Chisu tajusi tehneensä valtavan virheen Vain elämää -ohjelmassa – pahoittelee asiaa jo etukäteen
https://www.is.fi/viihde/art-2000008286222.html
Nyt loppui Chisun kuunteleminen! Pahoittelee pikkulettien käyttöä kulttuurinomimisena koska letit kuuluu mustille. Nyt ihan oikeasti! aina kun luulen, että ei voi mitään typerämpää kukaan enää keksiä niin aina tulee se seuraava "taiteilija" tai "artisti" joka keksii olla pahoillaan jonkun todella typerän asian takia.
Mikä v**** ihmisiä vaivaa? Onko tosiaan noin moni menettänyt viimeisenkin järjenhivenen?
Kommentit (653)
Siis me kaikkihan ollaan alkujaan Afrikasta. Että mikä on kenen kulttuuria ja milloin, on aika suhteellinen käsite.
Jos eurooppalaiset käyttävät kimonoita tai qipaota, ei se Aasiassa asuvia japanilaisia ja kiinalaisia kiinnosta. Se kiinnostaa ainoastaan amerikanaasialaisia (huom: heistäkin vain pientä osaa, niitä nuoria someaktiiveja) ja heidän puolestaloukkaantujiaan.
Etenkin Kiinalla on kulttuuri-imperialistisia pyrkimyksiä: se HALUAISI muiden omaksuvan kulttuuriaan.
On minusta huvittavaa, että Japani ja nykyään eritoten Etelä-Korea ovat onnistuneet varsin hyvin levittämään kulttuuriaan, mutta sitten niitä nuoria jotka omaksuvat korealaista popkulttuuria, mussuttavat korealaista ruokaa, opettelevat ja käyttävät kieltä ja haaveilevat Etelä-Koreassa asumisesta, syytetään länsimaissa kulttuurisesta omimisesta. Haloo, Etelä-Korea nimenomaan haluaa olla popkulttuurin suurvalta! Jos 13-vuotiaat ulkomailla leikkivät korealaista eivätkä amerikkalaista tai brittiä, se on maalle lottovoitto!
Pyydän anteeksi sitä että Suomi on neljättä vuotta peräkkäin maailman onnellisin maa. Mutta mieleni pahoitin että Chisu pilaa suomalaisten maineen. Terapeuteilla riittää töitä.
Vierailija kirjoitti:
Nauran ääneen täällä. Periaatteessa kaikki kampaukset on tuon järjen käytön mukaan kulttuurista omimista, koska missä tahansa voi olla joku heimo esimerkiksi suttuponnarit päässä. Ihmiset on aivan sekaisin.
Noi woket on myös hyvin alentuvia, kun ajattelevat, että he päättävät muiden puolesta, kuka on alisteisessa asemassa ja siksi heidän suojeluksena tarpeessa. Ei mua haittaa vaikka jollakin on Keniassa pirtanauhat päässä, tuskin toisinpäinkään. Eri asia on sitten jos noita juttuja käyttää jonkun halventamiseen.
Kulttuurista omimista tapahtuu myös kulttuurien sisällä, Birminghamin koulukunta on sosiologiassa tutkinut tätä, jos aihe kiinnostaa.
Kukas se päättää mikä on halventavaa käyttämistä? Nuo woket kuvittelee että pystyvät jopa ihmisten ajatukset näkemään.
VMP
En ymmärrä Chisun perusteluja ollenkaan. Että koska mustia naisia on tämän hiustyylin takia sorrettu ja syrjitty, kukaan muu ei saa käyttää ko. hiustyyliä?
Ja se parantaa mustien naisten asemaa miten?
Toisaalta taas tietyissä kulttuureissa halutaan, että myös me kaikki naiset tai naisoletetut pukeutuisimme heidän kulttuuriinsa kuuluvaan niqabiin. Heitä ei ainakaan haittaisi yhtään kopioiminen.
Haluaisin tehdä kunnon lettikampauksen ja kun joku tulisi valittamaan siitä kertoisin, että kunnnioitan tässä skandinaavisia sukujuuriani. Jos hän vielä jatkaisi niin kiroaisin thorin, oodinin ja aasan nimissä.
Uskaltaako kampaajat enää tehdä asiakkailleen lettikampauksia?
Pitäisi myös luopua kauneuskirugiasta. Niillähän yritetään luoda keinotekoisesti vartalotyyppiä sekä kasvojenpiirteitä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä Chisun perusteluja ollenkaan. Että koska mustia naisia on tämän hiustyylin takia sorrettu ja syrjitty, kukaan muu ei saa käyttää ko. hiustyyliä?
Ja se parantaa mustien naisten asemaa miten?
Jos on tummaihoisia sorrettu Amerikassa niin ei se kyllä noista LETEISTÄ johdu.
Syyt on joissain muissa asioissa. En ymmärrä miksi joistain leteistä on tehty syyllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta taas tietyissä kulttuureissa halutaan, että myös me kaikki naiset tai naisoletetut pukeutuisimme heidän kulttuuriinsa kuuluvaan niqabiin. Heitä ei ainakaan haittaisi yhtään kopioiminen.
Kumma kun suomen woket eivät näe tuossa mitään kulttuurista omimista. Huutavat että kyllä se niqabbi vaan olisi hyvä jokaisen suominaisen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin luopumaan sekä kanootti- että kajakkimelonnasta koska tajusin loukkaavani kahta vähemmistöryhmää, intiaaneja ja eskimoita, sori siis inuiitteja.
Anteeksi.
Heitit siis melat nurkkaan nyt saat anteeksi.
Ymmärrän täysin, että Chisu pahoitteli asiaa. Ei kukaan halua joutua somelynkkauksen kohteeksi, vaikkei olisi tarkoittanut mitään pahaa ja kannattaisi tasa-arvoa.
Olen jo pidempään seurannut instassa Joalinia, ja häntäkin kohtaan hyökättiin pikkulettien takia.
Pitääkö v a lkoihoisen pyytää anteeksi i h o nväriään? Että olisi hyväosaisempi vain perimänsä johdosta. Tekeekö perimä minusta jo potentiaalisen r a sistin?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin, että Chisu pahoitteli asiaa. Ei kukaan halua joutua somelynkkauksen kohteeksi, vaikkei olisi tarkoittanut mitään pahaa ja kannattaisi tasa-arvoa.
Olen jo pidempään seurannut instassa Joalinia, ja häntäkin kohtaan hyökättiin pikkulettien takia.
Niin, nyt saikin tosi paljon ymmärrystä ja vältti somelynkkauksen :D
Olen suomalainen, valkoihoinen nainen mutta naimisissa brittimiehen kanssa. Olenko nyt siis kultturisesti ominut hänet, vai hän minut? Mihin ilmansuuntaan päin minun tai hänen kannattaisi polvistua ja pyytää anteeksi?
Voin nauttia eri kulttuureista, jos olen vierailijan roolissa. Niinkö? Mutta palattuani omaan ympäristööni, niin en saa käyttää "asioita" mihin tykästyin. Kaikki ostamani turistiesineetkin pitäisi laittaa ilmeisesti lasivitriiniin yksityisiin kokoelmiin. Minusta suurinta rikkautta on että voimme "lainata" eri kulttuureilta. Suomalaisena ainakin olen ylpeä jos jossain maailmalla "pilkahtaa" suomalaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Hitto mikä mainoskikka!
Kyseisen jakson katsoo arviolta puolet suomalaisista.
Sensuroikohan Nelonen Crisun tukan kyseisestä jaksosta?
Neloselle se on erinomainen mainoskikka, mutta Chisun identiteetti hyväntahtoisena, mutta helposti johdateltavissa olevan yksinkertaisena artistina vahvistuu, mikä tuskin on hänelle hyvä asia. Silakoita ja muuta äärivasemmistoa, jotka pitävät metakkaa kulttuurisesta omimisesta ja ynnä muista typeryyksistä on kuitenkin Suomessakin niin vähän että niihin ei fanikuntaa perusteta.
Puolastahan se tuli, Katarina Jagellonican mukana. Silloin Suomi oli Ruotsin vallan alla.