Tiedätkö itse kuulutko kirkkoon?
Mulla tuli tälläinen mieleen kun näin pari katuhaastattelua ja pari nuorta mutta varmaan täysikäistä tyttöä ei tiennyt kuuluuko ne kirkkoon vai ei. Mun omista tytöistäkin vain vanhin tietää varmasti ettei kuulu kirkkoon. Nuoremmat ei tienneet mitä se tarkoitti ja toinen niistä on täysikäinen. Eipä mullakaan ole tullut mieleen koko asiasta puhua mutta on se vähän ihmeellistä ettei koulussa edes. Mitenkä mulla on sellainen tunne ettei suurin osa alle 30 vuotiaista tiedä kuuluuko ne kirkkoon vai ei. Rupesin miettimään etten mäkään tainnut tietää nuorena ja erosin vasta melkein 30 vuotiaana kun ymmärsin että mitä se tarkoittaa.
Kommentit (57)
Älä nyt herranjestas noin reilusti yleistä! Jos sun lapset ei tiedä tuollaista asiaa, ei se tarkoita että suurin osa kolmekymppisistä ei tietäisi! Kyllä nämä asiat yleensä kuule lapset oppii ihan luonnostaan... Ei tässä kyllä oikein tiedä mitä sanoisi :-D
Minuakin ihmetyttää, eikö tytölläsi ollut rippikoulussa olevia kavereita, eikö tuo silloinkaan lähtenyt puheeksi?
Kysyin heikkolahjaiselta tytöltäni, tietääkö hän kuuluuko hän kirkkoon vai ei ja vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä: "kyllä kuulun, vastahan kävin rippikoulun!"
Minä tiedän, että en kuulu.
Kyllähän tuon kirkkoon kuulumisen/kuulumattomuuden tietää jo lapsikin. Hyvin pienetkin yleensä ovat selvillä siitä, onko heidät kastettu vai ei. Ovatko perhealbumin kuvat ristiäisistä vai nimiäisistä, onko kummeja vai ei.
Viimeistään asia selviää kouluun mennessä, kun yhdet osallistuvat uskonnon- ja toiset et-tunneille. Ja jos ei vielä silloinkaan ymmärtäisi, niin aivan viimeisintään 14-vuotiaana, kun pitää päättää, meneekö rippikouluun vai prometeusleirille.
Verokorttikin on useimmilla kesätöitä varten jo teini-iästä alkaen ja ainakin täysi-ikäisyydestä lähtien. Siinäkin kerrotaan, pidätetäänkö kirkollisvero vai ei.
En siis keksi mitään keinoa olla tietämättä, kuuluuko kirkkoon vai ei kuulu.
Ap, Miten olet onnistunut olemaan kertomatta lapsillesi kuuluvatko he kirkkoon vai eivät?
Niin mitä? Ap, asutko sä jossain muualla kuin Suomessa? Ei täällä ainakaan voi kukaan olla tietämättä, kuuluuko kirkkoon. :D
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:40"]
Mulla tuli tälläinen mieleen kun näin pari katuhaastattelua ja pari nuorta mutta varmaan täysikäistä tyttöä ei tiennyt kuuluuko ne kirkkoon vai ei. Mun omista tytöistäkin vain vanhin tietää varmasti ettei kuulu kirkkoon. Nuoremmat ei tienneet mitä se tarkoitti ja toinen niistä on täysikäinen. Eipä mullakaan ole tullut mieleen koko asiasta puhua mutta on se vähän ihmeellistä ettei koulussa edes. Mitenkä mulla on sellainen tunne ettei suurin osa alle 30 vuotiaista tiedä kuuluuko ne kirkkoon vai ei. Rupesin miettimään etten mäkään tainnut tietää nuorena ja erosin vasta melkein 30 vuotiaana kun ymmärsin että mitä se tarkoittaa.
[/quote]
WTF??? Kyllä nyt ton jokainen tietää, lapsikin.
Lukeehan se mm. veroilmoituksessa.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:44"]
Meitä on moneksi. Joku ei tiedä, minkä pankin asiakas on. Jollakin on työpaikalla radio auki, mutta hän ei tiedä miltä kanavalta. Joku on Kyproksessa lomalla ja luulee olevansa Kreikassa. Jollakin on lasissa Camparia ja hän luulee sitä punaviiniksi. Nämä olivat kaikki omia kokemuksiani.
Niin ja vastaus otsikon kysymykseen: kyllä tiedän että en ole jäsen.
[/quote]
Mun mielestä kirkko on kyllä paljon vaikeampi tietää ja ihan eri asia.
[/quote]
Kertokaa minulle, miksi se voi olla vaikeampi tietää.
Siis miten se voi olla mahdollista, että ihminen ei tiedä, onko käynyt rippikoulun vai ei, ja maksaako kirkollisveroa vai ei? Nehän ovat sellaiset perusasiat, joista sen voi päätellä. Nuorelle rippikoulua käymättömälle se voi olla epäselvää, mutta miten aikuiselle?
Ap tässä ja tyypillisesti täällä aina kaikki tietää kaiken ja dissaa niitä jotka ei tiedä. Rippikouluun mun muistaakseni ilmoittaudutaan itse ja jos ei ole ilmoittauduttu niin se on jäänyt väliin. Mun käsittääkseni ei nykyään kaikki käy rippikoulua ja se on vapaaehtoista. Mä luulen että kun aihe ei kiinnosta niin sitten ne ei tiedä. Mun mielestä yleensäkin teillä on täällä rima paljon korkeammalla mitä tavalliset ihmiset tietää ja sen takia meitä tyhmiä teidän mielestä on paljon enemmän mitä luulette.
Ap haloo, missä säkissä kasvatit lapsesi?
Kyllä mä olen jo ... No, niin kauan kuin muistan niin ymmärtänyt olevani kotiseurakuntamme jäsen ja sitä myötä kuuluvani kirkkoon, vaikka ei olla erityisen uskonnollinen perhe. Ja kyllä kaikki sisaruksenikin sen tietävät, siis eivätkö lapsesi tiedä onko heitä kastettu? Tai eivätkö he rippikouluiässä ihmetelleet?
Aika erikoista..
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 17:52"]
Ap tässä ja tyypillisesti täällä aina kaikki tietää kaiken ja dissaa niitä jotka ei tiedä. Rippikouluun mun muistaakseni ilmoittaudutaan itse ja jos ei ole ilmoittauduttu niin se on jäänyt väliin. Mun käsittääkseni ei nykyään kaikki käy rippikoulua ja se on vapaaehtoista. Mä luulen että kun aihe ei kiinnosta niin sitten ne ei tiedä. Mun mielestä yleensäkin teillä on täällä rima paljon korkeammalla mitä tavalliset ihmiset tietää ja sen takia meitä tyhmiä teidän mielestä on paljon enemmän mitä luulette.
[/quote]
Okei, okei! :D
Pakko myöntää, menin täysillä tähän provoon. Olen luullut haistavani kaikki provot jo kaukaa mutta tätä en. Onnea ap, tää oli mahtava :D
Joo, ei voi olla tietämättä onko osallistunut uskonnon tunneille koulussa, jopa toistakymmentä vuotta, eikä voi olla tietämättä rippileireistä kun suurin osa ikätovereista sinne vieläkin menee.
Hyvä ihminen, onhan aikuisen ihmisen tiedettävä, maksaako hän kirkollisveroa vai ei. Oikeesti ap, rima ei todellakaan ole korkealle, jos oletuksena on, että tietää kuuluuko kirkkoon vai ei.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:44"]
Meitä on moneksi. Joku ei tiedä, minkä pankin asiakas on. Jollakin on työpaikalla radio auki, mutta hän ei tiedä miltä kanavalta. Joku on Kyproksessa lomalla ja luulee olevansa Kreikassa. Jollakin on lasissa Camparia ja hän luulee sitä punaviiniksi. Nämä olivat kaikki omia kokemuksiani.
Niin ja vastaus otsikon kysymykseen: kyllä tiedän että en ole jäsen.
[/quote]
Mun mielestä kirkko on kyllä paljon vaikeampi tietää ja ihan eri asia.
[/quote]
Kertokaa minulle, miksi se voi olla vaikeampi tietää.
