Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä on syödä eineksiä?

Vierailija
08.11.2014 |

Parempaa ruokaa saa tekemällä itse.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:56"]

Voisiko joku selittää miksi eineksiä pidetään vielä nykyäänkin lähtökohtaisesti aina epäterveellisinä? Mikä taas tekee itse tehdystä ruoasta lähtökohtaisesti terveellistä? Ehkä se että sitä valmistaessa on tarvinnut seistä ja kuluttaa näinollen energiaa vaikka raaka-aineet olisi mitä hyvänsä? Monta kertaa mieluummin esim syön einessalaatin kuin valkoisesta vehnästä ja kermasta tekemääni pastaa.

[/quote]

Tai sitten voisit tehdä terveellisemmän pasta-aterian? Jos noin aletaan ajatella, niin tokihan einekset saadaan osoitettua aina terveellisimmiksi :D

Vierailija
42/59 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:54"]

Ei ole järkeä syödä eineksiä. Kalliita ovat ja tulee ihan turhia lisäaineita ja runsaasti suolaa sekä rasvaa (myös sokeria noihin lisätään). Lisäksi itse kun tekee, tulee paremman makuistakin :) Miettii vaikka jotain kaupan lasagneakin: hyi hitto mitä liisteriä!

Enkä ymmärrä perustelua, että yksineläjän ei kannata kokkailla vain itselleen. Eikö se yksineläjäkin voisi sen verran arvostaa itseään, että ruokkii itseään kunnon kotiruualla? Laittaa parin, kolmen päivän satsin kerralla, niin johan on järkeä ruuanlaitossa.

Ja kiirehän on tekosyy yleensä siitä näkökulmasta, jos ihmisellä on kuitenkin aikaa katsoa telkkua pari tuntia illassa ja roikkua av:llä toiset pari tuntia. Pois tuollaista turhaa hömppää, niin johan löytyy aikaa ruuanlaitollekin!

[/quote]

Laiskat wt-mammat alapeukuttaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole järkeä syödä eineksiä. Kalliita ovat ja tulee ihan turhia lisäaineita ja runsaasti suolaa sekä rasvaa (myös sokeria noihin lisätään). Lisäksi itse kun tekee, tulee paremman makuistakin :) Miettii vaikka jotain kaupan lasagneakin: hyi hitto mitä liisteriä!

Enkä ymmärrä perustelua, että yksineläjän ei kannata kokkailla vain itselleen. Eikö se yksineläjäkin voisi sen verran arvostaa itseään, että ruokkii itseään kunnon kotiruualla? Laittaa parin, kolmen päivän satsin kerralla, niin johan on järkeä ruuanlaitossa.

Ja kiirehän on tekosyy yleensä siitä näkökulmasta, jos ihmisellä on kuitenkin aikaa katsoa telkkua pari tuntia illassa ja roikkua av:llä toiset pari tuntia. Pois tuollaista turhaa hömppää, niin johan löytyy aikaa ruuanlaitollekin!

[/quote]

Harvalla miehellä esim. edes mahtuu kolmen päivän ruoat mihinkään. Yksi pellillinen lasagnea menee parilla ruoalla. Eli yhdelle päivälle tarvitaan muutakin ruokaa. 

Kuka käytää ruoan laittoon edes tuntia viikossa? Minä en ainakaan. Ruoka pitää pystyä tekemään yhtä nopeasti kuin se syödään

Vierailija
44/59 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:56"]

Voisiko joku selittää miksi eineksiä pidetään vielä nykyäänkin lähtökohtaisesti aina epäterveellisinä? Mikä taas tekee itse tehdystä ruoasta lähtökohtaisesti terveellistä? Ehkä se että sitä valmistaessa on tarvinnut seistä ja kuluttaa näinollen energiaa vaikka raaka-aineet olisi mitä hyvänsä? Monta kertaa mieluummin esim syön einessalaatin kuin valkoisesta vehnästä ja kermasta tekemääni pastaa.

