Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Wilmasta vain negatiivista palautetta - onko normaalia?

Vierailija
22.09.2021 |

Eli siis fiksun ja sosiaalisen lapsen koulutyöstä on tullut toistaiseksi vain muutamia negatiivisia merkintöjä. Toki hän on muutaman kerran unohtanut läksyt (vanhempikin selaili noilla kaikilla kerroilla kirjan läpi, eikä löytänyt läksymerkintää eli melko epäselvästi ne oli merkitty), mutta ilmeisesti ei ole koululta mitään hyvää kerrottavaa? Onko opettajilla tapana merkata päivittäisistä tai viikoittaisista onnistumisista mitään? Mikä avuksi vai onko normaalia?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko normaalia. Itselläni kaksi poikaa (molemmat todella kilttejä) ja heiltä on tullut koko kouluajan (molemmat jo lukiossa) käytännössä vain positiivisia viestejä. Mutta tiedän että muilla on myös päinvastaisia kokemuksia. Riippuu varmaan paljon opettajasta ja koulusta millä tyylillä viestitään.

Vierailija
22/52 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat purkavat omaa pahaa oloaan Wilman kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kuvittelet opettajan ehtivän merkitsemään jokaiselle oppilaalle läksyt kirjoihin henkilökohtaisesti? Jos lapsesi on fiksu koululainen niin läksyjen merkkaus pitäisi onnistua ihan häneltä itseltäänkin.

Vierailija
24/52 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämän ajan vanhempia vaivaa, kun ei heidän lapsiaan saa moittia??

Tässä nähdään vapaan kasvatuksen tulos! Katsokaa vanhemmat peiliin! Jos uskallatte, koska totuus löytyy sieltä.

Vierailija
25/52 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä todella pettynyt, jos tuo todella on totta, että nuo merkinnät on se koko totuus koulupäivän kulusta = ei MITÄÄN positiivista tai yhtäkään onnistumista kertaakaan koko kouluvuoden aikana tähän mennessä. Jos siis muilla oppilailla niitä onnistumisia on jatkuvasti.

En tiedä, minkä tahon kanssa tuota voisi selvitellä. Onko opettajien kanssa mitään palavereita, jos on normioppilas kyseessä? (Siis ei erityisen tuen tarvetta).

Vierailija
26/52 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se riippuu koulusta ja opettajista paljon.

Meillä lapsi saa yleensä 1-3 positiivista merkintää päivässä. Joka päivä ei, mutta sellaista viikkoa ei varmaankan löydy että ei olisi useampi positiivinen merkintä.

Negatiivinen merkintä tai kaksi on tullut viimeksi ekalla/tokalla luokalla. Ei sen jälkeen ainuttakaan.

Vierailija
27/52 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne merkinnät oli tehnyt?

Opettaja oli tehnyt merkinnät.

Kirjaan??? Enpä ole moista ikinä kuullut.

Kyllä se oppilas on vastuussa siitä että läksyt on merkitty ja tehty ja on vain hyvä jos tekemättömistä tulee merkintä.

Eikä kukaan keksinällä ala keksiä kehuja. Pitää osallistua tunnilla jne niin sitten saa niitä.

Siis opettaja Wilmaan ja joku (en tiedä, kuka) kirjaan. Oletan, että opettaja tarkistaa, että merkinnät on tehty.

Läksyt ilmoitetaan siellä koulussa. Lapsen on tarkoitus panna ne siellä ylös.

Ok. Ennen oli näin, mutta olettaisin, että nykyaikana aikuinen vähän tarkistaisi, että merkinnät menevät oikein. Tai laittaisi sitten ne läksytiedot myös sinne Wilmaan, josta aikuinen voisi ne tarkistaa.

Kyllä se edelleen on näin.

Ja sen wilma-merkinnän tarkoitus pn saada se kodin aikuinen reagoimaan ja huolehrimaan että lapsi skarppaa.

Tässä tapauksessa vanhemmat ovat kahlanneet kirjat läpi tehtävien varalta joka päivä. Eli läksymerkintä on ollut äärimmäisen epäselvä tai puuttunut.

Vierailija
28/52 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen wilmaan tulee vain ryhmäkohtaisia merkintöjä. Sitten tulee aina yllätyksenä mitä siellä on nyt tapahtunutkaan

Vierailija
29/52 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta se on normaalia vai kuvitteletko sinun lumihiutaleesi olevan joku spesiaalitapaus?

Eli siis se, että lapsi on niin "huono", ettei tule Wilmaan mitään positiivista palautetta lainkaan? Oikeasti hän on monissa asioissa hyvä.

En lähde paskanjauhantaasi mukaan. Lapsesi saa merkinnät sen mukaan kuin opettajat asiat näkevät, eivät sinun kuvitelmiesi mukaan.

Ok, eli niille hyville oppilaille siis menee niitä "hyvä!" -merkintöjä ja muuta positiivista päivittäin?

Sinä et tosiaan taida ihan reaalimaailmassa elää kuvitelminesi oman pilttisi hyvyydestä.

Vierailija
30/52 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se riippuu koulusta ja opettajista paljon.

Meillä lapsi saa yleensä 1-3 positiivista merkintää päivässä. Joka päivä ei, mutta sellaista viikkoa ei varmaankan löydy että ei olisi useampi positiivinen merkintä.

Negatiivinen merkintä tai kaksi on tullut viimeksi ekalla/tokalla luokalla. Ei sen jälkeen ainuttakaan.

Mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä? Ei varmaankaan mitään. Aika toivottomalta tuntuu todella.

Vierailija
31/52 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä todella pettynyt, jos tuo todella on totta, että nuo merkinnät on se koko totuus koulupäivän kulusta = ei MITÄÄN positiivista tai yhtäkään onnistumista kertaakaan koko kouluvuoden aikana tähän mennessä. Jos siis muilla oppilailla niitä onnistumisia on jatkuvasti.

En tiedä, minkä tahon kanssa tuota voisi selvitellä. Onko opettajien kanssa mitään palavereita, jos on normioppilas kyseessä? (Siis ei erityisen tuen tarvetta).

Miksi et kysy lapsen luokanvalvojalta? Meillä on nyt ollut juuri Teamssissä vanhenpien ilta ja joka vuosi on ollut kaksi vanhempien varttia, jossa käydään opettajan kanssa läpi lapsen kouluasioita.

Vierailija
32/52 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun opettaja kirjoitti aikoinaan "reppu" vihkoon, etten tule koskaan oppimaan lukemaan ja laskemaan"

Vierailija
33/52 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiiviset kerrotaan suoraan lapselle ja negatiiviset tiedoksi huoltajille. Ongelma?

Vierailija
34/52 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta se on normaalia vai kuvitteletko sinun lumihiutaleesi olevan joku spesiaalitapaus?

Eli siis se, että lapsi on niin "huono", ettei tule Wilmaan mitään positiivista palautetta lainkaan? Oikeasti hän on monissa asioissa hyvä.

En lähde paskanjauhantaasi mukaan. Lapsesi saa merkinnät sen mukaan kuin opettajat asiat näkevät, eivät sinun kuvitelmiesi mukaan.

Ok, eli niille hyville oppilaille siis menee niitä "hyvä!" -merkintöjä ja muuta positiivista päivittäin?

Sinä et tosiaan taida ihan reaalimaailmassa elää kuvitelminesi oman pilttisi hyvyydestä.

Hän on aavistuksen huolimaton ja vähän sotkuisesti tekee tehtävät, mutta sellainen on epäolennaista, kun vastaus on oikein kuitenkin ja ajatus leikkaa. Olin samanikäisenä samanlainen ja piirtelin kirjaan -> opettaja ei tykännyt (edelleen ihmettelen sitä). Mutta se on todella epäolennaista, jos osaa asiat. Vähän isompana mulla oli kaikista lukuaineista kympit, kun käsialalla tai satunnaisella piirtelyllä ei enää ollut väliä.

Vierailija
35/52 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse olit lapsi, kuinka usein ope oli yhteydessä vanhempiisi? Minun openi ja vanhempani tapasivat vanhempainvartissa (tai mikä sen nimi olikaan) kerran vuodessa + ehkä näkivät jossain kevät-tai joulujuhlassa. Kerran ope soitti äidille, kun olin saanut aivotärähdyksen välkällä.

Muutos päiväkotiin on iso. Näin se vaan on

Vierailija
36/52 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et kysy lapsen luokanvalvojalta? Meillä on nyt ollut juuri Teamssissä vanhenpien ilta ja joka vuosi on ollut kaksi vanhempien varttia, jossa käydään opettajan kanssa läpi lapsen kouluasioita.

Se varmaan olisi se paras keino, niin olisi ajan tasalla tilanteesta. Muuten menee spekuloinniksi.

Vierailija
37/52 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun itse olit lapsi, kuinka usein ope oli yhteydessä vanhempiisi? Minun openi ja vanhempani tapasivat vanhempainvartissa (tai mikä sen nimi olikaan) kerran vuodessa + ehkä näkivät jossain kevät-tai joulujuhlassa. Kerran ope soitti äidille, kun olin saanut aivotärähdyksen välkällä.

Kieltämättä se muutos on aivan valtava. Myös kulkemisen koulun ja kodin välillä pitäisi pian sujua itsenäisesti jne.

Vierailija
38/52 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvoinhan he olivat, mutta nykyään lapsia paapotaan ja holhotaan paljon enemmän kuin ennen. Vapaa-ajallakin lapset leikkivät ennen itsenäisesti pihoilla, nykyään harvemmin ilman aikuisen valvontaa tai ohjattua tekemistä.

Vierailija
39/52 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla on erilaisia tapoja käyttää sitä.

Toisille siitä muodostuu ns. rikosrekisteri, jossa on pelkästään negatiivisia juttuja.

Toisille tulee hyväpommitusta, kun opettajat haluavat antaa hyvää palautetta. Siihenkin turtuu tosi pahasti, kun joka päivä monta kertaa tulee joku merkintä.

Jokaisessa on myös jotain hyvää, mutta opettajat eivät vaan jaksa kaikkea raportoida Wilmaan.

Vierailija
40/52 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella opettaja- ja koulukohtaisia asioita. Meillä toinen lapsi sai koko ala-asteen aikana pari-kolme merkintää, läksyt tekemättä tms. Yläkoulussa alkoi tulla niitä positiivisia merkintöjä vasta. Nuorempi sai samassa koulussa useammin merkintöjä, negatiivisia joka ikinen. Yläkoulussa tulee sekä positiivista että negaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan