ja harteita eikä samoille tytöille käykään enää koon 32 vaatteet. Ajat muuttuu.
[/quote]
Minun mielestäni se on käynyt pikemminkin niin, että kauneusihanteet ovat palanneet takaisin 80-luvulle, jolloin hoikkuusihanne ei ollut vielä lähellekään anorektinen ja kuntoilu oli pop. Jos miettii vaikka malleja. 90-luvun puolivälissä alkoi mallien laihtuminen, 2000-luvulla olivat mallit laihempia kuin koskaan.
Toki nykypäivänä on ihan omanlaisiaankin ilmiöitä; siinä missä 80-luvun naiset kävivät salilla kiinteytyäkseen, nykypäivän fitness-hirmut eivät pelkää näyttäviä hauiksiakaan. Näkyvästi lihaksikas nainen ei ole enää mikään hirvitys, ja hyvä niin.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:25"]
Ennen 14,5 cm mulkku oli normaali, nyt sellaisen väitetään olevan 17 cm.
[/quote]
Voi kuule kun tuo 17 cm on tämän palstan tätien miehillä ympärysmittana täysin normaali, ja sitten pohditaan että olisi joskus kiva saada isoakin.
[/quote]
Voi, pienenpuoleinenhan se 17cm palstamammoille on. 20cm on jo normaali ja keskimittainen.
:D
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:41"]
Monilla kakaroilla on nykyään jäätävän kokoinen räpyläkin. Itse 26v, jalka 36. Siskoni 15v, jalka 39.
[/quote]
Mites sit kun mä olen 30 v ja räpylä 41? Mun lapsilla tulee olemaan 45 tolla logiikalla...
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:12"]
Moni sano Chicago-Iidaa normaalipainoisena mutta lihavahan tuo on http://chicago187.blogspot.fi/2014/08/olen-miesapina.html
[/quote]
Hyi!
Kakarat myös pitenee vuosi vuodelta, siis keskipituus. Kuulemma johtuu ravinnon paranemisesta tai jostain.
ajattelin jo ihmiskokoa.Ihmiskoko on kyllä suurentunut, se mikä on ns. "norm." .Meitä keskivertoa hoikempia katsellaan kauhuisssaan,vaikka itsekin olen aivan normipainoinen,ainakin se mikä 80/90-luvulla oli vielä normaali.Esim roxette laulaja videoissaan on mun kokoinen.
Ainiin ja entinen markka on nykyajan euro. Se mitä ennen sai markalla maksaa nykyään kuusi kertaa enemmän. 8-/ Ap
Ihmiskoon normin suureneminen on vain positiivinen asia.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:04"]
Ainiin ja entinen markka on nykyajan euro. Se mitä ennen sai markalla maksaa nykyään kuusi kertaa enemmän. 8-/ Ap
[/quote]
Voi hyvät hyttyset, vieläkö tämäkin legenda tosiaan elää?!
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:04"]
[/quote]
[/quote]
Elää elää, elähä sie...
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:04"]
[/quote]
Tai:tilastoskeskus
pakkauskokojuttu kyllä pitää paikkaansa.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:04"]
[/quote]
[/quote]
Mikä myytti? Kahvikuppi maksoi ennen torilla markan, nyt se maksaa euron. Olkoot inflaatio tai mikä vaan mutta tottahan se on
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:40"]
Olen melko samankokoinen kuin muutama muu ketjuun kommentoinut (pituutta 167 cm, vaatteissa s-koko), ja tuntuu, että n. 16-20 -vuotiaat tytöt alkavat olla minuun verrattuna todella isoja. En siis tarkoita lihavaa, vaan pitkää ja "raskasrakenteisempaa". Olen itse siis 27-vuotias, parikymppiseksi asti olin hyvinkin laiha, nykyisin painoindeksin (ja peilin) mukaan normaalipainossa.
[/quote]
Raskasrakenteisuus on ihan vain ylipainoa. Olen 175 cm pitkä ja entinen raskasrakenteinen 80-kiloinen kokoa 40/42. Tein elämäntapamuutoksen ja paino tippui 15 kg. Nyt vaatekoko 36/38 ja sormuksetkin piti pienentää 17,5:sta 16:een. Kummasti niistäkin lähti raskasrakenteisuus ihan laihduttamalla. :D
[/quote]
Kyseenalaistat siis ihmisten vartaloiden eroavaisuudet? OIkeasti?
Oletko oikeasti ikinä nähnyt sellaista ihmistä, joka on ruumiinrakenteeltaan nk. raskasrakenteinen? En nyt tarkoita mitään helvetin "mullon isot luut" selittelyä, vaan ihan oikeaa eroavaisuutta ihmisen rakenteessa. Esimerkiksi minä ja siskoni olemme kuin päivä ja yö, sisko on pieni ja siro, sellainen "keijumainen", minä taas olen rotevampi, en ylipainoinen (rp 22) vaan "pitkä" (172cm), luonnostaan lihaksikas ja "raskasrakenteinen". Ja joo, olen niitä naisharvinaisuuksia, joilla lihakset kasvaa ilman ponnisteluja, joten miellän itseni ihan suosiolla tänne raskasrakenteisiin. Vartalo on mallia x, vieläpä kaupanpäällisiksi.. Mieheni on vitsaillut että jos olisin taruhahmo, olisin amatsoni.
En kiellä sitä, etteikö iso osa siitä raskasrakenteisuudesta olisi ylipainoa, mutta meitä rotevia naisiakin on oikeasti olemassa.