Lasten kanssa purjehtimaan 6 vuodeksi
Aurinkomatkojen ex-toimitusjohtaja on lähdössä purjehtimaan maailman ympäri 6 vuodeksi vaimonsa sekä lastensa kanssa www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288766929420.html. Aikovat purjehtia 2016-2022, lapset nyt 1-, 3- ja 6-vuotiaat. Aika hurjalta kuulostaa, koulunkäynti varmaan onnistuu itse lapsia opettaen, mutta miten lasten kaverisuhteet? On ollut heidän pitkäaikainen haaveensa, mielestäni on ok jos siitä päättävät aikuiset ihmiset vain omasta puolestaan, mutta pienten lasten kanssa lähes kuuden vuoden reissu.
Kommentit (59)
Kyllä mä vähän tuota lasten koulunkäyntiäkin mietin, vaikka meinasivat etänä itse opettaa. Kummallakaan vanhemmalla ei ole kuitenkaan kai minkäänlaista pedagogista koulutusta taustalla. Lisäksi lapsilta puuttuu kokonaan vertaissuhteet.
Itsekkäänä siis mäkin pidän tuota. Laitetaan omat haaveet lasten tarpeiden edellen. Ehkä lapset olisi kannattanut jättää hankkimatta tai sitten reissu toteuttaa ennen näiden syntymää tai näiden kasvettua aikuisiksi.
Kylläpä sitä vaan ihmiset raahaa lapsiaan ympäri maailmaa ihan työnkin perässä
Esim diplomaattien lapset jne. Ainutalaatuinen kokemus kuitenkin noille lapsillekin. Tietysti niillä jotain jä kokematta kotisuomessa mutta aika paljon saavat tilalle.
En myöskään usko että ala-asteen oppimäärän opettaminen nyt ihan välttämättä vaatisi pedagosista koulutusta. Toki jos jollain lapsella sattuu olemaan oppimisvaikeuksia, tai esim puheterapian tarvetta tms niin tilanne mutkistuu.
Ei se vene tosiaan niin hidas väline ole että 6 vuotta menisi ihan siihen matkantekoon vaan eiköhän tuossa olla paikoillaan pitkiä aikoja ja tutustuta eri kulttuureihin, myös toisiin lapsiin. 
Itsekkin olen ollut kuudella eri ala-asteella vanhempien muuttuneiden töiden vuoksi. eihän se aina mitään herkkua ollut mutta jotenkin on pärjätty. Paljon tärkeämpä on että yläasteella ne kaverisuhteet pysyy ja sitä tuossa ovat ajatelleetkin kun tahtovat lähteä matkaan mahdollisimman pian.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 20:45"]
Ja taas joku urpo keksi sekoittaa lastensuojelun tähänkin!! Kai ne nyt helvetti käy maissakin välillä! [/quote]
No ei saakeli sentään kukaan järkevä vie ihan pieniä lapsia 2-4 viikkoa kestäville purjevenematkoille valtamerten yli? Voipi tulla sukellusvenematka. Tietysti jos elämässään ei ole nähnyt merta enempää, kuin Korkeasaaren lautalta, ei tajua asiasta mitään.
En tajua tätä kauhistelua kyseisestä matkasta. Eiköhän tuolla perheellä ole sosiaaliset verkostot kunnossa ja muutenkin elämä mallillaan. Jos teitä huolettaa lasten sosiaaliset kontaktit ja vertaissuhteet, niin suosittelen lämpimästi järjestämään tempauksen lähikoulunne koulukiusattujen lasten hyväksi. Veikkaanpa että ne tulevaisuuden masentuneet syrjäytyjät ovat lähtöisin sieltä, eivät Meretniemen perheestä.
Voi tekopyhyyttä. Pääasia päästä morkkaamaan julkisuuteen astuneita ihmisiä muka huolen varjolla, kun niitä lapsia, joista oi-ke-as-ti pitäisi olla huolissaan, on ihan riittämiin jok' ikisessä suomalaisessa koulussa - heidän asiansa ei vaan ketään kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 22:43"]
En tajua tätä kauhistelua kyseisestä matkasta. Eiköhän tuolla perheellä ole sosiaaliset verkostot kunnossa ja muutenkin elämä mallillaan. Jos teitä huolettaa lasten sosiaaliset kontaktit ja vertaissuhteet, niin suosittelen lämpimästi järjestämään tempauksen lähikoulunne koulukiusattujen lasten hyväksi. Veikkaanpa että ne tulevaisuuden masentuneet syrjäytyjät ovat lähtöisin sieltä, eivät Meretniemen perheestä.
Voi tekopyhyyttä. Pääasia päästä morkkaamaan julkisuuteen astuneita ihmisiä muka huolen varjolla, kun niitä lapsia, joista oi-ke-as-ti pitäisi olla huolissaan, on ihan riittämiin jok' ikisessä suomalaisessa koulussa - heidän asiansa ei vaan ketään kiinnosta.
[/quote]
Kerro ihan konkreettiset esimerkit siitä, miten ne lasten sosiaaliset verkostot (kaverit) on läsnä tuollaisella reissuilla?
Kuinka esim hampaiden oikominen? Voi olla tarvetta. Tulevatko Suomeen säännöllisesti?
Mielestäni myös todella itsekästä. Tykkään purjehduksesta ja voisin pidemmällekin purjeveneellä lähteä, mut jumalauta 6 vuotta 35 neliömetrin paatissa lasten, sukulaisten ja ystävien kanssa. Jättäis edes ne lapset ja lasten äidin maihin. Voi raukkoja :(
Ei ne oo sitten suomen terveydenhuollon piirissä
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 22:11"]
Kylläpä sitä vaan ihmiset raahaa lapsiaan ympäri maailmaa ihan työnkin perässä Esim diplomaattien lapset jne.
[/quote]
Diplomaattien lapsille on tarjolla tasokasta opetusta ja tovereiden seuraa.
Itse pidän tuota pöyristyttävän itsekkäänä. Minä olen jättänyt lapset tekemättä, jotta voin elää niin kuin itse haluan. On väärin kuvitella, että voisi saada sekä maailmanmatkaajan huolettoman elämäntavan että kolmen lapsen lapsiperhe-elämän niin, ettei kukaan kärsi. Vanhempien unelmaahan tuossa eletää, ja lapset roikkuvat mitenkuten perässä.
Te kritisoijat ja ongelmien etsijät, oletteko ollenkaan lukeneet koko artikkelia? Vastaukset kysymyksiinne löytyvät sieltä. Perheen vanhemmat ovat pohjustaneet matkaa enemmän kuin ikinä uskoisittekaan, on konsultoitu lastenlääkäriä jne., kouluasiat mietitty, digioppimisesta ajateltu jopa tulevaisuuden uraa jne.
Toiset osaa ja tietää, mitä haluaa. On muitakin tapoja elää kuin tämä tavispulliaisen peruselämä, jossa pitää varautua kaikkiin ongelmiin mahdollisesta hampaiden oikomisesta lähtien, oli siihen perinnöllistä taipumusta tai ei.
Luultavasti paras kokemus, joka perheellä ja lapsilla tulee koskaan elämässään olemaan.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 12:20"]
Niissä ihanissa suomalaisissa alakouluissa kasvaa tälläkin hetkellä tuhansittain lapsia, joille ei löydy koulusta yhtään ystävää tai vertaissuhdetta, vaikka koko kuusi vuotta könötetään samassa koulussa. Minä tiedän, koska olin itse yksi heistä. He voivat vain haaveilla merimatkoista. Mitäs jos kanavoisit huolesi yksinäisistä lapsista siihen, että tekisit jotain näiden suomalaisten elämän parantamiseksi?
Minä en tiedä tuon perheen sosiaalisista verkostoista, mutta he vaikuttavat sen verran "hyvinvoivilta" että uskon, että heillä on esim. tuttava- tai sukulaisperheitä, joiden lapsiin heidän lapsensa voivat muodostaa pidempiaikaisia ihmissuhteita.
[/quote]
En tunne juuri tätä kyseistä perhettä enkä heidän tarkkoja matka- ym järjestelyitään. Yleisellä tasolla kuitenkin ihmettelen, miten lapset voivat ylläpitää pitkäjänteisiä ystävyyssuhteita 6 vuoden purjehdusmatkan aikana. Skypetellä toki voi, mutta sen kautta ei voi esim. leikkiä.
Ja on toki ikävää, että kouluissa on kiusaamista. Mutta miten se liittyy tähän aiheeseen? Lähteekö perhe karkuun koulukiusaamista? Itse pidän huolta omien lasteni kaverisuhteista ja teen parhaani, jotta heidän luokillaan kukaan ei jäisi ulkopuolelle tai tulisi kiusatuksi.
Minusta juttu kuulostaa hienolta ja on varmasti upea seikkailu/kokemus. Itsekin olen tuollaisesta haaveillut jo vuosikausia. MUTTA minusta tuo 6 vuotta on aika hurja aika. Tuo kuulostaa jo aikuisellekin todella pitkältä ajalta olla nomadi. Ei onnistuisi minulta. Vuoden tai kahden reissu olisi minusta hieno idea, mutta tuo kuusi vuotta kuulostaa pelottavalta.
Onhan se nyt ls-ilmon paikka kun kaikki ei tyydy elämässään siihen omakotitaloon,kultaiseennoutajaan ja farmariautoon johon av mammat ovat koko ikänsä ponnistelleet.
Lukekaa se juttu kunnolla ennenkö alatte vaahtoamaan!!
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 11:19"]
Mä en ymmärrä, miksi ihmiset näkee tämän pahana asiana lasten kannalta. Harvalla ihmisille varmaan, joka lastaan pitää esimerkiksi kotikoulussa on minkäänlaista tutkintoa ja silti aivan päteviä opettamaan ainakin ala-aste ikäisiä.
[/quote]
Suomessa ei hurjasti ole onneksi olemassa noita kotikoululaisia. Niistä harvoista, jotka on, olen kyllä huolissani yhtä lailla kuin näidenkin lasten koulunkäynnistä.
Kerran olen elämässni törmännyt suomalaiseen kotikoulun käyneen tapaukseen ja tämän perustietotaso oli jotain järkyttävän surkeaa. Tämä on tietenkin yksittäistapaus, muttei todellakaan kasvattanut mun uskoa kotikoulua kohtaan.
Jos kuka tahansa lukion käynyt on pätevä opettamaan vähintäänkin alakoulun oppimäärän, niin miksi ihmeessä meillä koulutetaan alakouluopettajia maisteriksi asti? Olisitteko oikeasti tyytyväisiä, jos omia muksujanne opettaisi joku pelkällä ylioppilastodistuksella koko alakoulun ajan?
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 11:19"]
Mä en ymmärrä, miksi ihmiset näkee tämän pahana asiana lasten kannalta. Harvalla ihmisille varmaan, joka lastaan pitää esimerkiksi kotikoulussa on minkäänlaista tutkintoa ja silti aivan päteviä opettamaan ainakin ala-aste ikäisiä.
[/quote]
Suomessa ei hurjasti ole onneksi olemassa noita kotikoululaisia. Niistä harvoista, jotka on, olen kyllä huolissani yhtä lailla kuin näidenkin lasten koulunkäynnistä.
Kerran olen elämässni törmännyt suomalaiseen kotikoulun käyneen tapaukseen ja tämän perustietotaso oli jotain järkyttävän surkeaa. Tämä on tietenkin yksittäistapaus, muttei todellakaan kasvattanut mun uskoa kotikoulua kohtaan.
Jos kuka tahansa lukion käynyt on pätevä opettamaan vähintäänkin alakoulun oppimäärän, niin miksi ihmeessä meillä koulutetaan alakouluopettajia maisteriksi asti? Olisitteko oikeasti tyytyväisiä, jos omia muksujanne opettaisi joku pelkällä ylioppilastodistuksella koko alakoulun ajan?
[/quote]
Minäkin tunnen yhden kotikoulun käyneen ja miehellä on aikuisena ollut todella paljon ongelmia sosiaalisissa suhteissa. Alkoi paikkaamaan sitä alkoholilla ja alkoholisoitui päälle parikymppisenä. Erittäin viisas kyllä luonnostaan, joten ei ole varmaan paljoa täytynyt opettaa, mutta pitkäjänteisyys puuttui täysin.
Tämän takia juuri kannattaa tehdä lapset nuorena, että ehtii sitten toteuttamaan haaveita nelikymppisenä, kun lapset ovat aikuisia. Ei tarvitse 40v-50v raahata lapsia matkassaan maailmalle.
Aika itsekästä minusta. Odottaisivat siihen asti että lapset on muuttaneet pois kotoa ja voi lähteä kahdestaan :/