Nelipäiväinen työviikko vai kuuden tunnin työpäivät?
Tarkoitus olisi alkaa tehdä 80% työaikaa, olen pienten lasten ja koululaisen vanhempi. Kumpi olisi parempi, nelipäiväinen työviikko vai lyhyemmät työpäivät? Pe/ma vapaata olisi ehkä kaikille palauttavampaa, mutta lyhyemmät työpäivät helpottaisivat kuljetusrumbaa ja arkikiirettä. Kokemuksia?
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Olun aikanaan samassa tilanteessa, ja pohdin, että jos tekisin itseni takia ottaisin nelipäiväisen työviikon, jos lasten takia niin kuusituntisen työpäivän. Valitsin jälkimmäisen.
Samaa mieltä
Ei ole ehkä niin raakki sitten viikonloppunakaan
Olen kokeillut kumpaakin, yhdessä työpaikassa 6h/päivä oli mahdoton toteuttaa, meni aina ylitöiksi, joten siirryun tekemään tein 4 x 8h. Nykyisessä työssä tarkemmat raamit eikä tule ns. ylläpitää töitä, niin 6h /päivä onnistuu ja on toimiva yhdistää perhe-elämään.
Valitsin 6h/pvän. Kun lapsi oli noin vuoden pkodissa ollut hän itse toivoi, että en tulisi niin aikaisin vaan hän saisi mennä mukaan iltapäiväulkoiluun muiden kanssa. Eli silloin muutin sen pe vapaaksi. Mulla ei ollut mahdollisuus kuin 80% työaikaan. Että kokeile yhtä mallia ja muuta jos ei toimi?
Ehdottomasti neljäpäiväinen viikko. Sehän on melkein sama onko työpäivä 6 vai 8 tuntia pitkä kun pitää joka tapauksessa raahautua konttorille. Ei kuuden tunnin työpäivän jälkeen ole yhtään vähemmän väsynyt.
Kuka nyt 6 tunniksi viittii kotoa lähteä minnekään.
Nelipäiväiväinen viikko niin on näppärämpi hoidella sivubisneksiä silloin viidentenä päivänä. Tämä oman kokemukseni mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti neljäpäiväinen viikko. Sehän on melkein sama onko työpäivä 6 vai 8 tuntia pitkä kun pitää joka tapauksessa raahautua konttorille. Ei kuuden tunnin työpäivän jälkeen ole yhtään vähemmän väsynyt.
Itsellä töihin meno ei ollut raahautumista, joten en kokenut sitä raskaana tehdä joka päivä. Omasta mielestäni lapsi oli "parhaimmillaan" lyhyempinä hoitopäivinä, eli ei tullut mitään pitkien päivien kiukutteluja hoidossa. Jos työmatka on pitkä, niin sitten kannattaa ehdottomasti tehdä nelipäiväistä.
Mä tein aikanaan 6-tuntista päivää, mutta se oli siksi, että opiskelin työn ohessa lapsen ollessa 5-7 -vuotias. 4-päiväisestä viikosta ei olisi ollut samanlaista hyötyä, sillä varsinkin kaksi viimeistä opiskeluvuottani lapsi oli esikoulussa ja ekaluokalla. Halusin siis itselleni aikaa lapsen kanssa työpäivän ja kouluillan väliin.
Nyt jos lyhentäisin työaikaani (mulla jo aikuinen lapsi omillaan) valitsisin 4-päiväisen viikon. Samaten, jos olisin tehnyt lyhennettyä työaikaa lapsen ollessa pienempi kuin tuo 5 v, niin sitten olisi myös ehkä saattanut päätyä 4-päiväiseen.
Riippuu kovasti myös työstä. Mun oli aikanaan tosi hankala päästä lähtemään klo 14, aina oli raamit kaulassa kun piti lähteä lasta hakemaan. Ja usein tuli tehtyä 8h työt 6h aikana, ja palkka pienempi. Mutta oli perheelle parempi, joten sillä mentiin.
Riippuu siitä, kuinka pitkiä lapsen hoitopäivät ovat. Meillä ei hoitopäivät venyneet pitkiksi, kun molemmilla oli liukuva työaika ja aikaisemmin töihin menijä haki lapset hoidosta ja toinen vastaavasti vei aamulla lapset ja teki työpäivää pidempään. Tein silloin muutaman vuoden nelipäiväistä työviikkoa. Oli kyllä ihanaa. Joskus hoidin omia menoja, joskus siivosin kodin, usein en vienyt lapsia hoitoon ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapselle sillä parilla tunnillakin on enemmän merkitystä.
Lasten takia valitsin 6 tuntia/päivä. Lisäksi meillä se yksi vapaapäivä olisi aina ollut joko ti, ke tai to. Ei koskaan ma tai pe
Riippuisi työmatkan pituudesta. Jos alle 2 km, kuten nyt, tekisin mieluummin 6 h päivää.
Olun aikanaan samassa tilanteessa, ja pohdin, että jos tekisin itseni takia ottaisin nelipäiväisen työviikon, jos lasten takia niin kuusituntisen työpäivän. Valitsin jälkimmäisen.