Nykyään on käsitys "normaalikokoisesta" vähän suurentunut
Ennen normaali karkkipussi oli 200g, nyt se on 400g.
Ennen normaalikoko oli 38, nyt se on 40 tai jopa 42.
Jopa normaali lapsiperhekoko on kasvanut, entinen 2 on nyt 3.
Kaikki suurenee.
Kommentit (74)
En osaa sanoa lantioluista, koska en tiedä, miten tarkoitat, että ne pitäisi mitata. Vyötärö kapeni 74 cm -> 67 cm ja itse asiassa kengänkokokin pieneni 40 -> 39. Sormuskoko ja kengänkoko kyllä viittaavat siihen, että kun laihduttaa kunnolla, yllättävätkin mitat pienenevät.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:40"]
Olen melko samankokoinen kuin muutama muu ketjuun kommentoinut (pituutta 167 cm, vaatteissa s-koko), ja tuntuu, että n. 16-20 -vuotiaat tytöt alkavat olla minuun verrattuna todella isoja. En siis tarkoita lihavaa, vaan pitkää ja "raskasrakenteisempaa". Olen itse siis 27-vuotias, parikymppiseksi asti olin hyvinkin laiha, nykyisin painoindeksin (ja peilin) mukaan normaalipainossa.
[/quote]
Raskasrakenteisuus on ihan vain ylipainoa. Olen 175 cm pitkä ja entinen raskasrakenteinen 80-kiloinen kokoa 40/42. Tein elämäntapamuutoksen ja paino tippui 15 kg. Nyt vaatekoko 36/38 ja sormuksetkin piti pienentää 17,5:sta 16:een. Kummasti niistäkin lähti raskasrakenteisuus ihan laihduttamalla. :D
[/quote]kuinka etäällä lantioluut ovat toisistaan sinulla (tai muillakin)? Vaikka kuin laihtuisin niin tuo mitta ei tuosta varmasti pienene. 37 cm etäisyydellä ovat. Eli nuo alavatsalla reunoissa molemmin puolin, miksi niitä nyt kutsutaan? Kyllä vaan jotkut on isoja ja toiset pieniä huolimatta vaikka olis sama määrä rasvaa.
[/quote]
Kuka tuollaista edes mittaa? Mittaa lantionympärys, se kyllä pienenee samaa tahtia takapuolen kanssa ja mahdut pienempiin vaatteisiin.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:59"]
Ennen normaali karkkipussi oli 200g, nyt se on 400g. Ennen normaalikoko oli 38, nyt se on 40 tai jopa 42. Jopa normaali lapsiperhekoko on kasvanut, entinen 2 on nyt 3. Kaikki suurenee.
[/quote]
Ennen normaali karkkipussi oli 200g, nykyään saman kokoinen, tai pienempi. Esim. Fazerin normaalit karkkipussit ovat nykyään 180g. 400g on megapussi, ei normaali. Eikä sitä pussia ole pakko syödä kerralla.
Ja lapsia tehdään koko ajan vähemmän ja vähemmän.
172 cm/55 kg, housuista koko 38 ja yläosista S-M. Leveät lanteet.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:00"]
172 cm/55 kg, housuista koko 38 ja yläosista S-M. Leveät lanteet.
[/quote]
Nyt tämä muuttui taas sellaiseksi että ihmiset vertailevat kokojaan. Se ei tainnut olla pointti.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:14"]
Mä käytin 10 vuotta sitten kokoa 38, mutta nykyään olen kokoa 34 ja sekin on joskus liian iso. Paino pysynyt suht samassa, 56-60kg.
[/quote]
Outoa, että ihmisillä on näin eri kokemuksia. Minusta nykyajan vaatteet ovat tosi kittanoita, ne mallitkin sellaisia outoja (hihat tosi kapeita ja pitkiä). 10 v sitten minä käytin kokoa 32, nyt ei 38 mene päälle. Painoa n. 50 kg.
Hei nyt kun rupesin miettimään, niin totta kai tuo lantion leveys vaikuttaa persuksen ympärykseenkin. Joku tuolla aiemmin sanoi että niiden "lonkkaluiden" (suoliluun harjanne) etäisyys on 37 cm. Jollain se etäisyys voi olla ihan joku muu. Ja sitten on reisiluun iso sarvennoinen eli se luumöykky joka tuntuu lantion leveimmällä kohdalla, niidenkin etäisyys varmaan vaihtelee melko lailla! Eli tosiaan joku voi laihduttaa vaikka kuinka, mutta lantio vain ei kapene sellaiseksi kuin jollain mallilla :P Pitäisi saada johonkin ihannepaino- tai mitta-indeksiin nuo mitat mukaan, kuka tekee hienon kaavan? :D
Moni sano Chicago-Iidaa normaalipainoisena mutta lihavahan tuo on http://chicago187.blogspot.fi/2014/08/olen-miesapina.html
On kyllä ihan oikeasti olemassa ns. "raskasrakenteisempia" ihmisiä. Tällä tarkoitan siis sitä, että toisilla on leveämmät hartiat ja leveämpi lantio kuin toisilla, luut toki painavat kaikilla suunnilleen saman verran.
Toiset ovat luonnostaan hoikkia ja sirorakenteisia ja toiset taas hieman painavampia, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Itselläni ei esimerkiksi lantionympärys ja rinnan-/hartianympärys pienene laihtuessani ollenkaan samassa suhteessa kuin vyötärö. Kymmenen kiloa pienempänä vyötäröni kitistyy sillä kymmenellä sentillä, mutta lantiosta ja rinnasta lähtee hyvällä tuurilla kolme senttiä.
Väitän myös, että nykyajan fitnessbuumi on myös muuttanut kauneusihanteita ja normia 80- ja 90-luvun ajoilta hieman eri suuntaan. Tottakai suurin syy vaatekokojen muuttumiselle on ihmisten lihominen, mutta nykyään monet tytöt jotka olisivat olleet entisaikoina ainoastaan laihoja ovatkin treenanneita. Laihoillakin on nykyään peppua ja harteita eikä samoille tytöille käykään enää koon 32 vaatteet. Ajat muuttuu.
Täähän alkaa olla klassikko ainesta, koska täällä on jo sivuun kaksi mennessä vertailtu vaatekokoja, listattu vyötärönympäryksiä, haukuttu ylipainoisia, mainittu sekä Pipsa, että Chicago-Iida.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:11"]
Hei nyt kun rupesin miettimään, niin totta kai tuo lantion leveys vaikuttaa persuksen ympärykseenkin. Joku tuolla aiemmin sanoi että niiden "lonkkaluiden" (suoliluun harjanne) etäisyys on 37 cm. Jollain se etäisyys voi olla ihan joku muu. Ja sitten on reisiluun iso sarvennoinen eli se luumöykky joka tuntuu lantion leveimmällä kohdalla, niidenkin etäisyys varmaan vaihtelee melko lailla! Eli tosiaan joku voi laihduttaa vaikka kuinka, mutta lantio vain ei kapene sellaiseksi kuin jollain mallilla :P Pitäisi saada johonkin ihannepaino- tai mitta-indeksiin nuo mitat mukaan, kuka tekee hienon kaavan? :D
[/quote]
Mutta kuinka isoja eroja pelkät luiden muodostamat kehikot todellisuudessa tekevät? Enemmän vaikuttaa rasva ja jos on hoikka, on hoikka, vaikka luiden takia jäisikin viimeinen sentti kaventumatta ja huippumallinura luomatta. Tavallisena pulliaisena olet silti hoikka. Kukaan ei ole kokoa 48 luustonsa takia.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:11"]
[/quote]
Mutta kuinka isoja eroja pelkät luiden muodostamat kehikot todellisuudessa tekevät? Enemmän vaikuttaa rasva ja jos on hoikka, on hoikka, vaikka luiden takia jäisikin viimeinen sentti kaventumatta ja huippumallinura luomatta. Tavallisena pulliaisena olet silti hoikka. Kukaan ei ole kokoa 48 luustonsa takia.
[/quote]
No niin. Mittasin sitten itseltäni suoliluiden etuosien välin, siis niiden mykkylöiden jotka töröttää vatsan puolella "lonkkaluut". Se väli oli tasan 30 cm suoraan yhdestä töröttäjästä toiseen. Sitten kun tunnustelee niitä suoliluita edelleen, niin niiden ylimmät osat tuntuu vähän ylempänä ja taaempana, niiden väli oli ehkä jotain 35 cm, mutta sitä en saanut suoraan mitattua koska mahani ei ole niin litteä. Mutta ilmeisesti niissä sitten kuitenkin on useiden senttien eroja. (Kaikkeen sitä rupeaakin!)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:59"]
Jopa normaali lapsiperhekoko on kasvanut, entinen 2 on nyt 3
[/quote]
Eikö se ole vain iloinen asia, jos lapsiperheen koko on nykyään usein kolme henkilöä. :) Kahden hengen perheestä kun yleensä puuttuu joko lapsi tai toinen vanhempi.
[/quote]
Tarkoitin ehkä enemmän lapsien lukumäärää tällä. Ennen oli normaalia, että oli 2 aikuista ja 2 lasta. Nyt rupeaa yhä enemmän olemaan sellaisia perheitä, mihin tehdään se kolmaskin lapsi.
