Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Berliinissä oli muuri

Vierailija
09.11.2014 |

Ketkä sen rakensivat? Kuka sen muurin edes halusi?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen, ovatko nykynuorten kehutut tiedonhakutaidot tätä: kirjoita av:lle ja kysy!

Nopeammin kysyjä olisi löytänyt tiedon vaikka Googlesta tai hissankirjastaan. Ja muuten: kyllä se muurin rakentamisen syy niissä hissankirjoissa kerrotaan. Turha syyttää opetusta jos ei itse lukenut läksyjään kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:42"]

Tai Guantamo Kuubassa. Kaunista.

[/quote]

Tai ryssien vankileirit Siperiassa.

Toimivat muuten vieläkin Putinin vihollisten pelotteena 8Hodorkovski).

Jokos muuten Anna Politskovaja murha on selvitetty? Tai se kuka käyttää poloniumia salamurhissaan?

Vierailija
4/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
5/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksalaiset olivat kateellisia kiinalaisille ja halusivat tehdä isomman muurin. Rahasta oli kuitenkin tiukkaa, joten muurista tulikin tosi lyhyt, eikä se vetänyt vertoja kiinalaiselle isoveljelleen, joten sitten se päätettiinkiin nolona purkaa.

Vierailija
6/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 01:11"]

Mä olen 20 enkä tiedä kunnolla miksi se rakennettiin. Asiaa ei ikinä käsitelty tunneilla. Murtumista kyllä käytiin läpi pitkään ja hartaasti.

[/quote]
Et ole tosissasi.

T. toinen kaksikymppinen, jolla oli paskat opettajat mutta joka teki itse töitä oppimisensa eteen.
Oma kiinnostus kantaa pitkälle ja mielestäni historian tunteminen on tärkeää: joka tuntee historian, ymmärtää nykyisyyttä ja pystyy paremmin ennustamaan tulevaisuutta. Mua hävettäisi jos en tietäisi edes pääkohtia viimeisen 150 vuoden ajalta.

Vierailija
7/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 18:49"]

Mä olen 20 enkä tiedä kunnolla miksi se rakennettiin. Asiaa ei ikinä käsitelty tunneilla. Murtumista kyllä käytiin läpi pitkään ja hartaasti.

[/quote]
Et ole tosissasi.

T. toinen kaksikymppinen, jolla oli paskat opettajat mutta joka teki itse töitä oppimisensa eteen.
Oma kiinnostus kantaa pitkälle ja mielestäni historian tunteminen on tärkeää: joka tuntee historian, ymmärtää nykyisyyttä ja pystyy paremmin ennustamaan tulevaisuutta. Mua hävettäisi jos en tietäisi edes pääkohtia viimeisen 150 vuoden ajalta.

[/quote]
Oho sori, ois pitänyt lukea tarkemmin, toivon että kuitenkin tiedät miksi se murtui :-D
Pointtini on osoitettu niille, jotka eivät täällä arvosta historiansa tuntemista.

Vierailija
8/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:45"]

Berliinin jakautuessa kahteen osaan Itä-Berliinistä muutti paljon porukkaa Länsi-Berliiniin joten haluttiin estää idän väkikato ja muuri rakennettiin. Ja muurin siis rakensi DDR:n hallitus.

[/quote] En ymmärrä miksi ihmisiä morkataan siitä, että hakevat tietoa AV:lta. Jos en itse tietäisi, miksi Berliinin muuri rakennettiin, voisin itsekin aloittaa asiaan tutustumisen AV:lta. (Jos asia siis ei liittyisi työhöni, vaan olisi jokin yleinen asia, mistä en vain satu tietämään tarkemmin.) Minusta AV:n hienous on juuri yllä olevan kaltaisissa ihmisissä, ja heidän kirjoituksissaan. Tuossa kiteytyi se kaikista tärkein. Tuosta on sitten hyvä jatkaa tiedon etsimistä ilman, että hautautuu heti alkuun suureen massaan tietoa, josta ei tiedä, mitkä ovat oleellisimmat pointit. Yllä kerrottiin jo se kaikkein oleellisin. Nyt asiasta kiinnostunut voi esimerkiksi selvittää itselleen miksi Saksa jaettiin kahtia, miksi juuri Berliini jaettiin kahtia, mitä jäi itä- ja mitä länsi-puolelle, oliko jaolle muitakin syitä, jne.

Vierailija
9/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei koulussa ihan oikeasti enää opeteta noita asioita. Meidän historian opetus on ihan ihmeellistä nippelitietoa, kaikki on pätkissä ja ihan sekaisissa järjestyksissä, että mitään kokonaiskuvaa ei oikeastaan saa. Olen nyt lukion toisella ja vasta historian kolmannella kurssilla meille kerrottiin oikeasti enemmän mm. maailman sodista ja juurikin tuosta berliinin muurista. En oo ihan ymmärtänyt ala-asteen, sekä ylä-asteen historian opetussuunnitelmaa.. 

Vierailija
10/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset tykkäs kommunismista ja toiset ei.

Vierailija
11/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 05:48"]

Sodan jälkeen ei ollut paljon mitään tekemistä. Sen lisäksi Saksassa oli paljon ylimääräistä muuriainesta. Niinpä Saksalaiset ihan itse yksissä tuumin päättivät rakentaa muurin, joka jakoi Saksan. Siinäpä se lyhykäisyydessään. Eikä siinä mitään sen kummempaa ihmeteltävää ole. Vai mitä AP?

[/quote] 

Joo, käytiin läpi saksalaiset älykkyystesteillä ja huonoimmat yksilöt laitettiin itä-saksaan ja paremmat länsi puolelle. Niin siinä kävi ja ne tyhmimmät laitettiin  oikein rakentamaan sitä muuria. 

Vierailija
12/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 19:31"]

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 05:48"]

Sodan jälkeen ei ollut paljon mitään tekemistä. Sen lisäksi Saksassa oli paljon ylimääräistä muuriainesta. Niinpä Saksalaiset ihan itse yksissä tuumin päättivät rakentaa muurin, joka jakoi Saksan. Siinäpä se lyhykäisyydessään. Eikä siinä mitään sen kummempaa ihmeteltävää ole. Vai mitä AP?

[/quote] 

Joo, käytiin läpi saksalaiset älykkyystesteillä ja huonoimmat yksilöt laitettiin itä-saksaan ja paremmat länsi puolelle. Niin siinä kävi ja ne tyhmimmät laitettiin  oikein rakentamaan sitä muuria. 

[/quote] 

Tämä siis tapahtui 1200-luvulla samaan aikaan kun kiinanmuuria rakennettiin. Attilaa silloin pelättiin kauhiasti 

Vierailija
13/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 03:14"]

[/quote]

Onko opetus koulussa oikeasti näin huonoa?

[/quote]Ei ole. Nämä 'huonoa opetusta' saaneet ovat niitä, joita kiinnostaa omat töröhuulet Instagramissa sivistyksen sijaan.

Vierailija
14/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 14:45"]

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:42"]

Tai Guantamo Kuubassa. Kaunista.

[/quote]

Tai ryssien vankileirit Siperiassa.

Toimivat muuten vieläkin Putinin vihollisten pelotteena 8Hodorkovski).

Jokos muuten Anna Politskovaja murha on selvitetty? Tai se kuka käyttää poloniumia salamurhissaan?

[/quote] On muuten Guantanamo.

Vierailija
15/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä haukkua heitä, joita kumminkin kiinnostaa edes sen verran, että kysyvät asiasta. Edes historiasta kiinnostuneet eivät välttämättä tiedä kaikkea. Itsekin harrastan historiaa, mutta jouduin silti miettimään ja kertaamaan, miksi Berliiniin rakennettiin muuri.

Vierailija
16/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 19:28"]

Toiset tykkäs kommunismista ja toiset ei.

[/quote]

Toiset pakotettiin kommunismiin, toisia ei.

Vierailija
17/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka täällä jeesustellaan nykynuorten tietämättömyydellä, niin ole melko varma, että edes jeesustelijoista suurin osa ei tiedä, miksi muuri alunperin rakennettiin ja nimenomaan mitkä tapahtumat johti sen rakentamiseen. Ei kaikki osaa hahmottaa sitäkään, että Berliini sijaitsi syvällä DDR:n aliueella ja kaukana Itä-Saksan ja Länsi-Saksan rajasta. Itse asiassa huomattavasti lähempänä Puolan rajaa, kuten nykykartoistakin on havaittavissa.

Länsi-Berliini siis oli yksittäinen alue keskellä Itä-Saksaa, joka kuitenkin kuului käytännössä Länsi-Saksaan, vaikka virallisesti näin ei ollutkaan, vaan sitä hallitsi muodollisesti kolme liittoutuneiden länsivaltiota, eli Britannia, Ranska ja USA. 

Vierailija
18/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:49"]

Siis käydäänkö nykyään koulua niinku 30v sitten? Mitä siellä opetetaan? Onko esim. historia tai maantieto enää oppiaineena?

Mä oon ihan pihalla näköjään nykyajan nuorista ja kouluista:(.

[/quote]Tapasin alta kymmenen vuotta sitten nuoren (24-v) naisen joka ei tiennyt mitä juutalaisille 30-40-luvulla tapahtui ja kuka oli Hitler.

Vierailija
19/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
20/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:43"]

Olisko olleet azteekit. Tai natsit. Ne on paljon pahaa saaneet aikaan.

[/quote]

Mitä pahaa natsit tekivät...?