Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16 vuotias saa vammaistukea 270/kk ja kuntoutustukea 700€/kk vuoden verran, eli hirmuisen summan rahaa omaan käyttöönsä, mutta sosiaalityöntekijä on ehdottomasti sitä mieltä että rahat ovat teinin, enkä saa käyttää niitä esim teinin vaatteiden ostamiseen

Vierailija
24.09.2021 |

Olen kolmen lapsen pienipalkkainen yksinhuoltaja, ja teinini tienaa enemmän kuin minä, eikä maksa mistään mitään.

Kommentit (142)

Vierailija
21/142 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käsittänyt, että alaikäiselle maksettava vammaistuki tulee vanhemmille paikkaamaan kuntoutuksesta tms. tulevia ansionmenetyksiä (esim. palkattomat vapaat, kun lasta on vietävä toimintaterapiaan tai fysioterapeutille). Minä olen kuntoutusjakson ajan saanut molemmista lapsistani (jotka tosin olivat alle 10-vuotiaita silloin) vammaistukea. Onko tässä joku ikäraja, jonka jälkeen tuo summa maksetaankin suoraan lapselle? 

Vierailija
22/142 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käsittänyt, että alaikäiselle maksettava vammaistuki tulee vanhemmille paikkaamaan kuntoutuksesta tms. tulevia ansionmenetyksiä (esim. palkattomat vapaat, kun lasta on vietävä toimintaterapiaan tai fysioterapeutille). Minä olen kuntoutusjakson ajan saanut molemmista lapsistani (jotka tosin olivat alle 10-vuotiaita silloin) vammaistukea. Onko tässä joku ikäraja, jonka jälkeen tuo summa maksetaankin suoraan lapselle? 

On ja se on se 16 vuotta. Maksetaan vaan lapsen tilille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/142 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nuori sa omaa rahaa niin tottakai maksaa omia kulujaan. Toisaalta ylimääräistä rahaan tuo on eli jos ei saisikaan noita niin sinun on elätettävänä silti. Millä perusteella noita saa ja mihin raha on sosiaalityöntekijän mukaan käytettävä. Miksi nuori noita saa?

Juridisesti vanhemmilla on elatusvelvollisuus, vaikka alaikäinen tienaisi vanhempiaan enemmän. Tässä laki on täysin selkeä ja jos ko. raha on nuorelle myönnetty, on se nuoren omaa rahaa, vanhemmilla ei ole mitään oikeutta siihen kajota. Hyvä, että sossu pitää lapsen puolia.

Kuntoutusrahalla maksetaan kuntoutusta, ei äidin meikkejä.

Vierailija
24/142 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä rahat lopettaa myös lapsilisän.

Meillä siis teini sai eläkkeen, takuueläkkeen ja hoitotuki.

Jouduttiin maksamaan lapsilisää takautuvasti takaisin.

Ihan hiton väärin on.

Vierailija
25/142 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunisnainen-- kirjoitti:

Kellään ei oo perheessä mitään omia rahoja. Kuuluu käyttää tuosta perusjuttuihin kuten ruokaan

Lain mukaan sellainen yksikkö kuin perhe ei omista yhdessä mitään ellei tästä omistuksesta ole olemassa dokumenttia. Lapselle tulleet rahat ovat lapsen rahoja, joita vanhempi ei saa käyttää. 16v ikäisen tuet tulevat hänelle, ei vanhemmille, mutta vanhempien elatusvelvollisuus säilyy. Ei ole tarkoitus, että perhe tienaa tehtailemalla lapsia, joista saa isot tuet.

Vierailija
26/142 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ja se on se 16 vuotta. Maksetaan vaan lapsen tilille.

Olen sitten varmasti oikeassa kun oma teini on 19 vuotta ja ihan oma kokemus on asiasta.

Vierailija
27/142 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hiton väärin on.

Tämä on puppua!

Vierailija
28/142 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten teini kulkee ilman vaatteita jos ei tajua niitä rahoillaan ostaa.

Vierailija
29/142 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaanko ap:n lapselle jotain turhia tukia, jos raha ei mene lapsen kuntoutuksen tarpeisiin?

Et ole vammaistuki ja kuntoutustukihakemusta täyttäessäsi kuitenkaan laittanut sinne, että rahat menee lapsen vaatteisiin tai korkeintaan silloin, jossa on syytä olettaa, että lapsi vammaisuutensa takia esim tuhoaa vaatteitaan, joilloin aiheutuu normaalia enemmän kuluja.

Vierailija
30/142 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuluja 16-vuotias kattaa vammaistuella? Jokin perustehan siihen hakemukseen on laitettava ja mikäli oikein muistan, niin siihen piti todella raadollisesti kuvailla mitä vaikeuksia vamma/haaste aiheuttaa elämään. Vammaistukeahan käsittääkseni voi käyttää myös lääkityksen maksamiseen. Ymmärrän, että vanhemmalla on elatusvelvollisuus, mutta en käsitä, miksi vanhemman tulisi maksaa jotakin, jonka maksamiseen yhteiskunta antaa korvamerkittyä rahaa. 

Vierailija
31/142 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hiton väärin on.

Tämä on puppua!

Ei ole puppua vaan täyttä totta. Meidän pojalla kehitysvamma ja täyttää kohta 20 vuotta.

Lapsilisä loppui heti kun sai eläkkeen.

Vierailija
32/142 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaistuki on vanhemmalle. Kuntoutustuki nuorelle, Vammaistuki tulee vahemalle sillä perusteella kuinka paljon lapsessa on ohjattavaa ym.

Mutta, nuoren tulee maksaa tosta rahasta kyllä kaikki kulunsa. Paitsi toki ruoka/ asuminen. Patsi jos menee mäkkäriin.

Vierailija
33/142 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on sen sairauden hoitamiseen.

Sinulla on elatusvelvollisuus.

Ja miksi ihmeessä taas on tehty kolme lasta vaikkei ole resursseja?

Sinunkaan elämäntilanne ei varmaan muutu ikinä? Tai äkistään?

Vierailija
34/142 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaistukihakemukseenhan on tehtävä laaja selvitys siitä, miten vamma haittaa päivittäistä elämää ja miksi tukea haetaan. Jos tuki on tarkoitettu vamman aiheuttamien kulujen kattamiseen, niin en ymmärrä miksi vanhemman olisi edelleen maksettava em. kulut omasta pussistaan, vaikka elatusvelvollisuus vanhemmilla onkin. Vammaistuki ei ole yhteiskunnan myöntämä taskuraha, vaan sen pitäisi mennä tarpeeseen. 

Vierailija
35/142 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vammaistuki on vanhemmalle. Kuntoutustuki nuorelle, Vammaistuki tulee vahemalle sillä perusteella kuinka paljon lapsessa on ohjattavaa ym.

Mutta, nuoren tulee maksaa tosta rahasta kyllä kaikki kulunsa. Paitsi toki ruoka/ asuminen. Patsi jos menee mäkkäriin.

Vammaistuki tulee myös nuorelle kun täyttää 16 vuotta. Sitä ennen se tuli mun tilille.

Vierailija
36/142 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hiton väärin on.

Kävin kelan sivuilla tarkistamassa, niin tuo ei voi olla mahdollista. Lapsilisä maksetaan kaikista suomessa asuvista alle 17v lapsista.

Elatustuen voi katkaista.

Vierailija
37/142 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hiton väärin on.

Tämä on puppua!

Ei ole puppua vaan täyttä totta. Meidän pojalla kehitysvamma ja täyttää kohta 20 vuotta.

Lapsilisä loppui heti kun sai eläkkeen.

"15 vuotta täyttänyt lapsi ja kunta eivät voi hakea lapsilisää,  mutta voivat vaatia tietyissä tilanteissa vanhemmalle myönnetyn lapsilisän maksamista itselleen. Esimerkiksi jos lapsi on sijoitettu kunnan kustannuksella laitoshoitoon, voi kunta esittää lapsilisän maksamista kunnalle."

Toinen syy jolloin lapsilisän maksaminen loppuu:

"kun lapsi alkaa seuraavasta kuukaudesta saada kansaneläkelain mukaista työkyvyttömyyseläkettä."

Vierailija
38/142 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kela maksaa elatustukea, niin se katkaistaan siinä vaiheessa kun lapsella on omat säännölliset tulot, en nyt muista mikä oli tuloraja.

Mutta todella ristiriitaista, että kelan mielestä lapsen on elätettävä itsensä mikäli on tuloja ja sossu taas on toista mieltä.

Ap:lla on elatusvelvollisuus.

Nuo tuet on tarkoitwttu sairauden hoitoon, ei vaatteisiin.

Vierailija
39/142 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinunkaan elämäntilanne ei varmaan muutu ikinä? Tai äkistään?

Jos hankkii kolme lasta, pitää olla omaisuutta, säästöjä, hyvä koulutus. Jo ennen toista lasta.

Vierailija
40/142 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa kuntoutumista on opetella käyttämään rahojaan järkevästi.

Jo pelkkä haaveilu, oman toiminnan ohjausongelmat ja sen sellaiset todellakin vaikuttavat työ- ja opiskelukykyyn.

Tätä ei normo tajua.

Pentunako se sossu aikoo 16 veen pitää?

Itsenäiseksi kasvu on jokaisella nuorella edessä, ja se nuorten maksuhäiriöitten määrä ei hyvää tiedä!

Oli tavis tai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä