Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

laskettu aika ja joulu lähestyy

Vierailija
10.11.2014 |

Minulla ja miehelläni on ollut tapana viettää jouluaatto tasapuolisesti minun ja miehen vanhempien luona. Ensin päivällä minun äitini laittamia ruokia syömässä ja sitten miehen vanhempien luona iltaa viettämässä. Vanhempamme pitävät tätä perinnettä itsestäänselvänä, eikä meiltä ole oikeastaan koskaan kysyttykään että olisiko meillä muita suunnitelmia. Myös meidän sisarukset perheineen ovat yleensä paikalla joulua viettämässä.

Tänä vuonna on kuitenkin hieman eri asia. Odotamme esikoistamme ja laskettu aika on 15.12. Jos vauva syntyy laskettuna päivänä tai sen jälkeen tulemme todennäköisesti kotiutumaan synnytyssairaalasta juuri ennen joulua. Haluamme rauhoittaa pari ensimmäistä viikkoa omalle perheelle arkirutiinien harjoitteluun. Haluamme olla rauhassa omassa kodissa kunnes koemme olevamme valmiita ottamaan vastaan vieraita ja tämä huolimatta siitä onko jouluviikko vai ihan tavallinen viikko. 

Ilmoitimme varmuuden vuoksi jo isänpäivänä kummankin vanhemmille että tänä vuonna olemme tietysti jouluna omassa kodissamme uuden tulokkaan kanssa (mikäli olemme päässeet laitokselta). Minun äitini otti asian hyvin ja hän ei itseasiassa ollut muuta olettanutkaan. Ihmeekseni anoppi ei kuitenkaan ollut yhtä ymmärtäväinen. Hän oli ilmeisesti suunnitellut että tulemme vastasyntyneen kanssa anoppilaan jouluaattona ja kyllä sen näki miten loukkaantunut hän oli. No lopuksi anoppi hyväksyi asian mutta sanoi että he (hän ja appiukko + mieheni sisko perheineen) tulevat sitten meille jouluaattona. Vastasimme toki anopille että otamme vieraita vastaan vasta kun jaksamme, mutta anoppini tuntien tiedän jo nyt että hän tulee tavalla tai toisella änkemään kotiimme jouluaattona. Hän on aina ollut oikea jouluhössöttäjä, mutta siitä asiasta en nyt kirjoita enempää. 

Minua ahdistaa jo nyt tuleva joulu. Kyse ei siis ole siitä ettemme mieheni kanssa saisi suutamme avattua, vaan siitä että anoppi tulee nostamaan tästä asiasta vielä suuren haloon, kun hän huomaa että olemme ihan tosissamme. Minä odotan niin innolla niitä ensimmäisiä viikkoja ja ensimmäistä joulua kotona oman pienen perheen kanssa, mutta pelkään niin että anoppi tulee pilaamaan tunnelman itkullaan. 

Toinen ongelma on miehen sisko perheineen. He tulevat ulkomailta asti tänne Suomeen viettämään joulua ja ymmärrän hyvin että he haluavat nähdä vauvamme ennenkuin palaavat kotimaahan. Heille annammekin luvan käydä piipahtamassa, mutta heidät tuntien saattaa visiitti kestää muutama tuntia. Eikä heitä oikein kehtaa heittää ulos, kun seuraavaan tapaamiseen saattaa kulua puoli vuotta..

Kuinka te muut joille on syntynyt vauva joulun aikaan? Onko ollut vastaavia huolia? 

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voit olla vielä yhtenä kappaleena jouluaattona tai vasta synnyttämässä silloin. Itse olin hyvässä kunnossa heti synnytyksen jälkeen, mutta tiedän kyllä muutamia kavereita, joilla istuminen vielä kaksi viikkoa synnytyksestä on ollut todella tuskallista. Sitä kun ei voi tietää miten synnytys menee tai kuinka paljon repeää, kuinka paljon vielä vuotaa tai onnistuuko imetys heti. Ei silloin välttämättä huvita viettää kylässä koko päivää.

