Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisitko asua talossa, jossa on vain puulämmitys?

Vierailija
08.11.2014 |

Olen kuullut kauhisteluja siitä, että "puulla lämmittäminen on hirvittävän työlästä". 

Kieltämättä. Aikaa menee maksimissaan 10 minuuttia kun haen korillisen puita liiteristä, ladon niitä uuniin ja tuikkaan tuleen.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:51"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:39"]

Meillä on pelkkä puulämmitys. Tosin minä mätän pannuhuoneessa puita keskuslämmityskattilaan.

[/quote]

Meillä sama, tosin meillä on 1000 litran varaaja, johon varataan lämpöä eli ei tarvitse yöllä eikä koko ajan olla puita lisäämässä. Samoin meidän kattilaan menee puolen metrin halkoja ja elektroniikka säätää ilmamäärän jne. Omasta metsästä puut, joten ei mene rahaa, vaivaa toki eli hyötyliikuntaa.

[/quote]

Meillä on 2000l varaaja, näillä keleillä riittä 1.5 uunillista päivässä pitämääntalon lämpimänä. Meilläkin puut omasta metsästä. Onhan tuo välillä työlästä eikä kovin pitkäksi aikaa talvella pysty lähtemään kotoa, onneksi appiukko vielä kunnossa ja voi käydä lämmittämässä jos ollaan molemmat pois kotoa

[/quote]

Siis TÄH?

Mulla myös 2000 l. varaaja ja ei tod. näillä keleillä tarvii lämmittää kuin 1-2 kertaa viikossa. Kun lämpötila ulkona alkaa olla paljon alle -20 graadia, täytyy lämmitystä harkita päivittäin. Jotain pielessä, ehkä?

[/quote]

Taloissa ja lämmönkäytössä on eroja. Isompi talo, pidempi kieromatka, lämpimän veden kulutus, eristys, kaikki vaikuttaa. Ja mihin lämpötilaan varaaja on säädetty.

Vierailija
42/67 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi. Sähkö on hyvä olla varalla mm. matkojen, tosi kovien pakkasten ja laiskuuskohtauksien takia. Meillä lämmitetään 99% puulla mutta se 1% tarvitaan muuta = sähköä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Jos haluan kannella puita ja lämmittää, menen mökille. En myöskään pidä puulämmitteisiä vanhoja taloja kovin paloturvallisina.

Vierailija
44/67 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 00:49"]

En. Jos haluan kannella puita ja lämmittää, menen mökille. En myöskään pidä puulämmitteisiä vanhoja taloja kovin paloturvallisina.

[/quote]

Varsinkaan kun hipsterilämmittäjät polttavat pesät ja muurit halki. Pieni eristysvirhe välipohjassa ja pitkään kytevä palo äkkiroihahduksella niin se on henki pois takuulla yöllä.

Vierailija
45/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:36"]Olen kuullut kauhisteluja siitä, että "puulla lämmittäminen on hirvittävän työlästä". 

Kieltämättä. Aikaa menee maksimissaan 10 minuuttia kun haen korillisen puita liiteristä, ladon niitä uuniin ja tuikkaan tuleen.
[/quote]

Ei ne puut sinne liitetiin pilkottuna tyhjästä ilmesty. Ei se itse sisään kantaminen ja polttaminen ole kuin kärpäsen paska koko kuviossa.

Vierailija
46/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus asunut. Puuta poltettiin kattilahuoneessa. Töiden jälkeen kylmä, aamulla kylmä. Töistä tultava suoraan kotiin lämmittämään. Olepa ilta muualla niin on kylmä kämppä odottamassa. Kivaahan se on jos kotona viihtyy. onneksi ei tarvinnut puita tehdä. Sit olisi hymy tosiaan hyytynyt

Vierailija
47/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 19:40"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:36"]Olen kuullut kauhisteluja siitä, että "puulla lämmittäminen on hirvittävän työlästä".  Kieltämättä. Aikaa menee maksimissaan 10 minuuttia kun haen korillisen puita liiteristä, ladon niitä uuniin ja tuikkaan tuleen. [/quote] Ei ne puut sinne liitetiin pilkottuna tyhjästä ilmesty. Ei se itse sisään kantaminen ja polttaminen ole kuin kärpäsen paska koko kuviossa.

[/quote]

Ihanko totta? Ihan itse omin pikku kätösin ne sinne pinoamme. En koe sitäkään liian työlääksi.

Ap

Vierailija
48/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 19:54"]

Olen joskus asunut. Puuta poltettiin kattilahuoneessa. Töiden jälkeen kylmä, aamulla kylmä. Töistä tultava suoraan kotiin lämmittämään. Olepa ilta muualla niin on kylmä kämppä odottamassa. Kivaahan se on jos kotona viihtyy. onneksi ei tarvinnut puita tehdä. Sit olisi hymy tosiaan hyytynyt

[/quote]

Olemme olleetkin poissa, enemmän kuin yhden illan putkeen. Ei se lämmittämisen vaiva ole kuitenkaan yhtään sen suurempi silloin kun talo on päässyt viilentymään. Pitkähihaista vain päälle siksi aikaa kunnes on riittävän lämmin.

Ap

Vierailija
49/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
50/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:17"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 19:40"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:36"]Olen kuullut kauhisteluja siitä, että "puulla lämmittäminen on hirvittävän työlästä".  Kieltämättä. Aikaa menee maksimissaan 10 minuuttia kun haen korillisen puita liiteristä, ladon niitä uuniin ja tuikkaan tuleen. [/quote] Ei ne puut sinne liitetiin pilkottuna tyhjästä ilmesty. Ei se itse sisään kantaminen ja polttaminen ole kuin kärpäsen paska koko kuviossa.

[/quote]

Ihanko totta? Ihan itse omin pikku kätösin ne sinne pinoamme. En koe sitäkään liian työlääksi.

Ap
[/quote]

Olette kaataneet, kuljettaneet, katkoneet, halkoneet, kuivattaneet ihan itse?

Vierailija
51/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun koko ajan. Kaksi uunia ja hella lämmitetään päivittäin, leivinuunia lisäksi ilmojen mukaan.

.
Vähän haasteellista se välillä on, jos työpäivät venyy, mutta oma valinta.

Vierailija
52/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:20"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 19:54"]

[/quote]

Olemme olleetkin poissa, enemmän kuin yhden illan putkeen. Ei se lämmittämisen vaiva ole kuitenkaan yhtään sen suurempi silloin kun talo on päässyt viilentymään. Pitkähihaista vain päälle siksi aikaa kunnes on riittävän lämmin.

Ap
[/quote]

Onko kantovesi? Meinaan vaan, että putket saa kyllä nopeasti jäähän. Ja sulattaessa halki.

Vierailija
53/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
54/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
55/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:23"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:17"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 19:40"] [quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:36"]Olen kuullut kauhisteluja siitä, että "puulla lämmittäminen on hirvittävän työlästä".  Kieltämättä. Aikaa menee maksimissaan 10 minuuttia kun haen korillisen puita liiteristä, ladon niitä uuniin ja tuikkaan tuleen. [/quote] Ei ne puut sinne liitetiin pilkottuna tyhjästä ilmesty. Ei se itse sisään kantaminen ja polttaminen ole kuin kärpäsen paska koko kuviossa. [/quote] Ihanko totta? Ihan itse omin pikku kätösin ne sinne pinoamme. En koe sitäkään liian työlääksi. Ap [/quote] Olette kaataneet, kuljettaneet, katkoneet, halkoneet, kuivattaneet ihan itse?

[/quote]

Tarkoitatko, että jos asuu puulämmitteisessä talossa, on silloin oltava omaa metsää? Muutenko ei voi sanoa, että puulla lämmittäminen on ihan mukavaa?

Ap

Vierailija
56/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:25"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:20"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 19:54"] Olen joskus asunut. Puuta poltettiin kattilahuoneessa. Töiden jälkeen kylmä, aamulla kylmä. Töistä tultava suoraan kotiin lämmittämään. Olepa ilta muualla niin on kylmä kämppä odottamassa. Kivaahan se on jos kotona viihtyy. onneksi ei tarvinnut puita tehdä. Sit olisi hymy tosiaan hyytynyt [/quote] Olemme olleetkin poissa, enemmän kuin yhden illan putkeen. Ei se lämmittämisen vaiva ole kuitenkaan yhtään sen suurempi silloin kun talo on päässyt viilentymään. Pitkähihaista vain päälle siksi aikaa kunnes on riittävän lämmin. Ap [/quote] Onko kantovesi? Meinaan vaan, että putket saa kyllä nopeasti jäähän. Ja sulattaessa halki.

[/quote]

Eivät ole tässä vuosien aikana jäähän menneet. Hyvin eristetty.

Ap

Vierailija
57/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
58/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 luvulta saakka on ite pienitty puut ilman koneita ja alakerran 4 ja yläkerran 3 pesää lämmitetty. Käytiin lvi-liikkeessä ja olivat silmät pyöreinä että miten voi tänä päivänä olla ilman mitään muuta. Nyt puukattila asennukses ja sillä lämpeää 70-luvulla rakennettu harakanpesä, ulkorakennus ja tämä hirsitalo. Nyt tarvii enää kantaa puuta monen pesän sijasta yhteen paikkaan. Paljon sitä puuta menee. On sitä ollut hommaa pelkällä muurien lämmityksellä muttei mitenkään mahdotonta kun on ollut paikalla koko ajan. Kattilassa on myös öljypoltin niin ei oo ongelmaa jos tarvii lähteä pidemmälle reissulle.

Vierailija
59/67 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puulämmitys on eikä mulla koko päivää lämmityksiin mene,18.00 maissa pistän tulet kattilaan,1,5 tuntia ja varaajan lämpö on 80 astetta,seuraavana päivänä uudestaan,siis kylmällä kaudella,muutoin joka toinen päivä,talo on 140 neliöinen hirsitalo,tuvassa vuolukivinen leivinuuni,jota tarpeen mukaan lämmitellään,kattila Jämä yp140 vuodelta 1984,1000 litranen varaaja,käyttövesi ja patterivesi läpee samalla varaajalla,kattilassa oli ennen Jämävar lataus automatiikka sekä Ouman järjestelmä 28mm putkilla,ja ongelmia piisasi,mm pitkä lämmitys aika,riisuin kaikki automatiikan pois ja laitoin 42mm putket varaajan ja kattilan väliin,nyt ei kiehu ja lämmitys kahdella täydellä pesällä,tähän nyt joku sanoo että ei saa laittaa täyttä pesää yp kattilaan mutta näin se vaan parhaiten toimii,talon pattereissa kiertää lämmin vesi ns omalla painollaan eli ei ole kv pumppua,varaaja kun sijaitsee taloa alempana,sähköä kuluu 4800-5000 kwh vuodessa,ja kattilassa on toisioilmaluukku auki n 4mm ja ensiöluukku toimii vedonsäätimellä.

Vierailija
60/67 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut kauhisteluja siitä, että "puulla lämmittäminen on hirvittävän työlästä".

Ja liiteri on se maaginen paikka, josta aina vaan löytyy hiuenosti pinottuja, uuniin sopivia puita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän