Kirkosta eroaminen ja ammattiliiton vaihtaminen.
Ollaan naimisissa oleva pari, jolla kaksi Lasta. Viimeistään joulukuussa aiotaan erota kirkosta vaikka ollaan ihan perususkonnolisia. Kun lapset olivat vuosi takaperin kirkkokerhossa koin ohjaajina toimivien teologien ajatusmaailman ärsyttävän suppeana ja pullossa kasvaneena. Sama tunne oli neljä vuotta takaperin vihkipapin kanssa. Oli kiva saada viettää kirkkohäät ja kastaa lapset kirkossa, mutta en vaan koe satojen eurojen syytämistä kirkolle enää mielekkäänä, koska emme käy koskaan kirkossa tai viihdy tippaakaan seurakunnantyöntekijöiden seurassa kuuntelemassa kankeita juttuja. Lapset jätämme ilman muuta evlutin jäseniksi, mutta itse eroamme. Säästöön jää tämän ansiosta yli tuhat euroa vuodessa. Alamme laitamaan kuukausittain rahaa unisefille ja järjestöille, jotka ovat mukana Ebolan vastaisessa taistelussa. Mitä mieltä olette tästä itsekkäästä ratkaisusta ?
Sitten kuulun Ekonomiliittoon vielä hetken opiskelijajäsenenä. Kun pian siirryn ekonomijäseneksi, onko aidosti käytönnössä väliä mihin Ekonomiliiton paikallisyhdistukseen itsensä ilmoittaa? Ekspatriaattien yhdistyshän oli lähes ilmainen. Tuleeko lopulta edes seurattua oman aleen esim Helsingin paikallisyhdistyksen toimintaa ja kannattaako siitä maksaa muutama kymppi extraa vuodessa?
Tuleeko teillä mieleen muita konkreettisia tapoja säästää rahaa vastaavanlaisissa jäsenyys - ja vakuutussopimuksissa? Tiedän - tekstissä on typoja.
Kommentit (45)
En ymmärrä yhtään, miksi jätätte lapset kirkon jäseniksi. Sitä paitsi luulen, ettei se ole edes mahdollista.
Kirkkokerho jossa ohjaajina teologit?
Perhekerhot eivät ole lainkaan jähmeitä ja teologit eivät niitä ohjaa.
Tuskin oli vakavissaan kirjoitettu tämä juttu mutta jos et oikeasti tiedä, lapsi ei voi olla seurakunnan jäsen=kuulua kirkkoon jos kumpikaan vanhemmista ei ole.
Eikös melkein valmiin ekonomin pitäisi ihan itse osata taloudellisia asioita laskea? Ei vaan, epätoivoinen provo, johon yritetään liian paljon ympätä keskustelua herättäviä aiheita.
Lapset voi jättää, kukaan ei pakita erottamaan heitä mikäli toinen tai molemmat vanhemmista eroavat. Haluanme taata heille saman uskonnollisen koulukasvatuksen rippikeireineen, kuin itsellämme. Saavat sitten itse päättää miten lopulta tekevät. Ollaan ihan uskossa oleva perhe.t:ap
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 11:16"]
Lapset voi jättää, kukaan ei pakita erottamaan heitä mikäli toinen tai molemmat vanhemmista eroavat. Haluanme taata heille saman uskonnollisen koulukasvatuksen rippikeireineen, kuin itsellämme. Saavat sitten itse päättää miten lopulta tekevät. Ollaan ihan uskossa oleva perhe.t:ap
[/quote]
Ei todellakaan pidä paikkaansa, että alle 12v lapsi voisi kuulua kirkkoon, mihin kumpikaan vanhemmista ei kuulu (ei ainakaan ev-lut). Rippikouluun sen sijaan saa mennä ilman kirkkoon kuulumistakin. "Nuori voi käydä rippikoulun ja saada konfirmaation, vaikka kumpikaan hänen vanhemmistaan tai huoltajistaan ei kuuluisi Suomen ev.-lut. kirkkoon. Edellytyksenä on kuitenkin huoltajilta saatu suostumus rippikoulun käyntiin. Konfirmaatio voidaan toimittaa vain ev.-lut. kirkon jäsenille, joten nuoren tulee liittyä kirkkoon ennen konfirmaatiota." http://www.oulunseurakunnat.fi/rippikoulukysymyksia
Kyllä meillä sattumoisin molemmat ohjaajista olivat teologeja, vaikka koulutustaustalla myös varhaiskasvatusta ja nuorisotyötä. Ei teologin koulutus sulje pois sitä, etteikö voisi vetää kirkkokerhoa
Lapset eivät automaattisesti eroa vanhempien erotessa.
Lapsen kirkosta eroamiseen vaaditaan molempien huoltajien suostumus. 12 vuotta täyttäneeltä vaaditaan myös hänen oma suostumuksensa. Lakitekstissä ilmaistaan asia niin, että 12–14-vuotiaan tulee antaa suostumus huoltajien tekemään eroilmoitukseen, ja 15–17-vuotiaan tulee tehdä itse eroilmoitus ja saada siihen huoltajien suostumus.
Tämä sivusto luo oikeanlaisen lomakkeen eroajien henkilötunnusten perusteella. Lomake on paperinen, sähköinen eroaminen onnistuu toistaiseksi vain yksinään eroavalta täysi-ikäiseltä.
Lapsen tai lapsia voi erottaa samalla kun eroaa itse, tai muulloinkin, vaikka itse jäisi kirkon jäseneksi.
Tulevat lapset voidaan kastaa kirkon jäseniksi, jos toinen vanhemmista on jäsen. Jos molemmat vanhemmat ovat kirkosta eronneita, ei alle 12-vuotiasta voi liittää kirkkoon."
Olen itse kirkon nuoriso-ohjaaja. Mikä ihme on kirkkokerho, en ole ikinä kuullutkaan? Jännä että ilmeisesti kirkkokerhon ohjaajina oli useampikin teologi joilla varhaiskasvatus- ja nuorisotyötausta. Oudolta kuulostaa. Miksi he olivat teologeja? Eikö ollut ammattinimikettä? Eikö heillä ollut virkaa tai työsuhdetta?
Jotenkin tuntuu, että ihmiset on pihalla tämän asian kanssa. Kun tullaan ihan pokkana väittämään, että kastetut lapset ei saa jäädä kurkon jäseniksi ja viittaillaa johonkin oulunseurakunnan lähteisiin jotka puhuu ihan eri tilanteesta kuin meillä...t:ap
Mitä viestiä te uskovina vanhempina haluatte antaa lapsillenne kun jätätte heidät kirkon jäseniksi ja eroatte itse rahan takia?
minä ja mies erosimme kirkosta kun lapsi oli 10 v, ja lapsi kyllä jäi kirkkoon, halusin että hän saa itse aikuisena päättää, kuuluako kirkkoon vai ei. Eli todellakin voi ainoastaan vanhemmat erota.
Ammattiyhdistykseen ei kannata kuulua, jos ei koe siitä olevan mitään hyötyä. Sen sijaan työttömyyskassaan kannattaa kuulua, eikä se maksa kuin jotain satasen vuodessa.
Kirkkoon kuuluminen on uskovankin kohdalla vähän kyseenalaista, mutta kirkon oppeihen uskomattomalle kirkon jäsenyyden pitäisi olla itsetään selvä ei.
Jos haluaa auttaa tuntemattomia, niin oikeat avustusjärjestöt ovat selvästi kirkkoa tehokkaampi kanava.
Itse olen ottanut sellaisen linjat että autan mielummin heikommille jääneitä tuttavia kuin tuntemattomia.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 11:14"]
Tuskin oli vakavissaan kirjoitettu tämä juttu mutta jos et oikeasti tiedä, lapsi ei voi olla seurakunnan jäsen=kuulua kirkkoon jos kumpikaan vanhemmista ei ole.
[/quote]
BULLSHITT
Jotenkin arvasin, että joku evlutin nuorisohjaa siellä kurjoittelee. Tätä juuri tarkoitin en pidä heistä..pilkun viilausta ja vastaavaa koko ajan. Onko ihan oikeasti niin, että kirkon nuoriso-ohjaaja ei tiedä mitä kansan kielellä seurakunnan kirkkokerho tarkoittaa? Argg!! Anteeksi olen hieman sinua tyhmenpi, kun en käyttänyt virallista nimikettä: seurakunnan päiväkerho... T:ap
Sinänsä oma asia, mitä kautta ja mihin ohjaa avustusrahat. Toisaalta Kirkon ulkomaanapu tukee samantapaisia kohteita.
Olen eronnut ortodoksikirkosta,koska itselläni ei ollut enää mitään henkisiä siteitä siihen. Samalla erosi lapseni,muistaakseni ruksasin kohdan paperista. Myöhemmin hän kävi normaalit uskonnontunnit ja kirkon kerhot, ja sai uskonnon teoriasta hyvän numeron.(Ei silti ole uskova, tietääkseni).
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 11:16"]
[/quote]
Ei todellakaan pidä paikkaansa, että alle 12v lapsi voisi kuulua kirkkoon, mihin kumpikaan vanhemmista ei kuulu (ei ainakaan ev-lut). Rippikouluun sen sijaan saa mennä ilman kirkkoon kuulumistakin.
"Nuori voi käydä rippikoulun ja saada konfirmaation, vaikka kumpikaan hänen vanhemmistaan tai huoltajistaan ei kuuluisi Suomen ev.-lut. kirkkoon. Edellytyksenä on kuitenkin huoltajilta saatu suostumus rippikoulun käyntiin. Konfirmaatio voidaan toimittaa vain ev.-lut. kirkon jäsenille, joten nuoren tulee liittyä kirkkoon ennen konfirmaatiota." http://www.oulunseurakunnat.fi/rippikoulukysymyksia
[/quote]
Tajusitko että lainaamasi pätkä ei tue esittämääsi väitettäsi?
Alle 14 vuotias voidaan jopa liittää kirkkoon, vaikka kukmpikaan vanhemmista ei kuuluisi siihen, kunhan ovat liittämisetä samaa mieltä.
En tosin ymmärrä että miksi ihmeessä kirkosta eroavat vanhemmat jättäisivät lapsensa kirkon jäseniksi?!?
Ei se ap osannut selittää teologi- eikä muitakaan mysteerejä :(