Muutto Helsinkiin ilman opiskelupaikkaa, apuja!
Abivuosi on nyt meneillään, ja hinku muuttaa pois nykyisestä kaupungista on kova. Helsinki kiehtoo kovin, pidän sitä todella kauniina paikkana. Ja onhan se ainoa kaupunki Suomessa, jossa on vähän suurkaupungin tuntua. Aine, jota haluan yliopistossa opiskella on erittäin suosittu ja tämän vuoksi sisäänpääsy on hankalaa. Olen aina ollut hyvä opiskelemaan, ja motivaationi on kova. Tiedostan kuitenkin, että pääsykokeet ovat aivan eri sarjaa kuin lukion kokeet tai ylioppilaskirjoitukset. En siis välttämättä pääse sisälle ensiyrittämällä, mutta en halua jäädä kotikaupunkiini: haluan nähdä enemmän! Kysyisin siis, onko mitään järkeä muuttaa Helsinkiin vaikken haluamaani kouluun pääsisikään, ja viettää välivuosi avoimessa yliopistossa opiskellen ja samalla yrittää etsiä töitä? Vanhempani tukisivat minua rahallisesti ainakin avoimen yliopiston maksuissa.
Kommentit (45)
Jos toimeen tulee niin mikäpäs siinä:) Itselle aikoinaan köyhänä ja nuorena kuitenkin kahviloissa istuskelu oli se juttu. Muuhun ei ylimääräistä rahaa sitten oikeastaan mennytkään :) Ja jos on paljon töissä tai lukee, niin ei niin paljon kahviloihin ehdikään :) Onko unicafen hinnat vielä halvempia kuin muualla?
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 23:00"]
Kannattaa vilkuilla nyt noita vuokrien hintoja, olisko esim. vantaa tai espoo mitään? Niistä löytänee helpommin halvempia asuntoja. Jos vuokrat ei keskihinnaltaan tunnu liian kovilta niin antaa palaa vaan. Solukämppiä saattaa saada lähempääkin "halvalla". Useampi kaveri on noin tehnyt ja duunit saanut, myöhemmin sen opiskelupaikankin, joten ei ole mahdoton idea.
[/quote]
Vantaalle nyt ei ainakaan kannata muuttaa. Korkeampi veroprosentti ja jos päivittäiset asioinnit Helsingissä (työ, opiskelu jne.) joutuu maksamaan kalliin seutulipun ja ensi vuodelle seutulipun omavastuu nousee 750 euroon, nyt ollut 600 euroa eli se verovähennyskin pienenee.
Kimppakämppä ois tosiaan varmaan halvin. Mulla on kaksio, oon siis vuokraemäntä, jonka pohja on sellainen, että siinä on kaksi erillistä huonetta omilla ovilla ja erillinen keittiö. Se on Kalliossa. Sellaisen kun löytäisit ja jonkun jakamaan sen. Tai tietty useammankin hengen kommuuneja. Vuokra mun asunnossa on alle 800. Mutta se on vuokrattu, sorry :)
Helsingissä ei huonommillakaan alueilla ole mitenkään oleellisesti edullisempaa kuin vaikka Helsingin paremmilla alueilla.
Asun Itä-Helsingissä ja kaksioni vuokra (VVO) on 760 eura (50 neliötä). 30-neliöiset yksiöt tässä talossa ovat suhteessa vieläkin kalliimpia (noin 650 euroa) ja niissä ei ole edes parveketta.
Helsingissä ainoastaan kaupungin vuokra-asunnot ovat kohtuuhintaisia ja niitä on tosi vaikea saada.
Helsingissä on myös todella vaikea saada vuokra-asuntoa jos ei ole työpaikkaa. Itse jouduin ravaamaan yksityisten asuntonäytöissä ja kaikissa oli ainakin parikymmentä hakijaa, onneksi sain sitten muualta vuokra-asunnon. En tiedä miten olisi ilman työpaikkaa onnistunut, kun joka hakemuksessa tulot kysytään ensin. VVO on huono vuokranantaja, mutta se hyvä puoli on, että asuntoa ei menetä niin helposti kuin yksityisellä joka voi vaikka yllättäen myydä koko asunnon.
Nuorille on tietysti nuorisosäätiön asunnot, niitä on helpompi saada kun hakijoita on vähemmän. Tosin eivät ole mitenkään edullisia, samoissa hinnoissa kuin kalliit Sato, VVO ja yksityiset.