[/quote]

Koska eineksissä on monesti liikaa rasvaa, suolaa ja sokeria sekä lisäaineita. Ainekset saattavat myös olla aika huonoja (esim. liha). Kun teet itse ruokasi alusta loppuun saakka, saat vaikuttaa em. asioihin :)

Vierailija
45/59 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 18:21"]

Einekset ovat pahoja, siksi en syö niitä. Mutta jos on turruttanut makuaistinsa niin että eineslihapulla on hyvää, niin silloin sitä kai voi syödä mitä tahansa, ja ns. normaali kotiruoka voi olla "pahaa" kun se ei maistu eineksiltä. Itseäni ällöttää jo eineksien haju, välillä työkavereilla on niitä eväinä (mutta en tietenkään sano asiasta heille).

En myöskään ymmärrä ajatusta siitä että einesruokien käyttäminen on nopeaa, pienin vamisteluin sitä saa kotiruokaakin tehtyä nopeasti. Esim. hernekeittoa ym. voi tehdä kerralla isomman satsin ja pakastaa osan, noin saa ns. "valmisruokia" itse tehtyä.

Itse oikaisen välillä, esim. teen kasvisgratiinin pakastevihanneksista jne. mutta valmista einesruokaa en osta. Syynä on se, että (kirjaimellisesti!) haluan tietää tasan tarkkaan mitä suuhuni laitan. En halua syödä esim. lasagnea tmv. jossa on ties mitä palmuöljyä, nahkaa&jänteitä eli ns. lihaa, "juustonkaltaista" ainetta ym. mukavuuksia, vaan sellaista ruokaa jossa liha on lihaa, juusto juustoa, ja jossa on paljon kasviksia jne.

[/quote]

Ei se einesten syönti tarkoita sitä, että syö ihan mitä tahansa eineksiä.

Ja kotiruoan valmistaminenkaan ei tarkoita sitä, että kaikki on superterveellistä. Oletetaanpa, että teet pastakastikkeen, johon käytät creme bonjouria tai valmisruokakermaa, jossa on joku maku. Tai teet nakkikeittoa, johon laitat niitä e-koodinakkeja ja kasvisliemikuution. Yhtä lailla tulee aineita, joista et tiedä. Voihan toki olla, että et laita mitään noista tai käytä mitään noista, mutta ei kotiruoka automaattisesti tee ruoastasi huomattavasti vähemmän lisäaineita sisältävää.

Vierailija
46/59 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:37"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:27"]

Joskus vaan laiskottaa ja saarioinen tekee parempaa lasagnea kuin minä. Mutta olen ehdottomasti muuten itse tehdyn ruuan puolella.

[/quote]

No oot kyllä surkea kokki, jos eineslasagne on parempaa kuin omatekemä! Ymmärrän, jos vaikka työpaikkalounaalle on joskus helppoa napata joku valmisateria, mutta että maun takia joku niitä söisi!!

[/quote]

Työpaikaltakin voi lähteä lounasravintolaan ja saa paremman aterian ja paremman mielen...

[/quote]

JA sen aterian saa 2-4 eurolla? Mun ruokatunti kuluu matkoihin, jos lähden ravintolaan. Sen lisäksi teen konkurssin.

Vierailija
47/59 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 18:32"]

[/quote]

Harvalla miehellä esim. edes mahtuu kolmen päivän ruoat mihinkään. Yksi pellillinen lasagnea menee parilla ruoalla. Eli yhdelle päivälle tarvitaan muutakin ruokaa. 

Kuka käytää ruoan laittoon edes tuntia viikossa? Minä en ainakaan. Ruoka pitää pystyä tekemään yhtä nopeasti kuin se syödään

[/quote]

Siis kuinka pieni jääkaappi ihmisillä sitten yleensä on? Meitä on kaksi ihmistä tässä taloudessa (toinen on mies), ja meillä ainakin mahtuu jääkaappiin helposti 3 päivän ruoka-annos. Sen lisäksi siellä on tilaa mm. maidoille, jugurtille, rahkalle, hedelmille, salaattitarvikkeille, juureksille (tälläkin hetkellä isot pussilliset perunaa, porkkanaa, lanttua ja punajuurta), säilykkeille, hilloille, leikkeleille ja juustoille jne. Eli kyllä sinne jääkaappiin aika paljon saa mahtumaan.

Ja kyllä meillä ainakin käytetään vähintään tunti viikossa ruuanlaittoon.

Vierailija
48/59 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko esim. työpaikkaruokaloissa ja kouluissa myytävät ruuat eineksiä?

Vierailija
49/59 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:52"]

Omalta kannaltani se järki, että haluan käyttää aikani kiinnostavampiin asioihin kuin ruuanlaitto. En juuri välitä siitä, miltä ruoka maistuu, vaan pidän sitä pelkästään polttoaineena. Yksineläjänä voin päättää syömiseni pelkästään omalta kannaltani ja olen siksi asettanut kriteeriksi vain nopeuden. Minuutti mikrossa, plim. Tietysti terveellisyyskin on hyvä asia, joten ostan paljon esimerkiksi valmisruokatiskien salaatteja.

En kuitenkaan oleta, että muut ovat samaa mieltä. Joku toinen pitää ruuanlaitosta ja arvostaa itse tehtyjä makuja, mikä on hieno juttu. Eri ihmisillä vaikuttavat tässäkin asiassa eri tekijät.

[/quote]

Einekset muuttuu terveelliseksi kun lisää valmissalaattia :):)

[/quote]

Joo, mikropizza on tosi terveellinen heti kun sen kaveriksi laittaa vähän aurinkosalaattia :)

Vierailija
50/59 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tunti viikossa ruoanlaittoon?! Oho. Meillä heilahtaa melkein se tunti päivässä... Ja me laitetaan mielellään hyvää ja terveellistä ruokaa. Ei silti olla ehdottomia einesvastustajia, joskus on vaan tilanteita kun einekset tai noutoruoka pelastavat päivän. Ehkä niin tässä, kuin niin monessa muussakin asiassa, pitäisi monien laittaa vähän löyhempi pipo päähän.

Vierailija
51/59 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin syön silloin tällöin eineksiä, lähinnä hernekeittoa ja maksalaatikkoa, ja tuleepa ulkonakin syötyä ja haettua noutoruokaa. Mutta kyllä mä liputan itse tehdyn ruuan puolesta. Täällä tuntuu olevan paljon sellaisia ihmisiä, jotka ei näe eineksien syömisessä mitään vikaa ja niitä syödään pääsääntöisesti. Ei ymmärretä, että eineksissä on paljon ylimääräistä, jonka voi itse kokkaamalla välttää.

Vierailija
52/59 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osta eineksiä siitä syystä, että ovat tosi kalliita. Esim. hernekeitto maksaa vain murto-osan itse tehtynä kaupan purkkiin verrattuna, jos ajattelee kilohintaa. Lasagne itse tehden on myös edullista ja riittoisaa. Meillä menee hirveän vähän ruokaan rahaa juuri siitä syystä, että teen melkein kaiken itse. Työkaveri on vastakohtani, ostaa jopa perunamuussin valmistiskiltä, kun sen tekeminen on kuulema niin vaivalloista...

Itse kyllä toisaalta nautinkin ruuan laitosta, en koe sitä useimmiten kauhean raskaaksi.

Vierailija
53/59 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 19:17"]

Einekset ovat parasta. Ruoanlaitto on niin hiton tylsää ja aikaa vievää ettei vain pysty. Olen akateeminen, tienaan työstäni yli 40€ bruttona (nettona paljon vähemmän... äänestäkää kokoomusta) ja mielestäni ruoanlaitto ei yksinkertaisesti kannata. Jos tekisin kaikki ruoat itse, menisi siinä ainakin tunti päivässä (kokeiltu on) ja mitään työtä en koskaan enää tee jos en hyödy siitä rahallisesti yli 20€/h. Tämän vuoksi syön laadukkaita valmisruokia, ovat kyllä hyvän makuisia! Jos katsotte tuoteselosteita, ei monissa valmisruoissa ole muuta epäterveellistä kuin suola, mutta kuka ei itse tekemeensä ruokaan suolaa laittaisi?

[/quote]

No ei noilla tuloilla kovin laadukkaita eineksiä osteta. Itse ansaitsen näköjään saman verran kuin sinä, osa-aikaisena, enkä mä tuhlaa rahojani eineksiin. Tuntipalkka lähes 40 e, eikä siltikään varaa eineksiin.
[/quote]

Oletko perheellinen? Itse olen ikuinen sinkkumies ja ruokaan menee suurin osa menoista, n. 20€ päivässä.

Vierailija
54/59 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 19:17"]

Einekset ovat parasta. Ruoanlaitto on niin hiton tylsää ja aikaa vievää ettei vain pysty. Olen akateeminen, tienaan työstäni yli 40€ bruttona (nettona paljon vähemmän... äänestäkää kokoomusta) ja mielestäni ruoanlaitto ei yksinkertaisesti kannata. Jos tekisin kaikki ruoat itse, menisi siinä ainakin tunti päivässä (kokeiltu on) ja mitään työtä en koskaan enää tee jos en hyödy siitä rahallisesti yli 20€/h. Tämän vuoksi syön laadukkaita valmisruokia, ovat kyllä hyvän makuisia! Jos katsotte tuoteselosteita, ei monissa valmisruoissa ole muuta epäterveellistä kuin suola, mutta kuka ei itse tekemeensä ruokaan suolaa laittaisi?

[/quote]

No ei noilla tuloilla kovin laadukkaita eineksiä osteta. Itse ansaitsen näköjään saman verran kuin sinä, osa-aikaisena, enkä mä tuhlaa rahojani eineksiin. Tuntipalkka lähes 40 e, eikä siltikään varaa eineksiin.
[/quote]

Oletko perheellinen? Itse olen ikuinen sinkkumies ja ruokaan menee suurin osa menoista, n. 20€ päivässä.
[/quote]

Mitä ne laadukkaat einekset on? Jostain Stockan Herkusta ostettuja?

Vierailija
55/59 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
56/59 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 19:17"]

[/quote]

Vierailija
57/59 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 18:21"]

Einekset ovat pahoja, siksi en syö niitä. Mutta jos on turruttanut makuaistinsa niin että eineslihapulla on hyvää, niin silloin sitä kai voi syödä mitä tahansa, ja ns. normaali kotiruoka voi olla "pahaa" kun se ei maistu eineksiltä. Itseäni ällöttää jo eineksien haju, välillä työkavereilla on niitä eväinä (mutta en tietenkään sano asiasta heille).

En myöskään ymmärrä ajatusta siitä että einesruokien käyttäminen on nopeaa, pienin vamisteluin sitä saa kotiruokaakin tehtyä nopeasti. Esim. hernekeittoa ym. voi tehdä kerralla isomman satsin ja pakastaa osan, noin saa ns. "valmisruokia" itse tehtyä.

Itse oikaisen välillä, esim. teen kasvisgratiinin pakastevihanneksista jne. mutta valmista einesruokaa en osta. Syynä on se, että (kirjaimellisesti!) haluan tietää tasan tarkkaan mitä suuhuni laitan. En halua syödä esim. lasagnea tmv. jossa on ties mitä palmuöljyä, nahkaa&jänteitä eli ns. lihaa, "juustonkaltaista" ainetta ym. mukavuuksia, vaan sellaista ruokaa jossa liha on lihaa, juusto juustoa, ja jossa on paljon kasviksia jne.

[/quote]

ne eineslihapullapierut!! voi luoja!

Vierailija
58/59 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 19:17"]

[/quote]

40 e minuutissa, tunnissa, viikossa, vuodessa?

Vierailija
59/59 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten eines määritellään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme