Hävettää, miten huonosti monet miehet on kasvatettu
Taas kerran sain ihan satunnaiselta, bussissa kohtaamaltani mieheltä kuittailua ulkonäöstäni. Olen täysin tavallisen näköinen, lievästi ylipainoinen nainen. En jaksanut pahoittaa mieltäni, sillä näitä kuittailuja tulee keskimäärin kerran vuodessa.
En voi kuin ihmetellä, miten huonosti niin monet miehet on kasvatettu. Koulussa kiusasivat pikkupojat, aikuisiällä minua ovat arvostelleet hyvin eri-ikäiset miehet. Aina teineistä lähes vanhuksiin asti. Heille on selvästi opetettu, että koska olet mies, niin sinun on aina oikeus arvostella kenen tahansa naisen ulkonäköä ääneen. Tai jos ei ole opetettu niin sitä ei ole ainakaan kielletty.
Jos minä saan joskus pojan, niin toivon, ettei hänestä kasva tuollaista. Häpeäisin silmät päästäni.
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 17:26"]
Mitä rumempi ukonkuvatus, sitä innokkaampia ollaan arvostelemaan naisia.
[/quote]
Totta. Kerran terassilta joku keski-ikäinen törppö huuteli jotain loukkaavaa kommenttia ulkonäöstämme minulle ja kaverilleni kun kävelimme ohi. Olimme muistaakseni vasta ala-asteella silloin. Ihan käsittämätöntä.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 17:24"]
No, ei kaikilla naisillakaan ole kasvatus ihan parhaasta päästä ollut. Itse olen myös saanut aika ikävää kommenttia ulkonäöstäni ja nimenomaan naisilta.
[/quote]
Olen minäkin kuullut myös naisilta ikäviä kommentteja, mutta kaikista kommenteista vähintään 90 % on tullut koko elämäni aikana miehiltä. Naiset lisäksi tuntuvat olevan ilkeimmillään juuri teineinä/nuorina aikuisina, monet miehet pysyvät huonokäytöksisinä vanhuuteen asti.
Myönnän tosin, ettei kohtaamieni törppöjen määrä riittäisi minkään tutkimuksen otannaksi. :p
Ap
[/quote]
Naiset ovat törppöjä toisella tapaa. Haukkuvat selän takana niin naisia kuin miehiä, opejen mielestä tytöt on kiltmpiä oppilaita ja koulu suosii heidän oppimistapaansa, moni tuttuni kertoo lastenkin kuullen kuinka tytöt kehittyvät nopeammin, ovat rauhallisempia jne. Jos tuollaista poika kuulee muilta vanhemmilta ja opettajaltaan, niin ehkä sekin vaikuttaa (mien vanhempien kasvatuksen lisäksi tai sijasta) siihen ajatusmaailmaan ;)
[/quote]
No, koulussa menestyminen ei ole tunnetusti se coolein juttu, joten tuskin se nyt ainakaan kaikkien poikien itsetuntoon vaikuttaa, jos isosiskon koulumenestystä kehutaan.
Sosiaalinen hyväksyntä on se, joka ratkaisee ja sitä pojat ja miehet saavat olemalla törppöjä. Niin koulussa kuin myöhemmässäkin elämässä. Ja se on väärin.
Ja vaikkein sekään ole ajatuksena kiva, että selän takana puhutaan, niin minä ainakin näissä kohtaamissani tilanteissa arvostaisin suuresti, jos minua haukuttaisiin vasta sitten, kun olisin jo poistunut paikalta. Eipä olisi tarvinnut ainakaan kuulla sitä ja loukkaantua. "Rehellisyys" on täysin yliarvostettua, jos joku pahoittaa siitä mielensä.
Ap
Tiesivät vain kokemuksesa, etteivät "saisi" sinuakaan. Harmittaa niin oma ulkonäkö ja hyväksynnän nälkä. Nämä on näitä häntäpään avuttomia juttuja, kun ei voi oikeasti päteä muiden rinnalla.
usein juurikin siksi haukkuvat että tietävät ettet sinä heitä huolisi.Tämä on se perimmäsin syy.Aina kannattaa ajatella totuuden kautta : totuus on että miehet ovat helkkarin heikkoja ja niillä on huono itsetunto.Jos tän ymmärtää, niin ei oo syytä ottaa itteensä haukkuja.Haukkuvat juurikin siksi että tietävät etteivät sinua saa.
Näköjää jotai hyötyä siitä, et kuulo on heikentyny. En kuule normaalia puhetta jos pientäki häiriöääntä löytyy ympäristöstä. :)
Ja kaupungilla tai baarissa jos käyn niin en edes jaksa noteerata ympäristöä niin paljoa, että kuuntelisin mitä jotkut heikomman itsetunnon omaavat ameebat mulle huutelee.
Olen läski ja en jaksa välittää muiden mielipiteistä.
Mitä tarkalleen ottaen sanoi? Sanasta sanaan?
Ihmettelin koska en ole ikinä kuullut että kenenkään ulkonäköä arvostellaan julkisesti. En usko että olen liikkunut missään erityisen valveutuneessa seurassa, vaan tuntuu että ihmiset (itseni mukaan lukien) eivät hyvässä tai pahassa kiinnitä kovin paljoa huomiota muihin ihmisiin.
Ilmeisesti tässäkin tapauksessa sinulle ei suoraan kommentoitu mitään, satuit vain kuulemaan kommentin sinusta jonka joku sanoi kaverilleen?
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 18:39"]
Ihmettelin koska en ole ikinä kuullut että kenenkään ulkonäköä arvostellaan julkisesti. En usko että olen liikkunut missään erityisen valveutuneessa seurassa, vaan tuntuu että ihmiset (itseni mukaan lukien) eivät hyvässä tai pahassa kiinnitä kovin paljoa huomiota muihin ihmisiin.
Ilmeisesti tässäkin tapauksessa sinulle ei suoraan kommentoitu mitään, satuit vain kuulemaan kommentin sinusta jonka joku sanoi kaverilleen?
[/quote]voi kuule.Minua ainakin on sanottu (tuntemattomat) ruma, ei-hyvä, aika huono, naureskeltu päin naamaa, ei tuo mikään nainen ole, onhan sulla kasvoissa jotain..,
[/quote]
No tätä tuoreinta tapausta tässä en lähde sen enempää avaamaan, koska tapaus on niin tuore. Mutta tosiaan tämä mies heitti minusta törkeän kommentin kaverilleen, jonka jälkeen kääntyivät katsomaan ja hihittelivät.
Mutta on ollut myös niitä tapauksia, jossa on täysin suoraan tultu sanomaan minulle päin naamaa. Näin esimerkiksi, kun yksi mies mies ajoi pyörällä viereeni ja ihmetteli miksei pyöräni ole hajonnut, kun varmaan painan niin paljon. Kerran yksi tuli minulta kysymään, että kuinka voit tehdä itsellesi noin (puhui siis läskeistäni ja en tosiaan edes ole huomattavan ylipainoinen). Ja monesti minua on tultu mukamas iskemään, kun kaveri on parin metrin päässä nauramassa (ideana siis ilmeisesti käydä lirkuttelemassa rumalle naiselle, joka on vissiin ajatuksena mielettömän hupaisa).
Minä en kyllä näe siinä mitään eroa, sanotaanko kommentti minulle päin naamaa vai vain minun kuulteni. Yhtä huonotapaista silti.
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 16:57"]
Heille on selvästi opetettu, että koska olet mies, niin sinun on aina oikeus arvostella kenen tahansa naisen ulkonäköä ääneen. Tai jos ei ole opetettu niin sitä ei ole ainakaan kielletty.
Jos minä saan joskus pojan, niin toivon, ettei hänestä kasva tuollaista. Häpeäisin silmät päästäni.
[/quote]
Niin, älkää äidit kasvattako poikianne tälläisiksi. Kuulostaa aika oudolta kasvatusmetodilta, jos puhutaan kantasuomalaisista, joissakin muissa kulttuureissa poika ja mies on tosiaan naisten ja tyttöjen yläpuolella ja se tosiaan myös opetetaan lapsille.
Ikä myös vaikuttaa tosi paljon, miehillä kun tulee ikää tarpeeksi niin pahimmat lapsellisuudet yleensä loppuvat, näin olen huomannut. Teinithän joskus käyttäytyy tosi huonosti, heissäkin on paljon eroja. Huvittavaa oli yhtä tälläistä pissistä kuunnella kassajonossa tänään, kun oli puhelimessa, pelkkää vittua joka toinen sana.
[/quote]
Ei se ikää katso, oli mies tai poika niin jostain syystä he kokevat naiset alemmakse elämänmuodoksi, jota voi nöyryyttää valitsemallaan tavalla. En tiedä miksi äidit ja isät kasvattavat tai jättävät lähinnä pojat kasvattamatta.
[/quote]
Isät ovat ilmeisesti itse ihan hukassa, eikä omaa poikaa osata kuin korkeintaan mielistellä tai sitten turhaudutaan sokeasti, ja ilkeillään turhasta sillälailla inhottavasti näykkien. Kasvatustavoitteita ei ole.
On jäänyt mieleen, kun unkarilainen isä sai raivarin teinipojalleen, joka ryysi edeltäni hissiin. Siitä puhuttelusta ei suomalainen puutteellisen kielitaidonkaan kanssa selvinnyt sivullisena ilman että korvat punoittivat. Ja silti siinä raivossa oli keskeinen viesti se, että haluan arvostaa poikaani ja järjestän hänelle sellaisen kasvatuksen, että voin niin tehdä. Se oli rakentavaa.
Tämä suomalaispoikien silleen jättäminen on kyllä niin karmeaa kuin vain olla voi. Jos ei ole odotuksia, lapselle tulee syvä vakaumus, että hän on muille turha. Merkitystä luodaan sitten väkisin, sekundakeinoilla.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 18:42"]
[/quote]voi kuule.Minua ainakin on sanottu (tuntemattomat) ruma, ei-hyvä, aika huono, naureskeltu päin naamaa, ei tuo mikään nainen ole, onhan sulla kasvoissa jotain..,
[/quote]ja lisäyksenä kyseessä olleet aikuisikäiset ihmiset
Mä olen tämän kyllä nähnyt enemmän menneiden sukupolvien ongelmana. Esim. oman mieheni kasvatus on ollut todella vanhanaikainen (ja hän on vasta 40), just sellainen että siskot ovat sisäpiikoja muulle perheelle 365 päivää vuodessa ja veljet korkeintaan luovat lumet silloin tällöin. Mutta ei mieheni silti ole omaa poikaamme siihen malliin kasvattamassa, eikä tytärtämme. Tuollainen ajattelumalli ei ole tuttu myöskään kaveriemme perheistä.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 18:53"]
suomalaislapsetko on nyt se ongelma taas? Suomalaiset pojat? Älä viitti.
Heille on selvästi opetettu, että koska olet mies, niin sinun on aina oikeus arvostella kenen tahansa naisen ulkonäköä ääneen. Tai jos ei ole opetettu niin sitä ei ole ainakaan kielletty.
[/quote]
Niin, älkää äidit kasvattako poikianne tälläisiksi. Kuulostaa aika oudolta kasvatusmetodilta, jos puhutaan kantasuomalaisista, joissakin muissa kulttuureissa poika ja mies on tosiaan naisten ja tyttöjen yläpuolella ja se tosiaan myös opetetaan lapsille.
Ikä myös vaikuttaa tosi paljon, miehillä kun tulee ikää tarpeeksi niin pahimmat lapsellisuudet yleensä loppuvat, näin olen huomannut. Teinithän joskus käyttäytyy tosi huonosti, heissäkin on paljon eroja. Huvittavaa oli yhtä tälläistä pissistä kuunnella kassajonossa tänään, kun oli puhelimessa, pelkkää vittua joka toinen sana.
[/quote]
Ei se ikää katso, oli mies tai poika niin jostain syystä he kokevat naiset alemmakse elämänmuodoksi, jota voi nöyryyttää valitsemallaan tavalla. En tiedä miksi äidit ja isät kasvattavat tai jättävät lähinnä pojat kasvattamatta.
[/quote]
Isät ovat ilmeisesti itse ihan hukassa, eikä omaa poikaa osata kuin korkeintaan mielistellä tai sitten turhaudutaan sokeasti, ja ilkeillään turhasta sillälailla inhottavasti näykkien. Kasvatustavoitteita ei ole.
On jäänyt mieleen, kun unkarilainen isä sai raivarin teinipojalleen, joka ryysi edeltäni hissiin. Siitä puhuttelusta ei suomalainen puutteellisen kielitaidonkaan kanssa selvinnyt sivullisena ilman että korvat punoittivat. Ja silti siinä raivossa oli keskeinen viesti se, että haluan arvostaa poikaani ja järjestän hänelle sellaisen kasvatuksen, että voin niin tehdä. Se oli rakentavaa.
Tämä suomalaispoikien silleen jättäminen on kyllä niin karmeaa kuin vain olla voi. Jos ei ole odotuksia, lapselle tulee syvä vakaumus, että hän on muille turha. Merkitystä luodaan sitten väkisin, sekundakeinoilla.
[/quote]
Lainaus ei jostain syystä onnistunut. Ihanko totta suomalaiset pojat on taas tämän erään lainatun tekstin mukaan ongelma?
28
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 17:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minulle on alkanut pikku hiljaa tulla samat fiilikset. Selvästi näkee, että mies on suomalaisessakin yhteiskunnassa se etuoikeutettu sukupuoli, jolla on paitsi paremmat mahdollisuudet kaikkeen, myös oikeus kohdella muita (naisia) miten haluaa. Heiltä ei vaadita hyvää käytöstä niin kuin tytöiltä tai naisilta vaaditaan.
Ap
[/quote]tämän takia itse en enää käytösnormeja noudatakkaan,Puhun esim sukeilematta miesten päälle, nauran miehiä halventaville vitseille, ja etenkin kerron niitä miesseurassa.Lisäksi kiroilen ja olen vain todella vittumainen miehille nykyisin.JOhtuen siitä miten he ovat minua kohdelleet.Sitä saa mitä tilaa.
[/quote]
Tiesitkö, että myös ne bussissa naisille huutelevat miehet voivat olla maailman karaisemia, katkeria apinoita ihan kuin sinäkin?
Tässäkin tapauksessa peukutusten mukaan nainen on sankari ja mies on huonosti kasvatettu idiootti. Yritä nyt sitten vielä hengittää täällä kaksinaismoralismin kehdossa. Hyi saatana.
Outoa. Minulle ei ole sitten kouluaikojen sanottu mitään tuollaista, vaikka en ole missin mittainen.
Tässä on yksi syistä, miksi en halua asua Suomessa ja monesti vierailullakin tulee paha mieli. Näytän ihan normaalilta, olen ystävällinen, hymyilen aina. Tyylini on ehkä vähän erikoisempi, ei kuitenkaan mikään huomiotaherättävä. Kuitenkin lähes joka kerta, kun olen Suomessa lomalla tulee jotain kommenttia. Useamman kerran on huutamalla haukuttu läskiperseeksi, pizzeriassa päiväsaikaan aikaan eräs ihan normaalinnäköinen parikymppinen osoitteli kaverilleen ja haukkui virtahevoksi. Baarissa joku tuntematon keski-ikäinen setämies tuli kertomaan kuinka "kukaan ei halua tuollaista mätisäkkiä". Ja nämä kaikki sellaisilta ihmisiltä, joihin päin en ole katsonutkaan.
Joo ja saattaapa nykyisessäkin kotimaassa joku joskus arvostella takanapäin, mutta mitään huutelua tai suoraan kasvotusten nimittelyä en ole joutunut kokemaan. Toisaalta mitään alatyylisiä ilmauksia tuskin ymmärtäisinkään. (Spontaaneja kohteliaisuuksia tyylistä ja hymystä olen sitä vastoin saanut.)
Ja ei, kaikki suomalaiset miehet eivät ole kauheita, tunnen paljon fiksuja miehiä. Omien veljieni en kuvittelisi ikinä kommentoivan tuollaista. Mieheni on ollut ihan järkyttynyt kun on kuullut näistä kokemuksista (harvemmin sattuu silloin, kun mies on mukana).
tämän takia itse en enää käytösnormeja noudatakkaan,Puhun esim sukeilematta miesten päälle, nauran miehiä halventaville vitseille, ja etenkin kerron niitä miesseurassa.Lisäksi kiroilen ja olen vain todella vittumainen miehille nykyisin.JOhtuen siitä miten he ovat minua kohdelleet.Sitä saa mitä tilaa.
[/quote]
Eli koska jotkut miehet ovat kohdelleet sinua huonosti, kostat sen toisille miehille? Halveksit siis ihmisiä pelkän sukupuolen perusteella? Onko käsite misandria tuttu?
Ette edes haluaisi kuulla mitä kaikkea tällainen lyhytkasvuinen tasan 120 cm pitkä nainen on saanut elämässään kuulla :)
Tällä palstalla kauhistellaan naisten ilkeyttä ja pahantahtoisuutta, mutta omakohtainen kokemukseni pian 28 vuoden elämänkokemuksella on se, että miehet ovat kaikissa ikäluokissa kaikista pahimpia ilkeilijöitä. Jos olen saanut apua esim. kaupassa, niin se on 90%sti naisten tarjoamaa. Koulussa ja lukiossa kiusaajat olivat poikia ja yliopistossa (kyllä!) nuoria miehiä.
Kadulla on huudeltu, pysäkeillä ja julkisissa kulkuneuvoissa piiritetty nuorten miesten taholta pilkkaringiksi, olen kuullut noin tsiljoona kertaa vitsin siitä, kuinka "sopivalla korkeudella pääni sijaitsee".
Hirvein kokemukseni oli entinen seinänaapurini, 50+ isä kahden teini-ikäisen poikansa kanssa, jotka keksivät mitä hulluimpia käytännön piloja liikkumiseni vaikeuttamiseksi.
En kuitenkaan yleistä, että kaikki miehet ovat ilkeitä, joten toivottavasti kukaan ei edes kuvittele niin. Mun mielestä syynä on se, että Suomessa on kauan ollut vallalla sellainen kulttuuri, että empaattisuus ja kiltteys on mielletty "ämmämäisinä piirteinä", joiden tärkeyttä ei poikien kasvatuksessa olla korostettu.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:47"]
Ette edes haluaisi kuulla mitä kaikkea tällainen lyhytkasvuinen tasan 120 cm pitkä nainen on saanut elämässään kuulla :)
Tällä palstalla kauhistellaan naisten ilkeyttä ja pahantahtoisuutta, mutta omakohtainen kokemukseni pian 28 vuoden elämänkokemuksella on se, että miehet ovat kaikissa ikäluokissa kaikista pahimpia ilkeilijöitä. Jos olen saanut apua esim. kaupassa, niin se on 90%sti naisten tarjoamaa. Koulussa ja lukiossa kiusaajat olivat poikia ja yliopistossa (kyllä!) nuoria miehiä.
Kadulla on huudeltu, pysäkeillä ja julkisissa kulkuneuvoissa piiritetty nuorten miesten taholta pilkkaringiksi, olen kuullut noin tsiljoona kertaa vitsin siitä, kuinka "sopivalla korkeudella pääni sijaitsee".
Hirvein kokemukseni oli entinen seinänaapurini, 50+ isä kahden teini-ikäisen poikansa kanssa, jotka keksivät mitä hulluimpia käytännön piloja liikkumiseni vaikeuttamiseksi.
En kuitenkaan yleistä, että kaikki miehet ovat ilkeitä, joten toivottavasti kukaan ei edes kuvittele niin. Mun mielestä syynä on se, että Suomessa on kauan ollut vallalla sellainen kulttuuri, että empaattisuus ja kiltteys on mielletty "ämmämäisinä piirteinä", joiden tärkeyttä ei poikien kasvatuksessa olla korostettu.
[/quote]
Kiitos, että jaoit tämän. Sanattomaksi vetää.
Olen myös itse sitä mieltä, etteivät kaikki miehet ole ilkeitä, mutta luvattoman moni on. Ja kyllä siihen tämän kulttuurin ja yhteiskunnan on ollut jotenkin pakko vaikuttaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 17:29"]
No, ei kaikilla naisillakaan ole kasvatus ihan parhaasta päästä ollut. Itse olen myös saanut aika ikävää kommenttia ulkonäöstäni ja nimenomaan naisilta.
[/quote]
Olen minäkin kuullut myös naisilta ikäviä kommentteja, mutta kaikista kommenteista vähintään 90 % on tullut koko elämäni aikana miehiltä. Naiset lisäksi tuntuvat olevan ilkeimmillään juuri teineinä/nuorina aikuisina, monet miehet pysyvät huonokäytöksisinä vanhuuteen asti.
Myönnän tosin, ettei kohtaamieni törppöjen määrä riittäisi minkään tutkimuksen otannaksi. :p
Ap
[/quote]
Naiset ovat törppöjä toisella tapaa. Haukkuvat selän takana niin naisia kuin miehiä, opejen mielestä tytöt on kiltmpiä oppilaita ja koulu suosii heidän oppimistapaansa, moni tuttuni kertoo lastenkin kuullen kuinka tytöt kehittyvät nopeammin, ovat rauhallisempia jne. Jos tuollaista poika kuulee muilta vanhemmilta ja opettajaltaan, niin ehkä sekin vaikuttaa (mien vanhempien kasvatuksen lisäksi tai sijasta) siihen ajatusmaailmaan ;)