Me olimme pariviikkoisen vauvan kanssa mummilassa joulun vietossa ja itse koin sen helpottavana kun kaikki sukulaiset kävivät siellä vauvaa katsomassa. Ei tarvinnut itse laittaa tarjoamisia tai edes ruokaa itselle. Ehkä ap:llekin voisi olla hyvä jos kävisitte anoppilassa sen verran kahvilla että kaikki näkisivät vauvan. Saisitte itse päättää vierailunne pituuden jaksamisenne mukaan. Missään tapauksessa en haluaisi enkä suostuisi ottamaan ketään jouluksi niin, että minun tarvitsisi passata vieraita. Ihan sama vaikka puolet suvusta ei puhuisi enää minulle mitään sen jälkeen.

Vierailija
22/29 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 14:24"]

:D On se tosi vaikeaa nousta pöydästä imettämään ja kakkavaippaa vaihtamaan :D Mitä mä just luin.

[/quote]

Ap:sta en tiedä, mutta on ihmisiä, jotka eivät ole olleet vauvojen (eivätkä edes pikkulasten) kanssa juurikaan tekemisissä ennen omaa lasta. Ei luulisi sinun elämäsi kaatuvan, jos joku vielä viikko synnytyksestä kokee (ainakin näin ennakkoon ajatellen) epävarmuutta vauvan hoitamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä laskettuaika oli 19.12. Lähdin joulua viettämään äidilleni,joka asui 400km päässä meistä. Lähin sairaala olisi ollut 40km päässä. Noh,mahassa tyttö viihtyi ja 1.1 sovittiin käynnistys..

Vierailija
24/29 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 14:24"]

:D On se tosi vaikeaa nousta pöydästä imettämään ja kakkavaippaa vaihtamaan :D Mitä mä just luin.

[/quote]

Ap:sta en tiedä, mutta on ihmisiä, jotka eivät ole olleet vauvojen (eivätkä edes pikkulasten) kanssa juurikaan tekemisissä ennen omaa lasta. Ei luulisi sinun elämäsi kaatuvan, jos joku vielä viikko synnytyksestä kokee (ainakin näin ennakkoon ajatellen) epävarmuutta vauvan hoitamisesta.

[/quote]

MIten se epävarmuus liittyy siihen että on hankala lähteä imettämään tai vaihtamaan vaippaa?

Vierailija
25/29 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

24: taidat olla aika mielikuvitukseton

Vierailija
26/29 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovet lukkoon ja puhelimet kiinni. Jos joku tulee ovelle soittelemaan ovikelooa, voi isä mennä avaamaan ja ottaa rotinat. Ei todellakaan tarvitse järjestää mitään sukujouluja. Itse (synnytin kesällä, vaikea synnytys, viikko osastolla, vauva sinivalossa, imetysvaikeudet ym.) toimimme noin. Parin vko jälkeen meille sai tulla vauvaa katsomaan (lyhyt vierailu), jos oli influenssarokotus kunnossa. Kädet piti pestä ja käyttää vielä käsidesiä. Vauvan aknssa lähdettiin reissuun vasta ristiäisten jälkeen.

Vierailija
27/29 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa etukäteen. Voi olla että lapsesi syntyy jo selkeästi ennen joulua tai voi olla ettei ole vielä syntynytkään. Voi myös olla että kaipaat seuraa synnytksen jälkeen. Musta ainakin oli tylsää vaan olla kotona kun se vauvakin vain nukkui. Toisaalta voi olla että et halua/pysty näkemään ketään. Itse esim. vietin joulua reippaassa kuumeessa ja rintatulehduksesta kärsien.

Älä siis suunnittele liikoja vaan katso mitä tulevaisuus tuo. Kyllä jokainen järkevä sukulainen tilanteen sitten ymmärtää :)

Vierailija
28/29 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok

Vierailija
29/29 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan sinä siellä sairaalassa oikein meinaat sitä aikaa viettää. :D

No, minä vietin 5 yötä, vaikka lapsi oli ihan täysaikainen. Ei ne synnytykset aina mene siten kuin on suunniteltu.

Tuosta ap:n tapauksesta on jo aikaa mut jos LA 15.12. ja kyseessä esikoinen, niin menee helposti yli. Viikonkin. Kaikilla tutuillani ja itselläni myös on eka lapsi ollut yliaikainen. Jos synnytys käynnistyy vaikka 20.12. niin siinä voi helposti mennä 21.12. puolelle ennen kuin syntyy. En tiedä kauanko ensisynnyttäjiä pidetään nykyään laitoksella mutta kaksi yötä ainakin. Jos on mitään probleemaa niin helposti kolme, pääsee sit suoraan synnätiltä joulun viettoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi