Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei mene kouluun. Mitä tehdä?

Vierailija
11.11.2014 |

Ei vaan halua mennä. Joka aamu valittaa milloin mitäkin oireita; oksettaa, maha kipeä, pää kipeä. Ei oksenna, ei ripuloi. Ummetusta on.
On keskusteltu open ja psykologin kanssa. Lapsi pelkäsi että vastaa väärin tunnilla joten ei viittaa. Ope kyselee yleensä näiltä "poissaolevilta" kun ei viittaa. Ope lupasi ettei tee meidän pojalle tämän ja poika lupasi viitata useammin. Pari päivää meni ok.
Nyt taas valittaa oloaan.
Jos pakotan kouluun, huutaa ja räyhää sekä itkee. Soittaa neljä kertaa 15min matkalta ettei voi mennä kun oksettaa ja maha kipeä. Lapsi aivan paniikissa.
Jos saa jäädä kotiin niin olo menee ohi aamupäivän aikana.
Ei auta keskustelu saati suuttuminen. Mikään ei auta.
Mä en kestä enää tätä. Kohta mun pitää taas mennä töihin eikä ole aikaa vääntää tätä joka aamu, saati käydä näitä rauhoituskeskusteluja työmatkalla bussissa ja työpaikalla.
Hermo kireällä itsellä joka aamu. Tekis mieli jättää se kakara noteeraamatta asmuisin. Tehkööt mitä lystää.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia vielä, mutta neurologista häikkää on. Siksi tiedän, että neurologiset poikkeavuudet voivat tehdä ihan normaaleista, jokapäiväisistä pikkuasioista ihmiselle todella vaikeita. Tilannetta vielä pahentaa se, että kukaan ympärillä oleva ihminen ei ymmärrä näitä vaikeuksia ja odotus on, että kaikki selviytyvät niistä normaalisti. Jos lapsellasi on jotain ongelmaa tällä alueella, se tulisi selvittää mahdollisimman nopeasti. Sen jälkeen joudut luultavasti vielä taistelemaan siitä, että ongelma otetaan vakavasti ja lasta tuetaan sellaisella tavalla, jota hänen erityispiirteensä edellyttävät.

Ei siis välttämättä ole kyse tästä, mutta jotenkin tosi tutulta minulle kuulostaa tuo oireilu. Itselläni tilanne ei ollut noin paha ja onnistuin jostain syystä pärjäämään koulussa siitä huolimatta, että 90% huomiostani meni ympäristön ja olosuhteiden sietämiseen eikä opetuksen kuunteluun. Mutta varmasti suurin osa samassa tilanteessa olevista ei pärjää yhtä hyvin, ja tarvitsee tukea voidakseen selviytyä koulunkäynnistä ja oppiakin jotain.

Vierailija
62/69 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 09:40"]

Mun äidinkieli (ei suomi) on sama kuin pojan koulukieli ja puhun pojalle tätä kotona. Mies suomenkielinen. Poika on omasta mielestään tyhmä ja idiootti. Itsetunto olematon vaikka kuinka yritetty kehua, kannustaa ja vaikka mitä. Aina kun kehuu, sanoo poika ettei ole hyvä ja lyttää itse itseään. Ap

[/quote]

Olette eronneet lapsen isän kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi OIKEASTI pelkää ja noita oireita on, ei niistä saa rangaista lasta. Itselläni oli vastaavaa lapsena kun kotona oli huono tilanne, väkivaltaa yms. En sano, että teillä on, mutta jostain johtuu että lapsi on noin pelokas ja syy pitäisi selvittää syyttämättä lasta. Jos lapsi rupeaa liikaa stressaamaan tilannetta jolle ei mitään voi, se tuskin auttaa pelkotiloihin.

Te vanhempana tiedätte varmaan, pelkääkö hän oikeasti vai eikö muutenvaan jaksaisi mennä kouluun.

Vierailija
64/69 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama tilanne. Lapsi meni juttelemaan koulukuraattorin kanssa, joka auttoi asiaa. Vähitellen pääsimme asiassa eteenpäin, huh. Selvittäkää mistä tilanne johtuu!

Vierailija
65/69 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 15:39"]

Toinen vanhempi jää töistä pois tai siirtyy osa-aikatöihin ja alkaa kotiopettaa lasta. Jos tällaiseen järjestelyyn ei ole varaa, ei lasta olisi pitänyt alunperin hankkiakaan.

[/quote]

tulihan se kunnon av-vastaus

Vierailija
66/69 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt 11v lapsi joka ei ole kolmeen päivään halunnut mennä kouluun? Mitään ei kuulemma ole tapahtunut mutta valittaa väsymystä, huonoa oloa. Ei ole oksentanut kuitenkaan. Pelkään että ei halua enää ollenkaan kouluun. On muutenkin hyvin hiljainen tyttö. Ei viittaa, puhu juurikaan ym. En tiedä miten alkaisi tätä selvittää jos ei edelleenkään halua kouluun. Itse on kuitenkin käytävä töissä.

Vierailija
67/69 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastasi taidetaan kiusata koulussa? Ota juttu tuokio lapsesi kanssa ja kysy suoraan onko koulussa kaikki hyvin? Uskoakseni ei ole Jos on tommosia oireita minulla oli lapsena samoja oireita johtui kiusaamisesta. Osittain opettajan haukkuminenkin sen teki mutta huomaan nyt aikuisena et vuosia jatkuneet vatsavaivat johtuvat kiusaamisesta. Eli puhu lapsesi kanssa ja anna tukeasi.

Vierailija
68/69 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä näitä kakaroja vaivaa? Minun lapsen lapseni on 12v.poika. Ei haluu mennä kouluun,keksii kaikkia syitä ettei tarttis mennä kouluun. Mun tyttöni on kokeillut kaikkensa että poliisit tulee hakeen jos et mene kouluun sun muuta mikään ei auta. Just samalla tavalla kun sä kirjoitit tässä. Ei lähde psygolokille ei siis mitään. Mulla nousee karvat pystyyn kun kakara ei halua millään tavalla auttaa itse tilannetta niin katson että se on itse hankittua kaikki. Olen miettinyt sitä että olisko jokin psyykkinen sairaus takana? Tää lapsi on ollut pienestä jo melko vaikea. Kirjoittakaa hyvät ihmiset mitä sanoisitte tähän?Kiitos jo etu käteen!

Vierailija
69/69 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 vuotta kestänyt? Jännä ettei sossut tms ole kiinnostunut kun lapsi ei mene kouluun ja valittaa pahaa oloa.

Muistan omilta kouluajoiltani kun itse olin koulukiusattu ja jätin menemättä kouluun, valittelin pahaa oloa jne niin sossu innostui ja alkoi vainoamaan perhettä, uhkailemaan huostaanotolla yms.

Lopulta päädyin lasten ja nuorten psykiatriselle, sen jälkeen sosut jättivät rauhaan perheemme.

Jotain tuolaltilanteelle kannattaa tehdä, on suoranainen ihme että olette saaneet olla rauhassa 4 vuoden ajan tuossa tilanteessa, suomessa kuitenkin kun on oppivelvollisuus.

En ole koko ketjua plärännyt läpi joten en tiedä onko joku jo ehdottanut ja oletko vastannut, mutta miten pienluokka tms jos koulussa sellainen on? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä