Ukki läpsi 1,5-vuotiastamme!
Olimme anoppilassa kylässä illalla ja siellä ollessamme 1,5- vuotiaamme innostui vetämään puhelimen johdosta. Hää kiskaisi johdosta ensin kerran, minkä jälkeen kielsin ja vein hänet jo pois. Huomioni kuitenkin herpaantui vaikka olin ihan lapsen ja puhelimen vieressä ja poika ehti vetäisemään johdosta toisenkin kerran. Tästä ukki sitten hermostui ja komensi poikaa kovaäänisesti ja läppäsi tämän kättä kahdesti. Oli jo ekalla kerralla ärissyt mielestäni kohtuuttoman paljon kun itse kuitenkin olin vieressäni ja lastani komensin.
Minäkin olen ukien läpsiessä jo itse vieressä irrottamassa poikaa johdosta, ja aivan kauhuissani katsoin ukin toimia ja nappasin pojan pois. Sanoin samantien hänelle, ettei meidän lasta saa läpsiä. Myöhemmin palasin asiaan, ja toistin asian, ettei mikään mitä lapsemme tekee oikeuta läppäisemään. Ukki ei siis varsinaisesti lyönyt vaan ilmeisesti yritti läppäisyllä saada pojan sormet irti johdosta. Mutta mielestäni niinkään ei saa tehdä vaan sormet tulee irrottaa muutoin. Ukin mukaan lapsemme on jo niin iso, että hänen täytyy oppia tottelemaan ensimmäisestä kerrasta tai muuten...
Tässä vaiheessa minä totesin, että me lähdemme kotiin. Mieheni oli toisessa huoneessa, ja hällä oli hommat kesken eikä tajunnut mitä tapahtui. Me menimme sitten mummin kanssa ulos, ja ympäripyöreästi juttelimme asiasta. Ennen kotiin lähtöä mies sitten kävi vielä juttelemassa isänsä kanssa, ja sanoi tälle, ettei poikamme enää tule mummolaan, jos häntä siellä läpsitään. Ukki sanoi, ettei ollut tarkoittanut sillä mitään eikä asia toistu.
Mutta en ole ollenkaan varma voinko luottaa ukin sanaan. Hänellä on muutenkin ikävä tapa ärhennellä (erityisesti vaimolleen) ja komentaa lastamme. Ja tuntuu se viinakin maistuvan turhan usein, joten jäi kyllä tosi paha mieli. Nyt ei kyllä ollut humalassa. Mies puolestaan on sen verran kiltti, ettei saa oikein sanottua kunnolla isälleen.
Se on ainakin varma, ettei lapsemme mene mummolaan ilman meitä (ei ole ennenkään siellä ollut), mutta kun tuntuu, etten halua hänen menevän sinne ollenkaan - varsinkaan ilman minua. Tottakai isä häntä puolustaa, mutta jos isä ei huomaakaan ukin tekemisiä tai ei tajua reagoida ukin ärinään kun on itse siihen niin tottunut. Ja nyt rupesi säälittämään anoppi-ressukin...
Mitäs te tekisitte?
Kommentit (25)
ja annettu tukkapökkyä tai piiskaa kun oltiin pentuja. Mitään vikaa suurimman osan itseluottamuksessa tms ei ole. En salli pahoinpitelyjä, mutta joskus voi pieni läppäisy vaikka pelastaa lapsen hengen, jso esim menee hellan lähelle kielloista huolimatta. Itse en anna tukkapöllyä tms. eli en ole mikään pahoinpitelijä.
Mutta ei tuo kauhealta kuulostanut.
Meillä 3 ja 5 vuotiaat lapset ja kyllä tarpeen vaatiessa läppästään tai nipataan tukasta. Siinä ei ole kyse sen kummemmasta asiasta, kuin lasten kasvattamisesta.
Loukkaantuneelta?
Pettyneeltä?
Hämmästyneeltä?
Niin sitä perusluottamusta rakennetaan, kun ei vaan hermot kestä!
Ap, ylireagoit!