Tiedätkö itse kuulutko kirkkoon?
Mulla tuli tälläinen mieleen kun näin pari katuhaastattelua ja pari nuorta mutta varmaan täysikäistä tyttöä ei tiennyt kuuluuko ne kirkkoon vai ei. Mun omista tytöistäkin vain vanhin tietää varmasti ettei kuulu kirkkoon. Nuoremmat ei tienneet mitä se tarkoitti ja toinen niistä on täysikäinen. Eipä mullakaan ole tullut mieleen koko asiasta puhua mutta on se vähän ihmeellistä ettei koulussa edes. Mitenkä mulla on sellainen tunne ettei suurin osa alle 30 vuotiaista tiedä kuuluuko ne kirkkoon vai ei. Rupesin miettimään etten mäkään tainnut tietää nuorena ja erosin vasta melkein 30 vuotiaana kun ymmärsin että mitä se tarkoittaa.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 17:52"]
Ap tässä ja tyypillisesti täällä aina kaikki tietää kaiken ja dissaa niitä jotka ei tiedä. Rippikouluun mun muistaakseni ilmoittaudutaan itse ja jos ei ole ilmoittauduttu niin se on jäänyt väliin. Mun käsittääkseni ei nykyään kaikki käy rippikoulua ja se on vapaaehtoista. Mä luulen että kun aihe ei kiinnosta niin sitten ne ei tiedä. Mun mielestä yleensäkin teillä on täällä rima paljon korkeammalla mitä tavalliset ihmiset tietää ja sen takia meitä tyhmiä teidän mielestä on paljon enemmän mitä luulette.
[/quote]
Mistä muistat rippikouluun ilmoittautumisasiat, jos ette kuulu kirkkoon. Ei rippikoulusta informoida käsittääkseni sellaisia, jotka kirkkoon eivät kuulu.
[/quote]
mun lapset on kastettu ja mä kuuluin kirkkoon siihen aikaan. Niiden rippikoulut tuli eteen myöhemmin muttei ne menneet. Sinne ei pakoteta menemään.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:44"]
Meitä on moneksi. Joku ei tiedä, minkä pankin asiakas on. Jollakin on työpaikalla radio auki, mutta hän ei tiedä miltä kanavalta. Joku on Kyproksessa lomalla ja luulee olevansa Kreikassa. Jollakin on lasissa Camparia ja hän luulee sitä punaviiniksi. Nämä olivat kaikki omia kokemuksiani.
Niin ja vastaus otsikon kysymykseen: kyllä tiedän että en ole jäsen.
[/quote]
Mun mielestä kirkko on kyllä paljon vaikeampi tietää ja ihan eri asia.
[/quote]
Kertokaa minulle, miksi se voi olla vaikeampi tietää.
Siis miten se voi olla mahdollista, että ihminen ei tiedä, onko käynyt rippikoulun vai ei, ja maksaako kirkollisveroa vai ei? Nehän ovat sellaiset perusasiat, joista sen voi päätellä. Nuorelle rippikoulua käymättömälle se voi olla epäselvää, mutta miten aikuiselle?
[/quote]
En mä verotuksesta katso ikinä kuin sen että saanko mä palautusta vai joudunko maksamaan ja mä olen aika varma että suurin osa tekee ihan samoin. Me vaan eletään ja mua kiinnostaa onko mun pankkitilillä rahaa ja että saan rahaa sinne sinä päivänä kuin on luvattu. Rippikoulun mä kävin aikanaan koska sen leirin piti olla hauskaa ja toivoin lahjoja. Niinkun sanoin en kuulu enää kirkkoon ja erosin siitä silloin kun alotin työt koska niin neuvottiin ja ettei mun ole järkeä maksaa kirkolle.
[/quote]
Oletko siis ap, ja siis sinulla on jo aikuisikäisiä lapsiakin. Silloin olet varmaan joutunut joskus ihan itse täyttämään sen veroilmoituksen, etkä vain katsomaan, tuleeko palautusta vai mätkyjä. Pikkuisen uskottavampia provoja seuraavalla kerralla. Mutta kerropas, mikä motivoi tähän provoon, oletko kiihkouskovainen, joka haluaa luoda kuvaa, että kirkkoon kuulumattomat ovat jotenkin yksinkertaisia. Sellainen ei mielestäni ole kristinuskon opetuksen mukaista käytöstä.
[/quote]
Sä olet aivan sekaisin. Mä saan ainakin valmiiksi täytetyn verotuksen ja ei mun tarvitse tehdä mitään ja isäni on tehnyt munkin ilmoituksen jos sellainen on tarvinnut joskus tehdä.
Tiedän, että minut liitettiin Pyhässä kasteessa ev.lut. kirkon jäseneksi enkä ole koskaan edes harkinnut eroavani. Haluan tulla siunatuksi viimeiselle matkallenii kristillisin menoin, kun sen aika tulee, ja tulla haudatuksi siunattuun maahan.
tiedän kuuluvani kirkkoon ja lapsenikin tietävät,ovat nääs päässeet ripille ja 8 vuotiaskin tietää koska käy kirkon kuorossa ja kokkitoiminnassa
Ap, oletko käynyt jonkun erityiskoulun tai ollut eriytetyssä opetuksessa tms.? Minkälaista työtä teet? En kysy pahalla, mutta kun esimerkiksi kerrot, että isäsi on tehnyt sinun veroilmoituksesi...?
Tiedän että naapurini luulee kuuluvansa kirkkoon. Laitoin hänen tiedoilla eroamisen matkaan kun löysin jonkun kela paoerin missä oli sotu. Jekkuilaan aina välillä!
Mä en ymmärrä, että miten voi olla mahdollista ettei joku tiedä? Kyllä jokainen tietää, onko ollut ristiäiset tai onko käynyt riparin. Jokainen tietää onko osallistunut koulussa uskonnon opetukseen vai ei.
Jokainen tietää onko hänellä kummeja vai ei jne.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:00"]
Ap, oletko käynyt jonkun erityiskoulun tai ollut eriytetyssä opetuksessa tms.? Minkälaista työtä teet? En kysy pahalla, mutta kun esimerkiksi kerrot, että isäsi on tehnyt sinun veroilmoituksesi...?
[/quote]
Ihan tavallisen peruskoulun ja mä toimin myyjänä.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:36"]
Olin 19-vuotiaana kavereiden kanssa lomalla Kosin saarella. Tapasin siellä italialaisen pojan, joka kertoi olevansa katolinen ja halusi tietää mikä minä olen. Hävetti ihan todella, koska en osannut vastata! Tiesin kyllä, että kuulun kirkkoon, koska olin rippikoulun käynyt. Nyt tiedän paremmin, että olisin voinut sanoa olevani protestantti tai ehkä hän olisi jopa kuullut evankelisluterilaisesta kirkosta. Jos kysyjä olisi ollut muslimi, buddhalainen tai vaikka ateisti, olisn tietysti voinut sanoa olevani kristitty. Opettakaa nämä asiat lapsillenne, niin minäkin aion, kun tuosta vähän kasvavat!
[/quote]
Voi kuule, kun sinulta kysytään niin voit kertoa totuuden. Ei sun tarvii surra sitä ettet sanonut olevasi protestantti jos et ole protestantti. Ei katolilaisia tarvitse suojella. =D
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:07"]
Joo, ei voi olla tietämättä onko osallistunut uskonnon tunneille koulussa, jopa toistakymmentä vuotta, eikä voi olla tietämättä rippileireistä kun suurin osa ikätovereista sinne vieläkin menee.
[/quote]
Se, että osallistuu koulussa uskonnon tunneille, ei kerro mitään siitä kuuluuko kirkkoon vai ei. Minua ei ole kastettu, mutta kävin koulussa ev.lut. tunneilla koko peruskoulun.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:07"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:36"]
Olin 19-vuotiaana kavereiden kanssa lomalla Kosin saarella. Tapasin siellä italialaisen pojan, joka kertoi olevansa katolinen ja halusi tietää mikä minä olen. Hävetti ihan todella, koska en osannut vastata! Tiesin kyllä, että kuulun kirkkoon, koska olin rippikoulun käynyt. Nyt tiedän paremmin, että olisin voinut sanoa olevani protestantti tai ehkä hän olisi jopa kuullut evankelisluterilaisesta kirkosta. Jos kysyjä olisi ollut muslimi, buddhalainen tai vaikka ateisti, olisn tietysti voinut sanoa olevani kristitty. Opettakaa nämä asiat lapsillenne, niin minäkin aion, kun tuosta vähän kasvavat!
[/quote]
Voi kuule, kun sinulta kysytään niin voit kertoa totuuden. Ei sun tarvii surra sitä ettet sanonut olevasi protestantti jos et ole protestantti. Ei katolilaisia tarvitse suojella. =D
[/quote]
niin siis olen kristitty/protestantti/evankelisluterilainen, niin kuin aika moni muukin suomalainen. En vain tiennyt sitä silloin hölmönä nuorena tyttönä :)
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:05"]
Mä en ymmärrä, että miten voi olla mahdollista ettei joku tiedä? Kyllä jokainen tietää, onko ollut ristiäiset tai onko käynyt riparin. Jokainen tietää onko osallistunut koulussa uskonnon opetukseen vai ei.
Jokainen tietää onko hänellä kummeja vai ei jne.
[/quote]
Ehkä niitä ei osaa yhdistää ja ei kiinnosta aiheena eikä siitä puhuta.
Siis jos on kastettu tai käyny riparin niin eiks sitä kuulu sillon elikkä kai jokainen tietää onko kastettu ja käyny riparin.
No joo ei ole rima kyllä mitenkään erikoisen korkealla, kyllä ihminen tietää kuuluuko kirkkoon vai ei! Ei siis pidä tietää, vaan tietää! :-DD Vaikea kuvitella että joku miettisi että "kyllä olen käynyt rippikoulun kai" jos ei ole käynyt!
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:40"]pari nuorta mutta varmaan täysikäistä tyttöä ei tiennyt kuuluuko ne kirkkoon vai ei[/quote]
Kertoo aika hyvin sen miten sitoutuneita kirkkoon sen jäsenet ovat.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:44"]
Meitä on moneksi. Joku ei tiedä, minkä pankin asiakas on. Jollakin on työpaikalla radio auki, mutta hän ei tiedä miltä kanavalta. Joku on Kyproksessa lomalla ja luulee olevansa Kreikassa. Jollakin on lasissa Camparia ja hän luulee sitä punaviiniksi. Nämä olivat kaikki omia kokemuksiani.
Niin ja vastaus otsikon kysymykseen: kyllä tiedän että en ole jäsen.
[/quote]
Mun mielestä kirkko on kyllä paljon vaikeampi tietää ja ihan eri asia.
[/quote]
Kertokaa minulle, miksi se voi olla vaikeampi tietää.
Siis miten se voi olla mahdollista, että ihminen ei tiedä, onko käynyt rippikoulun vai ei, ja maksaako kirkollisveroa vai ei? Nehän ovat sellaiset perusasiat, joista sen voi päätellä. Nuorelle rippikoulua käymättömälle se voi olla epäselvää, mutta miten aikuiselle?
[/quote]
En mä verotuksesta katso ikinä kuin sen että saanko mä palautusta vai joudunko maksamaan ja mä olen aika varma että suurin osa tekee ihan samoin. Me vaan eletään ja mua kiinnostaa onko mun pankkitilillä rahaa ja että saan rahaa sinne sinä päivänä kuin on luvattu. Rippikoulun mä kävin aikanaan koska sen leirin piti olla hauskaa ja toivoin lahjoja. Niinkun sanoin en kuulu enää kirkkoon ja erosin siitä silloin kun alotin työt koska niin neuvottiin ja ettei mun ole järkeä maksaa kirkolle.
[/quote]
Oletko siis ap, ja siis sinulla on jo aikuisikäisiä lapsiakin. Silloin olet varmaan joutunut joskus ihan itse täyttämään sen veroilmoituksen, etkä vain katsomaan, tuleeko palautusta vai mätkyjä. Pikkuisen uskottavampia provoja seuraavalla kerralla. Mutta kerropas, mikä motivoi tähän provoon, oletko kiihkouskovainen, joka haluaa luoda kuvaa, että kirkkoon kuulumattomat ovat jotenkin yksinkertaisia. Sellainen ei mielestäni ole kristinuskon opetuksen mukaista käytöstä.