Siis miten se voi olla mahdollista, että ihminen ei tiedä, onko käynyt rippikoulun vai ei, ja maksaako kirkollisveroa vai ei? Nehän ovat sellaiset perusasiat, joista sen voi päätellä. Nuorelle rippikoulua käymättömälle se voi olla epäselvää, mutta miten aikuiselle?
[/quote]
En mä verotuksesta katso ikinä kuin sen että saanko mä palautusta vai joudunko maksamaan ja mä olen aika varma että suurin osa tekee ihan samoin. Me vaan eletään ja mua kiinnostaa onko mun pankkitilillä rahaa ja että saan rahaa sinne sinä päivänä kuin on luvattu. Rippikoulun mä kävin aikanaan koska sen leirin piti olla hauskaa ja toivoin lahjoja. Niinkun sanoin en kuulu enää kirkkoon ja erosin siitä silloin kun alotin työt koska niin neuvottiin ja ettei mun ole järkeä maksaa kirkolle.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:06"]
[/quote]
Okei, okei! :D
Pakko myöntää, menin täysillä tähän provoon. Olen luullut haistavani kaikki provot jo kaukaa mutta tätä en. Onnea ap, tää oli mahtava :D
[/quote]
Ei tää ole mikään provo. Mua ei kiinnosta sellaiset yhtään vaan keskustelen elämästä näköjään omasta vaikka siis mä tiedän etten kuulu kirkkoon. Kaikki ei tiedä ja sen takia mä kysyin. Kuten sanoin telkkarissakaan ei kaikki tienneet joten kai nekin sitten oli tyhmiä.
Se on ehkä niin, että ne, jotka eivät kuulu, niin voisin kuvitella, että saattaa olla enemmän epätietoisuutta, kun ei ole mitään kommunikaatiota kirkon ja kodin välillä esim. juuri konfirmaatioiässä ja jos asiasta ei koskaan ole kotona puhuttu. Veikkaisin, että ne, jotka kuuluvat, sen myös tietävät.
Olin 19-vuotiaana kavereiden kanssa lomalla Kosin saarella. Tapasin siellä italialaisen pojan, joka kertoi olevansa katolinen ja halusi tietää mikä minä olen. Hävetti ihan todella, koska en osannut vastata! Tiesin kyllä, että kuulun kirkkoon, koska olin rippikoulun käynyt. Nyt tiedän paremmin, että olisin voinut sanoa olevani protestantti tai ehkä hän olisi jopa kuullut evankelisluterilaisesta kirkosta. Jos kysyjä olisi ollut muslimi, buddhalainen tai vaikka ateisti, olisn tietysti voinut sanoa olevani kristitty. Opettakaa nämä asiat lapsillenne, niin minäkin aion, kun tuosta vähän kasvavat!
[/quote]
Mistä muistat rippikouluun ilmoittautumisasiat, jos ette kuulu kirkkoon. Ei rippikoulusta informoida käsittääkseni sellaisia, jotka kirkkoon eivät kuulu.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:36"]
Olin 19-vuotiaana kavereiden kanssa lomalla Kosin saarella. Tapasin siellä italialaisen pojan, joka kertoi olevansa katolinen ja halusi tietää mikä minä olen. Hävetti ihan todella, koska en osannut vastata! Tiesin kyllä, että kuulun kirkkoon, koska olin rippikoulun käynyt. Nyt tiedän paremmin, että olisin voinut sanoa olevani protestantti tai ehkä hän olisi jopa kuullut evankelisluterilaisesta kirkosta. Jos kysyjä olisi ollut muslimi, buddhalainen tai vaikka ateisti, olisn tietysti voinut sanoa olevani kristitty. Opettakaa nämä asiat lapsillenne, niin minäkin aion, kun tuosta vähän kasvavat!
[/quote]
Ei voi kun ihmetellä, että mitä siellä rippikoulussa oikein nykyään touhutaan, jos rippikoulun voi käydä tiedostamatta, mihin uskontokuntaan kuuluu...
Tiedän kyllä kuuluvani. Ja samanikäiset ystäväni tietävät hyvin etteivät kuulu. N 26v