Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitäis tehdä, kun vaimo on päivät kotona lapsen kanssa mutta ei tee mitään kotitöitä?

Vierailija
23.09.2021 |

Sovittiin mm että vsimo hoitaa ruokapuolen, mutta eihän se osaa tehdä mitään. Kaksi vuotta syöty eineksia tai nakkikeittoa tai makaroonilaatikkoa ilman edes munamaitoa.
Ja ne einekset on jotain tyyliin pakastepitsa tai kinkkukiusaus.
Suututtaa oikeesti kun itse oon hyvä kokki ja tykkäisin syödä oikeaa ruokaa kun tulen kotiin. Mutta pitää tehdä kaikki ylityöt mitä vaan saa, et vaimo voi istua sohvalla ja katsoa netflixiä. Lapsi on päiväkodissa osa-aikaisesti koska kehitys hidasta (en halua mennä detaljeihin). Vien lapsen päiväkotiin aamulla ja vaimo hakee päivällä. Hänellä olis hyvin aikaa tehdä ruuat ja siivota mut kun ei.
Laitan kohta vaimon pihalle, kyrsii niin paljon itsen ja lapsen puolesta.
M29

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli sitten valittua väärä vaimo ja vituttaa yli kaiken. Laita se laiskiainen ulkoruokintaan niin alkaa se jotain tekemään tai sitten ei niin lähtee lopullisesti. 

Vierailija
102/120 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi varmaan puhua vaimon kanssa. Ja rauhallisesti, ymmärtävästi ja ratkaisukeskeisesti, jos vain suinkin mahdollista. Näin on todennäköisintä saada aikaa positiivinen muutos. Kerro, ettei työnjako tunnut nyt ihan reilulta ja kuuntele vaimon näkökulma asiaan. Ehkä hänelläkin on jotain kerrottavana, jota et huomaa ottaa laskuun tms.

Kuulostaahan tuo vähän epäreilulta tällä hetkellä. Jos on kerran sovittu selvästi työnjako, niin mikä on syy siinä, ettei se toteudu? Entä miten hoituu muut kodinhoidon asiat (pyykit, siivous, kaupassa käynti, muut juoksevat asiat, lapsen asiat?) hoitaako vaimo? Jos ainoa ongelma on tuo einesruoka, niin se ei itse asiassa ole yksistään niin iso asia. Ruoka ei taida olla vaimolle se niin tärkeä asia? Ja hänhän itse aiassa laittaa myös ruokaa, esim. makaroonilaatikkoa ja nakkikeittoa. Että keskustelkaa tuosta ruoka-asiasta kaikessa rauhassa, että miten siihen löytyisi hyvä ratkaisu, joka sopii molemmille.

Millaisia haasteita lapsen kanssa on? Viekö ne vaimolta voimat? Muita ongelmia?

Lapsi ei ole mitenkään haasteellinen. Kyseessä ei ole erityislapsi. 18 kk ja 2 vuotis neuvoloissa kiinnitettiin huomiota lapsen puheen tuottamiseen ja ymmärtämiseen, katsekontakteihin yms ja todettiin, että lapsen etu olisi osa-aikainen päivähoito, mikä sitten toteutettiinkin ensin 3 x 5 t, myöhemmin 5 x 5t.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitäisi tehdä?

- Ruokaa vaimolle valmiiksi jääkaappiin jos elämänhallinta tuota luokkaa.

Etköhän itse ole itsellesi vaimon valinnut. Pidä nyt hyvä mies huolta omastasi.

Vierailija
104/120 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo on laiska. Joutaa töihin. Mitä tuollaista elättää?? Pitää olla mahtavaa seksiä kun jaksat kanssaan!

Vierailija
105/120 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi on päiväkodissa, jos äiti on kotona?

Tukitoimena.

Elikä vaimosi on vakavasti sairas ja sinä vingut eineksistä. Saatana mikä miehenkuvatus.

Vierailija
106/120 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ollut merkkejä moisesta aiemmin, niin veikkaan mt-ongelmia -> terapiaan.

Jos vaimo on vaan sitä ihmistyyppiä ettei saa mitään aikaiseksi -> töihin.

Jokatapauksessa -> pariterapiaan.

Jos mikään näistä ei käy -> eroa.

Vierailija
107/120 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi on päiväkodissa, jos äiti on kotona?

Tukitoimena.

Elikä vaimosi on vakavasti sairas ja sinä vingut eineksistä. Saatana mikä miehenkuvatus.

Missä ap on sanonut että vaimo on sairas? Ei missään. Älä satuile.

Vierailija
108/120 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiset opimukset on pidettävä, kuin myös koti (riittävän/ kohtuullisen) siistinä, pyykit puhtaina jne. Kotona lasten kanssa ollessa ehtii hyvin valmistaa itse ruuan alusta loppuun saakka useimmiten, vaikka välillä toki eineksetkin ovat ok.

Onko vaimosi liian kuormittunut/ masentunut/ väsynyt, vaiko oikeasti laiska/ saamaton?

No hänen aika kuluu netflixiä katsoessa ja somessa. Tykkää myös shoppailla ja käydä kahvilla tai lenkkeillä kaverien kanssa. Nyt tosin vähemmän koronan vuoksi, mutta lenkillä ja kahvilla varmaan 3-4 kertaa viikossa.

Voiko ihminen joka shoppailee ja juoksee ystävineen kahviloissa monta kertaa viikossa olla masentunut siten ettei voi tehdä töitä ja kotitöitä?

Luin nettikeskustelun tästä kysymyksestä ja siihen tuli masentuneita saarnaamaan miten masennus (joka estää työn tekemisen) voi olla vaikka olisi onnellinen ja eläisi aktiivista sosiaalista elämää. Kuulemma masennusta ei välttämättä näy yhtään mistään.

Vierailija
109/120 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset eroa ja ota parempaa  vaimoa tilalle?

Lapsiakin ehdit tehdä  lisää jos sellainen pakko olla.

Turha se on roikkua tuollaisessa ihmisessä .

Vierailija
110/120 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt jotain isompiakin ongelmia. Miksi ihmeessä et itse tee ruokaa? Aivan hassua odottaa palvelua, vaikka toinen olisikin lapsen kanssa kotona. Miksi muuten vaimo ei ole töissä?

Mietipä toisin päin. Sinä olet päivät töissä, lapsi päiväkodissa ja puoliso kotona yksin. Olisiko sinulle OK, että puoliso ei tee kotitöitä eikä ruokaa, ja tehtävät jäisivät sinulle kotiin tullessasi?

Valitettavasti aika monelle äidille arkea, vaikka mies olisikin töissä niin arjen työt&kulut laitetaan naisen niskoille. Mies säästää tai kuluttaa vapaa-aikaansa. Ja tätä usein vähätellään normaalina.

Aloittajalle suosittelen eroa ja puoliensa pitämistä tässä tilanteessa. Kukaan ei ansaitse tuollaista kohtelua.

Vierailija
111/120 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtakaa rooleja. Vaimo töihin ja sä kotiin, varsinkin kun kerran oot teistä se etevämpi kotihommissa.

Vaimon koulutuksella ei perhettä elätetä, eikä hällä ole työkokemustakaan.

Katso peiliin, ihan itse olet vaimosi valinnut.

Vierailija
112/120 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitää tehdä kaikki ylityöt jotta vaimosi voi katsoa netflixiä? se maksaa kympin kuussa ja jos hän nukkuu niin ei shoppaile. Tee ruuat itse, lopeta ylityöt ja laitat lomppakoa tiukemmalle.

Vierailija
113/120 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitää tehdä kaikki ylityöt jotta vaimosi voi katsoa netflixiä? se maksaa kympin kuussa ja jos hän nukkuu niin ei shoppaile. Tee ruuat itse, lopeta ylityöt ja laitat lomppakoa tiukemmalle.

Meillä on talolainaa yli 200 000 € noin aluksi. Netflixin lisäksi maksetaan sähköt, lämmitys, vakuutukset, kahden auton maksut jne. Lapsen vaatteet ja tavarat, vaimon ja minun vaatteet ja harrastukset, ja ruokaan menee ihan älyttömästi, jos vaimo käy kaupassa, koska ostaa niin paljon eineksiä ja tilaa woltista.

Ja kaikki tämä minun palkallani. Kyllä ne ylityöt on tarpeen.

Vierailija
114/120 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kämppä siisti? Siivoaminen taaperon kanssa on yllättävän aikaa vievää,joten ruuan kanssa vedän mistä aita on matalin että saan edes vähän hengähdystaukoa.

T:työssäkäyvä 2-vuotiaan äiti jonka lapsen isä tekee 14h päivää

Ap:n vaimo on yksin päivät kotona, lapsi on hoidossa.

Vierailija
115/120 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on talolainaa yli 200 000 € noin aluksi. Netflixin lisäksi maksetaan sähköt, lämmitys, vakuutukset, kahden auton maksut jne. Lapsen vaatteet ja tavarat, vaimon ja minun vaatteet ja harrastukset, ja ruokaan menee ihan älyttömästi, jos vaimo käy kaupassa, koska ostaa niin paljon eineksiä ja tilaa woltista.

Toinen auto pois jos vaimo on kerran kotona. Voi jättää ylityöt tekemättä ja kaikki voittaa.

Jos jonain päivänä vaimo tarttee autoa, heittää sut ja lapsen hoitoon, menee menoihinsa ja hakee sit teidät. Mut auto vie niin paljon rahaa et ei tartte tosiaan tehdä ylitöitä ylläpitääksesi toista autoa

Vierailija
116/120 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama tilanne aikoinaan. Minä tein viikonloppuruuat tai sitten syötiin jossain muualla. 

Vaimo ja lapsi söivät sitten viikolla eineksiä tai makarooneja ja jauhelihaa. minä söin työpaikalla ja illalla jotain voikkareita tai roiskeläppäpitsaa.

Enemmän ärsyttänyt kaikki nämä vuodet se että vaimo ei siivoa, ei pese pyykkiä tai tiskaa. Sairaus on tosin estänyt. 

Vierailija
117/120 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin en saa kiinni, miten tällainen tilanne on päässyt syntymään. Jos vaimolla ei ole kummoista koulutusta (sitä ei ole mainittu, mikä se on, kiinnostaisi kyllä), ei työkokemusta, ja häntä ei oikein kiinnosta mikään… onko hän ollut aina noin kunnianhimoton?

Mihin ap hänessä oot rakastunut aikanaan? Mistä on tullut se fiilis, että hänen kanssa haluat perustaa perheen?

Se, että lapsi on osapäivähoidossa on tässä se kohta, että millään muulla kuin sairaudella ei aikuinen ihminen voi perustella, ettei saa mitään hyödyllistä tehtyä. Jos lapsi olisi 100% kotihoidossa, tilanne voisi olla jotenkin toinen (jotkut lapset ovat yksin kappaleinkin hyvin sitovia) mutta tuo päivähoito, sen jälkeen alkaa mennä anteeksiantamattomaksi.

Itse olin suht helisemässä pienten lasten kotiäitinä, toki niissä vuosissa oli hankala (ei vaarallinen) fyysinen sairauskin hoidettavana, leikkaus ja siitä toipuminen. Mutta oikein odotin, että pääsen töihin. Kodin työt tuntui siinä mielessä lannistavilta, että ne alkoivat samoina aina uudestaan, koskaan ei tullut valmista. Se, että sain olla lasten kanssa paljon oli kyllä korvaamatonta. En muista noilta vuosilta yhtään hetkeä, että olisin ehtinyt istumaan telkkaria katsomassa. Muksut halusivat tehdä asioita, ulos, ja sinnehän mentiin.

Töihin palaaminen oli ihanan järkevään aikuisyhteisöön pääsemistä. Oisin oikeasti palannut vaikka mihin hanttihommiin, ellei ois ollut työtä odottamassa.

Joku sanoi, et aloittajan vaimo tuntuu elävän teinielämää. Aivan samoin mä tuon näen.

Sä et oikein nyt tajua, se lapsi on tukitoimena päivähoidossa. Tällä äidillä on siis kehitysvammainen lapsi, mutta kukaan ei mieti olisiko hän siitä uupunut, surullinen, kokeeko riittämättömyyttä, jne...

Meidän lapsemme ei ole kehitysvammainen. Puhe on viivästynyt ja muuta esim neuvolassa todettua viivettä kehityksessä. Nyt oltu vuosi osa-aikaisessa päivähoidossa ja tulokset ovat olleet hyviä.

No kehitysongelmia silti. Sua ne eivät ehkä hetkauta, mutta oletko varma ettei ollut raskasta lapsen äidille?

Hmm... kehitysongelmat helpottaneet, kun on päässyt päiväkotiin. Villi veikkaus, että äiti ei ole lukenut satuja, ei ole jutellut lapsen kanssa, tai ei ole välttämättä touhuillut lapsen kanssa toistuvasti ns. tavallisia asioita, joiden lomassa puhe olisi voinut kehittyä.

Tämä on toki vain arvaus, mutta perustuu kuitenkin kokemukseen. Minun kotivanhempani oli niin patalaiska, että jos kasvatukseni olisi jäänyt vain hänen varaan, tuskin olisi minusta ihmistä tullut. Olin hänelle vain riesa, jonka hän pyrki pitämään mahdollisimman kaukana itsestään. Ruokaa hänkin osasi tehdä yhdenlaista + lämmittää valmisruokaa. Hänelläkään ei ollut kunnon koulutusta. Työkokemusta oli vähän, mutta ei kuulemma jaksanut hanttihommia. Harrastuksissa jaksoi käydä, ja ylpeili niillä kuin suurillakin saavutuksilla. Minä istuin pitkiä aikoja paikallani odottamassa, kun hän oli harrastamassa. Masennusta hänellä ei satavarmasti ollut. Eli laiskoja ja itsekkäitä ihmisiä on todella olemassa.

Toki täytyy selvittää, ettei vaimollasi ole masennusta tai muuta sairautta. Jos ei sitä löydy, niin tiukasti rahahanat kiinni, kunnes alkaa

• työnteko,

• ammattikoulutus tai

• kotitalouskurssit ja kodinhoito

kiinnostamaan.

Toiseksi viimeinen vaihtoehto on, että muutatte hetkeksi erilleen. Viimeinen vaihtoehto on, että otat eron kokonaan. Loisimisen on loputtava tavalla tai toisella!

Meni vähän tunteisiin toi lapsen puheeviivästymästä äitiä syyttäminen :/

Omalla lapsella on puheentuoton kanssa viivästymää ja olen tehnyt todella paljon töitä kehityksen eteen. Silti lapsen on parempi olla päiväkodissa koska kuulee siellä paljon erilaista puhetta ja kehittyy siellä lisää.

Apn vaimolla on varmaankin itselläänkin jotain vikaa, suvuittainhan nuo ongelmat usein kulkee.

Itsellänikin itseohjautuvuuden ongelmaa, joka meillä on ratkaistu niin, että mies sanoo konkreettisesti mitä olisi hyvä tehdä päivän aikana, tyyliin tänään voisit vaihtaa lakanat ja laittaa pyykkikoneen pyörimään. Muuten mulla on miljoona asiaa mielessä mitä pitäisi tehdä enkä saa mitään tehtyä, mistä lie johtuu 🤷🏼‍♀️

Vierailija
118/120 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikki nyt välttämättä edes osaa kokata, vaikka nainen olisi. Eihän sitä kaikki miehetkään osaa kodin pikku askareita, korjaamista, poraamista, naulaamista jne.

Vierailija
119/120 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat reilusti pöydälle ja siitä pohtimaan miten tästä eteenpäin, että kumpikin on tyytyväinen yhteiselämään.

Vierailija
120/120 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtakaa halvempaan asuntoon ja toinen auto pois, jos ette asu landella. Miksi annat vaimolle rahaa wolttiin, eineksiin ja shoppailuun? Tehkää kuukausibudjetti ja taloustilille sen verran rahaa, että riittää perusjuttuihin, loput säästöön. Moni kotiäiti pyrkii säästämään perheen kuluissa kun kotona ollessa on aikaa tehdä ruokaa itse, etsiä vaatteet ja tarvikkeet kirppiksiltä jne. eikä sulla ole mitään velvollisuutta kustantaa kotona makaavalle mitään luksuselämää.

Mites tuo edellisellä sivulla ollut ehdotus kotitöiden ja vapaa-ajan listauksesta?

Mikään tuskin muuttuu, jos et itse ala tekemään mitään konkreettista muutosten eteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme