Miksi kirjoitat päivämäärän muodossa "9.11"?
Kommentit (116)
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 17:05"]
On muuten todella yleistä että se toinen piste puuttuu.
[/quote]
Niin on. Tuo on epidemia, joka on viime aikoina levinnyt ihan holtittomasti. Tuota näkee ihan esim. mainoksissakin paljon. Mua jaksaa aina ihmetyttää se, että miksi väärin kirjoittaminen tarttuu ihmiseltä toiselle niin tehokkaasti, mutta oikein kirjoittaminen ei.
ap
[/quote]
Mä voin kertoa sulle. Siksi, että jokin tapa koetaan kätevämmäksi tai jopa ymmärrettävämmäksi. Säännöt kun eivät ole sääntöjä varten - ainakaan toivottavasti - vaan ihmisiä varten. Jos jokin muoto koetaan kätevämmäksi se yleistyy ja otetaan loppujen lopuksi yleiseen käyttöön hyväksyttynä muotona. Luulisi sinun nyt tämän tietävän, jos olet elävästä kielestä kiinnostunut. Vai ehkä ootkin kuolleitten kielten ystävä? :D
Minua ainakin häiritsee hiukan piste keskellä lausetta tuossa päivämäärässä. Saa se siellä toki olla, mutta asia on ihan ymmärrettävä ilmankin. Ja vaikkei olisi keskellä lausettakaan, niin mitä se piste siellä merkkaa ellei ole aivan virallisista teksteistä kymysys.
[/quote]
Se on epälooginen tapa. Piste merkitsee järjestyslukua. Ja varmasti olen jossain määrin kuolleiden kielten ystävä siinä mielessä, että pidän suomen kieltä hienona enkä haluaisi sen muuttuvan joksikin kaameaksi tekstarikieleksi siksi, että se on "kätevää".
Lisäksi mua ärsyttää muoti-ilmiöt, joita seurataan sokeasti. Usein kielessä ja puheessa on paljon sellaisiakin.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 17:45"]
Se piste pitää olla lopussa, koska kyseessä on järjestysluku. Ei näitä sääntöjä ihan huvikseen ole kukaan keksinyt. Tässä tapauksessa jos pistettä ei ole päivämäärän lopussa, voi erehtyä luulemaan sitä kellonajaksi. Siis 9.11. tarkoittaa yhdeksäs syyskuuta ja 9.11 tarkoitaa kellonaikaa yksitoista minuuttia yli yhdeksän.
[/quote]
No en mä ainakaan erehtyisi. Vmpässi
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 17:37"]
''oikein = 07.45 väärin = 7.45 tai 07:45''
7:45 on oikein. Nuo muut väärin.
''7.45'' tarkoittaa seitsemättä 45. Väärin.
[/quote]
Joudun ilmoittamaan sinulle, että olet väärässä. Nyt on tosin pakko myöntää, että luulin itsekin vielä jokin aika sitten, että tuo kaksoispisteellinen versio on oikein. Se oli aika järkyttävä käänne elämässäni, tajuta että kielinatsikin on erehtyväinen. En silti luovu aatteestani.
http://www.kotus.fi/index.phtml?i=666&s=2614
ap
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 17:37"]
Eikö suomeksi kirjoiteta pilkkua desimaalierottimeksi? Kyllä silloin, kun minä kävin koulua, mutta se olikin ajalla ennen dinosauruksia...
[/quote]
Ai oliko siihen aikaan kellonajat desimaali- eli kymmenkantajärjestelmän piirissä? Itse olen tottunut hieman erilaiseen järjestelmään, jossa käytetään minuutteja.
[/quote]
En tarkoittanut kellonaikoja, vaan desimaaleja niissä luvuissa, joissa niitä käytetään. Kysymykseni oli ihan aito, eikö siis enää käytetä pilkkua, jota ennen kutsuttiin desimaalipikuksi? Englanniksi on tietenkin eri asia. Osaako joku vastata?
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 17:44"]
''oikein = 07.45 väärin = 7.45 tai 07:45''
7:45 on oikein. Nuo muut väärin.
''7.45'' tarkoittaa seitsemättä 45. Väärin.
[/quote]
Älä tule pätemään asialla, josta et ymmärrä mitään, teet vain itsesi naurunalaiseksi. Voit tarkistaa asian todella helposti netistä kielenhuoltokeskuksen standardeista. Kellonajassa käytetään neljää numeromerkkiä ja erottimena pistettä.
[/quote]
Aijaijai, samat sanat sulle:
"Kellonaikoihin ei merkitä etunollia (ei: ”klo 09”)"
http://www.kotus.fi/index.phtml?i=666&s=2614
ap
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 17:05"]
On muuten todella yleistä että se toinen piste puuttuu.
[/quote]
Niin on. Tuo on epidemia, joka on viime aikoina levinnyt ihan holtittomasti. Tuota näkee ihan esim. mainoksissakin paljon. Mua jaksaa aina ihmetyttää se, että miksi väärin kirjoittaminen tarttuu ihmiseltä toiselle niin tehokkaasti, mutta oikein kirjoittaminen ei.
ap
[/quote]
Mä voin kertoa sulle. Siksi, että jokin tapa koetaan kätevämmäksi tai jopa ymmärrettävämmäksi. Säännöt kun eivät ole sääntöjä varten - ainakaan toivottavasti - vaan ihmisiä varten. Jos jokin muoto koetaan kätevämmäksi se yleistyy ja otetaan loppujen lopuksi yleiseen käyttöön hyväksyttynä muotona. Luulisi sinun nyt tämän tietävän, jos olet elävästä kielestä kiinnostunut. Vai ehkä ootkin kuolleitten kielten ystävä? :D
Minua ainakin häiritsee hiukan piste keskellä lausetta tuossa päivämäärässä. Saa se siellä toki olla, mutta asia on ihan ymmärrettävä ilmankin. Ja vaikkei olisi keskellä lausettakaan, niin mitä se piste siellä merkkaa ellei ole aivan virallisista teksteistä kymysys.
[/quote]
Se on epälooginen tapa. Piste merkitsee järjestyslukua. Ja varmasti olen jossain määrin kuolleiden kielten ystävä siinä mielessä, että pidän suomen kieltä hienona enkä haluaisi sen muuttuvan joksikin kaameaksi tekstarikieleksi siksi, että se on "kätevää".
Lisäksi mua ärsyttää muoti-ilmiöt, joita seurataan sokeasti. Usein kielessä ja puheessa on paljon sellaisiakin.
ap
[/quote]
No tavallaan ymmärrän sua, mutta en mä nyt tuosta suomen kielen hienoudesta tiedä. Tosi paljon on sanasto köyhtynyt, minkäs sille voi ja minusta se on ainakin surettavampaa kuin onko kuukauden jälkeen piste vai ei. En ollut edes huomannut, että sen kuuluu olla siellä jos vuotta ei perään tule. Ja mielelläni oon kieltä muokkaamassa, ei se nyt sitä tarkoita, että suomesta tulee tekstarikieltä.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 17:37"] Eikö suomeksi kirjoiteta pilkkua desimaalierottimeksi? Kyllä silloin, kun minä kävin koulua, mutta se olikin ajalla ennen dinosauruksia... [/quote] Ai oliko siihen aikaan kellonajat desimaali- eli kymmenkantajärjestelmän piirissä? Itse olen tottunut hieman erilaiseen järjestelmään, jossa käytetään minuutteja. [/quote] En tarkoittanut kellonaikoja, vaan desimaaleja niissä luvuissa, joissa niitä käytetään. Kysymykseni oli ihan aito, eikö siis enää käytetä pilkkua, jota ennen kutsuttiin desimaalipikuksi? Englanniksi on tietenkin eri asia. Osaako joku vastata?
[/quote]
En ymmärrä, kyllähän niitä pilkkuja käytetään ihan oikein? Tietotekniikan puolella monet standardit vaikkapa ohjelmointikielissä yms. vaativat englanninkielen standardin käyttöä, eli desimaalierottimena käytetään pistettä ja tuhaterottimena pilkkua, ja niistä on sitten yleistynyt väärät merkintätavat suomenkin kieleen.
Eikö suomeksi kirjoiteta pilkkua desimaalierottimeksi? Kyllä silloin, kun minä kävin koulua, mutta se olikin ajalla ennen dinosauruksia...
[/quote]
Desimaalierottimena käytetään pilkkua joo, mutta miten se liittyy päivämääriin?
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 17:53"]
No tavallaan ymmärrän sua, mutta en mä nyt tuosta suomen kielen hienoudesta tiedä. Tosi paljon on sanasto köyhtynyt, minkäs sille voi ja minusta se on ainakin surettavampaa kuin onko kuukauden jälkeen piste vai ei. En ollut edes huomannut, että sen kuuluu olla siellä jos vuotta ei perään tule. Ja mielelläni oon kieltä muokkaamassa, ei se nyt sitä tarkoita, että suomesta tulee tekstarikieltä.
[/quote]
Eikö se kätevyyden korostaminen juuri siihen johda? Tekstarikielen ansiosta saamme varmaan kohta nauttia virallisessakin kielessämme esim. muodoista "jaffaautomaatti", "teini ikä", "100kertaa", "4 vuotias jne".
ap
Jaan tuskasi, ap. Ja antaa muuten todella lapsellisen ja yksinkertaisen kuvan ihmisestä tuollainen muutamassa viestissä harrastettu kirjoitussääntöjen vähättely.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 17:53"]
[/quote]
Eikö se kätevyyden korostaminen juuri siihen johda? Tekstarikielen ansiosta saamme varmaan kohta nauttia virallisessakin kielessämme esim. muodoista "jaffaautomaatti", "teini ikä", "100kertaa", "4 vuotias jne".
ap
[/quote]
No onko se johtanut, vaikka kieltä on tehty kätevämmäksi, ei hankaloitettu? Mikä siinä muutoksessa noin pelottaa? Ettet voi enää päteä?
Mainoksissa se viimeinen piste jätetään sen takia pois että se mainos näyttäisi paremmalta, se 9.11 näyttää paremmalta kuin 9.11. jossain yksittiäisenä, se yksi piste siellä perässä näyttää ylimääräiseltä roikkuvalta retaleelta.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 18:08"]
Jaan tuskasi, ap. Ja antaa muuten todella lapsellisen ja yksinkertaisen kuvan ihmisestä tuollainen muutamassa viestissä harrastettu kirjoitussääntöjen vähättely.
[/quote]
Miksi? Perustele.
Olen aina ollut siinä uskossa, että pvm kuuluu kirjoittaa 9.11. Eli piste kk:n jälkeen ja kirjoitan niin vastaisuudessakin, mutta kaikki opettajat ja kouluhenkilökunnan kirjoittavat 9.11 eli ilman pistettä. Onko jossain vaiheessa kirjoitusasu muuttunut? Niinkuin oli muuttunut numerojen kirjoitusasukin.
Kerro ap joku hirveä myönnytys, joka suomen kieleen on tehty?
Muutkin saa kertoa esimerkkejä niistä hirveistä myönnytyksistä. Mielenkiinnolla odottelen.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 18:11"]
Mainoksissa se viimeinen piste jätetään sen takia pois että se mainos näyttäisi paremmalta, se 9.11 näyttää paremmalta kuin 9.11. jossain yksittiäisenä, se yksi piste siellä perässä näyttää ylimääräiseltä roikkuvalta retaleelta.
[/quote]
No eikä näytä muuta kuin niiden mielestä, jotka eivät edes tunnista oikeaa ja väärää kirjoitustapaa toisistaan.
Varmaan myös "minun Sonera" näyttää nätimmältä kun siinä ei ole mitään rumia kieliopillisia päätteitä häiritsemässä?
No onko se johtanut, vaikka kieltä on tehty kätevämmäksi, ei hankaloitettu? Mikä siinä muutoksessa noin pelottaa? Ettet voi enää päteä?
[/quote]
Tekstarikieli on aika uusi juttu, ei sitä vielä tiedä kuinka pahasti se viralliseen kieleen vaikuttaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 18:15"]
[/quote]
No eikä näytä muuta kuin niiden mielestä, jotka eivät edes tunnista oikeaa ja väärää kirjoitustapaa toisistaan.
Varmaan myös "minun Sonera" näyttää nätimmältä kun siinä ei ole mitään rumia kieliopillisia päätteitä häiritsemässä?
[/quote]
Niin ja lisään vielä, että ei se piste siellä kuukauden perässä ole sen yksittäisempi kuin päivänkään perässä. Sama logiikkahan niissä toimii.
2