Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaslomalla oleva pakko-oireinen täällä hei! Saa kysyä!

Vierailija
11.11.2014 |

Olen lukenut jo melkein kaiken mitä voi lukea ja kutonut niin monta paria sukkia, joten nyt saa kysyä mitä mieleen juolahtaa. Olen sairaslomalla oleva pakko-oireista häiriötä sairastava ja haluan rikkoa sitä ihmisten mielikuvaa, että mielenterveys ongelmainen on aina kotona makaava laiska luuseri. Kysykää.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia oireita sulla on? Miten pitkällä saikulla olet? Onko lääkitystä? Käytkö terapiassa?

Vierailija
2/38 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 13:05"]

Minkälaisia oireita sulla on? Miten pitkällä saikulla olet? Onko lääkitystä? Käytkö terapiassa?

[/quote]

Oireina on tuntunut olevan melkein kaikki mitä pakko-oireisessa häiriössä tyypillisesti. Kaikkein voimakkaimpana asioiden tarkistaminen kotoa lähtiessä (ovet, ikkunat, sähkölaitteet, johdot, hella, vesihanat jne.) ja pakkoajatukset. Esim. pelot sairauksista ja onnettomuuksista ja siitä että ihmiset ajattelee minusta jotain pahaa.

Sairaslomalle jäin lääkärin käskystä vasta ihan muutama viikko sitten ja vuoden loppuun asti olen ainakin, riippuen lähteekö tilanne helpottumaan.

Lääkitys on ja nyt nostettuna maksimiin 200mg. Olisivat halunneet jotain toistakin vahvempaa psyykelääkettä tuputtaa, mutta kieltäydyin, kun en tykkää lääkkeiden napsimisesta, varsinkaan vahvojen. Tällä hetkellä oireet on tuollakin lääkkeellä jo hiljalleen alkaneet helpottaa.

Terapia ei ole vielä alkanut, mutta se on ilmeisesti sitten hoidon seuraava vaihe ja tulee jatkumaan pidempään.

- AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa tsekkaat hellan ennen kotoa lähtöä?

Vierailija
4/38 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teet työksesi? Miten oireet vaikuttaa työhösi?

Vierailija
5/38 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro lisää noista oireista, miten toimit kun niitä on? Ja mitä lääkitystä nyt on?

Vierailija
6/38 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 13:21"]

Monta kertaa tsekkaat hellan ennen kotoa lähtöä?

[/quote]

Aikaisemmin piti palata monta kertaa katsomaan uudestaan ja laskea samalla kun tarkistaa ja kokeilla hellan levyt, että on varmasti kylmiä. Nykyään otan kännykällä kuvan kaikesta mitä tarkistan, ja sen avulla joudun tarkistamaan kaiken vain kerran ja sitten pääsen lähtemään. Menee siihen lähtöön ja tarkistamiseen silti 5-10min. Enemmän jos on huono päivä, eli ahdistus on tosi kovaa, tai on stressaantunut ja kiireinen. Silloin oireet aina pahenee ja tarkistaminen kestää. Runsas kofeiinin juonti vaikuttaa myös ja lisää oireita.

- AP

Vierailija
7/38 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 13:28"]

Mitä teet työksesi? Miten oireet vaikuttaa työhösi?

[/quote]

Olen itse asiassa päätoiminen opiskelija ja siinä sivussa tehnyt sitten melkein koko opintojen ajan erilaisia töitä. Isoin vaikutus molempiin on ollut se, että pakko-oireiden takia oon ollut todella väsynyt, nukkunut huonosti, kärsinyt päänsäryistä ja ruokahaluttomuudesta. Keskittyminen on vaikeaa, muisti on huonontunut ja esim. joidenkin vaativien tieteellisten tekstien kanssa on ollut vaikeuksia, kun aivot on tuntuneet ns. "väsyneiltä". 

Tarkistelun takia tietysti oon usein myöhästellyt, kun en ehdi siihen bussiin mihin on ollut tarkoitus, koska on ollut pakko vielä tarkistaa jotain. Mulla on onneksi ollut sellainen työ, johon tuleminen on ollut tosi joustavaa, joten siellä pieni myöhästyminen ei ole haitannut, mutta itseä se on tietysti rassannut, kun oon sellainen persoona, että oon yleensä aina ajoissa kaikkialle ja se on ollut tärkeää.

Vierailija
8/38 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onko tuo pakko-oireista ja noin pitkän sairasloman syy? Itsellä samanlaista mut oon ajatellut sen olevan vain tapa, jo äidiltä opittu. Pitääkö mynkin mennä lekuriin?

Vierailija
9/38 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lääkettä syöt?

Vierailija
10/38 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 13:30"]

Kerro lisää noista oireista, miten toimit kun niitä on? Ja mitä lääkitystä nyt on?

[/quote]

Tarkennatko vähän kysymystä. Mitä haluat tietää oireista? En oikein osaa selittää sitä miten toimin. Jotkut kysyy, että olenko koskaan vastustellut oireita. Eli ns. yrittänyt olla tarkistamatta tai ajattelematta pelkoja. Pakko-oireisessa häiriössä se on kamalan vaikeaa. En ole sillä tavalla harhainen kuin esim. skitsofreenikko, joka uskoo päähän tulevien juttujen olevan totta. Minä tiedostan koko ajan, että ne pelot on epärealistisia, mutta en vain saa niitä pois päästäni. Joskus yritin kovasti olla tarkistelematta ja vastustella, mutta se yleensä vain pahensi oireita ja lisäsi tarkistelua ja saattoi mennä oikeasti 20-30min kotoa lähtemiseen. 

Pelot saattaa olla sellaisia tosi lamaannuttavia ja niitä on ollut pahemmassa vaiheessa ihan jatkuvasti. Joka päivä ja koko ajan. Monia kymmeniä asioita on risteillyt päässä pelkästään jo yhden päivän aikana. Yleensä sairauksista oon pelännyt syöpää, kasvaimia, aivoissa tapahtuvia häiriöitä, verenmyrkytystä, veritulppaa, hampaiden mätänemistä, sydänkohtausta. Niihin ei oo liittynyt mitään, että olisin kokenut jotain oireita ja siitä päätellyt, vaan päähän vain tulee ajatus, että mitä jos minulla on tämmöinen sairaus ja sitten siitä ajatuksesta ei pääse eroon. 

Hulluimpia pelkoja on mm. ollut, että mitä jos kerrostalo romahtaa tai mitä jos olen nukkuessani kävellyt unissani ja vahingoittanut jotakuta tai mitä jos bussissa takana olevalla on puukko ja se puukottaa minua. Raskainta näissä oireissa on juuri se, että en ole hullu ja ymmärrän koko ajan miten epärealistisia ajatuksia tuollaiset ovat. Normaalillekin ihmiselle niitä saattaa tulla joskus päähän, että "mitäpä jos näin ja näin kävisi" ja sitten se unohtuu, mutta pakko-oireiselle ne ajatukset jäävät junnaamaan päähän.

Vierailija
11/38 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 13:36"]

No, onko tuo pakko-oireista ja noin pitkän sairasloman syy? Itsellä samanlaista mut oon ajatellut sen olevan vain tapa, jo äidiltä opittu. Pitääkö mynkin mennä lekuriin?

[/quote]

No on se pakko-oireista ja pakko-oireinen häiriö ja useiden lääkäreiden mukaan syy sairaslomaan ja kuulemma myös pakko, jos meinaan parantua. Pakko-oireistakin on niin eritasoista ja sitä voi myös olla niin lievänä, ettei se haittaa esimerkiksi normaalia elämää. Sinulla saattaa hyvinkin olla sellainen ja esimerkiksi isälläni, joka myöskin tarkistelee kotoa lähtiessä sähkölaitteita, mutta niin pienissä määrin, ettei se häiritse hänen elämäänsä.

Ei tunnu kivalta kun joku tulee noin vähättelemään toisen sairautta. Ei tietenkään pidä mennä lääkäriin jos ei koe "vaivastaan" mitään haittaa tai jos se ei häiritse omaa elämää, työtä ja opiskelua. Minulla se on häirinnyt merkittävästi normaalia elämääni. Pitkään oon yrittänyt vaan sinnitellä sitkeästi ja jatkaa töitä ja opintoja, mutta kun oireet pahenee ja pahenee ja pakko-ajatukset ja -toiminnot on ihan jatkuvaa, niin häiritseehän se.

Pakko-oireinen häiriö on ihan oikeasti aito, oikea ja hoidettavissa oleva sairaus. Siinä missä syöpä tai diabetes. Sitä ei aina tiedetä mistä se aiheutuu ja johtuu. Minun tapauksessa saattaa olla jotain geneettistä alttiutta, mutta lääkäreiden mielestä suurin syy on ollut se, että olin jatkuvassa stressitilassa sen vuoksi, että vaadin itseltäni koko ajan niin paljon, että sitten aivot ja kroppa ei lopulta jaksanut. Ilmeisesti jotain siellä alkoi tökkiä ja jollain tasolla pää purkaa sitä ahdistusta ja stressiä kovista vaatimuksista tällaiseen. 

- AP

Vierailija
12/38 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
13/38 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä nimineb lääke sulla on käytössä?

Vierailija
14/38 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 13:37"]

Mitä lääkettä syöt?

[/quote]

Hups, en huomannut vastata tähän. Käytän Sertralin nimistä lääkettä, 200mg päivässä.

- AP

Vierailija
15/38 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä sinulle sairauden kanssa. Minä olen pakkoajatusten kanssa taisteleva, saikulla myöskin..

Vierailija
16/38 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotko paljon?
Aika usein alkon tuomaa sivuvaikutusta.

Vierailija
17/38 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto - ja hei, anteeksi, en minä tarkoittanut vähätellä sinun oireitasi tai sairauttasi, pahoittelut siitä. Kerroin vain, että iteselläni samanlaista, lähinnä noita tarkistelurituaaleja kotoa lähtiessä, mutta en ole mieltänyt sitä sairaudeksi (ja heräsin miettimään, pitäisikö?) vaan enemmänkin tavaksi, lienen oppinut äidiltäni joka aina tohottanut hermostuneena kun kotoa pitäisi lähteä.

Vierailija
18/38 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 15:05"]

Juotko paljon? Aika usein alkon tuomaa sivuvaikutusta.

[/quote]

En. Ihan päinvastoin. Joskus juuri täysi-ikäisenä parin kuukauden ajan kävin baareissa kerran pari kuussa, mutta viimeiseen viiteen vuoteen olen käyttänyt alkoholia ainoastaan muutaman kerran vuodessa ja viimeiseen vuoteen en ollenkaan, kun en pidä mausta tai humaltumisesta ja se on minusta ihan turhaa rahan tuhlausta. Miten perustelet väitteen, että pakko-oireinen häiriö on usein alkon tuomaa sivuvaikutusta? Onko näyttää jotain tutkimusta aiheesta, koska sen mitä itse olen lukenut, niin tuollaista ei ole missään mainittu.

- AP

Vierailija
19/38 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 15:15"]

nosto - ja hei, anteeksi, en minä tarkoittanut vähätellä sinun oireitasi tai sairauttasi, pahoittelut siitä. Kerroin vain, että iteselläni samanlaista, lähinnä noita tarkistelurituaaleja kotoa lähtiessä, mutta en ole mieltänyt sitä sairaudeksi (ja heräsin miettimään, pitäisikö?) vaan enemmänkin tavaksi, lienen oppinut äidiltäni joka aina tohottanut hermostuneena kun kotoa pitäisi lähteä.

[/quote]

Ymmärrän kyllä. Minua itseä pelottaa kamalasti, että ihmiset arvostelevat, jos kerron heille sairaudesta. Siksi suhtaudun vähän äkkipikaisesti.

Minullakin oli aiemmin juuri tuollaista "ei-niin-häiritsevää" tarkistelua, joka sitten paheni stressin myötä tähän tilanteeseen. Aina noista sinunkin oireista voi käydä juttelemassa jossakin. Miksi esimerkiksi teet niin ja tarkistelet asioita? Siihen voi olla hyvä puuttua varhaisessa vaiheessa. Minunkin olisi ehkä kannattanut. Voi olla, että sinullakin saattaa olla riski, että jos elämäntilanne muuttuu vaikeaksi ja stressaavaksi, niin nuo oireesi pahenevat. Uskon, että minulla ei olisi puhjennut tällaista sairautta jos olisin tajunnut hakea apua ajoissa, enkä olisi vain päättänyt sinnikkäästi pärjätä ja samalla päästää tilannetta tosi pahaksi.

- AP

Vierailija
20/38 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, minä luulen että mulla se on tapa, ja olen ehkä jollakin tapaa kontrolloiva ihminen, minulle on vaikeaa jättää asiat "herran haltuun". Huomaan kyllä, että mitä stressaantuneempi olen, jos vaikkapa töissä jokin vaativa juttu (esim esiintyminen isolle joukolle) voi kotoa lähteminen olla vaativampaa (hellat, hanat, sähkölaitteet). Olen myös lapsesta asti harrastanut laskemiseen liittyviä rituaaleja, sinä varmaan tiedät mitä ne on.