Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto Helsinkiin ilman opiskelupaikkaa, apuja!

Vierailija
09.11.2014 |

Abivuosi on nyt meneillään, ja hinku muuttaa pois nykyisestä kaupungista on kova. Helsinki kiehtoo kovin, pidän sitä todella kauniina paikkana. Ja onhan se ainoa kaupunki Suomessa, jossa on vähän suurkaupungin tuntua. Aine, jota haluan yliopistossa opiskella on erittäin suosittu ja tämän vuoksi sisäänpääsy on hankalaa. Olen aina ollut hyvä opiskelemaan, ja motivaationi on kova. Tiedostan kuitenkin, että pääsykokeet ovat aivan eri sarjaa kuin lukion kokeet tai ylioppilaskirjoitukset. En siis välttämättä pääse sisälle ensiyrittämällä, mutta en halua jäädä kotikaupunkiini: haluan nähdä enemmän! Kysyisin siis, onko mitään järkeä muuttaa Helsinkiin vaikken haluamaani kouluun pääsisikään, ja viettää välivuosi avoimessa yliopistossa opiskellen ja samalla yrittää etsiä töitä? Vanhempani tukisivat minua rahallisesti ainakin avoimen yliopiston maksuissa.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki aion hakea muuallekin, mutta Helsingissä tuntuu olevan jotain erityistä. Tunnen siellä vahvaa "kuulun tänne"- tunnetta. (: Helsingin valitettavan korkeista vuokrista olen tietoinen, mutta eikös sielläkin ole vähän halvempia, "huonompia" alueita? En kuvittele voivani muutttaa ydinkeskustaan tai edes lähistelle opiskelijan tuloilla. Julkinen liikenne siellä tuntuu pelaavan hyvin.

Vierailija
22/45 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein juurikin tuolla tavalla pidin välivuoden ja opiskelin kansanopistossa oman alani avoimen yliopiston opintoja ja asuin kyseisen kansanopiston asuntolassa. Opiskelin rauhassa pääsykokeisiin ja pääsin sisään, oli paljon mukavampi, kun oli jo valmiiksi paikkakuntalainen kuin että olisi pitänyt opintojen alkaessa vielä järjestellä asumisia ja muuttoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pähkäilin pitkään lähteäkö vai ei, siis vieraaseen,isoon paikkakuntaan opiskelemaan.Lähdin, enkä ole päätöstä katunut. Ja sisään en päässyt itsekään ensimmäisellä kerralla.

Vierailija
24/45 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 22:51"]

Itse tein juurikin tuolla tavalla pidin välivuoden ja opiskelin kansanopistossa oman alani avoimen yliopiston opintoja ja asuin kyseisen kansanopiston asuntolassa. Opiskelin rauhassa pääsykokeisiin ja pääsin sisään, oli paljon mukavampi, kun oli jo valmiiksi paikkakuntalainen kuin että olisi pitänyt opintojen alkaessa vielä järjestellä asumisia ja muuttoa.

[/quote]

Niin ja siis muutin useamman sadan kilometrin päästä Helsinkiin.

Vierailija
25/45 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sossuun päädyt, raja vuokrassa on 650€ yksinasuvalle, ja neliörajoitus on 37.

Vierailija
26/45 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, tulee nuoruus mieleen...

ex-hesalainen, syntyperäinen

Vierailija
27/45 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosiaan niitä "huonompiakin" alueita, ja kimppakämppää voit yrittää myös löytää. 

Vierailija
28/45 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi saattaa tuntua nyt pitkältä ajalta, mutta jos välivuosi osuu kohdalle, niin asu mieluummin kotona ja säästä rahaa. Elämästä Helsingissä saa paljon enemmän irti, jos on vähän jotain pelivaraa opiskelijabudjetin ohelle. Itse tein sen virheen, että muutin liian aikaisin kotoa pois. Ketutti syödä nuudeleita opiskeluaika, kun olisin voinut saada helposti kivan summan säästöön asumalla välivuoden kotona ja tekemällä töitä.

Vierailija
29/45 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Helsinkiin:).

Vierailija
30/45 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 22:53"]Jos sossuun päädyt, raja vuokrassa on 650€ yksinasuvalle, ja neliörajoitus on 37.
[/quote]
Helsinkiin ei todellakaan kaivata enää yhtään sossuelättiä lisää nostamaan vuokria. Ei mitään järkeä asuttaa sossupummeja verovaroin Suomen kalleimmalla alueella. Helsinki on kohta konkurssissa sossuperäisen muuton takia.

Vierailija
31/45 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 22:55"]

Vuosi saattaa tuntua nyt pitkältä ajalta, mutta jos välivuosi osuu kohdalle, niin asu mieluummin kotona ja säästä rahaa. Elämästä Helsingissä saa paljon enemmän irti, jos on vähän jotain pelivaraa opiskelijabudjetin ohelle. Itse tein sen virheen, että muutin liian aikaisin kotoa pois. Ketutti syödä nuudeleita opiskeluaika, kun olisin voinut saada helposti kivan summan säästöön asumalla välivuoden kotona ja tekemällä töitä.

[/quote]

Jos saa täyspäivätyön, ei joudu asumaan superkalliisti ja vanhemmat jeesaa niin ap voi säästää rahaa vaikka asuis Hesassa.

Vierailija
32/45 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehdotan kanssa, että jäät kotiin. Jos et ole opiskelija, et saa rahaakaan. Työmarkkinatukea varten sinun on pakko hakea myös AMK-paikkoja, ja se homma voi vesittää suunnitelmasi yliopisto-opinnoista, sillä oikeutta ottaa vastaan korkeakoulupaikkoja rajoitetaan vielä lisää. Työmarkkinatukeen on myös pitkä karenssi, kun on ilman ammattia oleva nuori.

Sen varaan, että löydät työpaikan, et voi tänä päivänä laskea. Elinkustannukset Helsingissä ovat niin korkeat, että huonopalkkaista työtä joudut tekemään kokopäiväisesti, jolloin sinulla ei jää riittävästi aikaa lukea pääsykokeisiin.

Vierailija
33/45 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sä voit muuttaa Helsinkiin sitten kun valmistut, jos sattuu ettet pääse sinne mutta jonnekin muualle pääset. Sitten riittää rahaa vuokriinkin kun on jo koulutus ja työpaikka. Viisi vuotta yliopistossa menee tosi nopeasti ja on lyhyt aika elämässä, ja enimmäkseen se aika kuluu kirjojen parissa kotona.

Vierailija
34/45 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vilkuilla nyt noita vuokrien hintoja, olisko esim. vantaa tai espoo mitään? Niistä löytänee helpommin halvempia asuntoja. Jos vuokrat ei keskihinnaltaan tunnu liian kovilta niin antaa palaa vaan. Solukämppiä saattaa saada lähempääkin "halvalla". Useampi kaveri on noin tehnyt ja duunit saanut, myöhemmin sen opiskelupaikankin, joten ei ole mahdoton idea.

Vierailija
35/45 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 22:58"]

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 22:53"]Jos sossuun päädyt, raja vuokrassa on 650€ yksinasuvalle, ja neliörajoitus on 37. [/quote] Helsinkiin ei todellakaan kaivata enää yhtään sossuelättiä lisää nostamaan vuokria. Ei mitään järkeä asuttaa sossupummeja verovaroin Suomen kalleimmalla alueella. Helsinki on kohta konkurssissa sossuperäisen muuton takia.

[/quote]

No mutta tietoa on vähän hölmöä pimittääkään. It's a dog eat dog world.

Vierailija
36/45 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 22:59"]

[/quote]

Jos saa täyspäivätyön, ei joudu asumaan superkalliisti ja vanhemmat jeesaa niin ap voi säästää rahaa vaikka asuis Hesassa.

[/quote]

Jos, jos ja jos. :) Esimerkiksi ilman työkokemusta jostain perus myyjän työstä ei makseta juuri mitään. Vuokran päälle ruoka, sähköt, netti, puhelin, mahdollisesti vesimaksut, HSL-kortti ilman opiskelija-alennusta. Mutta kyllä mä muistan, kuinka nuorena piti saada kaikki heti eikä kohta.

Vierailija
37/45 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 22:58"]

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 22:53"]Jos sossuun päädyt, raja vuokrassa on 650€ yksinasuvalle, ja neliörajoitus on 37. [/quote] Helsinkiin ei todellakaan kaivata enää yhtään sossuelättiä lisää nostamaan vuokria. Ei mitään järkeä asuttaa sossupummeja verovaroin Suomen kalleimmalla alueella. Helsinki on kohta konkurssissa sossuperäisen muuton takia.

[/quote]

Ja ehkä tuossa ajateltiin sitä, että ap miettii, mihin on varaa, ettei tule Helsinkiin ja hups, joudukin toimeentulotuelle. Mietipä sitä.

Vierailija
38/45 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 23:01"]

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 22:59"]

[/quote]

[/quote]

Jos, jos ja jos. :) Esimerkiksi ilman työkokemusta jostain perus myyjän työstä ei makseta juuri mitään. Vuokran päälle ruoka, sähköt, netti, puhelin, mahdollisesti vesimaksut, HSL-kortti ilman opiskelija-alennusta. Mutta kyllä mä muistan, kuinka nuorena piti saada kaikki heti eikä kohta.

[/quote]

No mun kaverit asuivat vuokralla Hesassa ja säästivät silti. Niin, saako nykyään vielä lykätä opintojen alkua vuodella sisäänpääsyn jälkeen? Kaveri teki niin (yliopistossa) ja säästi välivuoden rahaa, kun ei enää tarvinnut lukea pääsykokeisiin.

Vierailija
39/45 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon kaikille vastaajille! Mitä lie hormonit temppuilevat, mutta melkein herkistyn siitä, miten ventovieraat ihmiset vilpittömästi toivottavat tervetulleeksi Helsinkiin. Toki voisin asua vielä vuoden kotona ja kerätä rahaa, mutta sydän neuvoo lähtemään. Olen aina ollut tunneihmisiä ja haluan ihmisille hyvää. Valitettavasti tämä luonteenpiirre on myös negatiivinen: en aina osaa ilmaista mielipiteitäni ja olen ehkä helposti "vietävissä". Olen kuitenkin saanut vuoden aikana lisää itsevarmuutta ja uskoa omiin kykyihin, ja haluaisin kerrankin tehä kuten itse haluan: jättää vanhan taakse ja lähteä.

Vierailija
40/45 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon asunu helsingissä kesäisin halvalla ku oon alivuokrannu hoasin kämpän. Sillon niitä ainakin saa myös ei-opiskelijat. Vaihto-opiskelemaan lähtevien kämpät vois olla tarjolla lukuvuoden aikana, mutta en tiiä onko niissä rajotuksia tarviiko alivuokralaisen olla opiskelija? Solua ehdotan mäkin tai jotain kommuunia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme