500kilokalorillahan saa syödä aika hyvin! :)
Minulle on jäänyt kahden lapsen jälkeen enemmän painoa kuin haluaisin, enkä enää tunne oloani hyväksi kehossani. Nyt tavoitteeni on syödä jouluun asti vähemmän ja lisäksi pikkuhiljaa pudotella painoa 10kg.
Tunnen itseni ja tiedän, että minulla parhaiten toimii selkeä ja "kerrasta poikki" systeemi. Jos sallin itselleni yhden keksin päiväkahvin kanssa, tekee niitä vain mieli enemmän ja enemmän ja ajatuksia on vaikeaa saada muualle - etenkin jos keksejä kotona kaapissa on. Parempi siis, etten osta niitä ollenkaan - kahden pienen lapsen kanssa ei tule ihan herkästi autolla kauppaan lähdettyä. Samoin muutkin selkeät säännöt sopivat itselleni hyvin. Silloin minun ei tarvitse koko ajan miettiä, mitä ehkä seuraavaksi söisin ja valitsenko pullan vai ruisleivän. Voin keskittyä muuhun kuin ruuan miettimiseen. Ja toki tuo auttaa painonoudotusta, kun ruoka ja syöminen ei ole mielessä koko ajan.
Laskeskelin, mitä esimerkiksi noin 500kcal saa syödä, jos miettii vähän, mitä kannattaa valita. Omasta mielestäni yllättävän paljon. Itse puuhailen päivisin enimmäkseen kotona lasten kanssa, joten jaksan näillä syömisillä hyvin (pari päivää on mennyt jo). Varmasti välillä syön enemmänkin, ja jos käymme kylässä juhlissa, tottakai maistan tarjottavia. Mutta nyt katselin siis sellaista suurinpiirtein, useimpina päivinä toteutettavaa ja hieman varioitavaa ateriarunkoa.
Aamupala: Kahvia, Ehrmann-rahka, mustikoita, yht. noin 90kcal
Lounas: Salaattia, jossa esim tonnikalaa (vaihdellen jotakin muuta proteiinia), tomaattia, kurkkua, salaattia, yrttejä, yht. noin 135kcal
Välipala: Vaihdellen erilaisia hedelmiä, esim omena ja mandariini sekä kuppi kahvia yht. noin 115kcal.
Iltapala: Teetä, kaurapuuroa, yht. noin 150kcal.
Nämä on nyt koottu sellaisista ruuista, joita mielelläni syön. Esimerkiksi puuroa syön normaalistikin aamulla ja illalla, ja päivällistä en ole tottunut syömään. Varmasti tässäkin ruokavaliossa on parannettavaa (esimerkiksi puuroon voisi lisätä hyvää rasvaa), mutta mielestäni noin 500 kilokalorilla saa mielestäni syödä määrällisesti yllättävän paljon. Ja tiedän, että se on kaloreina tosi vähän, eli näihin ruokiin voisi hyvin välillä lisätä vaikkapa proteiinia ja hyvää rasvaa.
Näissä päivän ruuissa siis yhteensä noin 490kcal.
Kommentit (91)
Mä olen kyllä selvinnyt 1200 kalorilla jo monta vuotta, ja on ihan hiukset ja kynnet hyvässä kunnossa, ja varmasti olen terveempi kuin ylipainoiset av-mammat.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:22"]
En oikeasti ymmärrä teitä, jotka laskette kaloreita ja hiilareita ja hiilihydraatteja ja hyviä ja pahoja rasvoja ja ties mitä.
Minä laihdutan jättämällä pois leivät, perunat, pastat, sokerit, kastikkeet ja muut juomat kuin veden. Tietysti leivonnaiset pannassa myös.
Tässä esimerkiksi eilispäivän syömiset:
AAMUPALA
kuppi vihree teetä, ei sokeria
2 palaa ruisleipää, Beceliä
LOUNAS
Elovena-annospuuro
lasi vettä
VÄLIPALA
omenaa
ILTAPALA
keitetty broccoli
cantaloupe-meloni
vihreää teetä, ei sokeria
Muun päivän syömiset vastaavalla tasolla, vastaavan tyyppistä ruokaa. Vaihdellen kanaa, kalaa ja tonnikalaa myös esim. salaateissa. Olen syönyt näin jo kaksi kuukautta, enkä mitään ole repsahtanut. Paino pudonnut noin 1kg viikossa.
[/quote]
Aika paljon syöt sokeria.
Mä olen elänyt jo kolme vuotta ruokavaliolla 500 kaloria tai alle/päivä. Eli ma-pe noin ja viikonloppuisin syön just sitä mitä mun tekee mieli ja niin paljon kuin haluan. Just kävin työterveystarkastuksessa ja kaikki verikokeet + muut oli aivan priimaa. Eikä mun olokaan ole millään tavalla huono. Mahalaukkuhan kutistuu kyllä vastaamaan sitä mitä sinne työntää, ihan samalla lailla kuin se venyy jos sinne työntää koko ajan liikaa.
Niin kauan kuin itsellä on hyvä olla ja saa sen minkä tarvitsee, niin siinä ei ole kenelläkään nokan koputtamista.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:22"]
Minä laihdutan jättämällä pois leivät, perunat, pastat, sokerit, kastikkeet ja muut juomat kuin veden. Tietysti leivonnaiset pannassa myös.
Tässä esimerkiksi eilispäivän syömiset:
AAMUPALA
kuppi vihree teetä, ei sokeria
2 palaa ruisleipää, Beceliä
LOUNAS
Elovena-annospuuro
lasi vettä
VÄLIPALA
omenaa
ILTAPALA
keitetty broccoli
cantaloupe-meloni
vihreää teetä, ei sokeria
Muun päivän syömiset vastaavalla tasolla, vastaavan tyyppistä ruokaa. Vaihdellen kanaa, kalaa ja tonnikalaa myös esim. salaateissa.
[/quote]
Mihin sä ne kanat ja muut vaihdat.... tuohon puuroonko?
Jotain tuosta nyt puuttuu... kok listassa ei ole yhtään proteiinia.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:03"]
Mä olen elänyt jo kolme vuotta ruokavaliolla 500 kaloria tai alle/päivä. Eli ma-pe noin ja viikonloppuisin syön just sitä mitä mun tekee mieli ja niin paljon kuin haluan. Just kävin työterveystarkastuksessa ja kaikki verikokeet + muut oli aivan priimaa. Eikä mun olokaan ole millään tavalla huono. Mahalaukkuhan kutistuu kyllä vastaamaan sitä mitä sinne työntää, ihan samalla lailla kuin se venyy jos sinne työntää koko ajan liikaa.
Niin kauan kuin itsellä on hyvä olla ja saa sen minkä tarvitsee, niin siinä ei ole kenelläkään nokan koputtamista.
[/quote]
Joo niin mäkin ja ihan sama, että työterveydessä kaikki veriarvot oli ihanteelliset. Kolesterolit ja sokerit yms.
Maanantaista on lähtenyt nyt 1,5kg, eli viikon saldoksi tulee todennäköisesti -2kg. Vaikka osa onkin varmasti nestettä, niin kyllä tämä motivoi jatkamaan, eikä hirveää nälkääkään ole tarvinut nähdä :). Puurolla ja proteiinipitoisella aterialla pärjää pitkälle, toisin kuin pelkällä salaatilla :).
Ap
Onneksi itse olen osannut pitää järjen päässä tässä laihdutuksessa.
Keväästä on tippunut 10kg. Olen pienetänyt annoskokoa. Herkkujakin tulee syötyä lähes viikottain.
Hidastahan tämä näin on,mutta minä näen tärkempänä saada painon alas pysyvästi,ilman että tarvii laskea kaloreita.
Liikuntaa en ole lisännyt.Työ on on minulla se joka pitää kunnon hyvänä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:03"]
[/quote]
Ootko sä sitten tosi laiha jos sun kulutus on tuo, vai ootko vain kolme vuotta laihduttanut? Ja jos olet laihduttanut, niin paljonko ja mistä mitoista? :)
Syö edes se 1200, ja et välttämättä sittenkään saa pitää kaikkia hiuksia tai kynsiä.