Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

500kilokalorillahan saa syödä aika hyvin! :)

Vierailija
12.11.2014 |

Minulle on jäänyt kahden lapsen jälkeen enemmän painoa kuin haluaisin, enkä enää tunne oloani hyväksi kehossani. Nyt tavoitteeni on syödä jouluun asti vähemmän ja lisäksi pikkuhiljaa pudotella painoa 10kg.

Tunnen itseni ja tiedän, että minulla parhaiten toimii selkeä ja "kerrasta poikki" systeemi. Jos sallin itselleni yhden keksin päiväkahvin kanssa, tekee niitä vain mieli enemmän ja enemmän ja ajatuksia on vaikeaa saada muualle - etenkin jos keksejä kotona kaapissa on. Parempi siis, etten osta niitä ollenkaan - kahden pienen lapsen kanssa ei tule ihan herkästi autolla kauppaan lähdettyä. Samoin muutkin selkeät säännöt sopivat itselleni hyvin. Silloin minun ei tarvitse koko ajan miettiä, mitä ehkä seuraavaksi söisin ja valitsenko pullan vai ruisleivän. Voin keskittyä muuhun kuin ruuan miettimiseen. Ja toki tuo auttaa painonoudotusta, kun ruoka ja syöminen ei ole mielessä koko ajan.

Laskeskelin, mitä esimerkiksi noin 500kcal saa syödä, jos miettii vähän, mitä kannattaa valita. Omasta mielestäni yllättävän paljon. Itse puuhailen päivisin enimmäkseen kotona lasten kanssa, joten jaksan näillä syömisillä hyvin (pari päivää on mennyt jo). Varmasti välillä syön enemmänkin, ja jos käymme kylässä juhlissa, tottakai maistan tarjottavia. Mutta nyt katselin siis sellaista suurinpiirtein, useimpina päivinä toteutettavaa ja hieman varioitavaa ateriarunkoa.

Aamupala: Kahvia, Ehrmann-rahka, mustikoita, yht. noin 90kcal

Lounas: Salaattia, jossa esim tonnikalaa (vaihdellen jotakin muuta proteiinia), tomaattia, kurkkua, salaattia, yrttejä, yht. noin 135kcal

Välipala: Vaihdellen erilaisia hedelmiä, esim omena ja mandariini sekä kuppi kahvia yht. noin 115kcal.

Iltapala: Teetä, kaurapuuroa, yht. noin 150kcal.

Nämä on nyt koottu sellaisista ruuista, joita mielelläni syön. Esimerkiksi puuroa syön normaalistikin aamulla ja illalla, ja päivällistä en ole tottunut syömään. Varmasti tässäkin ruokavaliossa on parannettavaa (esimerkiksi puuroon voisi lisätä hyvää rasvaa), mutta mielestäni noin 500 kilokalorilla saa mielestäni syödä määrällisesti yllättävän paljon. Ja tiedän, että se on kaloreina tosi vähän, eli näihin ruokiin voisi hyvin välillä lisätä vaikkapa proteiinia ja hyvää rasvaa.

Näissä päivän ruuissa siis yhteensä noin 490kcal.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä :)

Alkuperäinen ajatuksenihan oli, että aloitan tällaisella nopeammalla laihdutustavalla ja jatkan maltillisemmin. Toinen pointtini oli, että mielestäni vähilläkin kaloreilla saa syödä yllättävän paljon, kun miettii, mitä syö. Tein esimerkkipäivän ruuat pohjaksi, jota on helppo muutella päivittäin niin, että vaihtelee proteiinin, hiilareiden, kasvisten ja hedelmien lajeja. Valitsin ruokia kaikista noista ryhmistä ja edelleen väitän, että taviskotiruokaakin syövä saattaa syödä yksipuolisemmin.

Katselin vielä Finelistä kalorimääriä ja mielestäni suurinpiirtein samoilla päivittäisillä kaloreilla saa melkoisen paljon vaihtelua ruokiin :). Kasviksia saa syödä todella reilusti, esimerkiksi kokonaisessa kurkussa on vain 27kcal.

Itse olen tottunut syömään aamuisin ja iltaisin puuroa. Tässä kuitenkin esimerkkivaihtoehtoja päivän eri aterioista - mielestäni vaihtelua on hyvin ja päivän aikana saan proteiinineja, erilaisia hiilareita ja rasvaa. Muuten en noiden suhteita ajattelisi, mutta ruoka pitää sitä paremmin nälkää, mitä enemmän se sisältää eri tahtiin sulavia ruoka-aineita.

Aamupala 1:
- kaurapuuro 144kcal
- 1/2dl mustikoita/muita marjoja 15kcal
- kahvia/teetä
->yht 159kcal

Aamupala 2:
- Vaasan ruispala, margariini, kalkkunaleikkele, kurkku yht 103kcal
- 1dl maustamatonta jugurttia ja 1/2 rkl hunajaa yht 70kcal
->koko aamupala yht 173kcal

Aamupala 3:
- ruispala, margis, kalkkunaleikkele, kurkku 103kcal
- omena 72kcal tai päärynä 56kcal
-> yht koko aamupala 159-175kcal

Lounas1:
-tonnikalasalaatti (1prk tonnikalaa, 2 tomaattia, kurkkua, erilaisia salaatteja, yrttejä jne) 212kcal

Lounas 2:
- kananmunasalaatti (1/2prk tonnikalaa, kananmuna, tomaattia, kurkkua, salaatteja) 250kcal

Lounas 3:
- kalasalaatti (vaaleaa kalaa yksi Finelin mukainen annos, kananmuna, salaatteja, kurkkua jne) 167kcal

Lounas 4:
- broilerisalaatti (yksi annos broileria Finelin annoskoon mukaan, tomaattia, persikkaa, kurkkua, salaatteja jne) 156kcal

Lounas 5:
- riisiä ja broileria (molempia yksi Finelin mukainen annos) 240kcal

Lounas 6:
- 2 keitettyä perunaa, 1prk tonnikalaa yht 246kcal

Lounas 7:
- 2 keitettyä perunaa, annos broileria yht 218kcal

Lounaat yhteensä 156-250kcal

Tähän mennessä 315-425kcal.

Aamupaloista voi valita vielä aineksia välipalaan (esim kahvi ja hedelmä) ja iltapalaan, jolloin päivän kalorit ovat maksimissaan 600kcal.

Eiväthän nämä gourmet-ruokia ole, mutta mielestäni monipuolisempia ja varmasti enemmän "kunnon ruokaa", mitä useimmat ehkä näillä kaloreilla ajattelisivat.

Toivottavasti kaikki rivinvaihdot näkyvät, kun kännykällä kirjoitan.

Vierailija
42/91 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätpä nuo kaikki rivinvaihdot toimineet.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:01"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:33"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:03"]

Mä olen elänyt jo kolme vuotta ruokavaliolla 500 kaloria tai alle/päivä. Eli ma-pe noin ja viikonloppuisin syön just sitä mitä mun tekee mieli ja niin paljon kuin haluan. Just kävin työterveystarkastuksessa ja kaikki verikokeet + muut oli aivan priimaa. Eikä mun olokaan ole millään tavalla huono. Mahalaukkuhan kutistuu kyllä vastaamaan sitä mitä sinne työntää, ihan samalla lailla kuin se venyy jos sinne työntää koko ajan liikaa.

Niin kauan kuin itsellä on hyvä olla ja saa sen minkä tarvitsee, niin siinä ei ole kenelläkään nokan koputtamista.

[/quote]

Ootko sä sitten tosi laiha jos sun kulutus on tuo, vai ootko vain kolme vuotta laihduttanut? Ja jos olet laihduttanut, niin paljonko ja mistä mitoista? :)

[/quote]

En ole tosi laiha, mitat on 176/66. Tippui kohtalaisen nopeasti jo tuossa on pysytty. Liikuntaa en harrasta, paitsi joskus kesäisin käyn rullaluistelemassa. Lähtöpaino oli melkein 79 kg.

[/quote]

Eli sä laihdutat vieläkin? Vai meinaatko oikeasti, että on ihan ok jos elimistösi käy niin säästöliekillä, että tuo 500 kaloria päivässä vastaa kulutustasi. Oliko niissä verikokeissa myös ne seerumit mukana, mitattiin vitamiinit ja kaikki? Ettei pelkästään nyt vaan rauta, kolesteroli ja sokeri, ne ei vielä paljoa kerro. :)

[/quote]

En mä koe sitä laihduttamiseksi, koska en enää näytä tästä laihtuvan. Nyt olen siinä tilassa että tällä ruokavaliolla paino pysyy just tuossa missä sen haluan pysyvän. Ei kait siinä mitään seerumeita ollut, en edes tiedä mitä ne on! =D Mutta mun on hyvä näin ja tämä on ainoa keino millä olen saanut sekä pudotettua painon että pidettyä sen siinä. Ja kuten sanoin, syön kaksi päivää viikosta ihan kaikkea mitä haluan.

Vierailija
44/91 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:28"]Ja ajatella jotkut joutuvat syömään tuon 500 kaloria yhdellä aterialla lääkkeiden imeytymisen takia. tasan ei mene onnen lahjat.
[/quote]

Mitkä lääkkeet eivät imeydy, ellei syö 500kcal?

Vierailija
45/91 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tuohon 500kaloriin mahtuu paljon, mutta500kaloria on liian vähän. Vähintään 100kaloria täytyy syödä. Ja ateriamallistasi puuttuu toinen ruoka

Vierailija
46/91 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:17"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:01"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:33"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:03"]

Mä olen elänyt jo kolme vuotta ruokavaliolla 500 kaloria tai alle/päivä. Eli ma-pe noin ja viikonloppuisin syön just sitä mitä mun tekee mieli ja niin paljon kuin haluan. Just kävin työterveystarkastuksessa ja kaikki verikokeet + muut oli aivan priimaa. Eikä mun olokaan ole millään tavalla huono. Mahalaukkuhan kutistuu kyllä vastaamaan sitä mitä sinne työntää, ihan samalla lailla kuin se venyy jos sinne työntää koko ajan liikaa.

Niin kauan kuin itsellä on hyvä olla ja saa sen minkä tarvitsee, niin siinä ei ole kenelläkään nokan koputtamista.

[/quote]

Ootko sä sitten tosi laiha jos sun kulutus on tuo, vai ootko vain kolme vuotta laihduttanut? Ja jos olet laihduttanut, niin paljonko ja mistä mitoista? :)

[/quote]

En ole tosi laiha, mitat on 176/66. Tippui kohtalaisen nopeasti jo tuossa on pysytty. Liikuntaa en harrasta, paitsi joskus kesäisin käyn rullaluistelemassa. Lähtöpaino oli melkein 79 kg.

[/quote]

Eli sä laihdutat vieläkin? Vai meinaatko oikeasti, että on ihan ok jos elimistösi käy niin säästöliekillä, että tuo 500 kaloria päivässä vastaa kulutustasi. Oliko niissä verikokeissa myös ne seerumit mukana, mitattiin vitamiinit ja kaikki? Ettei pelkästään nyt vaan rauta, kolesteroli ja sokeri, ne ei vielä paljoa kerro. :)

[/quote]

En mä koe sitä laihduttamiseksi, koska en enää näytä tästä laihtuvan. Nyt olen siinä tilassa että tällä ruokavaliolla paino pysyy just tuossa missä sen haluan pysyvän. Ei kait siinä mitään seerumeita ollut, en edes tiedä mitä ne on! =D Mutta mun on hyvä näin ja tämä on ainoa keino millä olen saanut sekä pudotettua painon että pidettyä sen siinä. Ja kuten sanoin, syön kaksi päivää viikosta ihan kaikkea mitä haluan.

[/quote]

Sun kokoisen perusaineen vaihdunnankin pitäisi olla niin reilusti yli 1000 kaloria, että kyllä kannattaa otattaa vaikka ihan aluksi kilpirauhasarvot, jos tuo 500 kaloria päivässä vain ylläpitää, ei laihduta. Alat pikkuhiljaa pyrkiä normalisoimaan sitä aineenvaihduntaasi, niin ei tarvitse tuollaisella kitudieetillä koko loppuelämäänsä elää.

Vierailija
47/91 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis perusaineenvaihdunta. Kirjoitin liian tohkeissani. ;)

Vierailija
48/91 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ruokaohjelma on esim:
Aamupala: Lasillinen ITSEpuristettua appelsiinimehua, puuroa, raejuustoa, marjoja.
Ruoka1: Riisiä/perunaa tms, lihaa, vihanneksia esim papuja yms, pähkinöitä.
Välipala:2siivua ruisleipää, leikkelettä, salaattia, kurkkua, tomaattia.
Ruoka2: Tonnikalasalaatti, avokado.
Iltapala: smoothie johon purkki rahkaa, marjoja, hedelmiä, loraus maitoa.

Vierailija
49/91 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:20"]Kyllä, tuohon 500kaloriin mahtuu paljon, mutta500kaloria on liian vähän. Vähintään 100kaloria täytyy syödä. Ja ateriamallistasi puuttuu toinen ruoka
[/quote]

Kirjoitinkin, etten ole tottunut toista lämmintä ruokaa syömään. Eihän kaikille maistu aamupalakaan, minun on vaikeaa kuvitella syöväni kahta lämmintä ateriaa.

(Eihän ruuan lämpimyys ole itseisarvo, vaikkei laihduttaisikaan. Normaalia ruokaa syövä voi aivan hyvin korvata lämpimän lounaan vaikkapa ruokaisalla salaatilla ja saa silti energiaa ja ravintoaineita yhtä paljon.)

Mielestäni esimerkkiruokani ovat näillä kaloreilla hyvin lähellä "tavallista syömistä" - ei pelkkiä salaatinlehtiä, vaan ihan oikeaa ruokaa. Laihduttaa voisi paljon huonomminkin :)

Ap

Vierailija
50/91 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:20"]Kyllä, tuohon 500kaloriin mahtuu paljon, mutta500kaloria on liian vähän. Vähintään 100kaloria täytyy syödä. Ja ateriamallistasi puuttuu toinen ruoka
[/quote]

Kirjoitinkin, etten ole tottunut toista lämmintä ruokaa syömään. Eihän kaikille maistu aamupalakaan, minun on vaikeaa kuvitella syöväni kahta lämmintä ateriaa.

(Eihän ruuan lämpimyys ole itseisarvo, vaikkei laihduttaisikaan. Normaalia ruokaa syövä voi aivan hyvin korvata lämpimän lounaan vaikkapa ruokaisalla salaatilla ja saa silti energiaa ja ravintoaineita yhtä paljon.)

Mielestäni esimerkkiruokani ovat näillä kaloreilla hyvin lähellä "tavallista syömistä" - ei pelkkiä salaatinlehtiä, vaan ihan oikeaa ruokaa. Laihduttaa voisi paljon huonomminkin :)

Ap
[/quote]

En minäkään syönyt ennen aamupalaa koska aina ällötti niin paljon. Mutta tajusin että se on tärkeä ja aloin syödä sen vaikkei mieli tehnyt. Nykyään en voisi olla ilman aamupalaa

Vierailija
51/91 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:31"]Hyvä ruokaohjelma on esim:
Aamupala: Lasillinen ITSEpuristettua appelsiinimehua, puuroa, raejuustoa, marjoja.
[/quote]

ja toinen ateria pelkkä salaatti ilman pastaa tms koska ajattelin tämän laihduttavalle. :) itsellä kun ei syytä laihduttaa niin syön tämän tapaisesti mutta molemmilla aterioilla hiilaria. Ja isompia määriä kuin laihduttav

Vierailija
52/91 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:20"]

Kyllä, tuohon 500kaloriin mahtuu paljon, mutta500kaloria on liian vähän. Vähintään 100kaloria täytyy syödä. Ja ateriamallistasi puuttuu toinen ruoka

[/quote]

Myös rasva loistaa poissaolollaan :)

Vierailija
53/91 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:31"]Hyvä ruokaohjelma on esim:
[/quote]

ja toinen ateria pelkkä salaatti ilman pastaa tms koska ajattelin tämän laihduttavalle. :) itsellä kun ei syytä laihduttaa niin syön tämän tapaisesti mutta molemmilla aterioilla hiilaria. Ja isompia määriä kuin laihduttav
[/quote]

Minkä takia sulla on aamupalalla tuo appelsiinimehu? :) Onko vain maun vuoksi tai siis siksi, että pidät siitä? :)

Mehuhan nostaa verensokeria tosi nopeasti ja kun sokerit sitten romahtavat, tulee väsy ja ehkä nälkäkin. Miksei appelsiinia appelsiinina mieluummin? :)

Vierailija
54/91 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:31"]

Hyvä ruokaohjelma on esim: Aamupala: Lasillinen ITSEpuristettua appelsiinimehua, puuroa, raejuustoa, marjoja. Ruoka1: Riisiä/perunaa tms, lihaa, vihanneksia esim papuja yms, pähkinöitä. Välipala:2siivua ruisleipää, leikkelettä, salaattia, kurkkua, tomaattia. Ruoka2: Tonnikalasalaatti, avokado. Iltapala: smoothie johon purkki rahkaa, marjoja, hedelmiä, loraus maitoa.

[/quote]

Rasva puuttuu.

Vierailija
55/91 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:31"]Hyvä ruokaohjelma on esim:
[/quote]

[/quote]

Minkä takia sulla on aamupalalla tuo appelsiinimehu? :) Onko vain maun vuoksi tai siis siksi, että pidät siitä? :)

Mehuhan nostaa verensokeria tosi nopeasti ja kun sokerit sitten romahtavat, tulee väsy ja ehkä nälkäkin. Miksei appelsiinia appelsiinina mieluummin? :)
[/quote]

Niinkuin lukee; ITSEpuristettua appelsiinimehua eli tuoretta lisäaineetonta itsetehtyä appelsiinimehua jossa ei lisättyä sokeria. Ja itse juon puolikkaasta greipistä puristetun mehun aamulla.

Vierailija
56/91 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:31"]

Hyvä ruokaohjelma on esim: Aamupala: Lasillinen ITSEpuristettua appelsiinimehua, puuroa, raejuustoa, marjoja. Ruoka1: Riisiä/perunaa tms, lihaa, vihanneksia esim papuja yms, pähkinöitä. Välipala:2siivua ruisleipää, leikkelettä, salaattia, kurkkua, tomaattia. Ruoka2: Tonnikalasalaatti, avokado. Iltapala: smoothie johon purkki rahkaa, marjoja, hedelmiä, loraus maitoa.

[/quote]

Rasva puuttuu.
[/quote]

Ei puutu :D avokadossa ja esim kourallisessa pähkinöitä on rasvaa paljon.

Vierailija
57/91 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:02"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:31"]Hyvä ruokaohjelma on esim:
[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niinkuin lukee; ITSEpuristettua appelsiinimehua eli tuoretta lisäaineetonta itsetehtyä appelsiinimehua jossa ei lisättyä sokeria. Ja itse juon puolikkaasta greipistä puristetun mehun aamulla.
[/quote]
Huomasin kyllä, että siinä luki itsepuristettu mehu :). Silti jäin vain miettimään, onko mehu vain maun vuoksi, miksi et vain syö koko appelsiinia.

Vierailija
58/91 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu appelsiinimehu ei ole terveellistä, mieluummin appelsiini sellaisenaan.

Vierailija
59/91 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:03"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:02"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:31"]Hyvä ruokaohjelma on esim:
[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]
Huomasin kyllä, että siinä luki itsepuristettu mehu :). Silti jäin vain miettimään, onko mehu vain maun vuoksi, miksi et vain syö koko appelsiinia.
[/quote]

Siis ihan vain sen takia että monet tottuneet juomaan esim kaupan mehua ruoan kanssa ja tuo terveellisempi vaihtoehto sille. Toki voi sen appelsiininkin ottaa, mutta tuo siis esimerkki :) ja tuohon "rasvat puuttuu" kommenttiin vielä; avokadossa ja kourallisessa esim manteleita (n.15 mantelia) on noin 40g rasvaa. Naiselle sopiva rasvamäärä on noin 1g/painokilo. Joten esim smoothien sekaan voi vielä laittaa ruokalusikallisen öljyä jos haluaa ja painosta riippuen.

Vierailija
60/91 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:02"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:31"]Hyvä ruokaohjelma on esim: Aamupala: Lasillinen ITSEpuristettua appelsiinimehua, puuroa, raejuustoa, marjoja. Ruoka1: Riisiä/perunaa tms, lihaa, vihanneksia esim papuja yms, pähkinöitä. Välipala:2siivua ruisleipää, leikkelettä, salaattia, kurkkua, tomaattia. Ruoka2: Tonnikalasalaatti, avokado. Iltapala: smoothie johon purkki rahkaa, marjoja, hedelmiä, loraus maitoa. [/quote] ja toinen ateria pelkkä salaatti ilman pastaa tms koska ajattelin tämän laihduttavalle. :) itsellä kun ei syytä laihduttaa niin syön tämän tapaisesti mutta molemmilla aterioilla hiilaria. Ja isompia määriä kuin laihduttav [/quote] Minkä takia sulla on aamupalalla tuo appelsiinimehu? :) Onko vain maun vuoksi tai siis siksi, että pidät siitä? :) Mehuhan nostaa verensokeria tosi nopeasti ja kun sokerit sitten romahtavat, tulee väsy ja ehkä nälkäkin. Miksei appelsiinia appelsiinina mieluummin? :) [/quote] Niinkuin lukee; ITSEpuristettua appelsiinimehua eli tuoretta lisäaineetonta itsetehtyä appelsiinimehua jossa ei lisättyä sokeria. Ja itse juon puolikkaasta greipistä puristetun mehun aamulla.

[/quote]

Sokeria se on silti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi