Ammuin tänään hirven :)
Oi tätä onnen päivää. Olen niin liekeissä. Oltiin mieheni ja koiramme kanssa tänään hirvimetsällä. Koira sai hirven haukkuun ja siitä se jännitys alkoi. Mies jätti minut metsään, hyvästeli suukolla ja toivotti onnea. Hän itse siirtyi takavasemmalle passiin, jos vaikka hirvi karkkoaisi sivulle. Sain alkaa hiipimään haukulle joka oli noin kilometrin päässä minusta. Tarkistin välillä koiran paikan gps:stä ja jatkoin hiipimistä. Haukku pysyi paikallaan, joten suunta oli selvillä kokoajan. Kun saavuin ampumaetäisyydelle, näin hirven monta kertaa. Koira kävi luonani muutaman kerran ja jatkoi työtänsä. Sopivan hetken tullessa otin sonnin ristikkoon ja vedin liipasimesta. Ase laukesi, ja näin heti että osuma oli hyvä. Hirvi kaatui sadanmetrin päähän ampumapaikastani. Soitto miehelle, koira kiinni ja en voinut muuta kun alkaa tekemään nuotiota isoon tervaskantoon. Mies tuli pistämään hirven ja aloitti suolistuksen. Kohta olinkin täystyöllistetty, kun opastin seurueemme muut jäsenet kaadolle. Voi sitä ilon määrää minkä sain aikaiseksi. Kehuja ja onnitteluja tulvi jokasuunnalta. Kolmattavuotta olen hirvenmetsästysporukassa mukana ja nyt sain eka kaadon. :) Jahti loppui tähän, kun ammuin viimeisen luvan. Se oli hirvisonni, jolla oli kolme piikkiä molemmissa sarvissa. Mönkijällä se saatiin pois metsästä ja ukkelit ovat sitä nyt nylkemässä. Vähän erinlainen lauantai tänään. Nyt on mukava odotella saunapuhtaana viltinalla miestä kotiin. Ehkä otamme vähän viiniä onnistuneen suorituksen kunniaksi. Metsästys on mahtavaa puuhaa. Saan olla siellä koiran, ihanan miehen ja luonnon läheisyydessä. N35
Kommentit (139)
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 15:13"]Kylläpäs sisäfile on hyvää. Tänään tehdään ruoaksi. Ja on tuoretta. Ap
[/quote]Nam. Maistuis minullekin.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:21"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:08"]
murhaaja. mikä vittu ajaa ihmisen tekemään tuollaista huvikseen?
[/quote]
Tiedätkö, miten paljon hirvikolareita Suomessa ajetaan vuosittain? Aivan helvetisti. Vuonna 2012 niitä ajettiin NELISEN TUHATTA! Mietipä, miten paljon niitä ajettaisiin, jos hirvikantaa ei pidettäisi kurissa.
Vituttaa kaltaisesi tietämättömät moukat. Hirvestäjät tekevät meille palveluksen.
[/quote]
ja mikä muka estää tekemästä tätä jonkun valtion viraston alaisen harvennusryhmän ammattilaisten avulla? tuo, että porukat huvikseen hyppivät pitkin metsää toteuttamassa väkivaltafantasioitaan täysin luvallisesti on yksinkertaisesti sairasta.
[/quote]
Pyrsk! Oliskohan se hirvi kuollessaan hirveen paljon onnellisempi jos sen olisi losauttanut joku virallinen virkamies asiallisesti naama peruslukemilla.
[/quote]
Virkamiesporukalla homma toimisi siten että jossain kalliissa keskustatoimistossa pyörisi kymmeniä kymmeniä väliportaan joutojamppoja ja se ainoa onneton suorittavan tason virkamies, jos ikinä yhtään hirveä metsästä löytäisi, ampuisi sitä perseellä. Tuomittaisiin virkavirheestä. Ja kaikki hirvet eläisivät onnellisesti taimikkoja popsien kunnes elämä päättyy toyotan tuulilasiin.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 19:41"]Miksi hirvi kaatui vasta 100 m sen jälkeen, kun sitä osui? Luulin, että metsästäjät on koulutettu niin, että osumatarkkuus on hyvä ja saalis kaatuu siihen paikkaan. Nyt ilmeisesti hirvi joutui kärsimään pienen hetken?
Minä näin tänään iltapäivällä 2 kaunista hirveä pellolla. Molemmat tuijottivat minua pitkän tovin. Ihana hetki. Todella kauniita ja kunnioitettavia eläimiä. Päivän kohokohta. Ei todellakaan tulisi mieleenikään lopettaa noin upean eläimen elämää ja tuntea siitä vielä iloa.
Hirvikolarit eivät mielestäni ole kyseisen lajin edustajien syytä vaan pikemminkin ihmisen syytä. Siinä ottaa aina tietoisen riskin, kun lähtee autolla liikenteeseen. Ei ihminen omista luontoa. Miksi hirvikantaa pitäisi karsia, mutta ihmiset sen kuin lisääntyy?
Ja ennen kuin joku sanoo, että olen luonnosta vieraantunut kaupunkilainen, niin olen Pohjois-Suomessa asuva luonnontieteilijä. Luonnosta voi nauttia niin monella muullakin tavalla kuin metsästämällä.
[/quote]
Useiden luonnontieteilijöiden mukaan homo sapiensille on perin luontaista syödä hirvieläimiä. Todisteita löytyy niin muinaisista arkeologisista jäänteistä kuin nykyisen populaation ulostenäytteistä.
saisipa joskus syödä oikein kunnollista ja hyvin tehtyä hirveä.
minkälaisella tussarilla ap hirven ampui?
tv.autolla hirven kaatanut,ei ollut hauskaa räntäpaskasateessa ajaa vähän yli 100kmh hirveä päin.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 15:13"]
Kylläpäs sisäfile on hyvää. Tänään tehdään ruoaksi. Ja on tuoretta. Ap
[/quote]
Kyllä hirveä yleensä riiputetaan jonkun aikaa, ennen kun sitä syömään aletaan. Lihan parenee (murenee) huomattavasti kun riiputtaa. Ettekö tätä ole tienneet kokeneet hirvenmetsästäjät, vai onko vain kiire syömään?
Hienoa ap. Itse olen harkinnut metsästyksen aloittamista. Kerran olen hirven nähnyt mökkitiellä ja olihan se hirveän kokoinen mulli. Semmonen ku tulee auton eteen niin se on menoa sitten.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 19:21"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 15:13"]
[/quote]
Kyllä hirveä yleensä riiputetaan jonkun aikaa, ennen kun sitä syömään aletaan. Lihan parenee (murenee) huomattavasti kun riiputtaa. Ettekö tätä ole tienneet kokeneet hirvenmetsästäjät, vai onko vain kiire syömään?
[/quote]Mies otti sen eilen, kun sopivat että saan "kaatopalkkioksi". Meni kuulemma kaikki niin nappiin. Olihan tuo huikea kokemus. Ap
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 19:14"]saisipa joskus syödä oikein kunnollista ja hyvin tehtyä hirveä.
minkälaisella tussarilla ap hirven ampui?
tv.autolla hirven kaatanut,ei ollut hauskaa räntäpaskasateessa ajaa vähän yli 100kmh hirveä päin.
[/quote]Mulla on remington 700 kal.30-06
ap.
Miksi hirvi kaatui vasta 100 m sen jälkeen, kun sitä osui? Luulin, että metsästäjät on koulutettu niin, että osumatarkkuus on hyvä ja saalis kaatuu siihen paikkaan. Nyt ilmeisesti hirvi joutui kärsimään pienen hetken?
Minä näin tänään iltapäivällä 2 kaunista hirveä pellolla. Molemmat tuijottivat minua pitkän tovin. Ihana hetki. Todella kauniita ja kunnioitettavia eläimiä. Päivän kohokohta. Ei todellakaan tulisi mieleenikään lopettaa noin upean eläimen elämää ja tuntea siitä vielä iloa.
Hirvikolarit eivät mielestäni ole kyseisen lajin edustajien syytä vaan pikemminkin ihmisen syytä. Siinä ottaa aina tietoisen riskin, kun lähtee autolla liikenteeseen. Ei ihminen omista luontoa. Miksi hirvikantaa pitäisi karsia, mutta ihmiset sen kuin lisääntyy?
Ja ennen kuin joku sanoo, että olen luonnosta vieraantunut kaupunkilainen, niin olen Pohjois-Suomessa asuva luonnontieteilijä. Luonnosta voi nauttia niin monella muullakin tavalla kuin metsästämällä.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 00:55"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 19:41"]Miksi hirvi kaatui vasta 100 m sen jälkeen, kun sitä osui? Luulin, että metsästäjät on koulutettu niin, että osumatarkkuus on hyvä ja saalis kaatuu siihen paikkaan. Nyt ilmeisesti hirvi joutui kärsimään pienen hetken?
[/quote]
Useiden luonnontieteilijöiden mukaan homo sapiensille on perin luontaista syödä hirvieläimiä. Todisteita löytyy niin muinaisista arkeologisista jäänteistä kuin nykyisen populaation ulostenäytteistä.
[/quote]Aivan oikein.
Pystyisitkö ap ampumaan ihmisen? Kokisitko siitä iloa? Olisiko se huikea kokemus?
Eli tässä se nähdään, metsästäjät ovat puolustelleet psykopaattista "harrastustaan" sillä että pitää pitää hirvikanta kurissa. Mutta todellinen syy metsästysinnolle on pelkkä ja puhdas tappamisenhimo josta saadaan tyydytystä. Näin minä olen aina arvellutkin, ei kukaan normaali terve ihminen voi tappaa vapaaehtoisesti.
Aika rohkea olet kun myönnät että saat tappamisesta iloa.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:08"]
murhaaja. mikä vittu ajaa ihmisen tekemään tuollaista huvikseen?
[/quote]
Tiedätkö, miten paljon hirvikolareita Suomessa ajetaan vuosittain? Aivan helvetisti. Vuonna 2012 niitä ajettiin NELISEN TUHATTA! Mietipä, miten paljon niitä ajettaisiin, jos hirvikantaa ei pidettäisi kurissa.
Vituttaa kaltaisesi tietämättömät moukat. Hirvestäjät tekevät meille palveluksen.
[/quote]
No tuo on vähän valheellinen puolustus. Hirvikantaa pidetään varsin runsaana juurikin sen metsästyksellisen arvon vuoksi. Metsänomistajien ja liikenteen puolesta ne voitaisiin tappaa saman tien sukupuuttoon.
t. itsekkin metsästäjä
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:21"]
ja mikä muka estää tekemästä tätä jonkun valtion viraston alaisen harvennusryhmän ammattilaisten avulla? tuo, että porukat huvikseen hyppivät pitkin metsää toteuttamassa väkivaltafantasioitaan täysin luvallisesti on yksinkertaisesti sairasta.
[/quote]
Käsittämätön ajatusmalli :) Miten se olisi hyväksytympää että hirvet tapettaisiin velvollisuuden tunnosta palkkavoimin, kuin innokkaiden vapaaehtoisten harrastajein toimesta?
Olisiko se sinusta parempi että jokainen hirven surmaaja kävisi avautumassa yleisönosastolla ja kertomassa miten pahoillaan on siitä että täytti velvollisuutensa suurriistan metäsästäjänä ja vastentahotoisesti hävitti hierven ensin ampumalla ja sitten vielä joutui syömään ruhon.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:08"]murhaaja. mikä vittu ajaa ihmisen tekemään tuollaista huvikseen? [/quote] Samaa mieltä. Murhaaja. Tapat siis huvikses eläimiä? Hsluatko että sut ammutaan? [/quote]Erikoisia vastauksia. En ymmärrä teitä. Lihaa pitää jostain saada, mutta yhtään eläintä ei saa tappaa. Olisiko se ollut sitten hyvä, jos olisimme myyneet hirven ja se olisi peltipurkissa myynnissä kaupan hyllyssä? Ap
[/quote]
Tietysti. Se on näille elämästä vieraantuneille kaupunkilaisjunteille hyväksytympää että liha on muodossa, josta sen alkuperä ei käy niin selävästi ilmi.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 21:11"]
Mikä ihme teitä vaivaa???? Jotenkin ymmärrän jos ette syö lainkaan lihaa. Jokaisen lihansyöjän pitäisi olla valmis tappamaan syömänsä eläin. Siinä voisi ne suomalaisten järjettömät lihansyöntimäärät vähentyä! Itse ammuttu hirvi on huomattavasti ekologisempi ja eettisempi vaihtoehto kuin kaupasta ostettu kasvatettu liha.
[/quote]
Oikeastaan lihatuotteiden syöminen pitäisi kieltää ihmisiltä, jotka eivät osaa saattaa ruuaksi elävää eläintä.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 15:13"]
[/quote]
Väittikö ap että fiele on tästä viimeksi ammutusta hirvestä? Eiköhän se riipu vielä lahtivajassa.
[/quote]