Akateeminen pian epätoivoinen työtön
Ansiosidonnainen jo lusittu,töitä ei vaan ole. Olen päässyt välillä haastatteluihin ja soveltuvuystestit läpäissyt kirkkaasti, mutta aina olen ollut vain se hyvä kakkonen.
Lapsia minulla on. Joskus tuntuu, että riippuuko huono onni työnsaannista siitä. Äitiyslomaa on pidetty ja pitkää hoitovapaata ihan työttömyyden takia.
Mä vaan haluaisin herätä aamulla,laittautua ja lähteä TÖIHIN. En halua muuta kuin työpaikan. Miten tämä on tällaiseksi kääntynyt? Opiskelin yliopistossa hyvin arvosanoin ja osaan puhua sujuvasti 5 eri kieltä. Mutta täällä taas kotona...Hakemusta hakemuksen perään. Onko kohtalotovereita? Positiivisia työllistymistarinoita?
Kommentit (17)
Miksi ihmeessä nyhjäät Suomessa. Jos puhut viittä kieltä? Muuta töihin ulkomaille. Monissa maissa arvostetaan koulutusta ja se näkyy palkassa toisin kuin Suomessa.
Tällaista tämä nykyisin on... Meillä miehelläni sama tilanne, itselläni onneksi vielä töitä... Mutta mies siis kouluttautui aikoinaan IT-alalle jolla töitä piti riittää. Oli päässyt ihan hyviin palkkoihin ja tehtäviin vaihtelemalla työpaikkoja sopivasti. Mutta sitten tuli isot YT:t ja joutui pois. Töitä siirrettiin halvempiin maihin ja varsinkin isompipalkkaisia kokeneita laitettiin ilmeisesti liian kalliina ulos.
Nyt on ollut jo puolitoista vuotta työttömänä eikä mitään valoa tunnelin päässä näy. Alalla on ihan valtavasti työttömiä ja monella firmalla parhaillaankin YT:t päällä joten lisää tulee. Mieheni on lisäksi tälle alalle jo vanha, yli nelikymppinen, ja monet pienemmät "nuorten dynaamisten ihmisten" johtamat firmat ei edes harkitse tuonikäistä. Isommat firma ei ikäsyrji niinkään mutta niillä taas menee huonosti nyt ja on YT:itä meneillään. Ulkomaille mies haluaisi lähteä mutta sitten taas minä olisin työtön ja siksi en ole halunnut.
Äitiysloman ja hoitovapaan jälkeen on tunnetusti vaikea työllistyä. Se on vaan liian pitkä aika pois työmarkkinoilta, sua ei pidetä enää ihan ajantasaisesti pätevänä - vaikka voisit hyvin ollakin, mielikuva ei vaan ole sitä. Pitkä työttömyys vaikuttaa samaan suuntaan.
Kannattaisko sun käydä joku puolen vuoden - vuoden lisäkoulutus? Sen jälkeen voisit markkinoida itseäsi yhtäaikaa tuoreena ja kokeneena osaajana. Parhaimmillaan koulusta saisi myös kontakteja, joilla saa jalkaa ovenväliin työnantajille. Nythän sulla ei kontakteja ole, tai ne on menneet vanhaksi.
Myös joku työkkärin "löydä vahvuutesi"-kurssi voisi tehdä terää, kunhan et ajattele sitä pelkkänä huuhaana, vaan ihan oikeasti yrität löytää niitä vahvuuksiasi, joista joku haluaisi maksaa. Kyllä sä varmasti osaat yhtä jos toista, mutta syystä tai toisesta et osaa tuoda sitä edullisimmalla mahdollisella tavalla esiin työnantajalle. Ehkä et näe itseäsi työnantajan näkökulmasta?
Toinen akateeminen pitkäaikaistyötön täällä. :( Jokainen yhteiskunta päättää, haluaako se suuntautua tieteeseen, tutkimukseen, sivistykseen. Tällä hetkellä sellaista ei ole näkyvissä.
No työttömänkin voi elää ihan tyytyväisenä.
t. työtön joka ei enää edes muista kuinka mones työttömyysvuosi on menossa
Jos tutkinto on jostain muusta kun humanistisesta ja osattaviin kieliin kuuluu englanti, saksa ja venäjä, niin ihmettelen suuresti työttömyyttä. Ranska, italia ja espanja on täysin turhia kieliä, joten eivät tuo CV:ssä mitään lisäarvoa.
Mitä opiskelit?! Merimerkkien vaikutusta silakan sukupuolielämään vai elokuvaohjaaksi?!
ihme juttu, mulla on ylihyvä työpaikka jossa olen ollut vajaan vuoden enkä todellakaan oo lähtöaikeissa ja vuoden sisällä mua on yritetty rekrytoida kolmeen muuhun paikkaan, viimeks viime viikolla yks työnantaja teki tarjouksen
eli työtä on mut niihin halutaan jo ennestään työssä olevia eikä noi paikat ole missään yleisessä haussa
Voi nyyh. Juuri laitoin taas yhden avoimen hakemuksen menemään. On totta, että pitkältä hoitovapaalta on vaikea saada uusi työpaikka. Ja oma alani on tällä hetkellä vaikea, kun humanistinen ala, joka riippuvainen ulkopuolisesta rahoituksesta yleensä. Olen alkanut kartoittaa myös yksityisiä firmoja ja mulle sopii myös osa-aikatyö, tämän olen tuonut esille.
Ulkomaille olen myös hakenut ja todella lähellä oli, että meille olisi tullut lähtö aika kauas.Mies olisi lähtenyt mukaan ja lapset myös. Mutta yllätys, tässäkin jäin kakkoseksi. Perheetön sitten valittiin. Kyllä harmitti!!
Mutta kyllä jonkun oven on vielä auettava.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 10:23"]ihme juttu, mulla on ylihyvä työpaikka jossa olen ollut vajaan vuoden enkä todellakaan oo lähtöaikeissa ja vuoden sisällä mua on yritetty rekrytoida kolmeen muuhun paikkaan, viimeks viime viikolla yks työnantaja teki tarjouksen
eli työtä on mut niihin halutaan jo ennestään työssä olevia eikä noi paikat ole missään yleisessä haussa
[/quote]
Voisitko kertoa enemmän, mikä ala ja oletko johtotehtävissä?
Minä valmistun pian FM:ksi. Jouduin muuttamaan pieneen kotikaupunkiini takaisin sillä vanhukseni ovat menneet niin huonoon kuntoon että joudun pitämään heistä huolta. Olen katsellut työpaikkoja mutta kerrassaan mitään ei ole minulle tarjolla. Aion kuitenkin tehdä täällä kaupankassantöitä joita olen tehnyt jo opiskeluaikana. Aion myös lähteä vielä opiskelemaan uutta, haen varmaan lähihoitajan ja sosionomin koulutuksiin.
Itsellä työhistoria ei ole katkennut lapsien saannin vuoksi vaan pitkäaikaisen sairastelun. Tunnen ihmisiä jotka sairasloman ja uudelleen kouluttautumisen jälkeenkin ovat saaneet töitä, ala vaan pitää valita oikein.
Vaan eihän tämä helppoa ole, jatkuvasti kituuttaa pienillä rahoilla ja tilanne ei ihan heti parane jos vielä opiskelemaan ryhdyn.
Jos töitä löytyisi, olisitko valmis vaihtamaan paikkakuntaa?
Olin samassa tilanteessa tovin ja oli kyllä raskasta. Osattomuuden tunne on ikävä ja yleinen.
Nyt hyvä paikka mutta itsetunto ja optimismi ei ole palannut entiselleen. Tsemppiä sinulle!
t. ekonomi
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 10:23"]
ihme juttu, mulla on ylihyvä työpaikka jossa olen ollut vajaan vuoden enkä todellakaan oo lähtöaikeissa ja vuoden sisällä mua on yritetty rekrytoida kolmeen muuhun paikkaan, viimeks viime viikolla yks työnantaja teki tarjouksen
[/quote]
Näin se on. Ja ikävää erityisesti valmistuvien kannalta.
Perusta oman alasi yritys.