Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin aikuisuus alkaa?

Vierailija
23.09.2021 |

Laitathan perustelut mukaan, kiitos!

Milloin aikuisuus alkaa?

Vaihtoehdot

Kommentit (42)

1/42 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan 😃

Vierailija
2/42 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 23-vuotiaana, sillä silloin ihminen saavuttaa psyykkisen aikuisuuden

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun osaa ottaa omista teoista vastuun ja kykenee huolehtimaan itsestään ilman muiden apua.

Vierailija
4/42 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

18v. Itse muutin omilleni heti 18v :-)<3

Vierailija
5/42 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18v. Itse muutin omilleni heti 18v :-)<3

18-vuotias on vielä keskenkasvuinen. Omilleen muuttaminen ei tee kenestäkään aikuista.

Vierailija
6/42 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tolla perusteella siis vasta 25-vuotiaana.

Vierailija
7/42 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siellä 25+, kun aivot on kehittyneet valmiiksi

Vierailija
8/42 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tolla perusteella siis vasta 25-vuotiaana.

Kuinka niin? Normaalisti kehittyvä ihminen saavuttaa psyykkisen aikuisuuden 22-23-vuotiaana, nuoruuden viimeisen vaiheen päätyttyä. Jos psyykkinen aikuisuus saavutetaan vasta 25-vuotiaana, niin uskoisin kyseessä olevan henkisen kehityksen viivästymän.

Vierailija
9/42 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, ei ole vielä kovin aikuinen olo. Ilmoitan, kun tilanne muuttuu.

M47

Vierailija
10/42 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se alkoi noin 15-vuotiaana kun muutin alkoholistivanhempieni luota pois. En kestänyt jatkuvaa väkivaltaa eikä minusta kukaan ollut huolehtinut pitkään aikaa. Kerran 14-vuotiaana maksoin vanhempieni sähkölaskunkin omista lehdenjakorahoistani kun niillä ei ollut rahaa.

Vierailija
11/42 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin lähemmäs 6-kymppisenä voi jälkikäteen sanoa, että kokonaisvaltainen aikauisuus eli itsestä ja sanomisista ja tekemisistä vastuunotto alkoi minulla 30-vuotiaana. Sitä ennen oli vielä epäkypsä esim. työelämässä, yritti päästä sieltä, missä aita on matalin ja ihmissuhteissa ripustautui.  Täytettyäni 30 vuotta tajusin, etten voi syyttää ketään omista vastoinkäymisistäni.

Se on oma määritelmäni aikuisuudesta.

Vierailija
12/42 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen nuorisolain https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161285 mukaan nuoria on kaikki alle 29v, joten voisi ajatella, että 30v ja siitä eteenpäin on sitten aikuinen

Vierailija
13/42 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideaalisesti sukukypsyydessä, tai viimeistään 16-vuotiaana. Käytännössä monella ei koskaan. (Siksi tarvitaan oikeuksia holhoojaan edes 18-vuotiaaksi asti.)

14/42 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä se alkaa eri yksilöillä eri iässä / elämänvaiheessa, mutta 18-vuotiaana pitää alkaa orientoitua aikuistumiseen ja itsenäisyyteen. Kaikki odottavat sitä: vanhemmat, sukulaiset, opettajat, ikätoverit, viranomaiset.

Jotkut ovat siinä iässä jo melko aikuisia (itsenäisiä, vastuullisia, kypsiä), kun taas toiset räpiköivät enemmän. 

Vierailija
15/42 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kohtelu on monesti sellaista, että moni ei voi koskaan aikuistua. Ote lapsesta on liian tiukka. Kun kontrolloija ei enää ole vieressä, ihminen ei osaa itse kontrolloida elämäänsä vaan tekee paljon virheitä, eikä siltikään oikein meinaa oppia. Paradoksaalista, vai mitä? 

Vierailija
16/42 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikuistumista vasta aloittelee 18-vuotiaana, on pahasti myöhässä! Silloin ei oikein ymmärrä, mitä aikuisuus perimmiltään edes on.

Vierailija
17/42 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ideaalisesti sukukypsyydessä, tai viimeistään 16-vuotiaana. Käytännössä monella ei koskaan. (Siksi tarvitaan oikeuksia holhoojaan edes 18-vuotiaaksi asti.)

Ideaalisesti sukukypsyydestä, vai? Nykyään lapset tulevat sukukypsiksi jo 11-13-vuotiaina. Aiemmin ei ollut näin, vaan esim. 1800-luvulla sukukypsyys saavutettiin vasta 17-vuotiaana (nämä tiedot koskevat tyttöjä, pojilla sukukypsyys saavutetaan hieman myöhemmin)

Vierailija
18/42 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

emt

Vierailija
19/42 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

About kaksvitosena

Vierailija
20/42 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut että olen henkisesti kasvanut eniten viimeisen vuoden aikana. Olen rauhoittunut, en enää biletä kapakoissa joka viikonloppu vaan luen mieluummin kirjaa omissa oloissani kotona. Osaan ajatella asioita loogisemmin ja omaan kypsemmän lähestymistavan konflikteja ja ihmissuhteita kohtaan.

Käyttäytymiseltäni olen muuttunut enemmän stoalaiseksi ja hillitsen tunteitani paremmin. Lisäksi teen vaikeita päätöksiä (kuten esim yhteistyön irtisanominen hyvän ystäväni kanssa eräässä projektissa). Osaan arvostaa pieniä iloja elämässä, esim hyvä pizza lauantai-iltana, tai sitä että minulla on molemmat raajat tallella ja äiti ja isä joka välittää.

Kyllä sen vain jotenkin huomaa itse kun on lasvanut aikuiseksi.

M 25

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän