Miten ihmeessä saan pojan lopettamaan käden laittamisen housuihin? Tuntuu, että se on lapselle tapa hakea turvaa eri tilanteissa.
On jo tokalla ja ollaan puhuttu tästä hänen kanssa. Ollaan kerrottu, että siinä ei ole mitään väärää ja niin saa olla omissa oloissaan, mutta muiden ihmisten seurassa se ei ole kovin hyvää käytöstä. Silti se käsi sinne aina eksyy, kotona nykyään ehkä harvemmin, mutta silti vielä usein joutuu tästä sanomaan. Mutta huomaan, että jos ollaan menossa lääkäriin tai hammaslääkäriin tai muualle jännittävään paikkaan, tuo tapahtuu aina. Ja vaikka se hetkeksi ottaa käden pois, pian se on siellä uudestaan. Koulussa olen opelle sanonut, että jos vain huomaa niin saa muistuttaa. Jotenkin ihan hirmu kiusallinen ongelma ja mä koen, että tätä on tosi vaikea kitkeä pois. Onko teillä muilla ollut vastaavaa? Mä voin sen verran paljastaa, että meillä tuli miehen kanssa ero vähän aikaa sitten ja olen huomannut, että eron jälkeen tää on vain lisääntynyt, jotain pitäisi kuitenkin keksiä.
Kommentit (26)
Oma vaimoni kaivaa nenää. Kai siinä on jotakin samaa. Olen asiasta sanonut, että ei ole mitään pelättävää mutta hakee silti turvaa sieraimesta.
Mä uskon, että tuo kitkeytyy kyllä ajan kanssa pois automaattisesti. Ehkä voisit ohjata käymään vessassa kun huomaat tuota? Voi olla vessahätä. Sitä puoltaa tuo jännissä paikoissa tapahtuva juttu.
No, sen koskettamista tulee kiva tunne. Se on inhimillistä ja omaa lohtua. Siitä ei saa tehdä likaista tai noloa.
Lapselle pitää keksiä jokin oma voimaloitsu, jota voi mielessään toistaa vaikka pitäen käsiään yhdessä rauhallisesti. Minun lapsellani oli uniongelmia ja sain hänen ongelmansa kuriin Herra Hakkarais-ksylitolipastilleilla iltaisin kun sanoin, että sen suussa sulaessa tulee yhtä makea unikin. Toimi!
Lasten mielikuvitusta ja kykyä itsesuggestioon ei kannata aliarvioida!
On kyllä hankala homma, kun varmasti aiheuttaa muiden nauramista ja kiusaamista, jos koulussa tapahtuu. Jollain muulla tavalla sitä ahdistusta ja jännitystä pitäisi oppia purkamaan. Voisko antaa näissä tilanteissa käteen jotain muuta hypisteltävää. Sinitarraa, joku stressipallo tms. Muuten lapselle paljon kehuja ja kannustusta sekä tilaisuuksia puhua mieltä askarruttavista asioista.
Joillakin "pojilla" tuo vaiva jää pysyväksi. Saa tuleva vaimokin vielä huomautella, jos ei hiljalleen ala asettumaan.
Kyllä minustakin on tuohon puututtava, että ei tule mitään kiusaamista asiasta. Onko erosta kauan ja miten olette sitä lapsen kanssa käsitelleet? Tuo voi oikeasti olla turvan hakemista. Oma 7v alkoi kantamaan eron jälkeen pehmopupua mukanaan kaikkialle. Se toi hänelle turvas ja lohtua. Voisiko pojalle antaa jotain muuta hypisteltävää, jota voisi koskea kun tulee ikävä tai jännä olo?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minustakin on tuohon puututtava, että ei tule mitään kiusaamista asiasta. Onko erosta kauan ja miten olette sitä lapsen kanssa käsitelleet? Tuo voi oikeasti olla turvan hakemista. Oma 7v alkoi kantamaan eron jälkeen pehmopupua mukanaan kaikkialle. Se toi hänelle turvas ja lohtua. Voisiko pojalle antaa jotain muuta hypisteltävää, jota voisi koskea kun tulee ikävä tai jännä olo?
Erottiin kesäkuussa ja ollaan paljon puhuttu. Luettiin yksi kirja, joka käsitteli eroa ja keskusteltiin siitä. Olen yrittänyt muistuttaa, että äiti ja iskä rakastaa sua, vaikka asutaankin eri paikoissa. Ja joo, sain ystävältä tuon saman vinkin ja ostin pojalle sellaisen puristeltavan ananaksen. Se kuitenkin katosi jo jonnekin eikä siis tuonut meille tarvittavaa apua. Hyvä vinkki kuitenkin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä uskon, että tuo kitkeytyy kyllä ajan kanssa pois automaattisesti. Ehkä voisit ohjata käymään vessassa kun huomaat tuota? Voi olla vessahätä. Sitä puoltaa tuo jännissä paikoissa tapahtuva juttu.
Joo, tätä mäkin mietin aluksi. Mutta esim tuolla lääkärissä pojalla oli odotusaulassa oikeasti pissahätä ja kävi vessassa, niin silti tuo jatkui. Eli ei ole ainakaan kokonaan siitä kyse. Enemmänkin uskon siihen, että hakee tuolla tavalla turvaa.. ap
Laitat pojalle niin housut joissa on tiukka vyötärö ja vielä vyö että ilman vyön, nappien yms. avaamista ei kättä saa housujen sisälle.
Jotain hypisteltävää jännittäviin tilanteisiin. Kiinnittyy huomio siihen leluun housujen sijasta.
Miehethän ovat muutenkin yhteiskunnassa vallan kahvassa kiinni.
Sopiikaa (ja varmistat että toteutuu) että pojalla on housujen taskussa joku puristeltava asia litteä kivi tms. Eli tapa siirtyisi omasta kehosta tavaraan joka sijaitsisi ”samalla suunnalla”. Tuo ei aiheuttaisi kiusaamistakaan.
Mitään noloahan tuossa ei ole vaan tuottaa lohtua ja mielihyvää. Pitäisi vaan saada touhuamaan silloin kun on yksin. Nolosti ei saisi huomautellakaan. Tällä tavoin lapsi voi toimia liki vauvanakin.
Asiapitäisi pystyä esittämään asiallisesti, ei jatkuvasti jankuttaen. Jotain muuta puuhaa oletkin jo yrittänyt keksiä. Kirjan tutkiminen oli eräällä tutulla hyvä keino. Alkoi aikaisin lukemaankin.
Lapsi taputtelee itseään. Ketä se nyt haittaa.
Silvottu elin on arka pinnalta siksi siirtelee ja suojaa sitä. Voi olla että sattuu .
Mä olen kohta 40 ja nukkumaan mennessä on kiva laittaa käsi jalkojen väliin. Eikä siinä ole mitään seksuaalista vibaa. Se vaan tuntuu mukavalta ja auttaa nukahtamaan.
Toivottavasti tuo ei jää koska teini iässä on vasta outoa.
Piteleekö se sitten niillä käsillä toisia ja paikkoja pesemättä käsiään. ?? Levittää viruksia???
Ongelma on siinä, että isä on kosketellut poikaa intiimeiltä alueilta ja nyt kun isä ei ole läsnä, hakee poika nyt turvaa koskettelemalla sieltä itse itseään.
Jatkuvasti huomauttelemalla. Ei kai siinä muu auta kuin olla johdonmukainen.