500kilokalorillahan saa syödä aika hyvin! :)
Minulle on jäänyt kahden lapsen jälkeen enemmän painoa kuin haluaisin, enkä enää tunne oloani hyväksi kehossani. Nyt tavoitteeni on syödä jouluun asti vähemmän ja lisäksi pikkuhiljaa pudotella painoa 10kg.
Tunnen itseni ja tiedän, että minulla parhaiten toimii selkeä ja "kerrasta poikki" systeemi. Jos sallin itselleni yhden keksin päiväkahvin kanssa, tekee niitä vain mieli enemmän ja enemmän ja ajatuksia on vaikeaa saada muualle - etenkin jos keksejä kotona kaapissa on. Parempi siis, etten osta niitä ollenkaan - kahden pienen lapsen kanssa ei tule ihan herkästi autolla kauppaan lähdettyä. Samoin muutkin selkeät säännöt sopivat itselleni hyvin. Silloin minun ei tarvitse koko ajan miettiä, mitä ehkä seuraavaksi söisin ja valitsenko pullan vai ruisleivän. Voin keskittyä muuhun kuin ruuan miettimiseen. Ja toki tuo auttaa painonoudotusta, kun ruoka ja syöminen ei ole mielessä koko ajan.
Laskeskelin, mitä esimerkiksi noin 500kcal saa syödä, jos miettii vähän, mitä kannattaa valita. Omasta mielestäni yllättävän paljon. Itse puuhailen päivisin enimmäkseen kotona lasten kanssa, joten jaksan näillä syömisillä hyvin (pari päivää on mennyt jo). Varmasti välillä syön enemmänkin, ja jos käymme kylässä juhlissa, tottakai maistan tarjottavia. Mutta nyt katselin siis sellaista suurinpiirtein, useimpina päivinä toteutettavaa ja hieman varioitavaa ateriarunkoa.
Aamupala: Kahvia, Ehrmann-rahka, mustikoita, yht. noin 90kcal
Lounas: Salaattia, jossa esim tonnikalaa (vaihdellen jotakin muuta proteiinia), tomaattia, kurkkua, salaattia, yrttejä, yht. noin 135kcal
Välipala: Vaihdellen erilaisia hedelmiä, esim omena ja mandariini sekä kuppi kahvia yht. noin 115kcal.
Iltapala: Teetä, kaurapuuroa, yht. noin 150kcal.
Nämä on nyt koottu sellaisista ruuista, joita mielelläni syön. Esimerkiksi puuroa syön normaalistikin aamulla ja illalla, ja päivällistä en ole tottunut syömään. Varmasti tässäkin ruokavaliossa on parannettavaa (esimerkiksi puuroon voisi lisätä hyvää rasvaa), mutta mielestäni noin 500 kilokalorilla saa mielestäni syödä määrällisesti yllättävän paljon. Ja tiedän, että se on kaloreina tosi vähän, eli näihin ruokiin voisi hyvin välillä lisätä vaikkapa proteiinia ja hyvää rasvaa.
Näissä päivän ruuissa siis yhteensä noin 490kcal.
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 09:09"]
Mäkin syön usein vaan n. 500 kaloria päivässä, mutta kyllä se on todella vähän. Eli en allekirjoita, että siihen määrään saa syödä paljon =(. Valitettavasti kärsin nälkää kaiket päivät. Mutta en voi syödä enempää, koska korvaan kaiken viikonloppuna kun syön paljon suklaata ja pullaa. Eli lasken viikon kalorit ja mitä viikonlopulta jää, niin ne jaan arkipäivien kesken. Ei muuten paljon jää... Olen normaalipainoinen.
[/quote]
No nyt on älykästä toimintaa. :D Jos sun kulutus on esimerkiksi 1500 kaloria päivässä, niin syöt viikonlopun aikana 8000 kaloria. Luultavasti se kulutuksesi on enemmän kuin tuo, eli paljonko sä oikein mätät sitä ruokaa lauantaina ja sunnuntaina naamaasi?
Ihan järkevän kuuloista laihdutusta, ei pelkkää salaattia ja porkkanaa. Vähän vielä hyvää rasvaa kaveriksi, niin tuohan on ihan monipuolinen ruokavalio.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:03"]
Mä olen elänyt jo kolme vuotta ruokavaliolla 500 kaloria tai alle/päivä. Eli ma-pe noin ja viikonloppuisin syön just sitä mitä mun tekee mieli ja niin paljon kuin haluan. Just kävin työterveystarkastuksessa ja kaikki verikokeet + muut oli aivan priimaa. Eikä mun olokaan ole millään tavalla huono. Mahalaukkuhan kutistuu kyllä vastaamaan sitä mitä sinne työntää, ihan samalla lailla kuin se venyy jos sinne työntää koko ajan liikaa.
Niin kauan kuin itsellä on hyvä olla ja saa sen minkä tarvitsee, niin siinä ei ole kenelläkään nokan koputtamista.
[/quote]
Ootko sä sitten tosi laiha jos sun kulutus on tuo, vai ootko vain kolme vuotta laihduttanut? Ja jos olet laihduttanut, niin paljonko ja mistä mitoista? :)
[/quote]
En ole tosi laiha, mitat on 176/66. Tippui kohtalaisen nopeasti jo tuossa on pysytty. Liikuntaa en harrasta, paitsi joskus kesäisin käyn rullaluistelemassa. Lähtöpaino oli melkein 79 kg.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:22"]
En oikeasti ymmärrä teitä, jotka laskette kaloreita ja hiilareita ja hiilihydraatteja ja hyviä ja pahoja rasvoja ja ties mitä.
Minä laihdutan jättämällä pois leivät, perunat, pastat, sokerit, kastikkeet ja muut juomat kuin veden. Tietysti leivonnaiset pannassa myös.
Tässä esimerkiksi eilispäivän syömiset:
AAMUPALA
kuppi vihree teetä, ei sokeria
2 palaa ruisleipää, Beceliä
LOUNAS
Elovena-annospuuro
lasi vettä
VÄLIPALA
omenaa
ILTAPALA
keitetty broccoli
cantaloupe-meloni
vihreää teetä, ei sokeria
Muun päivän syömiset vastaavalla tasolla, vastaavan tyyppistä ruokaa. Vaihdellen kanaa, kalaa ja tonnikalaa myös esim. salaateissa. Olen syönyt näin jo kaksi kuukautta, enkä mitään ole repsahtanut. Paino pudonnut noin 1kg viikossa.
[/quote]
Oletko harhainen??? Sanot jättäneesi mm leivät ja sokerit pois "ruokavaliostasi"?? Mitä on ruisleipä tai puuro??? Muutenkin naurettavan ravintoköyhää ruokaa...
Onko ihmiset oikeasti näin pihalla terveellisestä laihduttamisesta?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:03"]
Mä olen elänyt jo kolme vuotta ruokavaliolla 500 kaloria tai alle/päivä. Eli ma-pe noin ja viikonloppuisin syön just sitä mitä mun tekee mieli ja niin paljon kuin haluan. Just kävin työterveystarkastuksessa ja kaikki verikokeet + muut oli aivan priimaa. Eikä mun olokaan ole millään tavalla huono. Mahalaukkuhan kutistuu kyllä vastaamaan sitä mitä sinne työntää, ihan samalla lailla kuin se venyy jos sinne työntää koko ajan liikaa.
Niin kauan kuin itsellä on hyvä olla ja saa sen minkä tarvitsee, niin siinä ei ole kenelläkään nokan koputtamista.
[/quote]
Ootko sä sitten tosi laiha jos sun kulutus on tuo, vai ootko vain kolme vuotta laihduttanut? Ja jos olet laihduttanut, niin paljonko ja mistä mitoista? :)
[/quote]
En ole tosi laiha, mitat on 176/66. Tippui kohtalaisen nopeasti jo tuossa on pysytty. Liikuntaa en harrasta, paitsi joskus kesäisin käyn rullaluistelemassa. Lähtöpaino oli melkein 79 kg.
[/quote]
Eli sä laihdutat vieläkin? Vai meinaatko oikeasti, että on ihan ok jos elimistösi käy niin säästöliekillä, että tuo 500 kaloria päivässä vastaa kulutustasi. Oliko niissä verikokeissa myös ne seerumit mukana, mitattiin vitamiinit ja kaikki? Ettei pelkästään nyt vaan rauta, kolesteroli ja sokeri, ne ei vielä paljoa kerro. :)
Olen laihduttanut 5:2 -dieetillä elokuusta kahdeksan kiloa, jouluksi vielä kaksi ja kymppi on koossa.
Kahtena päivänä viikossa (ma ja to) syön vain 500 kcal. Paljon tulee syötyä vihanneksia,aina yli puoli kiloa päivässä, sen lisäksi kananmunaa ja vähäkalorista lihaa tai kalaa. Nälkää en ole nähnyt :)
Normipäivinä syön vähähiilihydraattisesti, eikä niinä päivinä tule syötyä mitenkään erityisen paljon.
Hyvä systeemi, joka toimii mulla!
Sisareni on laihduttanut jo myös seitsemän kiloa.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:47"]Mä olen kyllä selvinnyt 1200 kalorilla jo monta vuotta, ja on ihan hiukset ja kynnet hyvässä kunnossa, ja varmasti olen terveempi kuin ylipainoiset av-mammat.
[/quote]
Ahhah, mun bmi on 17,6, ja voin silti mättää pärstään lähes kolmen tuhannen kalorin edestä ruokaa, eikä tunnu missään :D Ei sillä ole niin paljoa väliä miten vähän syö, vaan sillä miten paljon kuluttaa ;) Eikö ole ikävä kituuttaa noin vähillä kaloreilla sen sijaan, että söisi miten tahtoo, mutta kuluttaisi kaiken pois? Tai hetki, arvaan, et kenties jaksa kuluttaa kaloreita pois ja siks pidät kalorit alhaalla? Laiska.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 08:44"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 08:36"]Ei ole tervettä.
[/quote]
En väittänytkään, ei kukaan lyhytkestoiseen dieettiin kuole tai merkittäviä puutostiloja saa :). Pointtini oli, että pieneenkin kalorimäärään mahtuu yllättävän paljon ruokaa, kun valitsee oikein. 1000 kilokalorilla saisi syödä jo hurjasti. Tunnen itseni ja tiedän, että minulla toimii tällainen reipas alku, jolla paino lähtee laskusuuntaan. Se motivoi sitten jatkamaan vaikka rauhallisemmallakin tahdilla.
Laihduttaessa ei siis todellakaan tarvitse kärvistellä hurjassa nälässä :)
[/quote]
Tiedän, olen laihduttanut jo 45 kiloa. Kokeilin joskus tuollaista keinoa, tuloksena oli täysin ryssitty aineenvaihdunta ja laihtumisen jälkeen ihan tavallinen kevyt ruokavaliokin lihotti. Sen jälkeen oli entistä vaikeampaa päästä pysyviin tuloksiin. Mutta omapa on terveytesi.
Ja ajatella jotkut joutuvat syömään tuon 500 kaloria yhdellä aterialla lääkkeiden imeytymisen takia. tasan ei mene onnen lahjat.
Ei ihme jos on kiukkuisia ihmisisä. Ei koskaan ennen vaihdevuosia tarvunnut katsoa mitä söi. Herkut ja illalliset pitkän kaavan mukaan ei heilauttanut painoa mihinkään. Nyt harmittaan kun ei voi nauttia ruuasta, kun ihmeesti se heti pamahtaa vyötärölle.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 09:05"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 08:49"]Hmmm... Onhan tuossa erilaisia hiilareita, proteiinia ja kun vielä lisäisi hyvää rasvaa, niin aika hyvähän tuo dieetti olisi. Sisältää lihaa/kalaa, viljoja, hedelmiä ja vihanneksia. Puurossa voi käyttää vaihdellen vaikkapa tattaria, hirssiä ja ruista kauran ohella. Vihanneksia, hedelmiä, marjoja ja lihaa/kalaa on helppo vaihdella päivittäin myös. Jos tuohon lisäisi vielä esimerkiksi avocadoa ja pähkinöitä, olisi mielestäni jo monipuolinen dieetti. Ehkä jopa monipuolisempi kuin useilla ei-laihduttavilla? Suurin osa ihmisistä syö kuitenkin joka päivä paljon samoja ruokia, esimerkiksi aina aamulla leipää jne. [/quote] Mitä te, kenen mielestä tällainen on aivan hirveä ruokalista, lisäisitte vielä tähän? Kuulostaa monipuoliselta, vaikka kaloreita vähän onkin.
[/quote]
Lisäisin ihan hirveästi kasviksia, eihän tossa ollut kun jotain salaattia, kurkkua ja tomaattia. Eli lisäks ainakin vaihdellen kaalia, parsakaalia, kukkakaalia, paprikaa, porkkanaa, lanttua, punajuurta, kesäkurpitsaa jne...
Mä tykkään myös 5:2 dieetistä, kun siihen tottuu niin se menee kuin itsestään!
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:22"]
En oikeasti ymmärrä teitä, jotka laskette kaloreita ja hiilareita ja hiilihydraatteja ja hyviä ja pahoja rasvoja ja ties mitä.
Minä laihdutan jättämällä pois leivät, perunat, pastat, sokerit, kastikkeet ja muut juomat kuin veden. Tietysti leivonnaiset pannassa myös.
Tässä esimerkiksi eilispäivän syömiset:
AAMUPALA
kuppi vihree teetä, ei sokeria
2 palaa ruisleipää, Beceliä
LOUNAS
Elovena-annospuuro
lasi vettä
VÄLIPALA
omenaa
ILTAPALA
keitetty broccoli
cantaloupe-meloni
vihreää teetä, ei sokeria
Muun päivän syömiset vastaavalla tasolla, vastaavan tyyppistä ruokaa. Vaihdellen kanaa, kalaa ja tonnikalaa myös esim. salaateissa. Olen syönyt näin jo kaksi kuukautta, enkä mitään ole repsahtanut. Paino pudonnut noin 1kg viikossa.
[/quote]Vasta kaksi kuukautta .... Minä kyllästyin laihduttamiseen 10 kuukauden jälkeen ja 27 kiloa laihduttaneena. Tosin söin laihduttaessakin yli 2000kcal päivässä. Parissa vuodessa 10 kiloa takaisin, pitäisi ottaa taas itseä niskasta kiinni.
Oma virheeni oli se että liikuin tosi paljon kun opettelin syömään oikein ja siitähän tuli urheilijan ruokavalio. Kun liikunta jäi työn ja muiden syiden vuoksi, niin paino alkoi nousta.
Varmaan tuota syömisten kyttäämistä pitäisi jatkaa ainakin pari vuotta, että se olisi käynyt läpi enemmän erilaisia elämänvaiheita. Eikä sitä varsinkaan saisi lopettaa siihen kun saavuttaa painon jota tavoittelee.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:55"]
Oletko harhainen??? Sanot jättäneesi mm leivät ja sokerit pois "ruokavaliostasi"?? Mitä on ruisleipä tai puuro??? Muutenkin naurettavan ravintoköyhää ruokaa...
[/quote]
Onko puuro leipää vai sokeria?
En jaksa näitä karppaususkovaisia...
Tosin minustakin tuossakin dietissä oikea ruoka loistaa poissaolollaan.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:55"]
[/quote]
Onko puuro leipää vai sokeria?
En jaksa näitä karppaususkovaisia...
Tosin minustakin tuossakin dietissä oikea ruoka loistaa poissaolollaan.
[/quote]
Kyllä se leipä ja puuro on sokeria ihan kaikille.
No lisäät tuohon vaikka broilerin rintafilettä ja kasviksia keon. Lisäksi palanen ruisleipää ja raejuustoa.
Aineenvaihdunta pysähtyy tolla kalorimäärällä :) laihdut kyllä ensin, mutta kun alat taas syödä normaalisti niin lihot vaan enemmän. Nimim. syömishäiriön jälkeen siihen normaaliin painoon, jossa olin ennen anoreksiaa +8kg ja ne tuli näköjään jäädäkseen.
Voi sua..söisit nyt enemmän, edes sen 1000 kaloria/päivä. Ei tuo varmaan vaarallista silloin tällöin ole, mutta pidemmän päälle loppuu voimat.