Miehen suku pitää meitä huoltoasemana.
Alkaa pikkuhiljaa nyppimään. Asutaan mieheni ja lapsemme kanssa keskisuomessa. Mieheni vanhemmat asuvat eteläsuomessa ja hänen siskonsa perheineen pohjoisessa päin. Vierailua tapahtuu siskon perheen ja vanhempien kesken puolin ja toisin ja me tässä välillä asuessamme olemme nyt muodostuneet huoltoasemaksi heille. Ilmoitetaan että milloin ollaan meille pysähtymässä ja onpa jopa ilmoitettu että siihen ja siihen aikaan tulisi ruoka olla valmiina. Vierailu on tosiaan tauon mittainen, että saadaan mahtat täyteen ja kahvit juotua
ja sitten matka jatkuu. Ei todellakaan kiinnosta kokkailla ja passailla, varsinkaan kun mies itse ei pistä rikkaa ristiin näitä vierailuja varten.
Kommentit (33)
Älä passaa. Keitä kahvit ja tarjoa keksit. Tai sitten vastaat, ettette ole juuri ehdotettuja aikana kotona. Tai lähde vierailun ajaksi jonnekin.
Aika röyhkeää hyväksikäyttöä, itse en lähtisi noijin toiveisiin mukaan, en ainakaan tarjosidi ruokaa.
No onpa inhottavaa. Voin ymmärtää ketutuksen, vaikka perheestä onkin kyse. Itse ottsisin tuon puheeksi ihan rehellisesti. Toinen vaihtoehto on keksiä olevinaan meno juuri siksi päiväksi, kun ovat tulossa.
Ei olla tuolloin paikalla/kotona
Heippa
Tekstailet pitkän kauppalistan, jonka tuotteet tuovat tullessaan. Siitä sitten kenties kokkailemaan.
Vastaa, että ABC:lta saa ruokaa, teiltä ei.
Mitä ehmettiä nyt taas. Miehen suku, jos mies lupaa kyläilyn, huolehtii että on itse myös paikalla ja itse vastaa tarjoiluista. Et ole piika, tiesitkös.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran vastaat ilmoitukseen, että "valitettavasti ei käy". Ole hyvä, ihan ilmaiseksi saat tämän neuvon.
Olen välittänyt viestisi Jarmolle, olen itse töissä/menossa tuohon aikaan.
Ole heille suora,sano suoraa ei käy. Emme ole huoltoasema emme seisahduspaikka!
Hei ap. Kerroit tilanteestasi sukulaisten vierailujen suhteen, mutta minua jäi mietityttämään viestisi sivulause: Mies ei laita rikkaa ristiin.
Voisiko kuitenkin olla, että tämä onkin asiasi päälause?
Millä tavalla te pariskuntana olette sopineet vierailujen hoitamisesta ja ajankohdista, vieraanvaraisuuden käytännön toimista ym? Miten hoidatte perheessänne muuten kotityöt?
Voisiko tämä miehen sukulaisten vierailujen asia olla hyvä sauma nostaa ylimalkaan perheenne toimintamallit tarkasteluun ja voisitte jatkossa sopia, ettei kestitysten kuormitus koidu ainoastaan sinulle, myös siitä, milloin ja miten teille on sopivaa ottaa vieraita vastaan.
Kun ajelette tästä ohi, niin ajakaa ohi vaan.
Ymmärrän, että SINUA ärsyttää, mutta entä mies? Eikö hänestä ole mukavaa nähdä vanhempiaan ja vähän passata heitä? Olettaen, ettei tuo nyt ole mitään ihan jokaviikkoista, vaan pari krt vuodessa, niin minä hyysäisin nopeasti mielelläni OMAT vanhempani (jotka pidemmän vierailun edetessä olisivat aikamoisia rasituksia) .
Ongelma siis ei mielestäni ole niinkään appisten kuin sinun ja miehesi kommunikaation välinen. Miksi sinun pitää kokata ja passata? Miksei mies itse??
Tehkää vuorostanne yllätysvisiittejä heille.
Ovet lukkuun, auto(t) talliin. Ette ole kotona ja puhelimetin valitettavasti olleet äänettömällä.
Ilmoita seuraavan kerran, että tämä peli ei enää tällaisenaan vetele, jos vierailu on tosiaan luokkaa vain tauon mittainen. Eikö miehen sukulaisia kiinnosta muuten vierailla luonanne, vai onko siskon perhe ykkönen?
Ei tuossa auta, kuin suoraan sanominen, joka jää ikävä kyllä sinun tehtäväksesi. Mitään tekosyitä ei kannata miettiä, vaan sanot ihan suoraan ja rehellisesti kummallekin porukalle, että tuntuu todella pahalta, kun pidetään vain puolimatkan krouvina, ilmoitetaan vaan, milloin ovat teillä, että osaatte laittaa ruokaa siihen mennessä, eikä teidän perheenne kiinnosta sen enempää.
Ehkä sukulaiset kuvittelevat näin kätevästi lyövänsä kaksi kärpästä yhdellä iskulla, eivätkä ole tulleet ajatelleeksi, miten ikävältä tuo teistä mahtaa tuntua. Jos asetelma on se, että siskon perhe on tärkeämpi, kuin teidän perheenne, niin varmasti seuraa suutahdus, ja kieltäminen, että ei toki, kuvittelet vain omiasi.
Alatte tehdä hitaanloisesti ruokaa (tai lähtöä kauppaan aineksia hankkimaan) sitten kun saapuvat teille.
Laita heille viesti pitääkö jo olla talvimallin dieseliä pumpussa heitä varten.
KirkkoSisko kirjoitti:
Hei ap. Kerroit tilanteestasi sukulaisten vierailujen suhteen, mutta minua jäi mietityttämään viestisi sivulause: Mies ei laita rikkaa ristiin.
Voisiko kuitenkin olla, että tämä onkin asiasi päälause?
Millä tavalla te pariskuntana olette sopineet vierailujen hoitamisesta ja ajankohdista, vieraanvaraisuuden käytännön toimista ym? Miten hoidatte perheessänne muuten kotityöt?
Voisiko tämä miehen sukulaisten vierailujen asia olla hyvä sauma nostaa ylimalkaan perheenne toimintamallit tarkasteluun ja voisitte jatkossa sopia, ettei kestitysten kuormitus koidu ainoastaan sinulle, myös siitä, milloin ja miten teille on sopivaa ottaa vieraita vastaan.
Ajattelin samansuuntaisesti, ja vielä se, onko mies haluton sanomaan vanhemmilleen vastaan, etteivät he pahoita mieltään mistään.
Tää on jäännettä menneisyydestä, jolloin oli ihan yleistä yöpyä sukulaisilla.
Nykyään useimmat menevät hotelliin.
Yhtä lailla saavat tässäkin alkaa käydä ABC:lla.
Tai sitten tarjoat vaan pissatauon ja kahvit. Ehditte äkkiä nähdä, mutta siitä ei ole sinulle mitään vaivaa. Ravintolaksi ei tarvitse ryhtyä.
Minä sanoisin että en ehdi sitten kokkaamaan . Kahvit voi tarjota. Välejä en alkaisi helposti rikkomaan, ihmisiä on kuitenkin kiva joskus nähdä.
Seuraavan kerran vastaat ilmoitukseen, että "valitettavasti ei käy". Ole hyvä, ihan ilmaiseksi saat tämän neuvon.