Veloista eroon
Olemme kolmihenkinen perhe, ja meillä on ollut öhm.. Hiukan rahankäytön hallitsemattomuutta. Nyt ollaan siinä pisteessä että velkaa on liikaa. Asuntolainaa ei ole, autolaina (9000e) löytyy, lisäksi osamaksuluottoja n. 5kpl ja 2 isompaa luottoa ovat tapissa. Luottojen summat ovat 1500 ja 7500. Osamaksuja on noin 2000e edestä.
Ja minä pyydän nyt ettette mollaa, en tiedä miten ajauduttiin tähän. Myönnän virheeni ja kadun. Nyt ainut asia on että haluan maksaa velat pois. Onko teillä vinkkejä, mistä aloittaa? Autoa ei voi myydä, eikä vaihtaa halvempaan koska miehen työmatkat ovat erittäin pitkiä, ja automme on diesel. Olen jo onnistunut sen verran tekemään että myin omaisuutta n. 500e edestä ja sain maksettua pikavipin pois. Nyt kuitenkaan ei ole enempää myytävää mistä raaskisin luopua. Lopetin tupakan polton, ja juomme n 2krt vuodessa. Olemme alle 30v kumpikin. Ruokaan menee n. 150e/2viikkoa. Mielestäni siitä en voi enää tinkiä. Summalla ostetaan jotenkuten ravitsevaa ruokaa. Pyydän tosiaan ymmärrystä ja vinkkejä, en pilkkaa. Olen tehnyt laskelmia että vuonna 2018 olisimme velattomia.
Kommentit (70)
Ollaan kysytty mutta ei kuulema saada juuri kun on niin "värikäs" velkahistoria jonka takia ne ei luota siihen ettei heti otettaisi lisää velkoja. Mitä me ei siis todellakaan olla tekemässä. Maksan nämä velat vaikka olisi viimeinen tekoni....
No hei oon viime aikoina tehnyt monta avausta samasta asiasta. Suosittelen debt-snowballia. Maksatte pienintä lainaa pois(koroista viis) muita lyhennätte minimillä. Sitten kun pienin maksettu seuraavan kimppuun.
Tota mä oon suunnitellut! Listasin paprulle kaikki velat järjestyksessä juurikin pienestä suureen.
Niin ja yhtään lisää lainaa ei saa ottaa! Itsellä ihan sama kuuri menossa, äkkiäkös sitä velkaantuu, kun kaikki on mahdollista maksaa erissä.
Sosiaalinen luotto? Englannin kielisistä matskuista kantsii tutustua ynab ohjelmaan ja sivustoon ja Dave Ramsey total money make over.
debt-snowball? mikä tää on?
Mä makselen lähisukulaisen aiheuttamaa velkaa pois n. 3700e ja omaa luottokorttivelkaa n. 1000e.
Jep ihan kamalaa! Meillä toi isompi luotto oli juurikin jonkun vippifirman "yhdistelylaina". Ja ojasta allikkoonhan sitä mentiin. Sitten niitä lainoja tuli taas lisää.. Nyt alkaa kuukausierät olla sellasia ettei niistä ihan niin vaan selvitäkkään, kun olen vielä opiskelija... Ja vuodenvaihteessa kyllä pakko ottaa opintolaina, että saa ruokaa..
Suomeksi vissiin velkalumipallo. Kuvastaa sitä, että pienestä lähdetään maksamaan pois, mutta summa kasvaa, mitä enemmän saa tahkottua lainoja pois. Plus se psykologinen fiilis, kun saa velkoja pienenettyä. Niiden lyhentämiseen tulee ihan himo!
Ja kyllä tosiaan toi opintolaina on pakollinen, ja sitä en laske ns. pahanlaatuiseksi velaksi. Vaikka pahahan sekin tietysti on mutta elintärkeä. Kaikesta huolimatta luottotiedot on tallella.
Kympille, tuossa tosiaan on riskinsä myös, ottaa yksi laina jolla luottoa muka maksellaan pois, vaikka sitä usein suositellaankin. Pahimmillaan on vaan yksi luotto enemmän tahkottavana.
Ap mitkä teillä on tulot? Entä pakolliset menot? Ja minkälaiset minimilyhennykset noissa lainoissa?
Tässä hyvä linkki ja hyvä lainaus – Eihän alkoholistillekaan tarjota viinan tilalle olutta. Miksi velalliselle tarjotaan velkaa toisen tilalle?
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/75460-talousbloggaaja-velallinen-saasta-tuhat-euroa
Ja oma ajatukseni vielä on se, että ei anna kokonaislainan summan masentaa, keskity vaan siihen pienimpään jota lyhennät. Muita kuten sanottu, lyhennät minimillä ja anna niiden elää omaa elämäänsä ja elä itse omaasi : )
Tsemppiä ap sulle. Itse aloitin saman projektin..On vähän "luottokorttia" ikeaan ja plantageniin (olen kova viherpeukalo), sekä pankista joustoluottoa ja vielä opintolaina. Asuntolainaa ei ole ja autokin oma. Olen nyt lähtenyt liikkeelle luotto kerrallaan niin kuin joku neuvoikin, maksan ensin yhden pois ja muista aina minimin kuussa. Ja toki se jossa on korkein on se josta aloitin. Itse olen nyk.työtön. Ikean ja plantagenin kortit olen nyt katkaissut että ei tule houkutuksia.
Kyllä me tästä selvitään.
Mies käy töissä, keskipalkkainen työ verojen jälkeen sellasta 1700e/kk ja mun vielä tällähetkellä kodinhoitotuki+lapsilisä n. 450e/kk. Tosiaan aiemmin sanoin että olen opiskelija, tammikuussa alkaa koulu, jolloin tulot tippuisi ihan liikaa ellen ota opintolainaa. Menoja on niin paljon että eletään täysin kädestä suuhun. Tammikuussa kun tulot nousee muutamalla sadalla, pystyn alkaa noudattaa tuota lumipallo-maksutapaa.
Meillä siis on ikeaa, klarnaa, hobbyhallia, puhelinkytkyä, collectoria ja anttilaa... Olen siis täysin materialisti, ja suuri osa veloista on minun syytäni, ei mieheni.
19 sama täällä, mutta kyllä tästä vielä noustaan, ei nopeasti, mutta kumminkin.
Ajattelin, että joku on keksinyt nopean ja tehokkaan keinon millä päästään vapaaehtoisesti lapsettomista eroon :D
Menkää pankkiin kysymään järjestelylainaa.