Ulosotto myi asuntomme
Siltikään kaikki velat eivät tulleet katetuiksi, ei lähellekään. Nyt asumiskuluihin menee enemmän rahaa kuin ennen joten jää vähemmän rahaa lyhentää velkoja.
Älkää ikinä velkaantuko!
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne "elämänhallinnan ongelmat" oikein on? En pysty käsittämään, että mitä niillä niinku käytännössä tarkoitetaan? Alkoholismia? Huumeita? Vai mitä? Jos sitten jotain näistä, niin miksei puhuta suoraan oikeilla nimillä: "hänellä on elämänhallinan ongelmia" vs. "hänellä on alkoholiongelma".
Et oo ilmeisesti mielenterveysongelmista kuullut? Se on laaja käsite ja toisilla ihmisillä johtaa elämänhallinnan ongelmiin. Siihen vaikuttaa merkittävästi henkilön tausta, temperamentti ja lapsuus yms yms. Itse masennuin kun sain esikoiseni ja kaikki omat lapsuustraumat nousivat pintaan. Oma äitini ei ollut turvallinen äiti ja sitä kipuilen edelleen ja kunnolla sen laukaisi tosiaan oma äidiksi tuleminen. Onneksi minulla on mies apuna arjessa joten ulospäin näytän suht normaalilta mutta kyllä sanoisin että minulla on elämänhallintaongelmia.
Vielä konkreettisia esimerkkejä:
En jaksa hoitaa kotitöitä
En jaksa laittaa ruokaa kuin harvoin eli monta päivää saattaa mennä syömättä tai vaikka karkilla ja kahvilla
Jatkuva väsymys
En jaksa huolehtia itsestäni esim miettiä mitään vaatteita, hiuksia, meikkejä tms.
Ulosotto on sosialistihallituksen toimesta lopetettu. Syynä kausi-influenssa joka oli 2020 keväällä. Esim. Hesassa ulosoton sivuilta löytyy 2 ulosoton asuntoa. Olisi kiinnostavaa tietää mitä ylivelkaantuneiden tapauksissa käy, koska ulosottoon ei mikään enää päädy. Annetaanko velat anteeksi? Osaisiko joku avata tätä.
Suomessa on yli 100t luottotiedot menettänyttä mutta 2 asuntoa ulosootossa Hesassa ja koko maassa n. 20.
Vierailija kirjoitti:
Ulosotto on sosialistihallituksen toimesta lopetettu. Syynä kausi-influenssa joka oli 2020 keväällä. Esim. Hesassa ulosoton sivuilta löytyy 2 ulosoton asuntoa. Olisi kiinnostavaa tietää mitä ylivelkaantuneiden tapauksissa käy, koska ulosottoon ei mikään enää päädy. Annetaanko velat anteeksi? Osaisiko joku avata tätä.
Suomessa on yli 100t luottotiedot menettänyttä mutta 2 asuntoa ulosootossa Hesassa ja koko maassa n. 20.
ulosotto voi myös haltuun ottaa asunnon ja tehdä maksusuunnitelman ja jos et noudata sitä niin myy asunnon. Voit asua silti asunnossasi. Tiedän tämän kun mies sairastui ja viljelijänä velkaantui n. 20 000 e ja sai sovittua vapaaehtoisen lyhennyksen 1200 e kuukaudessa. Velat on nyt maksettu ja tammikuussa saa luottotiedot puhtaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ulosotto voi myös haltuun ottaa asunnon ja tehdä maksusuunnitelman ja jos et noudata sitä niin myy asunnon. Voit asua silti asunnossasi. Tiedän tämän kun mies sairastui ja viljelijänä velkaantui n. 20 000 e ja sai sovittua vapaaehtoisen lyhennyksen 1200 e kuukaudessa. Velat on nyt maksettu ja tammikuussa saa luottotiedot puhtaaksi.
Tuon verran velkaa on jokatoisella jo pelkästään autossa. Suurin osa teillä liikkuvista autoissa on rahoitusyhtiöiden omaisuutta. Mutta yleensä asunnoissa on velkaa satoja tuhansia. Ei 20t mitään ainakaan Hesassa saa. Asunnot maksaa aina vähintään sen mikä on lainansaanti maksimiraja eli 200t per hlö. Vakuudeksi riittää se asunto ja maksukyvyn takeeksi määräaikainen köyhyysrajan alittava tulotaso, eli ettei ole maksukykyä edes pariksi vuodeksi ja että on jo valmiiksi ihan virallisesti köyhä. Saa velkaa pankista 200tuhatta. Luulisi että poikisi ulottotapauksia ja asuntoja mutta eipä näy.
Jos 20t tekee noin tiukkaa maksaa takaisin, miten on mahdollista ettei huikeat lainamäärät näy ulosottokohteina työpaikkojen eli tulolähteiden jatkuvasti vähetessä.
8,. Äitini teki 150 00€ velat pelaamalla.
Teki mieli oikeasti sulkea se akka arkkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon verran velkaa on jokatoisella jo pelkästään autossa. Suurin osa teillä liikkuvista autoissa on rahoitusyhtiöiden omaisuutta. Mutta yleensä asunnoissa on velkaa satoja tuhansia. Ei 20t mitään ainakaan Hesassa saa. Asunnot maksaa aina vähintään sen mikä on lainansaanti maksimiraja eli 200t per hlö. Vakuudeksi riittää se asunto ja maksukyvyn takeeksi määräaikainen köyhyysrajan alittava tulotaso, eli ettei ole maksukykyä edes pariksi vuodeksi ja että on jo valmiiksi ihan virallisesti köyhä. Saa velkaa pankista 200tuhatta. Luulisi että poikisi ulottotapauksia ja asuntoja mutta eipä näy.
Jos 20t tekee noin tiukkaa maksaa takaisin, miten on mahdollista ettei huikeat lainamäärät näy ulosottokohteina työpaikkojen eli tulolähteiden jatkuvasti vähetessä.
ulosottovelat koostui lähinnä veroista ym. Ja siihen lusänä tilasta oli pankille velkaa ja ulosotto katsoi ettei voida molempia maksaa ja siksi tuo haltuunotto. Saatiin laskettua ulosoton kanssa tulot ja menot niin että jäi lainanlyhennykseen ja pakollisiin menoihin rahat uo lyhennyksen jälkeen. Tässä vaiheessa mies otti toisen työn maanviljelyn lisäksi. Tiukilla oltiin mutta selvittiin.
Voimia ja jaksamista pahaan tilanteeseen , ei elämä ole helppoa ja miksi täällä joutuu kärsimään . Toivon että asiat helpottuisi ja tapahtuisi joku onnenpotku .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma vika. Fiksu myy asunnon itse ja saa siitä paremman hinnan, kun huomaa että ei pysty maksamaan lainaansa. Hinnat on nousussa kiitos koronan, miksi maailmassa ei myy ajoissa itse?
Ootko ikinä katsonut kuvia ulotosoton myymistä taloista? Harva asunto on siinä kunnossa millaisia olet tottunut näkemään etuoven kautta. Monesta asunnosta näkee vakavia elämänhallinnan ongelmia ja siinä tilanteessa asunnon myyminen on viimeisenä mielessä
No mikä niillä on sitten mielessä ensimmäisenä? Päihteetkö?
Tilaa siivoojaan/jobbarin tyhjentämään, ja antaa välittäjälle myyntiin. Siinä se 'vaiva' on.
Varmasti saa paremman hinnan.
Vaimon velipojalla kävi samoin. Asunto myytiin ulosotossa. Tuli ero jne, eivätkä olleet juuri lyhentäneet lainaa. Pankki ei ollut suostunut myymään tarjotulla hinnalla, koska velkaa olisi jäänyt jotain yhteensä 15000e. Meni ulosoton kautta ja nyt sitten velkaa jo eroneella pariskunnalla yhteensä 40 000e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne "elämänhallinnan ongelmat" oikein on? En pysty käsittämään, että mitä niillä niinku käytännössä tarkoitetaan? Alkoholismia? Huumeita? Vai mitä? Jos sitten jotain näistä, niin miksei puhuta suoraan oikeilla nimillä: "hänellä on elämänhallinan ongelmia" vs. "hänellä on alkoholiongelma".
Et oo ilmeisesti mielenterveysongelmista kuullut? Se on laaja käsite ja toisilla ihmisillä johtaa elämänhallinnan ongelmiin. Siihen vaikuttaa merkittävästi henkilön tausta, temperamentti ja lapsuus yms yms. Itse masennuin kun sain esikoiseni ja kaikki omat lapsuustraumat nousivat pintaan. Oma äitini ei ollut turvallinen äiti ja sitä kipuilen edelleen ja kunnolla sen laukaisi tosiaan oma äidiksi tuleminen. Onneksi minulla on mies apuna arjessa joten ulospäin näytän suht normaalilta mutta kyllä sanoisin että minulla on elämänhallintaongelmia.
Vielä konkreettisia esimerkkejä:
En jaksa hoitaa kotitöitä
En jaksa laittaa ruokaa kuin harvoin eli monta päivää saattaa mennä syömättä tai vaikka karkilla ja kahvilla
Jatkuva väsymys
En jaksa huolehtia itsestäni esim miettiä mitään vaatteita, hiuksia, meikkejä tms.
Miksi pitää jotakin meikkejä ja hiuksia miettiä? Jos ei saa itse siivottua, palkkaa apua. Ja ottaa välittäjän, joka hoitaa myynnin. Saa rahat, jotka kattaa velat, ja voi jatkaa elämää.
Oikeasti ihan oma valinta. On olemassa mm asunnon säästävä veljajärjestely, jossa kotinsa saa pitää, jos maksukyvyttömyys johtuu sairaudesta tai muusta asiallisesta syystä.
Kyllä velkaa voi ottaa, mutta ne pitää maksaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla puuttuu omanelämän hallinta ja se voi kadota hetkeksi sitäkin useammilta. Tätä markkinarakoa hyväksikäyttää pankit tyrkyttäessään velkasitoumusta ja ylihintaisia asuntoja kaupittelevat välittäjät.
Kyllä. Ihminen tarvitsee asunnon, katon pään päälle. Ei. Ihmisen ei tarvitse omistaa asuntoa, varsinkaan jos duunia on huonosti tarjolla ja samaan aikaan asuntojen hinnat on kuplassa.
Kyllä oman asunnon voi hankkia, nyt on vaan tois epäsuotuisa tilanne tavallisen kuluttajan kannalta. Vaikka sen lainan saa helposti sen hoito vuosikymmenien ajan voi olla monella täysin mahdotonta, eikä sitä ole helppo kaikille ymmärtää. Varsinkin kun ympäristö painostaa velanottoon.
Nyt jos koskaan on helppo hoitaa lainaa kun korot on olemattomat. Silloin lyhennetään lainaa niin paljon kuin sielu ikinä sietää.
Mutta vähän väliä täälläkin joku ääliö neuvoo päin honkia, eli odottamaan koron nousua. Miten syvällä pyllyssä tuollaisenkin neuvojan pää mahtaa olla?
Rommarit odotti jo 20 vuotta sitten, koska korot alkavat nousta ja asunnot halventua. Päättivät "iskeä" silloin, kun "kämpät halventuvat".
Sitä hetkeä odotellessa...
miten aikuiset voivat olla näin vastuttomia, velkaa pitää ottaa vain järjellä ja laskea että jos tulee vaikka potkut eikä saa töitä tai vastaavan palkan työtä ja kaikki muutkin tilanteet ja ottaa sitä velkaa vain sen mukaan
ja kyllä ensin pitäisi vaikka 5 vuoden aikana säästää 25% asunnosta ja jos se ei onnistu niin ymmärtää että ei tule se lainan maksukaan onnistumaan
Vierailija kirjoitti:
miten aikuiset voivat olla näin vastuttomia, velkaa pitää ottaa vain järjellä ja laskea että jos tulee vaikka potkut eikä saa töitä tai vastaavan palkan työtä ja kaikki muutkin tilanteet ja ottaa sitä velkaa vain sen mukaan
ja kyllä ensin pitäisi vaikka 5 vuoden aikana säästää 25% asunnosta ja jos se ei onnistu niin ymmärtää että ei tule se lainan maksukaan onnistumaan
Onnistuu varmaan asumalla kotona, vuokraa maksaessa voi tedä tiukempaa säästää 5 vuodessa 25% Uudellamaalla asunnon hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä näin näitä tapauksia ihan riittävästi 1990-luvun alussa kun valvoin firman saatavia konkursseissa.
Silloin oli yleensä otettu firmalle valuuttalainaa henkilöyhtiössä tai taattu tuttavan/perheenjäsenen lainoja. Usein velallinen oli yrittäjän kuolinpesä 😥
Se oli kohtuutonta aikaa, kun allekirjoitusta vaille valmiita lainahakemuksia jaettiin postiluukusta.
Olisi kiinnostava tietää, mikä on lainanhoito-ongelmien syy nyt, jos joku viitsisi kertoa. Korot kuitenkin olemattomat verrattuna tuon ajan korkoihin. Tuttavalta meni kämppä kun lyhyt markkinakorko nousi yli kahteenkymmeneen prosenttiin. Mun ensiasuntolainani korko oli "kohtuullinen" 13,6 %. Kuvitelkaa.
Se oli kohtuutonta aikaa, minullakin oli useampi luottokortti ja kun kortti oli lopuillaan ajallisesti, ajattelin pärjätä ilman. Mutta kun postista tuli uusi pyytämättä ja oheisessa viestissä kerrottiin vielä, kuinka nostan luottorajaa. Käyttöönhän ne tuli. Vastuu oli toki minulla, mutta kuitenkin, hieman ikävää toimintaa luotonantajaltakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä näin näitä tapauksia ihan riittävästi 1990-luvun alussa kun valvoin firman saatavia konkursseissa.
Silloin oli yleensä otettu firmalle valuuttalainaa henkilöyhtiössä tai taattu tuttavan/perheenjäsenen lainoja. Usein velallinen oli yrittäjän kuolinpesä 😥
Se oli kohtuutonta aikaa, kun allekirjoitusta vaille valmiita lainahakemuksia jaettiin postiluukusta.
Olisi kiinnostava tietää, mikä on lainanhoito-ongelmien syy nyt, jos joku viitsisi kertoa. Korot kuitenkin olemattomat verrattuna tuon ajan korkoihin. Tuttavalta meni kämppä kun lyhyt markkinakorko nousi yli kahteenkymmeneen prosenttiin. Mun ensiasuntolainani korko oli "kohtuullinen" 13,6 %. Kuvitelkaa.
Se oli kohtuutonta aikaa, minullakin oli useampi luottokortti ja kun kortti oli lopuillaan ajallisesti, ajattelin pärjätä ilman. Mutta kun postista tuli uusi pyytämättä ja oheisessa viestissä kerrottiin vielä, kuinka nostan luottorajaa. Käyttöönhän ne tuli. Vastuu oli toki minulla, mutta kuitenkin, hieman ikävää toimintaa luotonantajaltakin.
Jos taloudesta löytyy sakset, niin ongelma on helppo ratkaista: tarpeeton kortti katki, niin ei kerry mitään luottokorttivelkoja. Yksi kortti riittää mainiosti autovuokriin ja nettiostoksiin.