Miksi Berliinissä oli muuri
Ketkä sen rakensivat? Kuka sen muurin edes halusi?
Kommentit (49)
Olisko olleet azteekit. Tai natsit. Ne on paljon pahaa saaneet aikaan.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:42"]
Tai Guantamo Kuubassa. Kaunista.
[/quote]
palstaryssä paikalla
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:43"]
Jonnet ei tiedä
[/quote]
No aattele kun koko niiden elinajan on ollut vain yksi Saksa. Eikä ne tiedä mikä on Neuvostoliitto tai Tsekkoslovakia.
Berliinin jakautuessa kahteen osaan Itä-Berliinistä muutti paljon porukkaa Länsi-Berliiniin joten haluttiin estää idän väkikato ja muuri rakennettiin.
Ja muurin siis rakensi DDR:n hallitus.
Siis käydäänkö nykyään koulua niinku 30v sitten? Mitä siellä opetetaan? Onko esim. historia tai maantieto enää oppiaineena?
Mä oon ihan pihalla näköjään nykyajan nuorista ja kouluista:(.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:49"]Siis käydäänkö nykyään koulua niinku 30v sitten? Mitä siellä opetetaan? Onko esim. historia tai maantieto enää oppiaineena?
En minäkään 80-luvulla lukiossa muista kauheasti aiheesta kuulleeni. Vasta muurin murruttua tajusin mistä oli kysymys.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:49"]
Siis käydäänkö nykyään koulua niinku 30v sitten? Mitä siellä opetetaan? Onko esim. historia tai maantieto enää oppiaineena?
[/quote]
On, mutta koulukirjat ovat jotenkin... lelumaisia. Niissä opetetaan ihmeellistä pientä nippelitietoa mutta ei oikein kunnon kokonaiskuvaa. Ja opetettavat asiatkin ovat muuttuneet. Siinä missä me tankattiin 5. luokalla Ruotsi-Suomen historiaa (oli muuten ihan hemmetin epämielenkiintoista ja vei mielenkiinnon historian oppiaineeseen koko peruskouluksi!) nykyvitoset käyvät jotain rautakautta ja muuta tällaista "tarinallista". Varmasti se pitää mielenkiinnon aineeseen paremmin yllä, mutta missä välissä siellä ehditään opettaa enemmän meidän aikojamme pohjustava tieto?
Maantietokin alkaa omana oppiaineenaan vasta 5. luokalla. Sitä ennen luetaan ympäristö- ja luonnontietoa, jossa kyllä opetetaan 4. luokalla Pohjoismaita yms. maantieteellistä.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:59"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:49"]
[/quote]
On, mutta koulukirjat ovat jotenkin... lelumaisia. Niissä opetetaan ihmeellistä pientä nippelitietoa mutta ei oikein kunnon kokonaiskuvaa. Ja opetettavat asiatkin ovat muuttuneet. Siinä missä me tankattiin 5. luokalla Ruotsi-Suomen historiaa (oli muuten ihan hemmetin epämielenkiintoista ja vei mielenkiinnon historian oppiaineeseen koko peruskouluksi!) nykyvitoset käyvät jotain rautakautta ja muuta tällaista "tarinallista". Varmasti se pitää mielenkiinnon aineeseen paremmin yllä, mutta missä välissä siellä ehditään opettaa enemmän meidän aikojamme pohjustava tieto?
Maantietokin alkaa omana oppiaineenaan vasta 5. luokalla. Sitä ennen luetaan ympäristö- ja luonnontietoa, jossa kyllä opetetaan 4. luokalla Pohjoismaita yms. maantieteellistä.
[/quote]
Amen to that... Varsinkin alaluokilla opetetaan paljon nippelitietoa, mutta ei kokonaiskuvaa johon kaikki liittyy, kuin vasta melko myöhään. Turhaa diipa daapaa jauhetaan tuntitolkulla ja kokeissakin kysytään just sitä nippelitietoa jolla harva tekee mitään.
Mä olen 20 enkä tiedä kunnolla miksi se rakennettiin. Asiaa ei ikinä käsitelty tunneilla. Murtumista kyllä käytiin läpi pitkään ja hartaasti.
Ettei parastaan tietämättömät itä-saksalaiset pääsisi pakenemaan kommunismin "ihanuudesta".
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 01:08"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:59"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:49"] Siis käydäänkö nykyään koulua niinku 30v sitten? Mitä siellä opetetaan? Onko esim. historia tai maantieto enää oppiaineena? Mä oon ihan pihalla näköjään nykyajan nuorista ja kouluista:(. [/quote] On, mutta koulukirjat ovat jotenkin... lelumaisia. Niissä opetetaan ihmeellistä pientä nippelitietoa mutta ei oikein kunnon kokonaiskuvaa. Ja opetettavat asiatkin ovat muuttuneet. Siinä missä me tankattiin 5. luokalla Ruotsi-Suomen historiaa (oli muuten ihan hemmetin epämielenkiintoista ja vei mielenkiinnon historian oppiaineeseen koko peruskouluksi!) nykyvitoset käyvät jotain rautakautta ja muuta tällaista "tarinallista". Varmasti se pitää mielenkiinnon aineeseen paremmin yllä, mutta missä välissä siellä ehditään opettaa enemmän meidän aikojamme pohjustava tieto? Maantietokin alkaa omana oppiaineenaan vasta 5. luokalla. Sitä ennen luetaan ympäristö- ja luonnontietoa, jossa kyllä opetetaan 4. luokalla Pohjoismaita yms. maantieteellistä. [/quote] Amen to that... Varsinkin alaluokilla opetetaan paljon nippelitietoa, mutta ei kokonaiskuvaa johon kaikki liittyy, kuin vasta melko myöhään. Turhaa diipa daapaa jauhetaan tuntitolkulla ja kokeissakin kysytään just sitä nippelitietoa jolla harva tekee mitään.
[/quote]
Jolla oikeastaan kukaan tekee mitään
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 20:44"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:43"]
Olisko olleet azteekit. Tai natsit. Ne on paljon pahaa saaneet aikaan.
[/quote]
Mitä pahaa natsit tekivät...?
[/quote]Eivät kai mitään jos 49:n naiselta kysytään.