Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veloista eroon

Vierailija
08.11.2014 |

Olemme kolmihenkinen perhe, ja meillä on ollut öhm.. Hiukan rahankäytön hallitsemattomuutta. Nyt ollaan siinä pisteessä että velkaa on liikaa. Asuntolainaa ei ole, autolaina (9000e) löytyy, lisäksi osamaksuluottoja n. 5kpl ja 2 isompaa luottoa ovat tapissa. Luottojen summat ovat 1500 ja 7500. Osamaksuja on noin 2000e edestä.

Ja minä pyydän nyt ettette mollaa, en tiedä miten ajauduttiin tähän. Myönnän virheeni ja kadun. Nyt ainut asia on että haluan maksaa velat pois. Onko teillä vinkkejä, mistä aloittaa? Autoa ei voi myydä, eikä vaihtaa halvempaan koska miehen työmatkat ovat erittäin pitkiä, ja automme on diesel. Olen jo onnistunut sen verran tekemään että myin omaisuutta n. 500e edestä ja sain maksettua pikavipin pois. Nyt kuitenkaan ei ole enempää myytävää mistä raaskisin luopua. Lopetin tupakan polton, ja juomme n 2krt vuodessa. Olemme alle 30v kumpikin. Ruokaan menee n. 150e/2viikkoa. Mielestäni siitä en voi enää tinkiä. Summalla ostetaan jotenkuten ravitsevaa ruokaa. Pyydän tosiaan ymmärrystä ja vinkkejä, en pilkkaa. Olen tehnyt laskelmia että vuonna 2018 olisimme velattomia.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:53"]

Meillä siis on ikeaa, klarnaa, hobbyhallia, puhelinkytkyä, collectoria ja anttilaa... Olen siis täysin materialisti, ja suuri osa veloista on minun syytäni, ei mieheni.

[/quote]

Eli suomeksi: oot ihan hiton kusessa jos miehes jätttää sut. Itse en olisi tuollaisessa suhteessa, jossa joutuisin makselemaan toisen aiheuttamia velkoja.

Vierailija
22/70 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää edes suositelko mitään pankin järjestelylainaa, sellaista ei enää ilman takuita saa. Pari vuotta sitten sai 5000 e takaajalla, ei enää. Pankit kiristäneet kovasti lainanantoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 23:10"]

Veloista eli orjuudesta pääsee eroon viimeistään kuoleman kohdatessa. Arkipäiväisempi tapa olisi omaksua elämänasenne jossa hylättäisiin materia, kokoomuslainen aristokratia ja keskityttäisiin oikeasti oleellisiin arvoihin. Kaikki lähtee sielusta. Jos tavoitteet ja modus operandi ovat vikaraiteella, ihan ensin pitäisi kokea henkinen puhdistautuminen. Ajatus voisi olla vaikkapa sellainen että keskitytään oikeaan hengitykseen, luontoon ja tähtiin. Voi miettiä mikä on elämän kannalta oleellista. Onko se uusin bemari, älytelkka ja puhelin vaiko ihan vain oleminen sinänsä. Haluaako olla osa hektistä menestysyhteiskuntaa vai olisiko sittenkin kivempi jos huolet eivät painaisi eikä tarvitsisi kilpailla elintasokilpailussa joka ei ole kestävää?

[/quote]

Sulla on 100 000 euroa ulosotossa ja oot pimahtanut? Ok, mutta ne vanhat velat pitää silti maksaa pois.

Vierailija
24/70 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 09:28"]Meillä on käyttöluottoja yli 10 000 Euroa ja lisäksi opintolainaa 7000. Auto, luojan kiitos, on velaton ja vasta neljä vuotta vanha. Asunnosta on lainaa 80 000 ja se ei ole paha, kun asutaan Tampereella ja kyseessä on hyväkuntoinen omakotitalo. Mutta... olemme ajautumassa kuseen. Lähdin ensin itse opiskelemaan ja yllättäin mies menetti heti perään työpaikkansa. Oli laskettu, että just ja just eletään miehen palkalla ja mun tuilla + opintolainalla. Eletään ihan minimiä, mutta kun tulot on näin huonot, niin eihän ne riitä mitenkään. Aina isomman menon (tyyliin renkaat autoon) on ollut pakko ottaa käyttöluottoa. Myös pahoina kuukausina on tarvinnut taas kasvattaa joustoluottoa, kun laskut on kasaantunut.

Onneksi itse sain nyt tammikuun alusta töitä ja palkka on ihan jees. Onhan se nousua 300 Euron opintotuesta ja 400 Euron lainasta, yhteensä 700 Euroa/kk, kun saan pyöreästi arvioiden ainakin 2200 Euroa käteen. (brutto 3100) Uskon, että nyt alkaa tilanne selvitä. Miehelläkin alkoi työt nyt joulukuun alusta. Palkka ei kummoinen ole, mutta paljon enemmän kuin oli korvaus.

Ei tää elämä niin helppoa ole, kun tulot voi tippua, sossusta ei saa, kun tulot on kuitenkin minimin yli ja ei haluaisi hetken notkahduksen takia myydä taloa pois ja muuttaa. Tuskanhiki on tässä kuitenkin puoli vuotta ollut. Harmittaa sekin, että pitää alkaa maksamaan noita lainoja heti pois, kun olisi ihana hiukan relata rahan kanssa, kun sitä alkaa tulla enemmän, mutta sama kitkutus jatkuu ja edelleen ollaan veitsenterällä.
[/quote]

En tiedä tekikö tämä perhe niin, mutta jos rahatilanne heikkenee yllättäen esimerkiksi työttömyyden johdosta, ja toivottavasti vain väliaikaisesti, ensimmäiseksi kannattaa aina kävellä pankkiin kyselemään lyhennysvapaata asuntolainaan! Meilläkin on tällä hetkellä heikko rahatilanne, mutta onneksi 75 000 euron asuntolainasta ei tarvitse maksaa kuin korot, noin 135e/kk. Eihän se mikään lopullinen ratkaisu ole, kun laina ei mihinkään vähene, mutta auttaa yli tilapäisistä ongelmista, eikä ainakaan tarvitse kulutusluotoilla maksaa asuntolainaa (on pikkasen eri kulut!).

Muuten velkaantuneille neuvoksi, että yrittäkää maksaa lainat pois mahdollisimman nopeasti, vaikka sitten hetkellisesti kaikesta mahdollisesta säästäen. Laskekaa kuinka paljon lyhyempi maksuaika vähentää kokonaisuudessa maksettavaksi tulevaa summaa ja motivoitukaa sillä! Tsemppiä kaikille, ja tärkeintä on, että olette päättäneet muuttaa asian! Yksi mahdollinen säästövinkki kaupunkiseudulla asuville on myös laittaa auto seisontaan: vakuutus ja verot menee katkolle ja esim puolen vuodenkin käyttämättömyydellä voi saada paljon säästöä (siis silloin kun kulkeminen julkisillakin on mahdollista, tai vielä parempi, vaihtaa pyörään ja kävelyyn). Ei tarvitse heti tehdä päätöstä auton myynnistä.

Vierailija
25/70 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelenpa, tänään sain taas yhden pikkulainan maksettua. Hyvillä mielin ensi vuoteen vaikka paljon on vielä jäljellä.

Vierailija
26/70 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vika mulla... Jotenkin sekosin materiaan ja jäin koukkuun... Nyt pitää maksaa 6000€ turhaa velkaa pois ja *ituttaa! Ikinä en enää tähän osamaksu/lasku juttuun lähe mukaan! Nyt zemppiä meille!

Vierailija
27/70 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä ainutta osamaksua tältä joululta en itselleni jätä. kaikki käteisellä, tai ei lainkaan.

Vierailija
28/70 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää joululahjoja ja materiaa ostamatta, tänä jouluna vähän halvemmalla! Ja maksatte pois lainoja yksitellen.
Meillä ei ole maksuongelmia ollut mutta liian monta lainaa niin otettiin Santana jolla maksettiin jotain pois niin ei ollut montaa lainaa enää ja tahkottiin pois muitakin lainoja ja nyt ollaan pääsemässä pankkiin sopimaan Santanderin lainan kuittaamista pankkilainaan jolloin korot järkevöityy mutta silti voidaan maksaa sama summa pankille niin laina-aika lyhenee.

Kamalaa on jos ottaa velkaa velan päälle ja isokin summa ja silti ottaisi lisää velkaa. Nyt ne velat pois! Oma tähtäin on sijoittaminen, tahdon lainat pois ja laittaa sijoittamaan jotain. Se menee tavarankin edelle ja saa siitä hyödyn.

Vierailija
29/70 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin niin, sitähän me ollaan tässä tekemässä  : D Velkoja pois makselemassa.

Vierailija
30/70 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄMÄ ON AIHE VAPAA? TAJUATKO? TÄMÄ EI OLE MIKÄÄN LAPSIPALSTA. Meillä on täällä ihan suuri oikeus olla kuin sullakin!!

Vierailija
31/70 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
32/70 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:05"]

Olemme kolmihenkinen perhe, ja meillä on ollut öhm.. Hiukan rahankäytön hallitsemattomuutta. Nyt ollaan siinä pisteessä että velkaa on liikaa. Asuntolainaa ei ole, autolaina (9000e) löytyy, lisäksi osamaksuluottoja n. 5kpl ja 2 isompaa luottoa ovat tapissa. Luottojen summat ovat 1500 ja 7500. Osamaksuja on noin 2000e edestä. Ja minä pyydän nyt ettette mollaa, en tiedä miten ajauduttiin tähän. Myönnän virheeni ja kadun. Nyt ainut asia on että haluan maksaa velat pois. Onko teillä vinkkejä, mistä aloittaa? Autoa ei voi myydä, eikä vaihtaa halvempaan koska miehen työmatkat ovat erittäin pitkiä, ja automme on diesel. Olen jo onnistunut sen verran tekemään että myin omaisuutta n. 500e edestä ja sain maksettua pikavipin pois. Nyt kuitenkaan ei ole enempää myytävää mistä raaskisin luopua. Lopetin tupakan polton, ja juomme n 2krt vuodessa. Olemme alle 30v kumpikin. Ruokaan menee n. 150e/2viikkoa. Mielestäni siitä en voi enää tinkiä. Summalla ostetaan jotenkuten ravitsevaa ruokaa. Pyydän tosiaan ymmärrystä ja vinkkejä, en pilkkaa. Olen tehnyt laskelmia että vuonna 2018 olisimme velattomia.

[/quote]

Veloista on aika vaikea päästä eroon. Kaikki ihmiset eivät vain pidä lapsista ja sillä sipuli.

Vierailija
33/70 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta takuusäätiö (neuvoja ja sosiaalista luottoa) sekä omaehtoinen luottotiedot ( ei lisää velkaa).

Vierailija
34/70 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kans velkakierre. Oli pikavippiä,netti- sähkö ja muita laskuja. Jätin kaikki maksamatta ja luottotiedothan siinä meni ja uo kimpussa. Nyt kolme vuotta myöhemmin senttiäkään maksamatta ovat nuo velat hävinneet kuin pieru saharaan!

Vierailija
35/70 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosittelen samaa lkuin moni muukin, eli eli maksa muista lainoista se minimi ja lyhennä pienintä lainaa isoimmalla summalla. Kun yksi laina on tippunut, sijoita siitä "jäänyt" raha seuraavaksi pienimpään lainaan.

Vaikka ei taloudellisesti olisi kaikkein järkevin ratkaisu, henkisesti se yleensä on, koska on motivoivampaa kun saa aina uuden lainan tiputettua pois mieltä painamasta.

Vierailija
36/70 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veloista eli orjuudesta pääsee eroon viimeistään kuoleman kohdatessa. Arkipäiväisempi tapa olisi omaksua elämänasenne jossa hylättäisiin materia, kokoomuslainen aristokratia ja keskityttäisiin oikeasti oleellisiin arvoihin. Kaikki lähtee sielusta. Jos tavoitteet ja modus operandi ovat vikaraiteella, ihan ensin pitäisi kokea henkinen puhdistautuminen. Ajatus voisi olla vaikkapa sellainen että keskitytään oikeaan hengitykseen, luontoon ja tähtiin. Voi miettiä mikä on elämän kannalta oleellista. Onko se uusin bemari, älytelkka ja puhelin vaiko ihan vain oleminen sinänsä. Haluaako olla osa hektistä menestysyhteiskuntaa vai olisiko sittenkin kivempi jos huolet eivät painaisi eikä tarvitsisi kilpailla elintasokilpailussa joka ei ole kestävää?

Vierailija
37/70 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että tää on joku provo että pitäis päästä vapaaehtosesti lapsettomista eroon ja pakkosiittää ne tai jotain :D

Vierailija
38/70 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
39/70 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa nro 25 :-)

Vierailija
40/70 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli noin 6-7 vuotta sitten osamaksuja moniin eri paikkoihin: Hobby Hall, H&M, Ellos, Halens ja lisäksi vielä pankin käyttöluotto sekä Visa. Summa oli yhteensä 4-5000 euroa. Palkka meni vuokran maksuun ja lainojen lyhentämiseen, mitään ei jäänyt elämiseen ja sen vuoksi ruokaostokset vingutettiin visalla, kierre oli ihan kauhea. Kun mietti silloin noita osamaksuja, niin ei tuntunut pahalta että maksu on vajaat 100 kuussa, mutta kun ei osannut ajatella että se satanen menee moneen eri paikkaan saman aikaisesti...

Sitten tein päätöksen että mitään en enää osta osamaksulla, luotolla oli vielä jonkin aikaa ostettava ruokaa, mutta uusia ostoksia osamaksulla en tehnyt. Aloitin juuri niin että maksoin ensin pois pienimmän lainan, ja kun se oli maksettu, sijoitin siitä ylimääräiseksi jääneen rahan seuraavaan lainaan,ja niistä jääneen taas seuraavaan, joten viimeisen lainan sainkin maksettua yllättävän nopeasti pois, kun kuukausilyhennys oli huomattavasti minimiä suurempi. Pikkuhiljaa rahaa jäi elämiseenkin, eikä visaa tarvinnut käyttää kuin hätätilanteessa.

En nyt muista kauan lainojen takaisinmaksussa meni, mutta sen jälkeen osamaksuja minulla ei ole ollut, olen kyllä tilannut nettikaupoista tilille, mutta maksanut ostokset aina laskun tullessa kerralla pois. Nyt ainoa laina on iso asuntolaina, mutta asumiskulut eivät ole kauhean paljon isommat kuin vuokralla ollessa. Luottokorttia en juurikaan käytä, ja jos käytän niin maksan sen heti pois.

Lisäksi olen saanut säästettyä parin viime vuoden aikana säästötilille lähes 7000 euroa. Pitäisi varmaan alkaa sijoittamaan niitä, mutta jotenkin tuntuu turvalliselta kun tilillä on rahaa hätätapauksia varten. Myös lainamaksutilillä on kuukauden asumiskulujen verran ylimääräistä puskurirahastoa.

Olen niin onnellinen että pääsin osamaksukierteestä eroon, se vaatii suunnittelua ja itsehillintää.