Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei oppilaat voi itse siivota koulussa?

Vierailija
12.11.2014 |

Esim lukioissa ja miksei yläasteellakin voitaisiin tarjota nuorille työpaikkoja pienehköllä palkalla. Siivoaisivat omat sotkunsa, opitaan pitämään ympäristöstä huoli ja samalla syntyisi säästöä.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 02:40"]

Kyllähän joskus kouluissa pidetään talkoopäiviä (ainakin meillä oli), kerätään tupakantumppeja jne, mutta aina hirveen narinan saa aikaseksi ja enemmistö lintsaa. Asennemuutos pitäisi tapahtua ensin.

[/quote]

Näin taitaa useimmissa kouluissa olla. Mutta minä en ole koskaan ymmärtänyt, että niitä kunnollisia, jotka siivoaa ja kerää ne tumpit, ei koskaan kiitetä. Opettajat vain monta päivää aina äänekkäimmin haukkuvat, kuinka nuoret pinnaa ja soittaa suutaan, eikä tee mitään. Ne hiljaiset puurtajat tekevät työn ja saavat samat haukut niskaan, kun ovat niitä "nykyajan laiskoja nuoria"

Vierailija
42/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 02:40"]Kyllähän joskus kouluissa pidetään talkoopäiviä (ainakin meillä oli), kerätään tupakantumppeja jne, mutta aina hirveen narinan saa aikaseksi ja enemmistö lintsaa. Asennemuutos pitäisi tapahtua ensin.
[/quote]

Joo kiva oli aikanaan ala-asteella talkoopäivänä siivota koulun viereistä metsää. P...araitasia kalsareita, viinapulloja,kortsuja jne.
Onneksi oma lapseni ei joudu tekemään samaa koska on ulkomailla yksityiskoulussa, jossa opetetaan myös arvoja kuten kunnioitus ympäristöä kohtaan, sekä kaikkia ammatteja kohtaan kuten esim siivoojia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
44/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 00:09"]Laitoksen siivoustaito aika turhaa, jos suuremmat suunnitelmat esim. lääkis. Opeille vastuu pitää oma luokka siistinä ja esim. yhden vessan siisteys. Säästämme ja paljon.
[/quote]2

Vierailija
45/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän yläasteella oppilaat siivosivat kaiken itse, siis luokkahuoneet, käytävät, liikuntasalin, pukkarit, wc:t jne. Se kuului opetukseen ja tiettyjen oppituntien sisältöön jokaisella luokka-asteella. Oli siellä kyllä 2-3 ammattisiivoojaakin, mutta he toimivat enemmänkin ohjaajina näillä tunneilla. Eipä siellä sitten hirveesti sotkettukaan ja esim. kengät jätettiin aina eteiseen. Muissa kouluissa ollaan käsittääkseni aina kengät jalassa?

Minä olen tosi tyytyväinen tuosta koulusta ja siitä, että oikeasti opittiin itse tekemään ja ottamaan vastuuta siellä asioista. Eikä yhtään liian nuoria oltu tuollaiseen.

Vierailija
46/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
47/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vai luuletteko että siivoojat käyvät 3 vuotta siivousakatemiaa ennen töihin ryhtymistä. "

Luuletko tosiaan, että nykyisin pääsisi mihinkään ammattiin ilman koulutusta? Kyllä nykyään vaaditaan monessa paikassa laitoshuoltajan ammattitutkinto. Eli kyllä, ne siivoojat käyvät kolme vuotta "siivousakatemiaa" ennen töihin ryhtymistä, ihan kuten muutkin ammattiryhmien edustajat.

Vierailija
48/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 00:12"]

Japanissa on normikäytäntö, että oppilaat itse siivoavat luokkahuoneensa päivittäin. Ei siitä palkkaa makseta, mutta kannustaa vastuullisuuteen eikä tee mieli sotkea itsekään, kun joutuu kuitenkin luudan varteen jossain vaiheessa.

[/quote]

Ei siellä toimistoissakaan siivoojia ole vaan työntekijät siivoavat omat työtilansa.

Vierailija
49/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 00:20"]

Siksi koska laitosten siivoamiseen tarvitaan puhdistuspalvelualan osaamista. Koulut siivotaan sellaisilla puhdistusaineilla, joiden tarkoitus on estää mm. vatsatautiepidemioiden leviäminen. Puhdistusaineita koululaitoksen eri kohteisiin on useita ja niiden kanssa on tiedettävä mitä tekee, en todellakaan antaisi niitä jonkun 15-vuotiaan koulupojan käsiin ilman valvontaa. Peruspesut, lattioiden vahaukset ja ikkunoiden pesut sujuvat järjestelmällisimmin sekä kustannustehokkaimmin juuri niiltä ihmisiltä, jotka on koulutettu tekemään noita töitä ammattimaisesti. Esimerkiksi lattianhoitokoneiden käyttö vaatii ammatillista osaamista. Aloitus osoittaa melkoista väheksyntää laitoshuoltajan työtä kohtaan.

[/quote]

Näin juuri. Ja on hyvä, että koulu työllistää siivoojia. Aika monen ammattikunnan työt voisi opettaa lyhyessä ajassa "kenelle tahansa", mutta jälki ei olisi ammattitasoista ja työpaikat vähenisivät, jos opiskelijat tai muut työntekijät kävisivät talkooluontoisesti tekemässä niitä hommia. Ja oppilaathan voivat jo nyt hakea iltatöitä siivousfirmoista, jos sellainen työ kiinnostaa ja tarvitsee rahaa - ei koulujen sitä varten tarvitse alkaa oppilaita palkkaamaan. Jos halutaan tarjota työtä, voisi kouluilla tietysti olla jotain sopivaa hommaa, kuten liikunnan ja kuvaamatidon välineiden inventaariota, järjestelmistä ym. silloin tällöin.

Kannatan kyllä sitä, että luokissa laitettaisiin oppilaat huolhtimaan, että luokka jää asialliseen kuntoon siivoojaa varten - ei purkkaa pulpettien alle liimattuna, piirustuksia pulpetissa, roskia lattioilla jne. Moni sotkee tahallaan, koska ajattelee, että siivoojat on sitä varten että siivoavat heidän sotkujaan, tai kun omaisuus ei ole "kenenkään", siitä ei tarvitse välittää.

Vierailija
50/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo ja kyllä me käytettiin ihan ammattimaisia siivousaineita ja välineitä, lattianhoitokoneista lähtien -ihan kuten ne ammattisiivoojatkin kouluissa. Ei se ole mitään laitoshuoltajien väheksymistä opettaa lapsia siivoamaan niillä välineillä ja tavoilla valvonnan alla. Ei sekään ole automekaanikkojen väheksymistä, että meillä oli yhtenä valinnaisena aineena koulussa "autokurssi" jossa opeteltiin esim. vaihtamaan auton renkaita jne.

Eri asia varmasti olisi, jos lapselle lyötäis pesuaine ja moppi käteen ja sanottais, että siivoa, me aikuiset lähetään kotiin.

t.50

Vierailija
51/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te mammat ette opeta lapsianne siivoamaan, vaan pentunne sotkevat ja räkivät. Hieman ryhtiä siihen kasvatukseen.

Vierailija
52/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:26"]

"Vai luuletteko että siivoojat käyvät 3 vuotta siivousakatemiaa ennen töihin ryhtymistä. "

Luuletko tosiaan, että nykyisin pääsisi mihinkään ammattiin ilman koulutusta? Kyllä nykyään vaaditaan monessa paikassa laitoshuoltajan ammattitutkinto. Eli kyllä, ne siivoojat käyvät kolme vuotta "siivousakatemiaa" ennen töihin ryhtymistä, ihan kuten muutkin ammattiryhmien edustajat.

[/quote]

Työskentelen koulusiivoojana ja minulla ei ole laitoshuoltajan koulutusta ja hyvin olen pärjännyt. Itse lähdin siivoojaksi kun muutakaan työtä en saanut joten ei ole mikään unelmieni ammatti, mutta mielummin tätä teen kun olen työttömänä.

Vierailija
53/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 00:42"]Yritykset on jo tajunneet tämän. Monissa toimistoissa siivotaan jo itse. Sama julkisellekin!
[/quote]Missä toimistoissa siivotaan itse? Aika typerä firma jos spesialistit laitetaan siivoamaan. Siivouksen tuntipalkka olisi minullakin aika korkea :)

Vierailija
54/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 09:20"]Juupa juu.. näin ne nuoretkin ajattelevat. Kun ei makseta eikä arvosteta niin miksi tekemään mitään. Olen huomannut että siivoojia ja siivoamista ei arvosteta. Siksi täällä kaikki paikat ovat nykyään niin likaisia. Olen myös huomannut että siivoaminen ottaa monelle aikuiselle naiselle niin koville että edes tuo 4000 EUR/kk ei saisi heitä mopin varteen. Julkisen häpeän tunne on niin voimakas. Olo on kuin Ladalla joutuis ajelemaan.

Itse en ole siivooja vaikka kotona mielelläni siivoilenkin. Toki voisin joskus ihan koemielessä mennä johonkin julkiseen virastoon moppia heiluttelemaan ja katsomaan kuinka ala-arvoisesti voidaan siellä työtä tekeviä ihmisiä kohdella.
[/quote]

Ihan yhtä koville se ottaa aikuista miestä, joka joutuu "alentumaan" "akkojen hommiin". Uskomatonta...

Vierailija
55/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykyään enää ole ns. järjestäjiä? Ei siitä nyt ole kun 7 vuotta kun yläasteelta pääsin ja meillä oli järjestäjät.. 2 oppilasta aina viikon kerrallaan huolehtimassa että luokka pysyy siistinä. Kun kaikki oppilaat käyty läpi aloitetaan alusta. Siivoojat hoitivat lattian pesun, mutta muut hommat hoiti oppilaat

Vierailija
56/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:17"]Eikö nykyään enää ole ns. järjestäjiä? Ei siitä nyt ole kun 7 vuotta kun yläasteelta pääsin ja meillä oli järjestäjät.. 2 oppilasta aina viikon kerrallaan huolehtimassa että luokka pysyy siistinä. Kun kaikki oppilaat käyty läpi aloitetaan alusta. Siivoojat hoitivat lattian pesun, mutta muut hommat hoiti oppilaat
[/quote]

Eipä kai? Meilläkin oli järjestäjävuorot 8 vuotta sitten, mutta ei sitä kukaan vahtinut, joten ei siellä kyllä kukaan mitään tehnyt. Kaikki pakkasi tavarat hyvissä ajoin ennen tunnin loppua ja lähti kotiin sillä sekunilla kun koulupäivä oli ohi.

Vierailija
57/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:23"]

Eipä kai? Meilläkin oli järjestäjävuorot 8 vuotta sitten, mutta ei sitä kukaan vahtinut, joten ei siellä kyllä kukaan mitään tehnyt. Kaikki pakkasi tavarat hyvissä ajoin ennen tunnin loppua ja lähti kotiin sillä sekunilla kun koulupäivä oli ohi.

[/quote]

Me oltais varmaan jouduttu jälki-istuntoon jos oltais livistetty paikalta :P pieni ja vanhanaikainen koulu.. Koko koulussa alle 30 oppilasta :D Sekin koulu on tosin jo lakkautettu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan