Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko minun lainata äidille ja isälleni rahaa?

Vierailija
20.11.2014 |

Olen opiskelija ainoat tuloni opintotuki ja opintllaina joten tiukkilla ollaan. Kotonani on aina ollut huono raha tilanne ja tiedän sen, mutta luulin päässeeni tästä lainaamisesta eroon muuttaessani. Minulla on säästöjä ja pikkusisaruksillani luonnollisesti ei ole joten multa pyydetään lähes viikoittain äiti tai isä että lainaisitko 50e yms.... Minua turhauttaa ja ärsyttää en ole itsekäs mutta koko ikäni olen lainaillut, ei tässä itselläkään paljoa ole.... Kai minun täytyy lainata jatkossakin? En edes tiedä minne raha menee, muka ruokaan/bensaan mutta kokemuksesta tiedän että varmaan alkoholiin....

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain mielipiteitä kiitos :(

Vierailija
2/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei kuulu lainata. Eikä sinun kuulu olla lainaamatta. Sinä teet päätöksesi itse oman harkintasi pohjalta, et sen mukaan mitä sinun kuuluu tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lainaa, jos heillä ei ole edes todellista tarvetta. Sanot suoraan, että on niin tiukkaa, että et voi lainata. Pakko sinun vanhempiesi on osata hoitaa taloutensa ilman sinun apuasi, ovatko rahat edes oikeasti lainaa vai unohtuuko lainan takaisin maksaminen?

Vierailija
4/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en takuulla lainaisi, mutta jos rahatilanne sallii, voisin ostaa sisaruksille joskus jotain mitä kovasti toivoisivat (ja mitä vanhemmat eivät saa juuri rahaksi muutettua esim. myymällä). Tai ostaa vanhemmille paikan jostain elämänhallintakurssilta.

Vierailija
5/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kuulu lainata. Mulla oli ennen ongelmana että aina äiti pyysi rahaa, lainaksi tai lahjaksi. Se ärsytti sen takia koska itellä (kolmen lapsen äidillä) ei mitään ylimääräistä rahaa ole ja se mitä on, sen haluan käyttää omaan perheeseen, eli lapsiin, mieheen ja itseeni. Nyt olen lopettanut lainaamisen ja harvemmin enää rahaa pyydetään multa.

Vierailija
6/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksavatko vanhempasi lainaamansa rahat sinulle takaisin ajallaan?

Ja siis pakkohan sinun ei ole lainata kenellekään rahaa, eikä edes pidä lainata jollei sinulla oikeasti ole varaa lainata. Itse kyllä lainaisin, jos se ei minun talouttani kaataisi ja he maksaisivat takaisin.

Vierailija
7/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.... He tietävät että minulla on säästötili joten siksi varmaan pyytävät... Kyllä yleensä maksavat takaisin. Silti jotenkin minulle on tullut tälläinen ahdistava tunne :/

Vierailija
8/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse lainata.
Oon katsellut vierestä kun mun entinen poikaystävä maksoi sisaruksilleen tyyliin kaiken kun asuimme jo yhdessä poissa lapsuudenkodeistamme. Poikaystävä opiskeli ja mä olin töissä, joten yleensä poikaystävä lähetti koko opintotukensa äidilleen ja sisaruksilleen ja mä sain elättää poikaystäväni. Välillä huijasivat mutkin "lainaamaan". Esimerkiksi kun sain isoisältäni syntymäpäivälahjaksi aika suuren summan rahaa, jotta voin laittaa sen säästöön niin poikaystävä oli pyytämässä paria sataa euroa lainaan, jotta voi antaa ne äidilleen.. No en antanut ja vähän sen jälkeen erottiin.
Ei vaan toiminut suhde, kun mä olin kasvanut normituloisessa perheessä ja mies sossutuilla elävässä.

Vierailija
9/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen normaalisydämellä varustettu lainaa.

Vierailija
10/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei ole mitään velvollisuutta lainata. Mutta jos kerran sinulla on tilillä rahaa säästössä ja vanhempasi maksavat lainansa takaisin, niin en oikein näe, miksi lainaaminen tuntuu niin hankalalta. En kuitenkaan antaisi uutta lainaa sellaisessa tapauksessa, että edellinen on vielä maksamatta takaisin. Eikä silloin kannata lainata, jos olet suhteellisen varma siitä, että raha menee alkoholiin.

Vierailija
11/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerta maksavat takaisin, niin voithan lainata, jos sulla on. Mutta ole nyt jatkossa hiljaa omista rahoistasi, tai sano, että ei ole enää säästöjä. Mikään velvollisuus ei ole lainata. Kyllä on aika noloa, että aikuiset ihmiset omalta opiskelevalta lapseltaan joutuvat jatkuvasti lainaamaan, on elämänhallinta kyllä hukassa!!! Onnittele itseäsi, että osaat hoitaa omat raha-asiasi paremmin!!

Vierailija
12/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu hankalalta sanoa "ei", niin puhu kalliista koulukirjoista tai jostain yllättävästä menosta, jotta ymmärtäisivät, että sinullakin on menoja, eivätkä pyytäisi lainaa. Se on hankalaa sanoa vanhemmille ei, mutta kannattaa vaikka jotain kiertotietä. Jos käyt kylässä, niin osta ruokaa heille. Mutta jos epäilet, että menee alkoholiin, niin et lainaa!

Vierailija
13/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että säästösi olet käyttänyt ja on tiukkaa... kieltäydt pikkuhiljaa...

Vierailija
14/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tekisin niin, että menisin yhdessä vanhempien kanssa kauppaan ostamaan sen mitä tarvitsevat. Siten rahat menevät varmasti oikeaan ja tarpeelliseen. Alkoholiin en lainaisi.

Vierailija
15/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta (aikuisen) lapsen ei kuulu rahoittaa vanhempiensa alkoholin käyttöä. Varsinkaan vähävaraisen opiskelijan. 

Vierailija
16/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen normaalisydämellä varustettu ei lainaa alkoholin ja tupakan tms. hankkimiseen! Itse asiassa teet heille silloin karhunpalveluksen, minusta tuo on hyväsydämisen ihmisen törkeää riistoa!

Vierailija
17/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää, että tuollaisia vanhempia on olemassa :(

Vierailija
18/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaaminen ok jos tilapäinen tilanne. Mutta heillä tuo lainaaminen ei ole auttanut paskan vertaa vaan edelleen yhtä persaukisia.

Älä lainaa. Jos kiristävät tyyliin 'no sun vika kun sisarukses sit ovat nälässä' niin tee vaikka ls-ilmoitus, ei tee kellekään hyvää kasvaa tuollaisten vanhempien kanssa!

Jos haluat niin lue esim. Melody Beattien Irti läheisriippuvuudesta-kirja. Myös Tommy Hellsten on kirjoittanut aiheesta miten pärjätä alkoholistiperheessä kasvaneena.

Vierailija
19/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:23"]

Järkyttävää, että tuollaisia vanhempia on olemassa :(

[/quote]

Vanhemmat on mitä on, ei kai he nyt pahoja ole, vaan nautinta-aineiden suhteen heikkoluonteisia. Heittäköön se ihminen ensimmäisen kiven, joka ei ole tavalla tai toisella helläsydämisen lojaali omia vanhempiaan kohtaan, mutta en siltikään lainaisi fyffeä viinaksiin!:)

Vierailija
20/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä... Ahdistaa vaan että tuntuu jotenkin, että olisin vastuussa tästä rahan lainaamisesta, tullut jotenkin tavaksi. En asu samalla paikkakunnalla joten harvoin pääsisin kauppaan heidän kanssaan. Ja jos pistän vastaan että taasko pitää lainata niin äitini saattaa sitten marttyyriksi heittäytyä että "ei sitten, isällesi kumminkin lainaat" niin tuollainen syyllistys on kamalaa.

Kiitos kuitenkin tuhannesti kommenteistanne!!
Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi