Perustelkaa: miksi te päätitte tehdä vain 2 lasta?
Nyt olisi hyvät, järkevästi perustellut neuvot enemmän kuin kalliit.
Kiitos!
Kommentit (46)
Kaksoset vei voimat ha haave kolmannesta kuopattiin vauvavuoden aikana. Ei lapsia enää meille! Mitäs jos tulisikin kaksoset taas? Nyt 2 tervettä lasta; entäpä jos kolmas olisikin sairas? Rahat ei riitäisi nykyisen kaltaiseen elämäntyyliin, kun nippanappa riittää nytkään. Kolmas kaataisi talouden. Koti ja auto menisi vaihtoon. Kolmas olisi yksinäinen, kun kaksosten suhde on niin spesiaali... Järki sanoi näin.
Miksi tehdä edes kahta.. Tällä pallolla on jo aivan liikaa itsekeskeisiä ihmisiä, joiden isoin huoli on "Kai mulla on hienoin laukku evaah"....
Pliis mammat, hankkikaa kunnon ehkäisy ja jättäkää se kakaroitten teko minimiin.
Meille tuli sekä tyttö että poika, jotka ovat ihania lapsia ja toistensa hyvät leikkikaverit. Lisäksi asumme unelmieni asunnossa, johon ei vain enää mahtuisi kolmatta lasta. Lisäksi kolme olisi aina vähän eriparinen luku, kun kaikki "perhepaketit" harrastuksissa ja matkailussa on neljälle.
Ajattelimme, että voimamme, talous yms kestää kaksi lasta hyvin. Pieleen meni kyllä...
Mieheni ja minun palkkatulot eivät riitä takaamaan hyvää taloudellista elämää kuin kahdelle lapselle.
Ei ollut varaa enempään vaikka tahtoa ja tunteita suurperheelle olisikin. Nyt se on onni ja siunaus, kun jäin leskeksi. Elämässä, kun sitä ennustettavuutta ei ole.
Raha-asiat ylivoimaisesti tärkein peruste, sitten 2 lapsen "käytännöllisyys", sitten vanhempien itsekkyys (urheilemme molemmat todella paljon eikä tämä olisi samalla tavalla mahdollista 3 lapsen kanssa, ainakin mitä tuttavaperheitä olen seurannut).
Ensimmäinen lapsi oli poika, kolmen vuoden jälkeen päätettiin yrittää tehdä tyttö, poika tuli kuitenkin. Silloin päätettiin että tämä oli tässä nämä riittää meille, pojilla saa kuulemma tyttöjä. Nyt on tyttö ja poika lapsenlapsina.
Meillä periaatteena, että lapsia "tehdään" niin monta kuin jaksamme kasvattaa ja pystymme elättämään. Itse asiassa toinen lapsi vasta keskusteluasteella, katsotaan asiaa ensi kesänä tarkemmin.
Kyllähän se on kätevin lapsiluku kaikinpuolin, pienenä molemmille on syli, isä ja äiti, autoon mahtuu hyvin, lomamatkoilla hotellihuoneeseen mahtuu aina kaksi lasta ym. Ei tarvi olla yksin, mutta saa huomiota, kukaan ei ole keskimmäinen väliinputoaja.
Raha on tärkein peruste.
Asunnossa on oma huone molemmille lapsille (pääkaupunkiseudulla asunnot ovat kalliita), autossa on tilaa kahdelle lapselle (useampi lapsi vaatisi jo isomman auton), lomamatkoilla on usein tarjouksia 2+2 eli kaksi aikuista ja kaksi lasta. Ja jo ihan tavallinen arki: ruokakulut, vaatekulut, harrastuskulut....
Minulla on niin paha endometrioosi, että terveyteni ei olisi kestänyt enää raskauden alkamisen odottelua, eli siis luonnollista kuukautiskiertoa. Raskaudet kun eivät todellakaan alkaneet helposti, ja jokaiset kuukautiset pahensivat tilannetta. Toisen lapsen jälkeen kävin läpi vaikean leikkauksen. Nyt minulla ei ole kuukautiskiertoa ollenkaan, pidetään lääkkeillä poissa kokonaan, kunnes vaihdevuodet alkavat. Kohdunpoisto ei tule kyseeseen, koska se ei auta mitään. Pitäisi poistaa myös munasarjat, ja sitten aloittaa vaihdevuosilääkitys, jota ei voi lopettaa vaikka tulisi mitä sivuoireita. Siinäpä meidän perustelu. On kiva kuunnella tuttavien vihjailuita "kai teillekin vielä iltatähti tulee", kun en todellakaan ala selitellä lapsilukuamme tai syitä siihen kenellekään puolitutulle tai työkaverille.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 10:19"]
Meillä periaatteena, että lapsia "tehdään" niin monta kuin jaksamme kasvattaa ja pystymme elättämään. Itse asiassa toinen lapsi vasta keskusteluasteella, katsotaan asiaa ensi kesänä tarkemmin.
[/quote]
Ongelma on vain siinä, että tätä kun ei oikein voi etukäteen tietää varmaksi. Ainakin kannattaa hyvin tarkkaan tutkistella omia voimavarojaan ja miettiä myös raha-asioita. Itse olen aavistuksen ahdistunut ajoittain siitä ettei voimat oikein tahdo riittää 3 koululaisen kanssa ja talous on todella tiukilla.
Emme päättäneet, vaan "joku" päätti puolestamme: en koskaan tullut raskaaksi kolmatta kertaa vuosien yrityksestä huolimatta. Mutta olen toki kiitollinen siitä, että olen saanut edes kaksi.
Olen 99% varmuudella päättänyt, että nämä kaksi riittävät. Suurin syy se, etten kestä kolmatta kertaa tätä helvetillistä väsymystä. Muita merkittäviä syitä ovat raha- ja tilapula sekä tyytymättömyyteni parisuhteeseen. Mies varmaan haluaisi enemmän lapsia.
Me ei haluta muuttaa nykyisestä asunnosta, eikä täällä oikein mahtuis kolmen lapsen kanssa elelee.
Meistä molemmista tuntuu, ettei voimavarat riittäisi kolmanteen lapseen.
Nyt ihan hyvä taloudellinen tilanne, mutta ei ehkä olisi, jos olisi enemmän lapsia.
- ikä
- pelko ettei kolmas olisi terve (tuli ilmi että kannan perinnöllistä sairautta, puolet pojista sairastuu: meillä nyt tyttöjä)
- kaksi on helppoa, joskus voidaan jakaa lapset ja molemmilla aikaa yhdelle
- yksin voi matkustaa kahden kanssa
- takapenkille ei useinkaan mahdu kolmea turvaistuinta
- alennukset kaksilapsisille perheille
- jos kolme pienellä ikäerolla, joku lapsista usein joutuu kärsimään, vaikka vanhemmat ei sitä huomaisi lainkaan ("ei se niin ole")
- kolmen lapsen sairastelukierre on persuksista
- kolmen pienen kanssa repii pelihousut kun kaikki tarvitsevat samaan aikaan, sitten yhtäkkiä 5v tuntuu niin isolta, että hoh hoi sehän hoitaa jo pikkusisaruksetkin
- päivähoitomaksut...
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 10:07"]Nyt olisi hyvät, järkevästi perustellut neuvot enemmän kuin kalliit.
Kiitos!
[/quote]
Miten niin VAIN!?!?
2