Munkin tuttavapiirissäkin useampi tällainen tapaus. Ap
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:03"]
Kakarat myös pitenee vuosi vuodelta, siis keskipituus. Kuulemma johtuu ravinnon paranemisesta tai jostain.
[/quote]
Näin on näreet. Olen syntynyt vuonna 1957 ja olin 176 senttisenä aikoinaan luokan pisin tyttö. Nyt jäisin jalkoihin, nykynuoret ovat menneet ohi. Minulla on housujen ja hameiden koko 42 ja puseroiden 44 (olen rintava). Mutta olen myös vertaillut vanhoja ja nykyisiä vaatteitani keskenään. Ennen minulle mahtui myös puserokoko M, nyt XXL ja kun mittaan vaatteita keskenään ovat niiden mitat samat. Eli vaatteidenkin mitoitukselle on tapahtunut jotain mystistä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:41"]
Monilla kakaroilla on nykyään jäätävän kokoinen räpyläkin. Itse 26v, jalka 36. Siskoni 15v, jalka 39.
[/quote]Mun 6 vuotiaan tytön jalka on 36/37 riippuen kengästä ja näyttäis olevan kavereillakin samaa luokkaa. Mun jalka 39.
[/quote]
Hui!!!! Mun 6-v pojan jalka on onneksi vasta 32/33.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:25"] [quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:11"] Hei nyt kun rupesin miettimään, niin totta kai tuo lantion leveys vaikuttaa persuksen ympärykseenkin. Joku tuolla aiemmin sanoi että niiden "lonkkaluiden" (suoliluun harjanne) etäisyys on 37 cm. Jollain se etäisyys voi olla ihan joku muu. Ja sitten on reisiluun iso sarvennoinen eli se luumöykky joka tuntuu lantion leveimmällä kohdalla, niidenkin etäisyys varmaan vaihtelee melko lailla! Eli tosiaan joku voi laihduttaa vaikka kuinka, mutta lantio vain ei kapene sellaiseksi kuin jollain mallilla :P Pitäisi saada johonkin ihannepaino- tai mitta-indeksiin nuo mitat mukaan, kuka tekee hienon kaavan? :D [/quote] Mutta kuinka isoja eroja pelkät luiden muodostamat kehikot todellisuudessa tekevät? Enemmän vaikuttaa rasva ja jos on hoikka, on hoikka, vaikka luiden takia jäisikin viimeinen sentti kaventumatta ja huippumallinura luomatta. Tavallisena pulliaisena olet silti hoikka. Kukaan ei ole kokoa 48 luustonsa takia. [/quote] No niin. Mittasin sitten itseltäni suoliluiden etuosien välin, siis niiden mykkylöiden jotka töröttää vatsan puolella "lonkkaluut". Se väli oli tasan 30 cm suoraan yhdestä töröttäjästä toiseen. Sitten kun tunnustelee niitä suoliluita edelleen, niin niiden ylimmät osat tuntuu vähän ylempänä ja taaempana, niiden väli oli ehkä jotain 35 cm, mutta sitä en saanut suoraan mitattua koska mahani ei ole niin litteä. Mutta ilmeisesti niissä sitten kuitenkin on useiden senttien eroja. (Kaikkeen sitä rupeaakin!)[/quote]
Mulla korkeimmasta kohdasta väli on 20cm! Jos oikeasti mitattiin samalla tavalla, myönnän olleeni väärässä. Ei se koko ole sittenkään pelkästä rasvasta kiinni. Mulla jäi huippumallin hommat varmaan naamataulun takia tekemättä. :D T. se 15 kg laihtunut
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:25"]
Ennen 14,5 cm mulkku oli normaali, nyt sellaisen väitetään olevan 17 cm.
[/quote]
Ja sama juttu naisillakin. Ennen normitavaraan mahtui juuri sopivan tiukasti kaksi sormea. Nyt pitää laittaa kolme ja joskus koko koura.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:56"]
Hyviä huomioita. Huomionarvoista on myös se että jokainen viesti tässä ketjussa joka viittaa suomalaisten naisten ylipainoon saa alapeukutusta. Nähtävästi ylipaino ja sen mukanaan tuomat terveysongelmat ja lihavuuden kustannukset terveydenhuollolle (n.300 miljoonaa euroa vuodessa) ovat sitten joidenkin mielestä äärimmäisen iloinen ja positiivinen asia.
[/quote]
Tämä ylipainoviestien alapeukutus johtuu siitä, että täällä av:llä partioi sama pulleroporukka, joka käy kilvan ylistämässä erästä rempseää ja värikästä elämää viettävää bloggaajaa... joka siis todellakin obeesi, mutta kuulemma täysin terve!!