Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Berliinissä oli muuri

Vierailija
09.11.2014 |

Ketkä sen rakensivat? Kuka sen muurin edes halusi?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 20:44"]

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:43"]

Olisko olleet azteekit. Tai natsit. Ne on paljon pahaa saaneet aikaan.

[/quote]

Mitä pahaa natsit tekivät...?

[/quote]Eivät kai mitään jos 49:n naiselta kysytään.

Vierailija
22/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli turistinähtävyys. Niinkuin Eiffel.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet?

Mitä teit historian tunneilla?

Vierailija
24/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai Guantamo Kuubassa. Kaunista.

Vierailija
25/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko olleet azteekit. Tai natsit. Ne on paljon pahaa saaneet aikaan.

Vierailija
26/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonnet ei tiedä

Vierailija
27/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:42"]

Tai Guantamo Kuubassa. Kaunista.

[/quote]

palstaryssä paikalla

Vierailija
28/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
29/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiva wikipediasta, pönttö.

Vierailija
30/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:43"]

Jonnet ei tiedä

[/quote]

No aattele kun koko niiden elinajan on ollut vain yksi Saksa. Eikä ne tiedä mikä on Neuvostoliitto tai Tsekkoslovakia.

Vierailija
31/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Berliinin jakautuessa kahteen osaan Itä-Berliinistä muutti paljon porukkaa Länsi-Berliiniin joten haluttiin estää idän väkikato ja muuri rakennettiin.
Ja muurin siis rakensi DDR:n hallitus.

Vierailija
32/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis käydäänkö nykyään koulua niinku 30v sitten? Mitä siellä opetetaan? Onko esim. historia tai maantieto enää oppiaineena?

Mä oon ihan pihalla näköjään nykyajan nuorista ja kouluista:(.

Vierailija
33/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:49"]Siis käydäänkö nykyään koulua niinku 30v sitten? Mitä siellä opetetaan? Onko esim. historia tai maantieto enää oppiaineena?

En minäkään 80-luvulla lukiossa muista kauheasti aiheesta kuulleeni. Vasta muurin murruttua tajusin mistä oli kysymys.

[/quote]

Vierailija
34/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:49"]

Siis käydäänkö nykyään koulua niinku 30v sitten? Mitä siellä opetetaan? Onko esim. historia tai maantieto enää oppiaineena?

[/quote]

On, mutta koulukirjat ovat jotenkin... lelumaisia. Niissä opetetaan ihmeellistä pientä nippelitietoa mutta ei oikein kunnon kokonaiskuvaa. Ja opetettavat asiatkin ovat muuttuneet. Siinä missä me tankattiin 5. luokalla Ruotsi-Suomen historiaa (oli muuten ihan hemmetin epämielenkiintoista ja vei mielenkiinnon historian oppiaineeseen koko peruskouluksi!) nykyvitoset käyvät jotain rautakautta ja muuta tällaista "tarinallista". Varmasti se pitää mielenkiinnon aineeseen paremmin yllä, mutta missä välissä siellä ehditään opettaa enemmän meidän aikojamme pohjustava tieto?

Maantietokin alkaa omana oppiaineenaan vasta 5. luokalla. Sitä ennen luetaan ympäristö- ja luonnontietoa, jossa kyllä opetetaan 4. luokalla Pohjoismaita yms. maantieteellistä.

Vierailija
35/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:59"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:49"]

[/quote]

On, mutta koulukirjat ovat jotenkin... lelumaisia. Niissä opetetaan ihmeellistä pientä nippelitietoa mutta ei oikein kunnon kokonaiskuvaa. Ja opetettavat asiatkin ovat muuttuneet. Siinä missä me tankattiin 5. luokalla Ruotsi-Suomen historiaa (oli muuten ihan hemmetin epämielenkiintoista ja vei mielenkiinnon historian oppiaineeseen koko peruskouluksi!) nykyvitoset käyvät jotain rautakautta ja muuta tällaista "tarinallista". Varmasti se pitää mielenkiinnon aineeseen paremmin yllä, mutta missä välissä siellä ehditään opettaa enemmän meidän aikojamme pohjustava tieto?

Maantietokin alkaa omana oppiaineenaan vasta 5. luokalla. Sitä ennen luetaan ympäristö- ja luonnontietoa, jossa kyllä opetetaan 4. luokalla Pohjoismaita yms. maantieteellistä.
[/quote]

Amen to that... Varsinkin alaluokilla opetetaan paljon nippelitietoa, mutta ei kokonaiskuvaa johon kaikki liittyy, kuin vasta melko myöhään. Turhaa diipa daapaa jauhetaan tuntitolkulla ja kokeissakin kysytään just sitä nippelitietoa jolla harva tekee mitään.

Vierailija
36/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä.

T. Saksamamma

Vierailija
37/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 20 enkä tiedä kunnolla miksi se rakennettiin. Asiaa ei ikinä käsitelty tunneilla. Murtumista kyllä käytiin läpi pitkään ja hartaasti.

Vierailija
38/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei parastaan tietämättömät itä-saksalaiset pääsisi pakenemaan kommunismin "ihanuudesta".

Vierailija
39/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
40/49 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 01:08"]

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:59"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:49"] Siis käydäänkö nykyään koulua niinku 30v sitten? Mitä siellä opetetaan? Onko esim. historia tai maantieto enää oppiaineena? Mä oon ihan pihalla näköjään nykyajan nuorista ja kouluista:(.  [/quote] On, mutta koulukirjat ovat jotenkin... lelumaisia. Niissä opetetaan ihmeellistä pientä nippelitietoa mutta ei oikein kunnon kokonaiskuvaa. Ja opetettavat asiatkin ovat muuttuneet. Siinä missä me tankattiin 5. luokalla Ruotsi-Suomen historiaa (oli muuten ihan hemmetin epämielenkiintoista ja vei mielenkiinnon historian oppiaineeseen koko peruskouluksi!) nykyvitoset käyvät jotain rautakautta ja muuta tällaista "tarinallista". Varmasti se pitää mielenkiinnon aineeseen paremmin yllä, mutta missä välissä siellä ehditään opettaa enemmän meidän aikojamme pohjustava tieto? Maantietokin alkaa omana oppiaineenaan vasta 5. luokalla. Sitä ennen luetaan ympäristö- ja luonnontietoa, jossa kyllä opetetaan 4. luokalla Pohjoismaita yms. maantieteellistä. [/quote] Amen to that... Varsinkin alaluokilla opetetaan paljon nippelitietoa, mutta ei kokonaiskuvaa johon kaikki liittyy, kuin vasta melko myöhään. Turhaa diipa daapaa jauhetaan tuntitolkulla ja kokeissakin kysytään just sitä nippelitietoa jolla harva tekee mitään.

[/quote]

Jolla oikeastaan kukaan tekee mitään