Miksi Berliinissä oli muuri
Ketkä sen rakensivat? Kuka sen muurin edes halusi?
Kommentit (49)
Mulle jäi koulun historian tunneista mieleen lähinnä nuolikartat, minne Naooleon teki sotaretkiä, ja se että Puola on jaettu monta kertaa. Ja että sosialismissa ei ole mirään hyvää. Näin 80-luvun Pohjanmaallla. Kaikki merkityksellinen tiwto on opittu myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 01:11"]
Mä olen 20 enkä tiedä kunnolla miksi se rakennettiin. Asiaa ei ikinä käsitelty tunneilla. Murtumista kyllä käytiin läpi pitkään ja hartaasti.
[/quote]
Onko opetus koulussa oikeasti näin huonoa?
Mun mielestä on fiksua kysyä asiasta, jota ei vielä tiedä. Sen sijaan tällaisen kysyjän morkkaajat osoittavat olevansa jotain ihan muuta.
Millainen olisi maailma ilman tiedonhalua ja oppimista?
Halusin arvostella koulun opetusta, en kysyjää.
Sodan jälkeen ei ollut paljon mitään tekemistä. Sen lisäksi Saksassa oli paljon ylimääräistä muuriainesta. Niinpä Saksalaiset ihan itse yksissä tuumin päättivät rakentaa muurin, joka jakoi Saksan. Siinäpä se lyhykäisyydessään. Eikä siinä mitään sen kummempaa ihmeteltävää ole. Vai mitä AP?
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:44"]
Kaiva wikipediasta, pönttö.
[/quote]
En kaiva, yöastia. ;)
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 01:08"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:59"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:49"] Siis käydäänkö nykyään koulua niinku 30v sitten? Mitä siellä opetetaan? Onko esim. historia tai maantieto enää oppiaineena? Mä oon ihan pihalla näköjään nykyajan nuorista ja kouluista:(. [/quote] On, mutta koulukirjat ovat jotenkin... lelumaisia. Niissä opetetaan ihmeellistä pientä nippelitietoa mutta ei oikein kunnon kokonaiskuvaa. Ja opetettavat asiatkin ovat muuttuneet. Siinä missä me tankattiin 5. luokalla Ruotsi-Suomen historiaa (oli muuten ihan hemmetin epämielenkiintoista ja vei mielenkiinnon historian oppiaineeseen koko peruskouluksi!) nykyvitoset käyvät jotain rautakautta ja muuta tällaista "tarinallista". Varmasti se pitää mielenkiinnon aineeseen paremmin yllä, mutta missä välissä siellä ehditään opettaa enemmän meidän aikojamme pohjustava tieto? Maantietokin alkaa omana oppiaineenaan vasta 5. luokalla. Sitä ennen luetaan ympäristö- ja luonnontietoa, jossa kyllä opetetaan 4. luokalla Pohjoismaita yms. maantieteellistä. [/quote] Amen to that... Varsinkin alaluokilla opetetaan paljon nippelitietoa, mutta ei kokonaiskuvaa johon kaikki liittyy, kuin vasta melko myöhään. Turhaa diipa daapaa jauhetaan tuntitolkulla ja kokeissakin kysytään just sitä nippelitietoa jolla harva tekee mitään.
[/quote]
Okei. olen aika hämmentynyt.