Kiitos kaverit, lapset mahataudissa :(
Eli siis 10v tyttären kaverin perheessä oli mahatautia, mutta se tyttö tuli kouluun... No tulos sitten se että koulussa oksensi monta kertaa. Nyt sitten meidän perhe mahataudissa. Tai siis lapset :( lapset siis 10, 6 ja 3v :/ voiko tää olla noroa, kun kaikki lapset vaan oksentaa ja ripuloi. Pitäskö lähtee pienimmän kanssa nesteytykseen? :(( vähän kun on kuivunut. Itellä kiertää mahassa ku viimestä päivää... Miehellä ei mitään... Pyykkikone laulanu iltapäivästä ku koulusta soitettiin että tyttö voi huonosti ja on kalpea. Hain äkkiä kotiin ja siitä se riemu ratkes. Nyt illalla pienemmätkin rupes oksentaa ja varsinki 3v tosi rajusti. Kunpa kukaan muu ei ole sairastunut :( siis että me ei olla tartutettu ketään...
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 22:06"]
Onhan tyttären kaverikin voinut saada pöpön koulusta ja sinun tyttäresi tartuttanut sitä eteenpäin. Sellaisia ne vatsataudit on, tulevat jos tullakseen. Tuskin kukaan niitä tahallaan tartuttaa, sen verran ikävää kaikille. Oireet saattavat tulla kovin yllättäen.
[/quote]
No sitähän ap just toivoi että toivottavasti ei ole tarttunut. Eri asia jos tietää asiasta.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:57"]
Miksi aina pitää löytää syyllinen? Lasten taudit tulevat ja menevät, ei kannata harmistua. Olisitte saanut sen joka tapauksessa.
[/quote]
Kaikissa taudeissa on tartuttaja. Ei niin, että tartunta saadaan vaan se tartutetaan. Tai sitten niin ettei missään ole tartuttajia vaan tartunta saadaan.
Eipä nuista taudeista koskaan tiedä onko ne päällä vai ei. Vaikka kotona ei olisi kukaan ollut kipeänä ennen omaa tartuntaa.
Itse olen viimeisen kahden vuoden aikana saanut taudin töissä kesken työpäivän. Huono-olo tuli ihan yhtä äkkiä hetkeä ennen töiden loputtua, siinä en vielä tajunnut olevan mahatautia, kotona kyllä jo tajusin kun alkoi oksennus lentää. Mie oksensikin sitten seuraavan päivän. Ja arvaatteko mitä, lapsi säästyi koko taudilta.
Ei nuita voi ennakoida mitenkäänn.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:57"]
Miksi aina pitää löytää syyllinen? Lasten taudit tulevat ja menevät, ei kannata harmistua. Olisitte saanut sen joka tapauksess
Kaikissa taudeissa on tartuttaja. Ei niin, että tartunta saadaan vaan se tartutetaan. Tai sitten niin ettei missään ole tartuttajia vaan tartunta saadaan.
[/quote]
Mä en tajua tota "jostain sen saa kumminkin..." meidän tuttavapiirissä tota hakevat sairastaa huomattavasti useammin vatsatauteja kuin me jotka emme mene paikkoihin joissa sairastetaan tai on juuri sairastettu. Ja normaalia elämää ollaan saatu elää, ei olla mistään jouduttu luopumaan paitsi ylimääräisistä sairaspäivistä, eikä se haittaa ollenkaan! Tervettä järkeä voi käyttää näissä asioissa. Jonkun kauan odotettu lomamatka voi olla nyt tartunnan vuoksi pilalla kun se ehkä sais sen jostain kuitenkin joskus...
Minua oikeasti ottaa päähän jos ei malteta sairastaa vatsatautia rauhassa!! Esimerkiksi tuttavani päätti lähteä bussilla ja junalla joulureissuun norossa.
Meidän perheessä on refluksilapsi, sekä minä suolistosairaudesta kärsivä aikuinen + mies jolla leikattu refluksi (= ei voi oksentaa). Meille vatsataudit on todella, todella paha paikka ja ollaan kaikki aivan poissa pelistä. Silloin ei voi puhua vain "ohimenevästä lastentaudista".
Toivoisin, että ihmiset tekisivät oikeasti kaikkensa etteivät siirtäisi eteenpäin. Eli hyvä käsihygienia, lapset tarpeeksi kauan pois koulusta ja hoidosta, ei joukkoliikennevälineillä kulkemista yms.
Pelkään hullunlailla joka talvi.
Niinpä, kun näitä asioita ajatellaan usein vain siitä omasta vinkkelistä. Kyllähän ne menee ohi, sellasta se on.
Jollain voi olla erilainen tilanne. Se on vaan normaalia toisten huomioimista ettei siirrä pahaa eteenpäin. Siis toki kohtuus kuitenkin kaikessa. Ei tarvi kaikkia poppakonsteja käyttää estääkseen tartunnam. Mut vois miettiä mikä on välttämätöntä ja missä vois ees vähän joustaa, ettei muut sairastu.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:29"]Moicca, täällä kohtalotoveri jo oksentaa itsekin :(. Ensin oli miehellä ja lapsilla, nyt mulla. Meillä on ihan outo tauti, kun ensin voi monta päivää olla vatsankurluttelua ja pahoinvointia ja vatsa hiukan löysällä. Sitten oksennetaan yksi päivä, ja sen jälkeen taas pari päivää samaa kuin alussa...Aaaarrghh-tää on inhottavaaaa!!! Joku kirjoitti päivällä, että voisi olla adeno-virus...tiedä sitten mikä on :(. Koittakaahan jaksaa!
[/quote]
Meillä oli just tuollanen tauti viime keväänä. Viikon kesti aikuisilla, lapsella ( 3 v) 2 päivää. Syy ei selvinnyt, adenovirus oli yks epäilys.
Täällä kans lapset ja äiti kipeenä. Kuumetta ja etovaa oloa, lapset jopa oksentanu.
No ei kai se kaveri olisi voinut kotiin jäädä sillä perusteella, että PERHEESSÄ oli mahatautia, jos ei kerran itse ollut vielä kipeänä. Mistä olisi voinut tietää, että sairastuu päivän aikana?
Voi hyvä tavaton jos viikonki kestää. Jokainen jos tulee meillä vuorollaan niin kuukaus tässä kotosalla menee lasten kanssa.... toivottavasti ei kauan kestä
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:58"]
Vatsassa kiertää, mutta tänne pitää päästä kirjoittamaan. Varmaan toooooosi raskasta.
[/quote]
Etkö sinä ja muut ihmettelijät osaa ottaa esim. tablettia vaikka sinne sänkyyn "kaveriksi". Itse ainakin saataan datailla peiton alla, mahakivussa harvoin saa nukuttua, ja kuumeessakaan ei ihan koko aikaa nukuta. Läppäriltä voi katsoa elokuvia tms. Tai sitten vaikka kävässä keskustelupalstalla.
Ja te joilla siellä mahassa nyt kiertää niin ottakaa reipas kämmenen pohjallinen valkopippuria, tai sitten useampi kokonainen valkopippuri. Se rauhottaa mahaa. Olen testannut monta kertaa, kerran ei vienyt huonoa oloa pois, mutta en kyllä oksentanutkaan.
Ja ikävä kyllä, nuo taudit voi saada vaikka sieltä kaupan kassalta ihan yhtä todennäköisesti kuin koulusta.
[/quote]
Kaikilla ei ole tablettia, läppäriä ja älypuhelinta, huomio vaan. (ohis)
Onko hyvä olla kun saat haukkua toisia.. Tuleeko ne lapset nopeammin terveiksi?