Missä olit 11.9.2001
Kun tapahtui WTC-iskut? Miten reagoit uutiseen? Inspiroiduin tuosta toisesta keskustelusta Berliinin muureista.
Kommentit (28)
Olin kirjastossa ja kuulin sivusta, kun pari ihmistä keskusteli jostain torneista. Ensin luulin, että he puhuvat jostain elokuvasta, mutta sitten tajusin, että nyt on tosi kyseessä. Hoitelin lainat nopeasti ja lähes juoksin kotiin ja avasin telkkarin. Siinä se ilta sitten kuluikin. Tuntui kyllä epätodelliselta.
Olin kotona. Isä tuli töistä ja kertoi tapahtuneesta. Sitten seurattiin kaikilta kanavilta teksti tv:ltä uutisia koko ilta. Harmitti, kun en saanut katsoa salkkareitakaan kun vanhemmat tuijotti uutisia ja päivitteli.
Wien-Schwechatin lentoasemalla, ihmettelin kun ihmiset kerääntyivät tv-monitorin ympärille ja itse seisoin silloin lähtöselvitysjonossa josta en uskaltanut lähteä paikan menettämisen pelossa. Se jono tosin levisi kuin pieru Saharaan kun ihmiset alkoivat rynnätä tv-uutisten ääreen.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:06"]Missä SINÄ olit 20.4.1985 ?
[/quote]
Munasoluna
Fysiikan laskuharjoituksissa yliopistolla. Ihmettelin, kun mies oli soittanut useamman kerran niiden aikana.
Huhtikuussa -85 olin mökillä, pitkä ja lämmin kevätviikonloppu kun oli.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:06"]Missä SINÄ olit 20.4.1985 ? [/quote] Munasoluna
[/quote]
Entä 9.3.1996?
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:06"]Missä SINÄ olit 20.4.1985 ? [/quote] Munasoluna
[/quote]
Entä 9.3.1996?
[/quote]
En satu muistamaan.uskoisin, että esikoulussa.
Olin koulussa, kun kaveri soitti ja selitti jotain torneista. En tajunnut mitään, kunnes kotona avasin telkun ja kääntelin kanavia. Pitkään taisin katsoa jotain ulkomaista kanavaa. Näin ns. livenä, kun tornit luhistui. En tiennyt mitä olisin ajatellut. Kamalaa katsottavaahan se oli. Varsinkin, kun tajusi, että jengiä hyppää sieltä tornista kuumuutta pakoon. Olis ihan helvetin kamala tilanne. Kuollako tulipaloon, vain korkeaan pudotukseen. Toivon, että nää hyppääjät oli tajuttomia ennen kuin iskeytyivät maahan.
Duunissa, hihkuttiin. Aika outoa noin jälkeenpäin. Ajattelu meni jotenkin että maailmassa kamalasti paskaa ja hyvä että kerrankin ylimieliset jenkitkin saavat näpäytyksen. Parempi olisi kun eivät olisi saaneet, mutta näinhän se väkivallan lietsomisen kanssa menee - kierre pahenee.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:06"]
Wien-Schwechatin lentoasemalla, ihmettelin kun ihmiset kerääntyivät tv-monitorin ympärille ja itse seisoin silloin lähtöselvitysjonossa josta en uskaltanut lähteä paikan menettämisen pelossa. Se jono tosin levisi kuin pieru Saharaan kun ihmiset alkoivat rynnätä tv-uutisten ääreen.
[/quote]
Olin Wienissä lomalla, muistan tuon viikon myös siitä, että sää oli koko ajan kamala. Vettä tuli kuin Esterin piip. Mutta olin ollut koko päivän liikkeellä ja palasin hotelliini joskus kahdeksan jälkeen illalla. Avasin telkun huoneessani ja siitä tuli filmiä, jossa ihmiset juoksivat karkuun ja ilmassa leijui hirveästi pölä ja roskaa. Ajattelin että kyseessä oli joku katastrofielokuva ja vaihdoin kanavaa, ei apua, vakavia miehiä pöydän ympärillä puhumassa, seuraavalla kanavalla sama ja niin edelleen, kunnes palasin aloituskanavalle ja silloin kuvissa törmäsi lentokone torniin. Vasta silloin tajusin katsoa kanavatunnuksen, se oli uutiskanava CNN!!! Silloin tajusin, ettei kyseessä todellakaan ollut mikään katastrofielokuva.
No, viikko Wienissä meni sitten enemmän ja vähemmän sekavissa tunnelmissa. Hotellini oli aivan lähellä Raatihuonetta ja siinä sekä muissa julkisissa rakennuksissa oli suruliputus. Kahdessa tornissa oli Itävallan lippu ja kahdessa tornissa musta surulippu. Muissakin julkisissa rakennuksissa oli mustat liput. Torstaina olin yhdessä tavaratalossa, kun kirkonkellot alkoivat soida ja kaikki pysähtyivät minuutiksi tai kahdeksi. Olin juuri liukuportaissa ja päästyäni seuraavaan kerrokseen, menin muutaman askeleen portaista sivuun ja pysähdyin minäkin. Kotiin lähtiessä olikin sitten jo kiristyneet turvamääräykset.
Kansasissa unten mailla, kunnes yksi kaveri soitti pakokauhun vallassa ja käsi luokseen katsomaan telkkaria. Siinä kohtaa teki mieli kopauttaa kantapäitä yhteen ja sanoa "No place like home".
Kotona, mieheni käski tulla television ääreen katsomaan. Olihan se järkyttävää.
Istuin kotona tv:n äärellä imettämässä kuopustani, esikoinen leikki kaverinsa kanssa omassa huoneessaan. Tätini soitti juuri, kun tv:n ruudussa näkyi jotain aivan käsittämätöntä, sanoin, että onko tuo tottakaan... Järkytys oli suuri.
2