Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisitko asua talossa, jossa on vain puulämmitys?

Vierailija
08.11.2014 |

Olen kuullut kauhisteluja siitä, että "puulla lämmittäminen on hirvittävän työlästä". 

Kieltämättä. Aikaa menee maksimissaan 10 minuuttia kun haen korillisen puita liiteristä, ladon niitä uuniin ja tuikkaan tuleen.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aamuisin lämmitys? Pitääkö herätä kuinka paljon aikaisemmin ennen töihinlähtöä? Uskaltaako tulia jättää uuniin?

Vierailija
2/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pelkkä puulämmitys. Tosin minä mätän pannuhuoneessa puita keskuslämmityskattilaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunutkin. Iso leivinuuni pitää pitkään lämpimänä, ei tarvii todellakaan joka päivä lämmittää. Meillä kuului eniten miehen hommiin hakea puut sisälle ja molemmat sitten lämmiteltiin uunia. Kyllä siinä oma viehätyksensä on.

Vierailija
4/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aamuisin tarvitse lämmittää kun on eristys kunnossa. Iltaisin on tulet uuneissa ja se riittää.

Järkikin jo sanoo, että tulta ei jätetä valvomatta.

Ap

Vierailija
5/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. En. Me käytännössä lämmitetään lähestulkoon pelkällä puulla, paitsi kylppäritilat, joissa lattialämmitys. Mutta mies hankkii puut, pilkkoo, hakee liiteristä, sytyttelee uunit...  ja poika aika paljon auttaa pilkkomisessa ja liiteriin siirtämisessä. Siis mä en jaksais. Onneksi mun ei tarvi. Nautin kyllä kovasti puulämmöstä, kunhan sen hoitelee joku toinen. Meillä vanha talo, jossa joka aamu laitettava puuhellaan tuli ennen töihin lähtöä ja töiden jälkeen jompaan kumpaan takkaan. Lasten huoneessakin on uuni ja tytär lämmittää sen n. joka toinen päivä.

Vierailija
6/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hankala lähteä talvella muutaman kerran pariksi viikoksi etelään.

Ei siis ihan sopisi meille.

Vierailija
7/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi, ainakaan yksin. Olen kyllä asunut noin 9 vuotta elämästäni. Olisi aika katastrofaalista jos vaikka keskellä talvea joutuisin sairaalaan ja talo jäisi lämmittämättä.

Puiden hakemiseen ja sytyttämiseen ei tosiaan kauan mene, mutta sitä uuniahan pitää vahtia niin kauan että saa pellit kiinni. Kovilla pakkasilla on illansuussa töistä tullessa jo hirveän kylmä ja kestää monta tuntia ennen kuin talo lämpiää, tai sitten pitää nousta aamuyöllä lämmittämään. Ja ainakin meillä 40-luvun rintamamiestalossa oli eteisissä ja portaikoissa aina kylmä, vaikka olisi miten paljon lämmittänyt.

Vierailija
8/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on vittumaista asua sellaisen naapurina, joka kitupoltolla käryttelee tuntitolkulla vieressä. Ilmastointi on pakko sulkea, aina ei edes ajoissa ehdi, eikä edes ulko-ovea voi avata, kun puolli omakotitaloa on ihan helvetillisen käryn vallassa. Tuollaisen kitupolton ja muun vääränlaisen polton vuoksi koko puulämmitys pitäisi kieltää, ellei sitä osata oikein toteuttaa.

Vierailija
9/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:39"]

Meillä on pelkkä puulämmitys. Tosin minä mätän pannuhuoneessa puita keskuslämmityskattilaan.

[/quote]

Meillä sama, tosin meillä on 1000 litran varaaja, johon varataan lämpöä eli ei tarvitse yöllä eikä koko ajan olla puita lisäämässä. Samoin meidän kattilaan menee puolen metrin halkoja ja elektroniikka säätää ilmamäärän jne. Omasta metsästä puut, joten ei mene rahaa, vaivaa toki eli hyötyliikuntaa.

Vierailija
10/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:36"]

Olen kuullut kauhisteluja siitä, että "puulla lämmittäminen on hirvittävän työlästä". 

Kieltämättä. Aikaa menee maksimissaan 10 minuuttia kun haen korillisen puita liiteristä, ladon niitä uuniin ja tuikkaan tuleen.

[/quote]

Meillä taitaa olla vähän kookkaampi taloa. On 7 pönttöuunia ja kakluunia, leivinuuni ja puuhella. Lämmitetään talo lähes ainoastaan niillä. Kovimmilla pakkasilla on muut systeemit käytössä. Ei riitä 10 minuuttiä päivässä lämmitykseen...

Mutta en valita, oma valinta :D

Vierailija
11/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut yli 90-vuotiaassa talossa kaupungin keskustassa (nyt jo 110-vuotias talo) jossa lämmitys hoitui kakluunissa puita polttamalla. Tunnelmallista oli! Nytkin on kaakeliuunit (40-luvulla rakennettu talo) mutta kaukolämpö. Tunnelman vuoksi joskus polttelen tulta siinäkin, kaipaan kyllä puulämmityksen "pehmeyttä" ja tunnelmaa.

Vierailija
12/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:43"]

En haluaisi, ainakaan yksin. Olen kyllä asunut noin 9 vuotta elämästäni. Olisi aika katastrofaalista jos vaikka keskellä talvea joutuisin sairaalaan ja talo jäisi lämmittämättä.

Puiden hakemiseen ja sytyttämiseen ei tosiaan kauan mene, mutta sitä uuniahan pitää vahtia niin kauan että saa pellit kiinni. Kovilla pakkasilla on illansuussa töistä tullessa jo hirveän kylmä ja kestää monta tuntia ennen kuin talo lämpiää, tai sitten pitää nousta aamuyöllä lämmittämään. Ja ainakin meillä 40-luvun rintamamiestalossa oli eteisissä ja portaikoissa aina kylmä, vaikka olisi miten paljon lämmittänyt.

[/quote]

Ei tarvitse. Uusimmissa kattiloissa elektroniikka valvoo palotilaa, maksimoi puhtaan palamisen ja taloudellisimman polton.

http://www.nibe.fi/Tuotteet/Puukattilat/Tuotevalikoima/VEDEX-3300/

http://www.kaukora.fi/puulammitys/jaspi-econature-40

Vierailija
13/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:46"]

[/quote]

Meillä sama, tosin meillä on 1000 litran varaaja, johon varataan lämpöä eli ei tarvitse yöllä eikä koko ajan olla puita lisäämässä. Samoin meidän kattilaan menee puolen metrin halkoja ja elektroniikka säätää ilmamäärän jne. Omasta metsästä puut, joten ei mene rahaa, vaivaa toki eli hyötyliikuntaa.

[/quote]

Meillä on 2000l varaaja, näillä keleillä riittä 1.5 uunillista päivässä pitämääntalon lämpimänä. Meilläkin puut omasta metsästä. Onhan tuo välillä työlästä eikä kovin pitkäksi aikaa talvella pysty lähtemään kotoa, onneksi appiukko vielä kunnossa ja voi käydä lämmittämässä jos ollaan molemmat pois kotoa

Vierailija
14/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:43"]

[/quote]

Samanlaisia kokemuksia. Olen asunut ja kyllä siinä hommansa on. Eteiset ja vessat kylmiä. Aika pian hankittiin sähköpatterit tasaajiksi, ettei mene niin kylmäksi lämmitysten välillä varsinkaan pakkasilla. Vanhemmat asuu edelleen ja nyt heillä ilmapumppu lisänä. Itse asun nykyään kerrostalossa.

Vierailija
15/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lämpiää pääosin leivinuunilla, mutta, työ ja elämä on sellaista etten ihan aina tiedä milloin pääsen kotiin. Ja on harrastuksia lapsilla ja aikuisilla. Niin että jos ei ehdi joka päivä lämmittää niin sähkö pitää huolen siitä, ettei palella ja ettei talo mene pilalle. Samoin on vapaus talvellakin lähteä pois muutamaksi päiväksi.

En asuis, jos ei olis ihan pakko. Jollei sitten joskus (eläkkeellä) ole aikaa olla koko ajan lämmittämässä. Ja olis joku joka lämmittäis kun itse lähtis matkalle. Tällä hetkellä hyvä näin.

Vierailija
16/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun parhaillaan. On muuten edullista asumista, kun omasta metsästä puut.

Vierailija
17/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:51"]

[/quote]

[/quote]

Meillä on 2000l varaaja, näillä keleillä riittä 1.5 uunillista päivässä pitämääntalon lämpimänä. Meilläkin puut omasta metsästä. Onhan tuo välillä työlästä eikä kovin pitkäksi aikaa talvella pysty lähtemään kotoa, onneksi appiukko vielä kunnossa ja voi käydä lämmittämässä jos ollaan molemmat pois kotoa

[/quote]

Meillä ilmalämpöpumput rinnakkaislähteenä, voi lähteä pois vaikka koko talveksi ja pysyy hyvin peruslämpö kovillakin pakkasilla ellei nyt mitään -20 astetta ola viikkoja putkeen.

Vierailija
18/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takka on ihana tunnelman takia, mutta pelkästään sen varassa en kyllä haluaisi olla. Meilläkin on ilmaiset puut.

Vierailija
19/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:54"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:51"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Meillä ilmalämpöpumput rinnakkaislähteenä, voi lähteä pois vaikka koko talveksi ja pysyy hyvin peruslämpö kovillakin pakkasilla ellei nyt mitään -20 astetta ola viikkoja putkeen.

[/quote]

Meillä on harkinnassa maalämpö. Katotaan nyt mihin päädytään. 

Vierailija
20/67 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aurinkokeräimet ja tuplapesäkattila eli puita ja öljyä. 1200 euron edestä meni viime vuonna öljyä ja puita 5 mottia, rahaa yhteensä 1400 euroa. Huoneita 8 ja autotalli.  Olen erittäin tyytyväinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi