Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela teki musta terveen.

Vierailija
11.11.2014 |

Hain väliaikaista eläkettä, koska olin saanut sairaspäivärahaa maksimiajan enkä edelleenkään kykene töihin.Taustalla toistuva masennus ja traumaperäinen stressihäiriö..tänään tuli sitten päätös: heidän mukaansa olen kykenevä itse hankkimaan elantoni eli päätös hylättiin.

En tiedä mitä tehdä, haluais vaan kuolla pois :/ En saa nukuttua, en syötyä, ahdistaa vaan joka päivä. Parisuhdekkin on kuolemassa, sairastaminen on ajanut meidät erilleen..en kestä! Ja nyt vielä tämä..toivon, että kaikki on vaan painajaista ja kohta herään :'(

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 23:07"]

Juttelin juuri sokean naisen kanssa, joka ajoi ammatikseen taksia. Nainen sai aivoinfarktin ja sokeutui eikä kela myöntänyt hänelle sairaseläkettä kahteen vuoteen, sillä nainen näki oikealla silmällään "valoja ja painoja". Kela siis olis laittanut tän naisen autoa ajamaan. En edelleenkään tajua miten tämmönen on ees mahdollista kelan toimesta..

[/quote]olisiko tässäkin ollut sitten naisen lääkärin kirjoittama lausunto ja tekemät tutkimukset niin huonot, että kaikki asiat eivät tulleet siinä kunnolla ilmi.
[/quote]

Eikö se ole riittävä tieto että ihminen on sokea.

Vierailija
82/103 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko niin että näiden mielenterveyteen liittyvien sairauksien kuten masennuksen suhteen ollaan kiristämässä sääntöjä. Se on kuulemma Suomen yleisin työkyvyttömyyden syy. Jotenkin ollaan tultu siihen johtopäätökseen että masentunut ei eläkkeellä olosta hyödy välttämättä vaan sairaus voi jopa syvetä. Tämä siis ei ole minun mielipide vaan muistan viikko,pari sitten lukeneeni asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksen ja mielenterveysongelmien vuoksi jäädään yhä herkemmin sairauslomalle ja eläkkeelle. Sen vuoksi Kela on tiukentanut linjaansa. Tavallaan se on ymmärrettävää. Ei yhteiskunnalla ole siihen varaa, että niin moni työikäinen eläköityy. Täytyy kuitenkin muistaa, että ongelma on paljolti nyky-yhteiskunnassa. Epävakaat kasvuolot, juurettomuus ja rikkonaiset perheet tuottavat sairaita ja pärjäämättömiä ihmisiä. Eriarvoisuus kukoistaa.

Sinänsä Kelan asema on hyvin mielenkiintoinen. Kelan päätökset perustuvat asiantuntijalääkäreiden päätöksiin. Täytyy muistaa, että oikeus sairauspäivärahaan on vakuutuslääketieteellinen ongelma, joita tavallisten lääkäreiden saati maallikkojen on vaikea aina ymmärtää.

Vierailija
84/103 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:26"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:48"]Kelassa on kummallisia lääkäreitä. Toteavat nivelreuma sairastavatkin terveiksi (näin kävin eräälle sukulaiselle jolla aika paha nivelreuma että nauhoja ei aina pysty sitomaan ) [/quote] Näinpä. Minulta siis oikeasti meni kädestä luu poikki niin Kela totesi vain, että mitäsmitäs, miten tämä muka estää sun työnteon (olen siivooja) :D Ei auttanut selvitykset, jäi rahat saamatta.

[/quote]

Tätä jo pidän provona. Minulla on kaksi kertaa ollut käsi kipsissä ja kummallakaan kertaa ei ole ollut sairaspäivärahojen kanssa mitään ongelmaa. Kyse on todennäköisesti vääränlaisesta lääkärintodistuksesta

Miksi et valittanut. Juuri siksi on valitusoikeus, jos tulee väärä päätös.

Nimim kerran valittanut ja syyksi paljastui se, että lääkäriltä oli jäänyt yksi paperi laittamatta matkaan ja päätös oikaistiin

Vierailija
85/103 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 01:10"]

AP: Hanki hoitavalta psykiatriltasi lähete paikkakuntasi mielenterveystoimistoon, jossa sulle tehtäisiin perusteellinen työkykyarvio. Käyntikertoja on 5-10 ja kestävät noin 6 tuntia kerrallaan. Käynnit ovat rankkoja psyykkisesti ja fyysisestikin raskaita (se on tarkoituskin, jotta toimintakyky/-kyvyttömyys tulee esille). Käyntien jälkeen saat lausunnon, jolla monesti painavampi arvo kuin B-lausunnolla. Tämän lisäksi sulle tehdään jatkosuunnitelma (kuntoutussuunnitelma), millaista hoitoa ja kuntoutusta todella tarvitset. Käynnit ovat maksuttomia. Voimia tulevaan ja uskallusta taistella oikeuksistasi!

[/quote]

Yleensä nykyään vaaditaan mielisairaalajakso mielenterveyssyistä eläkkeelle pääsyyn. Näin kertoi ystäväni, joka haki eläkettä. Ihmiset luulevat, että mielenterveysongelmista pääsee eläkkeelle, kuten ennen. Eli tk-lääkäri kirjoittaa lausunnon ja sitten ei enää tarvitse töitä tehdä.

Esim. työkaverini yritti jäädä eläkkeelle masennuksesta. Oli saikulla pari vuotta ja luuli jo saavansa paperit käteen nelikymppisenä. Pantiin osastojaksolle, missä todettiin, että on työkykyinen, eli työkokeiluun. Tästä on aikaa jo 7 vuotta ja nainen on edelleen töissä ja ei tunnu olevan muuta hätää, kuin että häntä vituttaa, kun joutuu tekemään töitä, kun alkoholi maistuisi paljon paremmin.

Vierailija
86/103 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuolla ylempänä joku jo kysyi: jos kerran sekä kela että työeläkelaitos on hylännyt työkyvyttömyyseläkkeen, miten pelkkä kela on tässä toiminut "väärin"?

Vierailija
87/103 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 23:33"]

Eipä silti, ei minunkaan mielestäni kela lääkäri aina oikeassa ole, mutta ei myöskään aina väärässä, kuten täällä nyt esitetään. Onneksi olkoon sinulle, jonka mieheltä vaadittiin monen lääkärin lausunnot ja jopa psykiatrin. Ilmeisesti työkyvyttömyys ei ollu täysin vesiselvä, kun noin monta lääkäriä tarvittiin. Ehkä heillä oli vain oirekuvauksia, ei mitään kunnon mittaus tms muita tuloksia, jotka selittävät miehesi vaivat. Loppu hyvin kai?

[/quote]

Lausunnnot ovat siksi että hänellä meni työkyky työtapaturmassa.Sen jälkeen kymmenet leikkaukset, elinikäiseksi sai kovan kroonisen kivun ja kaiken tämän päälle masennuksen vuosien taistelusta Kelan ja Vak.yhtiön kanssa ja taåpaturman aiheuittaman trauman takia.

Kyllä tämä työkyvyttömyys on ollut muille lääkäreille selvä jo alusta asti,mutta ei kelan lääkärille.Kyllä sitä on 10vuodessa kerinnyt tapaamaan omien alojen ammattilaisa,Itse ovat nämä ns normilääkärti siirtäneet mieheni ylilääkäreiden hoitoon,jolla on yritetty sitä että kelan lääkäri ne viimein huomioisi,kun on ylilääkärin kirjoittamat diagnoosit.Kyllä tässä on lääkärit yrittäneet parhaansa että saavat omat diagnoosit ym muut otettavaksi huomioon.

Miehen työkyvyttömyys on selvää myös työkkärille (ei näillä lausunnoilla ole enää asiaa työelämään,sossu ihmettelee tilannetta samoin lääkärit). Suomi on vain niin hieno maa jossa yksi kumileimaisin tyyppi voi sanoa onko ihminen sairas vai ei.

Onneksi nyt on se tilanne että työkkäri vie läpi tämän homman ja ukko saadaan pois työelämästä.

Vierailija
88/103 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 08:30"]

Kuten tuolla ylempänä joku jo kysyi: jos kerran sekä kela että työeläkelaitos on hylännyt työkyvyttömyyseläkkeen, miten pelkkä kela on tässä toiminut "väärin"?

[/quote]

Tiesitkö että tilanteessa (esimerkiksi työtapaturma) jossa oon mukana vak.yhtiö,kela ja työeläkeyhtiö,Yksi näistä tekee hylkypäätöksen (yleensä va.yhtiö koska on ensisijainen maksaja) tekevät nämä kaksi muuta hylkypäätöksen automaattisesti,koska he tekevät päätökset samassa linjassa ku alkuperäinen maksaja.

Tämä oli ensimmäinen asia jonka minulle asianajajani kertoi kun sain vak.yhtiöstä aikoinaan hylyn.Oikeassa oli.

Toisaalta minun tilanteessa on myös sellainen että vak.yhtiö katsoo että jälkeen päin tullut ongelma ei ole yhteydessä tapaturmaan,mutta kela taas katsoo että on tapaturmasata johtuva ja näin kela taas voi jättäytyä maksamasta enää tästä minun ns uudeta vammasta sairauspäivärahoja. Jos olisivat tässä seuranneet vak.yhtiön linjaa olisivat joutuneet maksamaan sairauspäivä rahaa.

Vierailija
89/103 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:46"]

Lue Finlexista työttömyysturvalain §3 ja ilmoittaudu TE-toimistoon. Työkkärissä kannattaa olla työttömänä kunnes on eläkepäätös on tehty. Jos päätös on kielteinen, on jo työkkärin rahat juoksemassa eikä tule monen kuukauden odotusaikaa työttömyysetuuteen. Jos taas eläke myönnetään takautuvasti, tulkitaan jo saadut työttömyysetuudet ikäänkuin eläkemaksuiksi.

[/quote]

Työkkäri on ruvennut heittämään ulos näitä työkyvyttömiä listoilla olevia,koska joutuvat heistä maksamaan sakkoa ns pitkäaikaistyöttöminä. Monessahan tapauksessa nämä sairaaksi luokitellut roikkuvat listoilla vuosia,kun samalla tappelevat esim kelan kanssa.Sinusta tulee työkkäriin pitkäaikais työtön josta kunta joutuu maksamaan sakkoja ja kun et voi ottaa työtä vastaan,joudut pihalle.

Vierailija
90/103 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain joskus sairaslomaa kun yritin itsemurhaa. Kelan ylilääkäri hylkäsi sairaspäivärahahakemuksen (mikä on mielestäni psykiatrian erikoislääkärin lausunnon mitätöimistä). 3 vuoden päästä sain uudelleen sairaslomaa masennuksen takia. Tuli eläkehakemus postissa. Olin ihan ihmeissäni.

Vierailija
91/103 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 07:41"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 01:10"]

AP: Hanki hoitavalta psykiatriltasi lähete paikkakuntasi mielenterveystoimistoon, jossa sulle tehtäisiin perusteellinen työkykyarvio. Käyntikertoja on 5-10 ja kestävät noin 6 tuntia kerrallaan. Käynnit ovat rankkoja psyykkisesti ja fyysisestikin raskaita (se on tarkoituskin, jotta toimintakyky/-kyvyttömyys tulee esille). Käyntien jälkeen saat lausunnon, jolla monesti painavampi arvo kuin B-lausunnolla. Tämän lisäksi sulle tehdään jatkosuunnitelma (kuntoutussuunnitelma), millaista hoitoa ja kuntoutusta todella tarvitset. Käynnit ovat maksuttomia. Voimia tulevaan ja uskallusta taistella oikeuksistasi!

[/quote]

Yleensä nykyään vaaditaan mielisairaalajakso mielenterveyssyistä eläkkeelle pääsyyn. Näin kertoi ystäväni, joka haki eläkettä. Ihmiset luulevat, että mielenterveysongelmista pääsee eläkkeelle, kuten ennen. Eli tk-lääkäri kirjoittaa lausunnon ja sitten ei enää tarvitse töitä tehdä.

Esim. työkaverini yritti jäädä eläkkeelle masennuksesta. Oli saikulla pari vuotta ja luuli jo saavansa paperit käteen nelikymppisenä. Pantiin osastojaksolle, missä todettiin, että on työkykyinen, eli työkokeiluun. Tästä on aikaa jo 7 vuotta ja nainen on edelleen töissä ja ei tunnu olevan muuta hätää, kuin että häntä vituttaa, kun joutuu tekemään töitä, kun alkoholi maistuisi paljon paremmin.

[/quote]

(Jatkan vastausta, johon kommentoit). Edes mielisairaalajaksot eivät välttämättä oikeuta kuntoutustuen saamiseen (eläke). Sinuna en ehkä viittaisi työkaverisi tapausta OIKEASTI masentuneisiin ihmisiin, joiden toimintakyky on vaikeimmissa tapauksissa niin heikko, ettei edes ylösnousu sängystä onnistu, saati ruokailuista, laskuista tai hygieniasta huolehtiminen. On masentuneita ja MASENTUNEITA - kertomastasi päätellen saa kuvan, että työtoverisi on todellakin työkykyinen mutta ei työhaluinen.. Sitä paitsi, tk-lääkärin lausunnolla ei ole mitään arvoa. Lausunto pitää olla aina hoitavalta psykiatrilta.

Työkykyarvio on mielestäni paras mahdollinen arvio liitteeksi uuteen B-lausuntoon, kun valitusta päätöksestä tehdään. Tyky-arvion tehnyt psykologi näkee potilaan stressitilassa koska käyntikerrat ovat niin pitkiä ja vaativat potilaalta paljon - tämän lähemmäksi totuutta harva lääkäri ehtii päästä sillä 15-30 min. käyntiajalla. Muutenkin hoito lähtee aina siitä, että hoidettavalle laaditaan hoitosuunnitelma. Ap´lle vielä sen verran, että älä jätä missään nimessä valittamatta. Jos olet jo saanut uuden B-lausunnon, jossa sinut on todettu työkyvyttömäksi mutta putoat pois tuen piiristä, hae työttömyyskorvausta. Ja vaadi kuntoutussuunnitelmaa (jos sitä ei ole tehty, silläkin on vaikutusta kuntoutustuen myöntämiseen).

Vierailija
92/103 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitusta kehiin. Itse olen kaksi kertaa vääntänyt Kelan kanssa ihan Sosiaaliturvan Muutoksenhakulautakuntaa myöten, molemmilla kerroilla Kela sai kuonoon. Niiden lääkärit tekee mitä omituisimpia päätöksiä, luulen etteivät edes lue lausuntoja vaan arvalla heittävät.

Vierailija
93/103 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ne on kyllä taitavia siellä. Mullakin noin vaan hups parani selkä ja jalka sekä käsi ihottumastakaan ollut enää hoitoalalla haittaa ei muutako hanskat suurinpiirtein nahkattomiin käsiin ja kumpparit halkenneisiin jalkapohjiin ja mummoja pesemään. Tartuntatauditkaan ei enää tarttuneet ihottumasta haavaisiin raajoihin (olisikohan ollut eriasia jos olisivat olleet puukolla tulleita haavoja).

Vierailija
94/103 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitin asiasta ja asia meni muutoksenhakulautakuntaan käsiteltäväksi. Vuoden sai odottaa sitä päätöstä.Joka tuli sieltäkin hylkynä.

Tsemppiä. Olen saman myllyn läpikäynyt hiljattain. Tapaturman vuoksi hain kuntoutustukea joka tuli vuoden ajan bumerangina takaisin, sieltä valitus muutoksenhakulautakuntaan joka vei toisen vuoden ja päätös oli hylätty. Viimeinen aste oli potilasoikeus joka sekin vei 8kk ja päätös oli viimein hyväksytty. Takautuvasti koko tältä ajalta evätyt tuet maksuun ja pysyvä eläkepäätös. Kannattaa taistella, vaikka aikaa ja voimia se vie. Mieluiten sitä tietysti olisi terve ja työkykyinen mutta kun ei, näillä mennään.

Vierailija
95/103 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 08:30"]

Tiesitkö että tilanteessa (esimerkiksi työtapaturma) jossa oon mukana vak.yhtiö,kela ja työeläkeyhtiö,Yksi näistä tekee hylkypäätöksen (yleensä va.yhtiö koska on ensisijainen maksaja) tekevät nämä kaksi muuta hylkypäätöksen automaattisesti,koska he tekevät päätökset samassa linjassa ku alkuperäinen maksaja.

Tämä oli ensimmäinen asia jonka minulle asianajajani kertoi kun sain vak.yhtiöstä aikoinaan hylyn.Oikeassa oli.

Toisaalta minun tilanteessa on myös sellainen että vak.yhtiö katsoo että jälkeen päin tullut ongelma ei ole yhteydessä tapaturmaan,mutta kela taas katsoo että on tapaturmasata johtuva ja näin kela taas voi jättäytyä maksamasta enää tästä minun ns uudeta vammasta sairauspäivärahoja. Jos olisivat tässä seuranneet vak.yhtiön linjaa olisivat joutuneet maksamaan sairauspäivä rahaa.

Ei pidä paikkaansa. Itselläni ensisijainen työkyvyttömyyden maksaja olisi ollut työeläkevakuutusyhtiö mutta sieltä tuli jatkuvasti hylkyjä lausuntoihin. Samalla lausunnolla hain tukea Kelalta riitautuksen ajaksi ja siellä meni läpi. Kun lopulta vakuutusyhtiö joutui oikeuden päätöksellä maksamaan korvauksia, Kela otti maksamansa etuudet tästä vakuutusyhtiön jälkikäteen maksamista eläkkeistä.

Vierailija
96/103 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon terveen papereista!

Vierailija
97/103 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitusta kehiin. Itse olen kaksi kertaa vääntänyt Kelan kanssa ihan Sosiaaliturvan Muutoksenhakulautakuntaa myöten, molemmilla kerroilla Kela sai kuonoon. Niiden lääkärit tekee mitä omituisimpia päätöksiä, luulen etteivät edes lue lausuntoja vaan arvalla heittävät.

Mistä valitit ja mihin vetosit?

Vierailija
98/103 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Kela päätöksissään todennut teidät terveiksi vai lukeeko siellä sittenkin jotain sen tyyppistä kuin ”työkykysi ei ole alentunut kuntoutustukeen/työkyvyttömyyseläkkeeseen oikeuttavasti”? Siinä on aika paljon eroa kummin on todettu. Jälkimmäisessä ei kiistetä työkyvyn alentumista, vaan todetaan ettei se täytä lain edellyttämiä työkyvyttömyyseläkkeen myöntöedellytyksiä.

Ja ei, en ole Kelan työntekijä.

Vierailija
99/103 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelassa on kummallisia lääkäreitä. Toteavat nivelreuma sairastavatkin terveiksi (näin kävin eräälle sukulaiselle jolla aika paha nivelreuma että nauhoja ei aina pysty sitomaan )

Tunnen erään kelalääkärin … surkea homma ihmisellä.

Vierailija
100/103 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit musta terveen

Teit musta terveemmän kuin muut

Siis hip hurraaa

Tämä on Kelaaa!