Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei oppilaat voi itse siivota koulussa?

Vierailija
12.11.2014 |

Esim lukioissa ja miksei yläasteellakin voitaisiin tarjota nuorille työpaikkoja pienehköllä palkalla. Siivoaisivat omat sotkunsa, opitaan pitämään ympäristöstä huoli ja samalla syntyisi säästöä.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 00:33"]No miksei suomipenska voi siivota luokkaansa, jos sama onnistuu japanilaiseltakin? Ei siivoaminen ole rakettitiedettä, vaikka arvostettavaa työtä onkin ja itsekin olen sitä tehnyt.
[/quote]

Kulttuurierot. Siitä nousisi aivan hirveä haloo jos tällaista joku uskaltaisi Suomeen ehdottaa, koska lapsityövoima on pahasta jne.. Siivoamistyötä ei pidetä arvossa.
Opiskelin jonkinaikaa japanilaisessa koulussa ja tartuin tunnollisesti moppiin, mutta joillekin ulkomaalaisille kulttuuri/säännöt olivat täysin käsittämättömiä. Parhaiten mieleen jäi pojankloppi joka tyrmistyi kuullessaan siitä että olisi pitänyt jäädä koulun jälkeen siivousvuoroon kuten muutkin ja päätti paeta vastuutehtävää, haistatteli opettajalle... Noin se varmaan Suomessakin menisi.

Vierailija
22/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän joskus kouluissa pidetään talkoopäiviä (ainakin meillä oli), kerätään tupakantumppeja jne, mutta aina hirveen narinan saa aikaseksi ja enemmistö lintsaa. Asennemuutos pitäisi tapahtua ensin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussiivouksen saisivat kyllä tehdä opettajan valvonnassa. Ei maksa paljoa vaivaa laittaa tavarat ja pulpetit paikoilleen, roskat roskiin, pyyhkiä pulpetit pyyhekumin jämistä ja kukin vuorollaan lakaista. Ei se ole orjatyövoimaa vaan hyviä käytöstapoja. Opettaa vastuullisuutta, kunnioittamaan koulun omaisuutta ja vahvistaa ryhmähenkeä.

Vierailija
24/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilainen siivoaa nopeammin ja hänen tuntipalkkansa on alhaisempi kuin opettajan. Vai kuvitteleeko joku, että opettajat alkaisivat siivota luokkansa ilman lisäkorvausta?

Vierailija
25/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja, ja siivoan joka päivä luokissa, joissa opetan. Eli järjestelen. Mutta vessoja en siivoa enkä lattioita pese kuin kotonani. Enkä tule koskaan koulussa ammattisiivoojan töitä tekemään. Lopetan työt, jos sitä aletaan vaatia, ihan jo solidaarisuudesta siivoojia kohtraan. Minulla on siihen varaa, ääliöprovoilijat. Puspus!

Vierailija
26/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monenkin oppilaan olleen koulussa siivoamassa kesällä. Ihan hyvä kesätyöpaikka. T. ope

Vierailija
27/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 07:40"]

Perussiivouksen saisivat kyllä tehdä opettajan valvonnassa. Ei maksa paljoa vaivaa laittaa tavarat ja pulpetit paikoilleen, roskat roskiin, pyyhkiä pulpetit pyyhekumin jämistä ja kukin vuorollaan lakaista. Ei se ole orjatyövoimaa vaan hyviä käytöstapoja. Opettaa vastuullisuutta, kunnioittamaan koulun omaisuutta ja vahvistaa ryhmähenkeä.

Näin jo tehdään meidän koulussa. Tämä on peruskäytöstapoja ja järjestelyä. Siivous on isompi asia. 

[/quote]

Vierailija
28/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä tällaista siivoamisvelvoitetta ehdotetaan koululaisille. Siivotkaa itse työpaikkanne esimerkillisesti ja vaatikaa vasta sitten nuorilta samaa. Työpäivän jälkeen vaan korkkarit nurkkaan ja rätti käteen, roskikset ulos ja vessat puts-puts. Ei se sen kummempaa ole. 

Vierailija
29/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapset osaisivat siivota jälkiään, kun kadut ovat täynnä huonotapaisista perheistä tulleiden ihmisten kylvämiä roskia?

Roskikselle on matkaa muutama metri ja maahan on heitetty tyhjä nuorison suosima litran mehutölkki, isukkipisukin tupakka-aski ja mäyriksenkuoret ja äitylin jätskipaperit ja viinitonkka.

Bussipysäkit ovat täynnä ääliökansan tupakantumppeja.

Ehdottomat suosikkini korjaavat koiriensa jätökset muovipussiin ja pudottavat samaisen pussin keskelle kulkutietä.

Vierailija
30/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 08:30"]Miten lapset osaisivat siivota jälkiään, kun kadut ovat täynnä huonotapaisista perheistä tulleiden ihmisten kylvämiä roskia?

Roskikselle on matkaa muutama metri ja maahan on heitetty tyhjä nuorison suosima litran mehutölkki, isukkipisukin tupakka-aski ja mäyriksenkuoret ja äitylin jätskipaperit ja viinitonkka.

Bussipysäkit ovat täynnä ääliökansan tupakantumppeja.

Ehdottomat suosikkini korjaavat koiriensa jätökset muovipussiin ja pudottavat samaisen pussin keskelle kulkutietä.

[/quote]

Ehkä juuri sen takia asiat ovat noin kun kukaan ei opeta kotona eikä koulussa jälkiensä siivoamisen tärkeyttä, kunnioittamaan ympäristöä ja muiden omaisuutta jne.. Huonosti kasvatetuista lapsista kasvaa huonosti käyttäytyviä aikuisia.

Vierailija
31/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän toimistossa sen näkee, kun joku lukiolaistyttö käy siivoamassa kerran viikkoon. Roskat kerää, wc-paperit tuo ja keskilattian pyyhkäsee.... nurkkiin eikä vessanpytyn taakse ei edes vilkaise... patteri on vuotanut 2 kesää sitten ja vielä tuo kuivahtannut ruostevesi on tuossa lattialla, hämähäkinseittejä paikat täynnä, pölyä lipastojen päällä.... surkeata.

Vierailija
32/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 08:30"]Miksi ihmeessä tällaista siivoamisvelvoitetta ehdotetaan koululaisille. Siivotkaa itse työpaikkanne esimerkillisesti ja vaatikaa vasta sitten nuorilta samaa. Työpäivän jälkeen vaan korkkarit nurkkaan ja rätti käteen, roskikset ulos ja vessat puts-puts. Ei se sen kummempaa ole. 
[/quote]

Ehkä siksi ettei osata kunnioittaa kouluntiloja tai omaisuutta: kaikki rikotaan ja tuhritaan mikä ei ole omaa, koska ajatellaan ettei ole vastuuta. Minusta koulun tehtävä on opettaa hyviä käytöstapoja siitä huolimatta vaikka ne kotona ei olisi arvossa.
Ja kyllä, luovalla alalla siivoan jälkeni joka päivä (opin tämän jo koulussa). Muutoin työpisteessäni vallitsisi kaaos ja joutuisin korvaamaan huolimattomuutta piloille menneitä työvälineitä. Ammattisiivooja sitten hoitaa oman työnsä, kuten kouluissakin.

Vierailija
33/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset oppivat siistiksi kotonaan. Vai luuletteko että siivoojat käyvät 3 vuotta siivousakatemiaa ennen töihin ryhtymistä. Jos vanhemmat eivät opeta siisteyskasvatusta kotona niin lapsi ei teidä miten siivotaan. En lähtisi taas tätäkin tehtävää vyöryttämään yhteiskunnan niskoille.

Kaikki jotka haukkuvat nuoria tyttöjä huonosta siivousjäljestä niin mekööt itseensä. Voisitko seuraavaksi kokeilla jotain ystävällisempää ja positiivisempaa lähestymistapaa.

Itse olin nuorena tyttönä siivoojana muutamassa toimistossa ja voin kyllä sanoa että oli akoilla yleensä puolukka siellä kun minut näkivät. Piti niin korostaa omaa asemaansa ja käskyttää jatkuvasti. Eräänä päivänä vaan sain tarpeekseni ja otin loparit. Nykyisin olen aina suhtautunut siivoojiin pasitiivisesti,ystävällisesti ja kannustavasti. Tulee hyvää jälkeä.

Vierailija
34/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 08:30"]

Miksi ihmeessä tällaista siivoamisvelvoitetta ehdotetaan koululaisille. Siivotkaa itse työpaikkanne esimerkillisesti ja vaatikaa vasta sitten nuorilta samaa. Työpäivän jälkeen vaan korkkarit nurkkaan ja rätti käteen, roskikset ulos ja vessat puts-puts. Ei se sen kummempaa ole. 

[/quote]

Pomo muka maksaisi minulle 4000/kk ja joka viikko siihen hintaan pistäisn pari tuntia vessan pesuun ja roskien vientiin.... sopii, mutta pitää varmistaa pomolta sopiiko sille. Olen niitä siivoushommia alle parikymppisenä tehnyt, motivoi kummasti opiskelujen pariin.

Vierailija
35/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juupa juu.. näin ne nuoretkin ajattelevat. Kun ei makseta eikä arvosteta niin miksi tekemään mitään. Olen huomannut että siivoojia ja siivoamista ei arvosteta. Siksi täällä kaikki paikat ovat nykyään niin likaisia. Olen myös huomannut että siivoaminen ottaa monelle aikuiselle naiselle niin koville että edes tuo 4000 EUR/kk ei saisi heitä mopin varteen. Julkisen häpeän tunne on niin voimakas. Olo on kuin Ladalla joutuis ajelemaan.

Itse en ole siivooja vaikka kotona mielelläni siivoilenkin. Toki voisin joskus ihan koemielessä mennä johonkin julkiseen virastoon moppia heiluttelemaan ja katsomaan kuinka ala-arvoisesti voidaan siellä työtä tekeviä ihmisiä kohdella.

Vierailija
36/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa oli toi käytäntö, ja sanoisin, että ei toiminut. Ei missäänbtapauksessa kannata ottaa käytäntöön!

Vierailija
37/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:30"]Meidän koulussa oli toi käytäntö, ja sanoisin, että ei toiminut. Ei missäänbtapauksessa kannata ottaa käytäntöön!
[/quote]

Jos toteutus kusee niin tarkoittaako se sitä ettei hyviä tapoja kannata edes yrittää opettaa?

Vierailija
38/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 08:42"]

Meidän toimistossa sen näkee, kun joku lukiolaistyttö käy siivoamassa kerran viikkoon. Roskat kerää, wc-paperit tuo ja keskilattian pyyhkäsee.... nurkkiin eikä vessanpytyn taakse ei edes vilkaise... patteri on vuotanut 2 kesää sitten ja vielä tuo kuivahtannut ruostevesi on tuossa lattialla, hämähäkinseittejä paikat täynnä, pölyä lipastojen päällä.... surkeata.

[/quote]

Se siivoojahan tekee sen verran, mistä hänelle maksetaan. Oletettavasti hän on jonkun siivousfirman työntekijä. Sinun työnantajasi on tilannut firmalta tietyntasoisen ja -hintaisen siivouksen, joten sellaisen hän saa. Teidänkin firmassa siivoukseen kannattaisi panostaa hieman enemmän, niin saisitte paikat kuntoon. Niinhän se sanontakin menee, että sitä saa, mitä tilaa.

Vierailija
39/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:14"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 08:42"]

[/quote]

Se siivoojahan tekee sen verran, mistä hänelle maksetaan. Oletettavasti hän on jonkun siivousfirman työntekijä. Sinun työnantajasi on tilannut firmalta tietyntasoisen ja -hintaisen siivouksen, joten sellaisen hän saa. Teidänkin firmassa siivoukseen kannattaisi panostaa hieman enemmän, niin saisitte paikat kuntoon. Niinhän se sanontakin menee, että sitä saa, mitä tilaa.

[/quote]

Taitaa olla joku pomon sisarentyttö... en tiedä tarkemmin. Käy iltaisin kun toimisto tyhjänä, jos käy.

Vierailija
40/57 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän luokkahuoneeni aina siistiin kuntoon ja pakotan oppilaani keräämään roskat mitä jälkeensä jättävät pulpetin ympäristöstä. Koulun ammattitaitoiset siistijät hoitavat loput ja ansaitsevat pienen palkkansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän